Οι ασφυκτικές προθεσμίες που θέτει το ΤΑΑ για την ολοκλήρωση των έργων, οι καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς, αλλά και η ανάγκη κάλυψης των αναγκών που προέκυψαν σε έργα υποδομής λόγω των πρόσφατων καταστροφών στη Θεσσαλία από την κακοκαιρία Daniel, οδήγησαν στην απόφαση απένταξης έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης και στην αναζήτηση άλλων πόρων για την υλοποίησή τους.
Ήδη τα τέσσερα αντιπλημμυρικά έργα που είχαν ενταχθεί στο “Ελλάδα 2.0”, και συγκεκριμένα στον πυλώνα 1 “Πράσινη Μετάβαση”, στον άξονα 1.4 “Αειφόρος χρήση των πόρων, ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή και διατήρηση της βιοποικιλότητας” και στη δράση 16882 “Αντιπλημμυρικά έργα” είναι τα εξής:
– Κατασκευή συμπληρωματικών έργων ταμιευτήρα Μπραμιανού, αντιπλημμυρικών έργων Γρα Λυγιάς και φράγματος Μύρτου Π.Ε. Λασιθίου Κρήτης (υποπράξη 1, κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5163937, προϋπολογισμός 60.123.000 ευρώ). Το έργο αφορά την κατασκευή συμπληρωματικών έργων Ταμιευτήρα Μπραμιανού και αντιπλημμυρικών έργων Γρα Λυγιάς και Φράγματος Μύρτου. Αναμενόταν να δημοπρατηθεί μέχρι τέλος Ιουνίου 2022 και είχε διάρκεια 36 μήνες.
– Εγγειοβελτιωτικά έργα παραλίμνιων περιοχών Αμβρακίας-Αμφιλοχίας και Βάλτου Ν. Αιτωλοακαρνανίας (Α’ Φάση), (προϋπολογισμός 79.010.000 ευρώ). Μάλιστα ο διαγωνισμός του έργου “έτρεξε” στις αρχές της χρονιάς και ανάδοχος αναδείχθηκε η ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
– Έργο αντιπλημμυρικής προστασίας του Δήμου Λουτρακίου-Περαχώρας-Αγ. Θεοδώρων (Β’ Φάση) (προϋπολογισμός 25.500.000 ευρώ).
– Έργα διευθέτησης ρεμάτων περιοχής Ωραιοκάστρου και κατασκευή απαραίτητων δικτύων ομβρίων (προϋπολογισμός 17.850.000 ευρώ).
Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται στα 182,4 εκατ. ευρώ.
Εκτός Ταμείου και τα ηλεκτρονικά διόδια
Πόροι για την υλοποίηση του έργου των ηλεκτρονικών διοδίων ή αλλιώς για τα διόδια με το χιλιόμετρο, αναζητά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 90 εκατ. ευρώ, είχε ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης (65 εκατ. ευρώ θα προέρχονταν από τα κονδύλια του ΤΑΑ).
Η πρόσφατη απένταξή του όμως και η αναζήτηση άλλων πηγών χρηματοδότησης του έργου, εκτιμάται ότι θα καθυστερήσει σημαντικά την υλοποίησή του.
Τα ηλεκτρονικά διόδια, για τα οποία πολύς λόγος είχε γίνει το προηγούμενο διάστημα, φιλοδοξούσαν να αντικαταστήσουν την υφιστάμενη χρέωση διοδίων, με τους χρήστες να χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που διανύουν. Η ολοκλήρωση του έργου αναμενόταν στο τέλος του 2025, όπου πλέον οι διελεύσεις στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους θα υπολογίζονταν με βάση την πραγματική απόσταση που έχει διανύσει το όχημα, κάνοντας τις χρεώσεις αναλογικές.
Τα οφέλη του συστήματος αυτού θα εξασφάλιζαν χαμηλότερη χρέωση στους χρήστες και “ελεύθερη ροή” (free flow) στον αυτοκινητόδρομο χωρίς καθυστερήσεις.
Ο προηγούμενος διαγωνισμός των δορυφορικών διοδίων, συνολικού προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ, ακυρώθηκε κατόπιν σχετικής απόφασης του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και αφού είχε προηγηθεί η θετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (υπέρ της ακύρωσης του διαγωνισμού).
Εκτός (;) και το έργο της υδροδότησης Άρτας, Πρέβεζας και Λευκάδας
Εκτός Ταμείου Ανάκαμψης φαίνεται ότι έχει βρεθεί και το έργο της ύδρευσης των περιοχών Πρέβεζας-Άρτας-Λευκάδας, με ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ. Το κόστος του έργου ανέρχεται σε ποσό με ΦΠΑ 140 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 112,9 εκατ. ευρώ). Το συμβατικό αντικείμενο της εργολαβίας αφορά την κατασκευή νέου δικτύου μεταφοράς πόσιμου νερού με σκοπό την αντικατάσταση του σημερινού υδραγωγείου για την εξυπηρέτηση περιοχών στις Περιφερειακές Ενότητες Άρτας, Πρέβεζας, Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας.
