Β. Διγαλάκης: «Το έργο μας για την ενδυνάμωση και την εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων συνεχίζεται με πρόγραμμα και συνέπεια»
Τους τρεις βασικούς άξονες των επικείμενων αλλαγών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση παρουσίασε σήμερα ο αρμόδιος υφυπουργός Βασίλης Διγαλάκης κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων “Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις” στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ο κ. Διγαλάκης αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα, για τα πανεπιστήμια, από την ίδρυση και λειτουργία προπτυχιακών ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών, αποκλειστικά για αλλοδαπούς φοιτητές, σημειώνοντας ότι είναι μία πρωτοβουλία που δίνει στα ελληνικά ιδρύματα τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν ελεύθερα την επιστημονική κατάρτιση και το καταξιωμένο έμψυχο δυναμικό τους και ανοίγει τον δρόμο για τη διεθνοποίησή τους.
Πρόκειται για προγράμματα σπουδών τα οποία θα πιστοποιηθούν πριν από την έναρξη λειτουργίας τους και θα αξιολογούνται, ενώ επιπλέον παρέχεται η δυνατότητα συνεργασίας με διεθνούς εμβέλειας εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού. Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες κάνουν πραγματικότητα το όραμα της εξωστρέφειας των ελληνικών Πανεπιστημίων, ενώ συγχρόνως θα προσελκύσουν έλληνες επιστήμονες που ζουν στη χώρα μας ή στο εξωτερικό, υπογράμμισε ο κ. Διγαλάκης.
Ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων επισήμανε, απαντώντας σε όσους υποστηρίζουν το αντίθετο, ότι υπέρ της δημιουργίας αυτών των προγραμμάτων έχει ταχθεί η Σύνοδος των Πρυτάνεων. Mάλιστα, όπως κατέθεσε και στα πρακτικά της Bουλής, σε τελευταία της ανακοίνωση που εξέδωσε στις 29 Απριλίου, αναφέρεται πως «χαιρετίζει την πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση και λειτουργία ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών και θερινών τμημάτων από τα Πανεπιστήμια. Αυτή η νομοθετική ρύθμιση ενισχύει το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων και την εξωστρέφειά τους».
Απαντώντας σε όσους ισχυρίζονται ότι η συγκεκριμένη διάταξη είναι «αντισυνταγματική» και δεν συμβαδίζει με το ευρωπαϊκό δίκαιο, ο κ. Διγαλάκης υπογράμμισε ότι «το Σύνταγμα δεν παραβιάζεται καθώς η υποχρέωση παροχής δωρεάν τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αφορά αποκλειστικά τους έλληνες φοιτητές. Τα ξενόγλωσσα προγράμματα απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς φοιτητές. Αφ’ ετέρου, η ενωσιακή νομοθεσία δεν θέτει περιορισμούς σχετικά με την εκπαίδευση που παρέχεται σε χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Ακόμη, διευκρίνισε ότι στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο υπάρχει πρόβλεψη και για τις διευκολύνσεις που απαιτούνται προκειμένου να καταστεί δυνατή η προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών στην Ελλάδα. «Υπάρχουν ρυθμίσεις, υπάρχουν μονάδες υποστήριξης των αλλοδαπών φοιτητών στα πανεπιστήμια και διαδικασίες με τις οποίες μπορούν οι αλλοδαποί φοιτητές να παίρνουν γρήγορα άδεια παραμονής», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Διγαλάκης.
Για το θέμα των μετεγγραφών φοιτητών στα πανεπιστήμια, υπενθύμισε ότι την περίοδο 2019 – 2020 οι εισακτέοι ανήλθαν σε 78.335 και οι μετεγγραφές σε 9.750 (ποσοστό περίπου 12,5%), σημείωσε ότι το πρόβλημα δεν είναι ο συνολικός αριθμός των μετεγγραφών, αλλά η μη ισόρροπη κατανομή, με αποτέλεσμα η πλειονότητα των φοιτητών να συγκεντρώνεται στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα ιδρύματα τόσο στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα, όσο και στην περιφέρεια.
Ο κ. Διγαλάκης ανέφερε, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, ότι με βάση το ισχύον πλαίσιο υπήρξε περίπτωση φοιτητή, ο οποίος, ενώ εισήχθη με 4.500 μόρια σε τμήμα που δημιουργήθηκε με τις αλλαγές της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, πήρε μετεγγραφή σε τμήμα με βάση εισαγωγής τα 18.000 μόρια και τόνισε ότι αυτή είναι μία διαδικασία άδικη, που εκτός των άλλων δημιουργεί προβλήματα και στα ιδρύματα, επομένως πρέπει ν’ αλλάξει.
Για τον λόγο αυτό, καθιερώνεται πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια) και συγχρόνως εξορθολογίζονται τα υφιστάμενα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια για την αποφυγή καταστρατήγησης των κανόνων. Ο κ. Διγαλάκης συμπλήρωσε ότι η Σύνοδος των Πρυτάνεων έχει ταχθεί υπέρ της συγκεκριμένης αλλαγής σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, στην οποία αναφέρει ότι «σε θετική κατεύθυνση κινείται και η εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μετεγγραφές που αναμένεται να συμβάλλει στην αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών εν γένει».
Τέλος, ο κ. Διγαλάκης αναφέρθηκε στις αλλαγές που προβλέπονται στη διαδικασία ανάδειξης Πρυτανικών Αρχών, σημειώνοντας ότι θεσμοθετείται το ενιαίο ψηφοδέλτιο Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων για να υπάρξει κυβερνησιμότητα στα ιδρύματα, προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για τη διασφάλιση του αδιάβλητου και τη διευκόλυνση συμμετοχής στη διαδικασία, αλλάζει το εκλεκτορικό σώμα και καθιερώνεται η τετραετής θητεία για να μπορούν οι Πρυτανικές Αρχές να έχουν τον αναγκαίο χρόνο για την ολοκλήρωση του έργου τους.
«Ορίζουμε ότι το εκλεκτορικό σώμα απαρτίζεται από τα μέλη ΔΕΠ και τους υπηρετούντες λέκτορες. Αυτό γίνεται με βάση την αρχή τού εκλέγειν και εκλέγεσθαι. Δηλαδή, όποιοι δυνητικά στο μέλλον, μετά την εξέλιξή τους, έχουν τη δυνατότητα να είναι υποψήφιοι, είτε για θέση πρύτανη είτε για θέση αντιπρύτανη, αυτοί μπορούν να ψηφίσουν για την εκλογή πρύτανη και αντιπρύτανη. Όλοι οι φορείς του πανεπιστημίου εκπροσωπούνται στα ανώτατα διοικητικά όργανα του ιδρύματος, των σχολών και των τμημάτων και αυτό θα εξακολουθήσει να ισχύει», διευκρίνισε ο κ. Διγαλάκης.
Τα σχόλια είναι κλειστά.