Ξεκίνησε η συζήτηση στη Βουλή για την περίοδο 2021 – 2027 – Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ο Χάρης Μαμουλάκης
Έλλειψη συντονισμού, γραφειοκρατία και outsourcing, ανορθολογική δομή και πελατειακές σχέσεις στον νέο νόμο της ΝΔ
Με την πρώτη τοποθέτηση του ως Εισηγητής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, ανέδειξε την μεροληψία και τις αδυναμίες του νομοσχεδίου που, υποτίθεται, ότι αφορά στην διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή του ΕΣΠΑ της περιόδου 2021 – 2027.
«Με τον συγκεκριμένο νόμο, η Κυβέρνηση δεν μας καλεί να μιλήσουμε για το ΕΣΠΑ, για την πολιτική διάθεσης των κοινοτικών κονδυλίων και τον όποιο σχεδιασμό της, αλλά για τις διοικητικές υπηρεσίες που το διαχειρίζονται» ανέφερε στην εισαγωγή του ο Χάρης Μαμουλάκης και αναρωτήθηκε: «Βέβαια, εδώ ο κύριος Μητσοτάκης δεν διαβουλεύεται για την εξωτερική και αμυντική πολιτική της χώρας μας, για τα ΕΣΠΑ θα διαβουλεύονταν;».
Κάνοντας ιστορική αναφορά από την εποχή των Μεσογειακών Προγραμμάτων του ’80, ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε στην ιδέα δημιουργίας μια παράλληλης δομής υπηρεσιών εντός των Υπουργείων και της ενίσχυσης της Δημόσιας Διοίκησης με εξιδεικευμένο προσωπικό, το οποίο θα χρηματοδοτείται από κοινοτικά κονδύλια, καταλήγοντας ότι ο συγκεκριμένος νόμος, είναι κατώτερος των περιστάσεων και το μόνο που κομίζει είναι ρουσφέτια, ανορθολογισμούς και επιτήδειες συσκοτίσεις. Επικεντρώθηκε δε σε 4 βασικές αδυναμίες του νομοσχεδίου:
1. Στην έλλειψη συντονισμού
2. Στην γραφειοκρατία και το outsourcing
3. Στην ανορθολογική του δομή
4. Στην καλλιέργεια πελατειακών σχέσεων
Πιο αναλυτικά, για την έλλειψη συντονισμού ο Χάρης Μαμουλάκης τόνισε: «Παρά το ότι υποτίθεται ότι ο σημερινός νόμος ορίζει την λειτουργία όλων των Ευρωπαϊκών Ταμείων, η Κυβέρνηση «ξέχασε» να συμπεριλάβει το Ταμείο Ανάκαμψης. Ως γνωστόν, το Ταμείο Ανάκαμψης το διαχειρίζεται άλλο Υπουργείο κι άλλος Υπουργός, ενώ το καθένα έχει και από μια ανώτατη υπηρεσία, εν προκειμένω την υπηρεσία την Εθνική Αρχή Συντονισμού – ΕΑΣ, για να εποπτεύει το άλλο! Φοβερός συντονισμός!».
Αναφερόμενος στην γραφειοκρατία και το outsourcing, ο Χάρης Μαμουλάκης επεσήμανε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου επιστρέφει σε μορφές και μοντέλα εσωτερικής διοίκησης των υπηρεσιών του ΕΣΠΑ, που έχουν δοκιμαστεί κατά το παρελθόν και απαιτούν περισσότερη γραφειοκρατία από την σημερινή, όπως η επαναφορά των Ειδικών Υπηρεσιών Εφαρμογής, η δημιουργία δομών με αλληλο-επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες κ.α., τονίζοντας: «Όπως συνηθίζει, η σημερινή κυβέρνηση, παρουσιάζει ως την μια και μοναδική λύση για την γραφειοκρατία, που η ίδια σήμερα συνειδητά επιλέγει να εντείνει, το outsourcing! Έτσι όπως έγινε με τον αναπτυξιακό νόμο, όπως έχει κάνει στο Ταμείο Ανάκαμψης, όπως έκανε και με τους ελεγκτές περιβάλλοντος, έτσι κι εδώ, ο νομοθέτης προβλέπει την δυνατότητα εμπλοκής Ορκωτών Ελεγκτών για τους ελέγχους έργων κρατικών ενισχύσεων. Είναι προφανές όμως ότι όταν αυτό γίνεται κατ’ επιλογή των ελεγχόμενων, δημιουργεί προφανείς συγκρούσεις συμφερόντων και ζητήματα διαφάνειας.».
