Στο Ζάγκρεμπ, βρέθηκε αντιπροσωπεία του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων από τις 21- 23 Οκτωβρίου 2022, στο πλαίσιο φιλοξενίας της 5 ης Συνάντησης Δραστηριοτήτων Μάθησης, Διδασκαλίας και Κατάρτισης του σχεδίου ERASMUS+/KA229 “ Early Childhood Development: The Power of Reading” με θέμα «Παιδικό Βιβλίο, Αφήγηση και Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Επίλυσης Προβλημάτων». Οργανισμός υποδοχής το Νηπιαγωγείο Jarun , χρόνια εταίροςσυνεργατικό σχολείο του 11ου Νηπιαγωγείου που για άλλη μία φορά παρείχε υψηλού επιπέδου κατάρτιση αλλά και φιλοξενία.
Σύμφωνα με την Παιδαγωγική ομάδα του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων που απαρτίζεται από τις κκ Σκορδύλη Μαρία, Βλησίδη Ελένη, Φωτάκη Μαρία, Αβράμη Στεριανή, Κουτζιαγκουτζίδου Μαρία και Τσαπάκη Ευαγγελία:
“Ένα σχολικό συγκρότημα με 980 μαθητές και 120 περίπου εκπαιδευτικούς σε κτηριακές εγκαταστάσεις ονειρικές, βραβευμένες σε διεθνή διαγωνισμό για το αρχιτεκτονικό σχέδιο.
Τοποθετημένο στην άκρη μιας περιοχής με θέα στη λίμνη Jarun στα νότια, το συγκρότημα σχεδιάστηκε ως ένας συνδυασμός βέλτιστης λειτουργίας, προσβασιμότητας, διαφάνειας, ανοιχτότητας και ισχυρών συνδέσεων μεταξύ εξωτερικών και εσωτερικών χώρων καθώς και με την ίδια την τοποθεσία.
Η προσχολική εκπαίδευση στην Κροατία είναι άριστα οργανωμένη και ακολουθεί Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών από το 2014. Κάθε εκπαιδευτικός οργανώνει και καταγράφει σχέδιο εργασίας ανά τρίμηνο καθορίζοντας αναπτυξιακούς στόχους ανά ομάδα αλλά και ατομικά για κάθε μαθητή, σε επίσημο βιβλίο το οποίο εγκρίνεται από τον Επικεφαλής Παιδαγωγό του κάθε νηπιαγωγείου.
Οι εκπαιδευτικοί κάθε εβδομάδα αυτοξιολογούν και αναστοχάζονται σε όσα υλοποίησαν στο σύλλογο διδασκόντων ενώ ανά τακτά διαστήματα οργανώνουν συναντήσεις με τους γονείς, ενημερώνοντάς τους για όσα έχουν επιτευχθεί αλλά και έχουν κατακτήσει τα νήπια.
Το συνολικό εκπαιδευτικό έργο υποστηρίζεται από δύο ψυχολόγους με διάφορα προγράμματα οι οποίοι παράλληλα εργάζονται με τους γονείς εκπαιδεύοντάς τους σε σχολές γονέων που οργανώνουν. Η συνάντηση συμπεριλάμβανε πληθώρα εργαστηρίων και εισηγήσεων.
Ξεχωριστό το εργαστήριο της Ψυχολόγου Neda Van Buric για την Αφήγηση και την Καλλιέργεια Δεξιοτήτων Επίλυσης Προβλημάτων στα Παιδικά Βιβλία με ιδιαίτερη αναφορά στη Βιβλιοθεραπεία, τη χρήση δηλαδή βιβλίων για θεραπευτικούς σκοπούς καταλήγοντας ότι «Τα βιβλία κάνουν τη δουλειά τους σιωπηλά».. Η Δημιουργικότητα και η Επίλυση Προβλημάτων ήταν το θέμα έτερου εργαστηρίου από την Ψυχολόγο του Νηπιαγωγείου Μικρός Πρίγκιπας Ksenjia Benakovic.
Μέσα από άριστα σχεδιασμένες δραστηριότητες οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν για το μοντέλο 4C της Δημιουργικότητας ενώ ενεπλάκησαν σε δραστηριότητες ανάπτυξης της συγκεκριμένης δεξιότητας. ‘
Εκπληξη αποτέλεσε η παρουσίαση της επόμενης εισήγησης από την Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Ζάγκρεμπ, στο Παιδαγωγικό τμήμα των Δασκάλων κας Renata MiljevicRidicki με θέμα «Χτίζοντας ανθεκτικότητα στα παιδιά» καθώς παρουσίασε το πρόγραμμα RESCUR το οποίο σχεδιάστηκε με τη συνεργασία των Πανεπιστημίων Κροατίας, Μάλτας, Πορτογαλίας, Σουηδίας, Ιταλίας και του Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, από τον καθηγητή κύριο Αναστάσιο Ματσόπουλο. To πρόγραμμα είχε ως στόχο την δημιουργία ενός καινοτόμου προληπτικού προγράμματος Ψυχικής Ανθεκτικότητας με την ονομασία «RESCUR: Ένα Εμπόδιο, Μια Ευκαιρία!».
