Δέκα υπόσκαφοι οικίσκοι, εμπνευσμένοι από το «Χόμπιτ» του παραμυθένιου κόσμου του Τόλκιν, αποτελούν τουριστικά καταλύματα στην Κω, σχεδιασμένα όχι από διάσημους αρχιτέκτονες, αλλά από μία ομάδα μαθητών του Γενικού Λυκείου Αντιμάχειας, στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα/διαγωνισμό Junior Achievement Greece. Η φιλοσοφία της συγκεκριμένης μαθητικής επιχείρησης “παντρεύει” το luxury με το eco friendly και παρόλο που η πολυτέλεια είναι ορατή σε κάθε σημείο της τουριστικής μονάδας Middle Earth Resort, το οικολογικό αποτύπωμά της είναι σχεδόν μηδενικό.
Μπροστά από τις γυάλινες προσόψεις των οικίσκων υπάρχουν φυλλοβόλα δέντρα, που το καλοκαίρι προσφέρουν σκίαση αντικαθιστώντας τον κλιματισμό και το χειμώνα ρίχνουν τα φύλλα τους για να αφήσουν το ηλιακό φως να ζεστάνει το χώρο. Μάλιστα, σε κάθε έναν από αυτούς υπάρχει τζάκι, για να είναι περιττή η χρήση κλιματιστικού και το χειμώνα. Την ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής τουριστική μονάδα συμπληρώνουν το σπα και το εστιατόριο, όπου χρησιμοποιούνται μόνο βιολογικά προϊόντα από τοπικούς παραγωγούς, έτσι ώστε να μην υπάρχουν μεταφορικοί ρύποι. Τέλος, για τη λειτουργία της εκμεταλλεύεται -λόγω της εύστοχης τοποθεσίας της, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως η ηλιακή και η γεωθερμία.
«Ακριβώς επειδή τα παιδιά βρίσκονται σε ένα νησί, σκέφτηκαν να συμμετέχουν στο διαγωνισμό με μία ιδέα που να έχει σχέση με τον τουρισμό και αποφάσισαν να σχεδιάσουν ένα ξενοδοχείο. Αναζητήσαμε το διαφορετικό και κατέληξαν σε κάτι που να είναι φιλικό προς το περιβάλλον και ταυτόχρονα πολυτελείας», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η οικονομολόγος και υπεύθυνη εκπαιδευτικός Λουλουδιά Κεφαλά.
«Το ξενοδοχείο θα απευθύνεται σε ανθρώπους που είναι διατεθειμένοι να ζήσουν κάνοντας διακοπές με έναν τρόπο ουδέτερο προς το περιβάλλον και τα παιδιά έχουν ετοιμάσει ένα ολόκληρο σχέδιο γι’ αυτό», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Παιδείας, αρμόδιος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Άγγελος Συρίγος, που είναι μέντορας των μαθητών, στο πλαίσιο του νέου θεσμού του JA Greece «Inspiring Mentoring», όπου διάφορες προσωπικότητες από τον πολιτικό, επιχειρηματικό, δημοσιογραφικό και αθλητικό κόσμο έχουν αναλάβει μικρά, ακριτικά ή ειδικά σχολεία για να εμπνεύσουν τους μαθητές και να ενδυναμώσουν την προσπάθειά τους να δημιουργήσουν τη δική τους «επιχείρηση».
Σύμφωνα με τον κ. Συρίγο, οι μαθητές έκαναν εξαιρετική δουλειά, με αποτέλεσμα η δική του συνεισφορά κατά τη διάρκεια των διαδικτυακών τους συναντήσεων, να είναι πολύ μικρή. «Η δουλειά τους ήταν επαγγελματικού επιπέδου, τους επεσήμανα μόνο κάποια πράγματα που σχετίζονται με τάσεις που υπάρχουν σε τέτοιου είδους ξενοδοχειακές μονάδες, όπως το τι πρέπει να προσέχουν σε σχέση με τα μικρά παιδιά, με τη χρήση του νερού, με τη μείωση του κόστους λειτουργίας», λέει χαρακτηριστικά.
Το μοναδικό πεντάστερο από υλικά της φύσης, χωρίς μπετό και μεταφορικούς ρύπους
Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου πρότζετκ, οι μαθητές έκαναν μία πλήρη έρευνα με διάφορους επιστήμονες και επιχειρηματίες καταξιωμένους στον κλάδο τους. Αρχικά, η καθηγήτριά τους Λουλουδιά Κεφαλά, λόγω της καταγωγής της από την Ξάνθη, τους έφερε σε επαφή με το τμήμα αρχιτεκτονικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, όπου έμαθαν για τη μέθοδο rammed earth (πεπιεσμένης γης), έναν τρόπο δόμησης όπου χρησιμοποιείται μόνο πέτρα, άργιλος και ξύλο, υλικά που αφήνουν μηδενικό αποτύπωμα και τα οποία βρίσκονται σε αφθονία στην τοπική φύση, οπότε ελαχιστοποιούνται οι ρύποι από τα μεταφορικά οικοδομικών υλικών.