Η είδηση προέκυψε μετά τη συνάντηση που είχε ο βουλευτής Λευκάδας της Ν.Δ. Θανάσης Καββαδάς με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα τον περασμένο Οκτώβριο, όπου σε σχετικό δελτίο Τύπου αναφερόταν για το συγκεκριμένο θέμα: “…Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο βουλευτής στην κατασκευή του αγωγού ύδρευσης, έργο που σχετίζεται τόσο με την ολοκλήρωση του διπλού άξονα, όσο και με την υλοποίηση του μεγάλου αγωγού Πρέβεζας-Άρτας-Λευκάδας των 140.000.000 ευρώ.
Λόγω των τεράστιων καταστροφών στη Θεσσαλία από την κακοκαιρία Daniel και την ανάγκη ανασυγκρότησης της περιοχής, η οποία θα γίνει με ανακατανομή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, ο υπουργός ήταν κατηγορηματικός ότι το έργο θα υλοποιηθεί κανονικά μέσω άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων”.
Η λίστα του υπουργείου Υποδομών του Ταμείου Ανάκαμψης ύψους 2,5 δισ. ευρώ
1α. Αντιπλημμυρικά Έργα Λουτρακίου (Β’ φάσης), π/υ 23 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά στην κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή του Λουτρακίου (Β’ φάσης).
1β. Αντιπλημμυρικά Έργα Ωραιοκάστρου στη Θεσσαλονίκη, π/υ 15,5 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή του Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης.
1γ. Αντιπλημμυρικά Έργα Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου της ΠΕ Αιτωλοακαρνανίας, π/υ 64,5 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά την κατασκευή εγγειοβελτιωτικών και αντιπλημμυρικών έργων στις περιοχές Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου.
1δ. Αντιπλημμυρικά Έργα Ταμιευτήρα Μπραμιανού, Γρα Λυγιάς και Φράγματος Μύρτου στην ΠΕ Λασιθίου Κρήτης, π/υ 53,5 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά την κατασκευή συμπληρωματικών έργων Ταμιευτήρα Μπραμιανού και αντιπλημμυρικών έργων Γρα Λυγιάς και Φράγματος Μύρτου.
2. Έργα Ύδρευσης Πρέβεζας-Άρτας-Λευκάδας, Κατασκευή Έργων Μεταφοράς Νερού Τσικνιά και Ύδρευση Κέρκυρας Β’ & Γ’ Φάση, π/υ 304 εκατ. ευρώ
2α. Έργα Ύδρευσης Πρέβεζας-Άρτας-Λευκάδας, π/υ 140 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά την κατασκευή έργων ύδρευσης στην Π.Ε. Πρέβεζας-Άρτας-Λευκάδας, για επίλυση των προβλημάτων που δημιουργεί το απαρχαιωμένο δίκτυο ύδρευσης.
2β. Κατασκευή Έργων Μεταφοράς Νερού στο νησί της Λέσβου (Α’ φάση φράγματος Τσικνιά), π/υ 104 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά την κατασκευή έργων μεταφοράς νερού από το φράγμα Τσικνιά, για κάλυψη των αναγκών ύδρευσης των οικισμών Μυτιλήνης, Καλλονής, Ευεργετούλας, Γέρας, Λουτρόπολης, Αγίας Παρασκευής, Μανταμάδου, Πολυχνίτου, Πέτρας και Μήθημων.
2β. Ύδρευση Κέρκυρας Β’ & Γ’ Φάση, με ΣΔΙΤ, π/υ 60 εκ. από ΤΑΑ (συγχρηματοδότηση με ιδιωτική συμβολή, συνολικός π/υ ύψους 165 εκατ. ευρώ): Το έργο της ύδρευσης Κέρκυρας (Β’ & Γ’ Φάση, με Σ.Δ.Ι.Τ.) έχει στόχο την αποτελεσματικότερη χρήση των υδάτινων πόρων και την αντιμετώπιση ακραίων καταστάσεων λόγω “κλιματικής αλλαγής”.
3. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας E65 – Βόρειο Τμήμα, π/υ 442 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Έργου Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), για το τμήμα Τρίκαλα-Γρεβενά μήκους 70,47 χλμ. μέσω Σύμβασης Παραχώρησης. Το έργο έχει ξεκινήσει από το Γ’ τρίμ. 2021 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024.
4. Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.), π/υ 476 εκατ. ευρώ
4α. Τμήμα “Χανιά-Ηράκλειο”, με σύμβαση παραχώρησης, π/υ 200 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση τμήματος του ΒΟΑΚ από Χανιά έως Ηράκλειο (Κόμβος Χερσονήσου) που αναβαθμίζεται σε αυτοκινητόδρομο μήκους 157 χλμ., μέσω Σύμβασης Παραχώρησης. Συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το ΕΣΠΑ 2021-2027 και από ιδιωτική χρηματοδότηση, με συνολικό π/υ ύψους 1,6 δισ.