Το προληπτικό αυτό πρόγραμμα περιλαμβάνει 5 εγχειρίδια για εκπαιδευτικούς και γονείς και απευθύνεται στις ηλικίες από 4 μέχρι 12 ετών και στόχος του RESCUR είναι να προάγει την Ψυχική Ανθεκτικότητα των παιδιών στο Νηπιαγωγείο και Δημοτικό, αναπτύσσοντας στα παιδιά δεξιότητες και γνώσεις απαραίτητες για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ζωής και να κατακτήσουν ακαδημαϊκή επιτυχία, αλλά κυρίως ψυχική ευεξία.
Επιπλέον επιδιώκει να αντιμετωπίσει τις ανάγκες ΟΛΩΝ των παιδιών και ιδιαίτερα των ευάλωτων, όπως τα παιδιά με κάποια μορφή δυσκολίας, αναπηρίας, τα παιδιά προσφύγων και μεταναστών και παιδιά Ρομά. Το πρόγραμμα «RESCUR-Eνα Εμπόδιο, Μια Ευκαιρία» διατίθεται και στα ελληνικά και περιλαμβάνει: Εισαγωγικό Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού, Εγχειρίδιο Γονέα, Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού-Προσχολική Ηλικία, Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού (Α, Β, Γ Τάξεις Δημοτικού), Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού (Δ, Ε, Στ Τάξεις Δημοτικού), Βιβλιαράκι ¨Πώς να λέμε ΟΧΙ», 6 Αφίσες & 16 κάρτες ζώων, Μουσική και ασκήσεις Mindfulness, 2 πατρόν για μασκότ (Αριστέα & Ηρακλής).
Το πρόγραμμα αυτό όπως υλοποιήθηκε στην πράξη στο Νηπιαγωγείο, παρουσιάστηκε από τις εκπαιδευτικούς του Jarun Valerija Landsky και Martina Najdek. Η Jelena Vojvoda μέλος της “Adopta” (Adoption Support Association) ,που δραστηριοποιείται επιστημονικά στο πεδίο των υιοθεσιών εκπαίδευσε τους εταίρους στο πρόγραμμα To-to tolerance που αφορά τα παιδιά από υιοθεσία παρουσιάζοντας τη μεθοδολογία του προγράμματος και τις στρατηγικές ομαλής μετάβασης και προσαρμογής στα νέα περιβάλλοντα των παιδιών. Eξαιρετικά ήταν τα παραδείγματα δύσκολων ερωταπαντήσεων και παιδιών αλλά και ενηλίκων.
Η πράξη στο σχολικό περιβάλλον παρουσιάστηκε από τη νηπιαγωγό του Jarun Sanja Popovic. Τα παιδικά βιβλία διαχείρισης του πένθους ήταν η τελευταία εισήγηση που η εκπαιδευτικός Ana Marija Svec παρουσίασε αρκετές διεθνείς εκδόσεις και παραδείγματα χρήσης τους ως εργαλεία στη σχολική πράξη.
Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με τις παρουσιάσεις των ιστοριών που δημιούργησαν τα εταιρικά σχολεία με τη χρήση των Παραμυθοκαρτών της δικής μας συγγραφέα και εικονογράφου Λιάνας Δενεζάκη «Ιστορίες από καμβά» στη μεθοδολογία των οποίων είχαν εκπαιδευτεί από την ίδια την κα Δενεζάκη κατά τη συνάντηση στην Ελλάδα και στο 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων ενώ ακολούθησε συζήτηση και έγινε προγραμματισμός για τα επόμενα στάδια υλοποίησης του σχεδίου «Early Childhood Development: The Power of Reading».
Η 5η Συνάντηση Δραστηριοτήτων Μάθησης, Διδασκαλίας και Κατάρτισης του σχεδίου ERASMUS+/KA229 προώθησε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για το Παιδικό Βιβλίο, την Αφήγηση και τις Δεξιότητες Επίλυσης Προβλημάτων με απώτερο στόχο την παροχή ποιοτικής προσχολικής εκπαίδευσης και την ενίσχυση της ποιότητας των συστημάτων για την κατάλληλη ηλικιακά ανάπτυξη των παιδιών, τα βέλτιστα μαθησιακά αποτελέσματα και τη διασφάλιση μιας καλής αρχής στην εκπαίδευση για όλους.
Ακολουθήθηκε η ανταλλαγή διδακτικών στρατηγικών και καλών πρακτικών στην προσχολική εκπαίδευση και την καλλιέργεια Φιλαναγνωσίας ενώ προωθήθηκε η διεθνής συνεργασία στα πεδία της εκπαίδευσης, της επιστήμης και της λογοτεχνίας, ενισχύοντας τον πολιτιστικό διάλογο με τη συμμετοχή, την προσφορά και τη συνδιαλλαγή”.
Τα σχόλια είναι κλειστά.