Τουρισμός: Πού κερδίζει, πού χάνει η Ελλάδα από τους ανταγωνιστικούς προορισμούς και η έκπληξη της Κροατίας
Ο τουρισμός γίνεται αντικείμενο σύγκρισης από την Mabrian μεταξύ Ελλάδας, Ισπανίας, Ιταλίας, Κροατίας, Τουρκίας
O τουρισμός της Ελλάδας στέκεται σε γενικές γραμμές καλά στον ανταγωνισμό με τους άλλους προορισμούς της Μεσογείου αλλά το μυστικό της περαιτέρω ανάπτυξης για το μέλλον περνά μέσα από την αξιοποίηση νέων αγορών κυρίως μακρινών αποστάσεων όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ινδία, εκτιμά έρευνα της Mabrian.
Επίσης στην έρευνα ξεχωρίζουν οι επιδόσεις της Κροατίας, που φαίνεται να συγκεντρώνει σε ορισμένους τομείς πολύ ικανοποιητικούς δείκτες υψηλότερων της χώρας μας αλλά και των άλλων μεσογειακών χωρών.
Σύμφωνα με την έρευνα της Mabrian με τίτλο «GREECE OUTLOOK: DATA INSIGHTS TO FIND THE EDGE AMONG MEDITERRANEAN COMPETITORS» που εξετάζει την Ελλάδα σε σύγκριση με την Ιταλία, Ισπανία, Κροατία και Τουρκία, οι ταξιδιώτες που επισκέπτονται την Ελλάδα και τους ανταγωνιστές της, είναι ολοένα και πιο απαιτητικοί και αναμένουν ταξιδιωτικές εμπειρίες υψηλής ποιότητας, αναζητώντας παράλληλα την αυθεντικότητα. τουρισμός
Τουρισμός: Απαιτητικοί οι επισκέπτες
Η Ελλάδα κατατάσσεται καλά στην ικανοποίηση των επισκεπτών, (52,40%) ξεπερνώντας την Ισπανία (50%), αλλά υπολείπεται ελαφρώς της Ιταλίας (54%) και της Τουρκίας (52,60%) όσον αφορά την ικανοποίηση από το τουριστικό προϊόν, με την Κροατία να κατέχει την πρώτη θέση (57%). Επομένως, μια έμφαση στις εμπειρίες της Ελλάδας που ανταποκρίνονται στις προτεραιότητες της ζήτησης θα μπορούσε να συμβάλει στη βελτίωση των αποτελεσμάτων αυτού του δείκτη, συμπεραίνει η Mabrian.
Στην συνολική ικανοποίηση, ο τουρισμός της Ιταλίας διατηρεί το προβάδισμα (87,8%) με την Κροατία να ακολουθεί (80,5%) και την Ελλάδα στην τρίτη θέση (75,7%) και τις Ισπανία (70,2%) και Τουρκία (64,5%) να ακολουθούν χαμηλότερα.
Επίσης στην αντίληψη των ταξιδιωτών για την ασφάλεια η Ελλάδα με 80% είναι πάνω από την Τουρκία (77%) αλλά κάτω από Κροατία (89%), Ισπανία (81,40%) και Ιταλία (81,30%).
Η έρευνα της Mabrian αναζητεί απάντηση και στο ερώτημα τι ζητούν οι τουρίστες στην Ελλάδα. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα κίνητρα επίσκεψης στην Ελλάδα εξελίσσονται, σύμφωνα με μια παγκόσμια και ευρωπαϊκή τάση που ενισχύθηκε μετά την πανδημία, με τα κίνητρα των ταξιδιωτών να μετατοπίζονται σταδιακά για να ενσωματώσουν στον προορισμό τους πιο ενεργές εμπειρίες και εμπειρίες ευεξίας.
Η αύξηση των προσφερόμενων θέσεων στην Ελλάδα μεταξύ 2023 και 2024 ήταν 9% ενώ στην Ισπανία 9,4% η Ιταλία 9,1% η Τουρκία 2,9% και η Κροατία 17,7%.
Παραδοσιακά ένας προορισμός με ήλιο, παραλίες και πολιτισμό, η Ελλάδα, ενισχύει σήμερα τη θέση της ως προορισμός ενεργητικού τουρισμού (Active Tourism). Στην πραγματικότητα, το 2023, το 21,1% των κινήτρων των επισκεπτών για να ταξιδέψουν στην Ελλάδα σχετίζεται με εμπειρίες ενεργού τρόπου ζωής (Active Lifestyle), μια εξαιρετική αύξηση +12,1 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2019- μετατρέποντας αυτό σε κύριο κίνητρο για να επισκεφθεί κανείς την Ελλάδα, ακολουθούμενο από τον πολιτιστικό τουρισμό και το κίνητρο του ήλιου και θάλασσας.
Λαμβάνοντας υπόψη τον μοναδικό συνδυασμό της Ελλάδας με υπαίθρια μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς, συνδεδεμένα με μοναδικές παραδόσεις, με καλό καιρό όλο το χρόνο, ο στόχος που πρέπει να επιδιωχθεί είναι η εμβάθυνση στη διαφοροποίηση των κινήτρων, η οποία δεν είναι μόνο επωφελής για την αντιμετώπιση της εποχικότητας και την προσέλκυση της προσοχής σε εναλλακτικούς προορισμούς, αλλά και για την αύξηση της πιστότητας και των ποσοστών επανάληψης, καθώς και για το άνοιγμα νέων αγορών, τονίζει η Mabrian. τουρισμός
Η αεροπορική συνδεσιμότητα
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η σχέση που έχει ο τουρισμός με τα στοιχεία για την αεροπορική συνδεσιμότητα. Η αύξηση των προσφερόμενων θέσεων στην Ελλάδα μεταξύ 2023 και 2024 ήταν 9% ενώ στην Ισπανία 9,4% η Ιταλία 9,1% η Τουρκία 2,9% και η Κροατία 17,7%.
