Μετά από αρκετή αναμονή και υπομονή, έφτασε επιτέλους το πλήρωμα του χρόνου για να ξεκινήσει η αποκατάσταση των ρηγματώσεων και κατολισθητικών φαινομένων που παρουσιάστηκαν πριν από 3 περίπου χρόνια, στη Κακιά Στροφή του ΒΟΑΚ, λίγο πριν τη Λυγαριά, όπως και σε άλλα σημεία της εθνικής οδού.
Η εργολαβία ύψους 6,1 εκατομμυρίων ευρώ (μετά την εργολαβική έκπτωση) ξεμπλόκαρε από τις δικαστικές προσφυγές και περιπέτειες στις οποίες είχε μπλέξει και όπως αποκαλύπτει το neakriti.gr ξεκινούν άμεσα οι εργασίες από τον ανάδοχο εργολάβο στο πλαίσιο των οποίων μάλιστα πέρα από τη Κακιά Στροφή θα γίνει αποκατάσταση ανάλογων προβλημάτων καθιζήσεων ή ρηγματώσεων και σε άλλα σημεία όπως το Κακό όρος και ο Σταυρωμένος…
Ειδικά πάντως την περίπτωση της Κακιάς Στροφής, συγκεκριμένα στο σημείο λίγο πριν τη Λυγαριά, όπου σημειώθηκαν ρηγματώσεις πριν από μια 3ετία , έχει διαπιστωθεί μετά από τη σχετική διερευνηση πως η πλαγιά “σέρνει” προς τη θάλασσα, με τον δρόμο να έχει διαβρωθεί σε ένα βάθος 6-8 μέτρων
Αυτό συγκεκριμένα προκύπτει από τις ερευνητικές δειγματοληπτικές γεωτρήσεις στα επίμαχα σημεία, που έγιναν λίγο καιρό μετά τη διερεύνηση του ανησυχητικού φαινομένου, οπότε το γεωτρύπανο έπιασε δουλειά, με τη λήψη δειγμάτων εδάφους ακόμα και σε βάθος 30 μέτρων, με τα δείγματα να μεταφέρονται σε ειδικά εργαστήρια στην Αθήνα.
Όπως διαπιστώθηκε, υπάρχει κατακερματισμός της ανώτερης στρώσης του εδάφους κατά περίπου 8 μέτρα, με το έδαφος να κινείται προς τη θάλασσα, γεγονός που επιτείνεται και από την κακή γεωμετρία της στροφής, όπως λένε οι ειδικοί.
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου έχουν σχεδιαστεί και θα προχωρήσουν τώρα ειδικά τεχνικά έργα αντιστήριξης, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η κατασκευή ενός πασσαλότοιχου σε όλο το μήκος της λεγόμενης Κακιάς Στροφής, από την πλευρά του δρόμου, καλύπτοντας τα 8 μέτρα βάθος που είναι τα σαθρά εδάφη κάτω από τον δρόμο.
Βεβαίως οι τεχνικές παρεμβάσεις και τα έργα αντιστήριξης που θα γίνουν δεν δίνουν οριστική λύση, απλώς εξασφαλίζουν μια ενδιάμεση περίοδο ”ζωής” για τον δρόμο διάρκειας περίπου μια 10ετίας, ενόψει βεβαίως της κατασκευής του νέου βόρειου οδικού άξονα, ο οποίος δεν θα περνά από το σημείο αυτό.
Θυμίζουμε ότι ο νέος ΒΟΑΚ θα μετατοπιστεί στην ευρύτερη αυτή περιοχή Λυγαριάς-Αγίας Πελαγίας. Ο σχεδιασμός σε επίπεδο χάραξης θέλει τον Βόρειο Οδικό Άξονα να μετατοπίζεται πιο νότια, προς την ενδοχώρα, και να δημιουργούνται σήραγγες, ώστε να παρακαμφθεί η σημερινή χάραξη με το προβληματικό αυτό κομμάτι.