«Εκτός από τις χρήσιμες πληροφορίες που μας έδωσαν ο πρόεδρος της αρχιτεκτονικής Δημήτρης Πολυχρονόπουλος και η λέκτορας Μαρία Γρηγοριάδου, μας βοήθησαν να κάνουμε όλο το business plan της επιχείρησης, δηλαδή να καταγράψουμε τι υλικά χρειαζόμαστε, το κόστος τους για να μπορέσει να χτιστεί, ενώ στη συνέχεια αφιέρωσαν πολύ από τον πολύτιμο χρόνο τους για να κάνουν μέσω τηλεδιάσκεψης μαζί με τα παιδιά τα σχέδια, τις κατόψεις και τις 3D απεικονίσεις, κάτι που δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε μόνοι μας, καθώς τα αρχιτεκτονικά προγράμματα είναι πολύ ακριβά και απαιτείται ειδική γνώση για τη χρήση τους», συμπληρώνει η κ. Κεφαλά.
Οι μαθητές τονίζουν ότι η ιδέα τους είναι πλήρως εφαρμόσιμη και ότι το κόστος για το χτίσιμο του Middle Earth Resort δεν είναι υψηλό, αλλά ανεβαίνει με τις υποδομές για την αξιοποίηση της γεωθερμίας. «Σκέφτηκαν να εκμεταλλευτούν τη γεωθερμία και ταυτόχρονα να εκμεταλλευτούν και την ηλιακή ενέργεια με ηλιακά πάνελ, έτσι ώστε να είναι σχεδόν αυτόνομο, δηλαδή να μη χρειαζόμαστε ηλεκτρική ενέργεια, ώστε σε βάθος χρόνου, να ρίξουμε και το λειτουργικό κόστος, εκτός βέβαια και από το ότι δεν αφήνει ρύπους», εξηγεί η εκπαιδευτικός.
Διακοπές προσαρμοσμένες στο φυσικό τρόπο ζωής, διατροφή με εποχικά προϊόντα και σπα από βιολογικά υλικά
Μία υπερσύγχρονη μονάδα σπα με πολλές υπηρεσίες, δίνει την έξτρα πολυτέλεια στην επιχείρηση, ενώ οι μαθητές υπογραμμίζουν ότι τόσο εκεί, όσο και στο εστιατόριο θα χρησιμοποιούνται μόνο τοπικά προϊόντα. «Σκέφτηκαν ακόμη στο εστιατόριο να ακολουθείται η Climatarian Diet, μια δίαιτα που έχει περιλαμβάνει μόνο προϊόντα εποχής και όχι θερμοκηπίου, αφού βασικός της στόχος είναι η μείωση του διοξειδίου του άνθρακα στο περιβάλλον. Τη συγκεκριμένη δίαιτα τη “δανείστηκαν” από το διαδίκτυο, από τη σελίδα γνωστού σεφ», αναφέρει η κ. Κεφαλά.
Η εκπαιδευτικός στο ΓΕΛ Αντιμάχειας τονίζει ότι κι άλλοι συνάδελφοί της βρέθηκαν στο πλευρό των δεκαοκτώ μαθητών της Α’ και Γ’ λυκείου στηρίζοντας την επιχείρησή τους, όπως ο καθηγητής πληροφορικής Γιάννης Μπουτζίκας και η φιλόλογος Ευαγγελία Πρασουλίδη. Ο μέντορας των μαθητών Άγγελος Συρίγος υποστηρίζει ότι η εμπλοκή των μαθητών με το συγκεκριμένο πρόγραμμα τους έδωσε κίνητρο και όραμα, ενώ πιστεύει ότι κάποιοι από αυτούς θα συνεχίσουν να κινούνται και στο μέλλον προς την ίδια κατεύθυνση. Με την ιδιότητά του ως υφυπουργός παιδείας, αλλά κυρίως ως πατέρας τριών παιδιών σε παρόμοια ηλικία, μπορεί να διακρίνει -όπως λέει, ότι τα παιδιά τη σημερινή εποχή βαριούνται, διότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια τα οποία τα κατακλύζουν, τους δίνουν τόση αδρεναλίνη, που οτιδήποτε άλλο τα αφήνει αδιάφορα. «Επομένως το να έχεις ένα πρόγραμμα που να σε βγάζει από τη συνήθη λογική του σχολείου, να σε βάζει στο πετσί ενός άλλου ρόλου, να σου ξυπνά το ενδιαφέρον και να σου δίνει όραμα, είναι από μόνο του τεράστιο βήμα», καταλήγει ο κ. Συρίγοςhttps://www.amna.gr/