Μιλώντας για την ανορθολογική δομή του νομοσχεδίου, ο Χάρης Μαμουλάκης υπενθύμισε ότι στο ΕΣΠΑ 2014-2020, η Κυβέρνηση Σαμαρά προέβλεψε να δημιουργηθεί μια διαχειριστική αρχή ανά τομεακό πρόγραμμα υπό το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ο ΣΥΡΙΖΑ διατήρησε αυτή την δομή, όπως και η ΝΔ όταν ανέλαβε το 2019. «Το σχήμα αυτό διατηρείτε και σήμερα για την διαχείριση του ΕΣΠΑ 2021-2027, με μια όμως βασική εξαίρεση: Ένας «γενναίος Γαλάτης Υπουργός» αντιστέκεται στις απαιτήσεις των Ρωμαίων για κεντρική διοίκηση όλων των διαχειριστικών αρχών από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Ο κ. Πιερρακάκης, μάλλον λόγω της σχέσης του με τον Πρωθυπουργό, δεν ξέρω τι άλλο να πω ο νόμος δεν παρέχει καμία αιτίαση, εξαιρείται από την υποχρέωση να «παραδώσει» την διαχειριστική του αρχή και θα διαχειρίζεται μόνος του τα του οίκου του!».
Ως προς τις πελατειακές σχέσεις που ενισχύονται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ο Χάρης Μαμουλάκης τόνισε: «Εδώ ο Υπουργός διαπρέπει! Αντί για την αξιοκρατική διαδικασία επιλογής προϊσταμένων που είχε εκκινήσει επί ΣΥΡΙΖΑ, αντί της ύπαρξης ενός σταθερού συστήματος προκήρυξης των θέσεων ευθύνης για τις σχετικές υπηρεσίες, το νομοσχέδιο προβλέπει την τοποθέτηση προϊσταμένων απευθείας από τον Υπουργό, για απροσδιόριστη σε χρονική διάρκεια θητεία. Παράλληλα, δημιουργεί ένα τεράστιο «παράθυρο» παράκαμψης κάθε αξιοκρατικής διαδικασίας μαζικών και αθρόων προσλήψεων με την πρόβλεψη για πρόσληψη έκτακτου προσωπικού σε σχέση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για την κάλυψη έκτακτων αναγκών.».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Χάρης Μαμουλάκης, κατέθεσε την έντονη ανησυχία για την διάρθρωση των υπηρεσιών που προβλέπονται με τον συγκεκριμένο νόμο, δεδομένου ότι φαίνεται να καταργείται το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» και κατέληξε: «Αν υπάρχει ένας κοινός τόπος σε ετούτη την αίθουσα, είναι γύρω από την ιδέα ότι το δημόσιο οφείλει να εκσυγχρονιστεί, να απογραφειοκρατικοποιηθεί και να ψηφιοποιηθεί. Γι’ αυτό και προκαλεί εντύπωση η απουσία οποιασδήποτε αναφοράς σε αυτό, από μια κυβέρνηση που επαίρεται για τις επιδόσεις της στο συγκεκριμένο πεδίο. Για τις υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου και ειδικά για την σκοπιμότητα συγκρότησης μιας ΑΕ με θέμα την καταγραφή των νεοφυών επιχειρήσεων στη χώρα, θα έχουμε χρόνο πιστεύω και στις επόμενες συνεδριάσεις να συζητήσουμε!».
Τα σχόλια είναι κλειστά.