Κομμάτι προβληματικό και σε επίπεδο κυκλοφορίας, μιας και χαρακτηρίζεται από διαδοχικές στροφές με μεγάλες κλίσεις, που απαιτούν την ιδιαίτερη προσοχή των οδηγών. Όσο και σε επίπεδο οδικής κατάστασης. Θυμίζουμε ότι οι ρηγματώσεις που έχουν κάνει την εμφάνισή τους το τελευταίο κοντά 2μηνο δεν είναι τελείως καινούργιο φαινόμενο. Ανάλογα προβλήματα είχαν παρουσιαστεί στο συγκεκριμένο κομμάτι του ΒΟΑΚ και πριν αρκετά χρόνια. Συγκεκριμένα, το 1985, μια 10ετία τότε μόλις μετά την κατασκευή του δρόμου.
Η προκαταβολή του 10% για την εκκίνηση των εργασιών.
Η υπουργική απόφαση που σηματοδοτεί την εκκίνηση των εργασιών
Το ότι η έναρξη των εργασιών αποκατάστασης των καθιζήσεων, ρηγματώσεων και κατολισθήσεων στη Κακιά Στροφή πριν τη Λυγαριά, όπως και σε άλλα αντιστοίχως προβληματικά σημεία του ΒΟΑΚ στην ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου είναι προ των πυλών φανερώνει η κίνηση του αναδόχου να αιτηθεί τη χορήγηση των πρώτων χρημάτων, μιας προκαταβολής ουσιαστικά του 10% της συνολικής δαπάνης του έργου, για τις ανάγκες της εγκατάστασης των πρώτων μηχανημάτων , των πρώτων δαπανών εκτέλεσης του έργου κτλ.
Το αίτημα έγινε αποδεκτό, όπως προκύπτει από τη σχετική προχθεσινή απόφαση του Υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών.
«Με βάση:
– Το µε αρ. πρωτ. 354201/11-11-2022 έγγραφο της αναδόχου εταιρείας µε πρόταση για τον εργοταξιακό χώρο.
– Το µε αρ. πρωτ. 313965/10-10-2022 έγγραφο του ανάδοχου µε το οποίο υποβλήθηκε αίτηµα έγκρισης χορήγησης προκαταβολής ποσό 10% της αξίας της σύµβασης, χωρίς αναθεώρηση και Φ.Π.Α., για τη χρηµατοδότηση της δαπάνης των πρώτων εγκαταστάσεων, άλλων εξόδων εκκίνησης και για δαπάνες προµηθειών υλικών ή µηχανηµάτων που πρόκειται να εγκατασταθούν ή ενσωµατωθούν στο έργο του έργου, ήτοι ποσό 6.121.381,58*10%=612.138,16 €.
Αποφασίζουμε:
Για το έργο: «Έργα αντιμετώπισης των κατολισθητικών φαινοµένων επί του Β.Ο.Α.Κ. στις θέσεις Περιοχή ΧΥΤΑ (Χ.Θ. 106+500 – 106+700), Περιοχή Κακό Όρος (Χ.Θ. 119+350 – 120+700), Περιοχή Κακιά Στροφή (Χ.Θ. 119+800 – 120+200), Περιοχή Σταυρωµένος (Χ.Θ. 145+200 – 145+900) στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου», την χορήγηση προκαταβολής:
Ποσό 5% επί της συνολικής αξίας της σύµβασης χωρίς αναθεώρηση και Φ.Π.Α. για τη χρηµατοδότηση της δαπάνης των πρώτων εγκαταστάσεων και άλλων εξόδων εκκίνησης του έργου, ήτοι 306.069,08 € Ποσό 5% επί της συνολικής αξίας της σύµβασης χωρίς αναθεώρηση και Φ.Π.Α. για δαπάνες προµηθειών υλικών ή µηχανηµάτων που πρόκειται να εγκατασταθούν ή ενσωµατωθούν στο έργο, ήτοι 306.069,08 €.
Το συνολικό ποσό της χορηγηθείσας προκαταβολής είναι το 10% επί της αξίας της σύµβασης χωρίς αναθεώρηση και Φ.Π.Α, ήτοι: 612.138,16 €” αναφέρει η σχετική απόφαση του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών. neakriti.gr