4β. Τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη”, με ΣΔΙΤ: Έχει γίνει η ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου. Το έργο συγχρηματοδοτείται, με συνολικό π/υ ύψους 290 εκατ. ευρώ.
4γ. Τμήμα “Νεάπολη-Άγ. Νικόλαος”, δημόσιο έργο, π/υ 186 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά τη βελτίωση-διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη-Άγ. Νικόλαος στην ΠΕ Λασιθίου σε 4ιχνη αρτηρία με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένου καταστρώματος κυκλοφορίας, συνολικού πλάτους 22,50 μ.
5. 13 Περιφερειακά Αεροδρόμια EASA, π/υ 134 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά υλοποίηση παρεμβάσεων στα 13 περιφερειακά Αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece (Κέρκυρας, Καβάλας, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Άκτιου, Χανίων, Ρόδου, Σαντορίνης, Μυκόνου, Κω, Σκιάθου, Μυτιλήνης και Σάμου), με σκοπό τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA).
6. Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Υποδομών και Μεταφορών, π/υ 10 εκατ. ευρώ: Το έργο μεταρρύθμισης αφορά την εγκατάσταση ενός υπερσύγχρονου πληροφοριακού συστήματος, τη διαχείριση χαρτοφυλακίου έργων και περιουσιακών στοιχείων και την παροχή ακριβούς πληροφορίας σε πραγματικό χρόνο για τα στάδια όλων των εκτελούμενων έργων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
7. Έξυπνες Γέφυρες, π/υ 80,68 εκατ. ευρώ: Στόχος του έργου είναι η παροχή έξυπνων υπηρεσιών προληπτικής συντήρησης γεφυρών σε διάφορες περιοχές της χώρας. Η επίτευξη του στόχου θα πραγματοποιηθεί μέσω των εξής σταδίων του έργου. Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω του ΤΕΕ. Έναρξη: 2023
8.Μετασχηματισμός Σιδηροδρομικών Οργανισμών ΟΣΕ Α.Ε. – ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., π/υ 5 εκατ. ευρώ: Το έργο μεταρρύθμισης αφορά τον μετασχηματισμό των Σιδηροδρομικών Οργανισμών ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ μέσω της βελτίωσης της ελκυστικότητας, παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητάς τους, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς και των χρηστών.
9. Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας, π/υ 675 εκατ. ευρώ: Το έργο περιλαμβάνει παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε περισσότερα από 7000 σημεία που εκτείνονται σε 2.500 χιλιόμετρα στο οδικό δίκτυο ολόκληρης της χώρας.
Το πρόγραμμα χωρίζεται σε δύο διακριτά μέρη:
-Πρόγραμμα ΠΕΒΟΑ Εγνατίας Οδού, π/υ 450 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιηθεί από την Εγνατία, το ΥΠΥΜΕ και τις Περιφέρειες Ηπείρου, Θεσσαλίας, Πελοποννήσου, Νοτίου Αιγαίου.
-Πρόγραμμα επεμβάσεων οδικής ασφάλειας του ΥΠΕΣ, π/υ 225 εκατ. ευρώ.
10. Αναβάθμιση Προαστιακού Δυτικής Αττικής, π/υ 132 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά στην αναβάθμιση και επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στη Δυτική Αττική από τα Άνω Λιόσια προς τα Μέγαρα, σύμφωνα με το Γενικό Σχέδιο της Αθήνας.
11. Ηλεκτρονικά Διόδια: Στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, φιλικού προς τον χρήστη και οικονομικά αποδοτικού, διαλειτουργικού, ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων στην Ελλάδα.
12. Ανάταξη/Αναβάθμιση Σιδηροδρομικού Δικτύου, με ΣΔΙΤ, π/υ 130 εκατ. ευρώ: Το έργο αποσκοπεί στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού Δικτύου της χώρας και θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ.
13. Ψηφιακός Μετασχηματισμός του ΟΣΕ, με ΣΔΙΤ, π/υ 24 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά τον απαραίτητο μετασχηματισμό των υποδομών του ΟΣΕ, ώστε να αναβαθμιστούν οι προσφερόμενες υπηρεσίες προς τους πελάτες και τους τελικούς επιβάτες.
14. Προμήθεια Ηλεκτρικών Αστικών Λεωφορείων, π/υ 100 εκατ. ευρώ: Το έργο αφορά στην προμήθεια για τις μείζονες περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης 220 Αστικών Οχημάτων με στόχο τον εκσυγχρονισμό του στόλου τους, καθώς και προμήθεια παρελκομένων φορτιστών βραδείας φόρτισης και διατάξεων συσσωρευτή-ταχυφορτιστή. Η προμήθεια αποτελεί τμήμα του μεγάλου διαγωνισμού για 650 σύγχρονα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το ΕΣΠΑ 2014-2020, το ΕΣΠΑ 2021-2027 και από Εθνικούς Πόρους, με συνολικό π/υ ύψους 272,07 εκατ. ευρώ. Έναρξη: 2022. https://www.capital.gr/