Η ανάλυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας απεικονίζει ένα διπλό σενάριο: προορισμοί που βασίζονται στις παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες, όπως η Τουρκία και η ίδια η Ελλάδα- και προορισμοί που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους (όπως η Ισπανία, η Ιταλία και σε κάποιο επίπεδο η Κροατία).
Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι ανταγωνιστικές αγορές εμφανίζουν αυξημένα ποσοστά παρουσίας των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστος σε σχέση με τις «παραδοσιακές» (Legacy) εταιρείες.
Στην Ελλάδα οι Legacy εταιρείες καλύπτουν το 64% των διασυνδέσεων και οι low cost το 36% ενώ στις άλλες χώρες το χαμηλότερο ποσοστό των low cost είναι το 44% της Τουρκίας, ενώ το υψηλότερο είναι το 71% της Ιταλίας.
Τα στοιχεία για την αεροπορική συνδεσιμότητα λαμβάνουν υπόψη τόσο την εγχώρια όσο και τη διεθνή συνδεσιμότητα, γεγονός που σημαίνει ότι το μερίδιο μεταξύ των παραδοσιακών και των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους θα ποικίλλει εάν αναλύεται μόνο η διεθνής συνδεσιμότητα. Στην περίπτωση της Ελλάδας, για παράδειγμα, το μερίδιο θα ήταν 52% για τις παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες και 48% για τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, όταν εξετάζονται μόνο τα δρομολόγια με άλλες χώρες.
Επίσης η Mabrian «προτείνει» στην Ελλάδα να διερευνήσει περαιτέρω την αγορά των μεγάλων αποστάσεων. Πρώτη προτεραιότητα είναι η ενίσχυση των δρομολογίων με τις Ηνωμένες Πολιτείες, 5η διεθνής αγορά ανά αεροπορική χωρητικότητα για την Ιταλία, και η συνεχής αύξηση των αφίξεων σε άλλους μεσογειακούς ανταγωνιστές. Η συνδεσιμότητα των Ηνωμένων Πολιτειών με την Ελλάδα αυξάνεται κατά +23% σε ετήσια βάση, αλλά εξακολουθεί να μην συγκαταλέγεται στις 10 κορυφαίες αγορές εισερχομένων ανά αεροπορική χωρητικότητα. Η δεύτερη ευκαιρία έγκειται στην ενίσχυση της συνδεσιμότητας με την Ασία και τη Μέση Ανατολή, κάτι που κάνουν άλλοι ανταγωνιστές με διαφορετική δυναμικότητα, καθώς οι αγορές αυτές είναι το κλειδί για να κλείσει ο κύκλος της εποχικότητας, εκτός ευρωπαϊκής περιόδου. τουρισμός
Τουρισμός: Ανταγωνιστικές τιμές στα ξενοδοχεία
Όσον αφορά την ξενοδοχειακή αγορά η Mabrian επισημαίνει ότι τα φημισμένα 5 αστέρων, πολυτελή ξενοδοχειακά σήματα τοποθετούν τους προορισμούς στο χάρτη των υψηλών καταναλωτών και δημιουργούν επίσης προσδοκίες και προσδοκίες όσον αφορά την ποιότητα και την εμπειρία.
Σε σύγκριση με αυτούς τους μεσογειακούς ανταγωνιστές, αποτελεί πλεονέκτημα για την Ελλάδα το γεγονός ότι το 7% των ξενοδοχειακών μονάδων της έχουν κατηγοριοποιηθεί ως 5 αστέρων (πάνω από το 3% της Ισπανίας, της Ιταλίας ή της Κροατίας).
Η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να προωθήσει την ποιότητα, ενισχύοντας την εμπειρία και τις υπηρεσίες σε αυτές τις υψηλότερες κατηγορίες, για να προσελκύσει τμήματα ταξιδιωτών από αγορές μεγάλων αποστάσεων (που αναμένουν πρότυπα διαμονής παγκόσμιας κλάσης, όπως οι ΗΠΑ ή τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα). Η Τουρκία, της οποίας η εποχιακή αγορά είναι σε μεγάλο βαθμό τουριστική, βασίζεται στην αντιληπτή ποιότητα των καταλυμάτων υψηλότερων κατηγοριών (ιδίως το 16% των ξενοδοχείων 5 αστέρων που διαθέτει στην επικράτειά της) για να δημιουργήσει και να προωθήσει τουριστικά πακέτα που ανταγωνίζονται σε τιμές.
Όσον αφορά τις μεσαίες κατηγορίες, ο τουρισμός στην Ελλάδα μπορεί να αναβαθμίσει τις εμπειρίες των επισκεπτών 4 και 3 αστέρων, οι οποίες περιστρέφονται γύρω από την αυθεντικότητα, το τοπικό άρωμα και τη μοναδικότητα, για να διαφοροποιηθεί σε μια εξαιρετικά ανταγωνιστική μεσογειακή αγορά καταλυμάτων.
Τέλος όσον αφορά τις τιμές τα ξενοδοχεία της Τουρκίας είναι φθηνότερα από τη χώρα μας, ενώ ακολουθεί η Κροατία. Η Ελλάδας έχει μια ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική καθώς στα 5στερα βρίσκεται στην τρίτη θέση από την κορυφή ενώ στα 4στερα μάλλον διεκδικεί την πρώτη θέση μεταξύ όλων των ανταγωνιστριών χωρών. τουρισμόςhttps://www.ot.gr/editor/lampros-karageorgos
Τα σχόλια είναι κλειστά.