Β. Διγαλάκης: «Ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων για τον ρόλο της εκπαίδευσης απέναντι στην παραπληροφόρηση και στα fake news»
Ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων θα διεξαχθεί την Πέμπτη 29 Ιουλίου, στις 16:00, στη Βουλή των Ελλήνων, μετά από πρωτοβουλία του προέδρου της Επιτροπής Βασίλη Διγαλάκη με θέμα: Παιδεία στα Μέσα Ενημέρωσης: Παραπληροφόρηση και ψευδείς ειδήσεις (fake news).
Πρόκειται για μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνεδρίαση καθώς τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας και της ευρείας χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, παρατηρείται ολοένα και περισσότερο η διάδοση ψευδών ή/και παραπλανητικών ειδήσεων, ειδήσεις οι οποίες με μεγάλη ταχύτητα και διασπορά επηρεάζουν την κοινή γνώμη και δημιουργούν, ως επί το πλείστον, αρνητικές καταστάσεις. Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί και ο εμβολιασμός κατά του κορωνοϊού (COVID-19), ένα ζήτημα υψίστης σημασίας για την προστασία της δημόσιας υγείας, το οποίο όμως λόγω των ποικίλων fake news και αντιεπιστημονικών απόψεων που κυκλοφορούν εδώ και επτά μήνες, ως έναν βαθμό εμποδίζεται και οδηγεί μερίδα του πληθυσμού σε αρνητική στάση.
Στην ειδική συνεδρίαση έχουν κληθεί να συμμετέχουν ως ομιλητές ειδικοί/εμπειρογνώμονες προκειμένου να καταθέσουν τις απόψεις τους ενώπιον των μελών της Επιτροπής, οι κ.κ. Renee Hobbs, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Rhode Island, Παύλος Τσίμας, δημοσιογράφος, Μιχαήλ Μπλέτσας, ερευνητής και διευθυντής Πληροφορικής στο Media Lab του ΜΙΤ, Νικόλαος Παναγιώτου, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Αθηνών και Χρύσα Λάζου, εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ο κ. Διγαλάκης σημειώνει ότι σκοπός της συνεδρίασης είναι να αναδειχθεί η σημασία του ψηφιακού γραμματισμού και της παιδείας στα μέσα ενημέρωσης, ο οποίος, σύμφωνα και με την έκθεση της ανεξάρτητης ομάδας εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αποτελεί βασικό άξονα για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων.
Όπως αναφέρει, υπάρχουν παραδείγματα σύμφωνα με τα οποία η εκπαίδευση στις ψευδείς ειδήσεις πρέπει να ξεκινά από τα δημοτικά σχολεία, ενώ πορίσματα ειδικών προτείνουν η εκπαίδευση και η κριτική γνώση επί των μέσων ενημέρωσης και την πληροφορία να υφίσταται ως βασική διάσταση στα σχολικά προγράμματα, καθώς επίσης να περιλαμβάνεται και στα προγράμματα εκπαίδευσης και διά βίου μάθησης των ίδιων των εκπαιδευτικών.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων υπενθυμίζει, τέλος, ότι η Ελλάδα είναι από τις πιο ευάλωτες χώρες της Ευρώπης στην παραπληροφόρηση, καθώς καταλαμβάνει μία από τις χειρότερες θέσεις σύμφωνα με τον δείκτη Media Literacy Index 2021 (27η θέση ανάμεσα στις 35 χώρες) και συμπεριλαμβάνεται στην 4η χειρότερη από τις 5 ομάδες ταξινόμησης, μαζί με την Τουρκία και άλλες βαλκανικές χώρες.