Μία ιδιαίτερη χρονιά θα είναι η φετινή για τον ελληνικό τουρισμό και αυτό διότι, ενώ όλα δείχνουν ότι οδεύουμε για το ιστορικό ρεκόρ από πλευράς εισπράξεων αλλά και αφίξεων, οι «ναυαρχίδες» που είναι Μύκονος και Σαντορίνη … υποφέρουν εφέτος και αυτό διότι οι τιμές έχουνε εκτοξευθεί δυσανάλογα με την παροχή των υπηρεσιών, αλλά και την ζήτηση που υπάρχει για τα συγκεκριμένα νησιά. Ένας μικρός προβληματισμός υπάρχει και την εικόνα της Κρήτης.
Μάλιστα παρά την εικόνα αυτή που υπάρχει εδώ και καιρό δεν φαίνεται να υπάρχει αντίδραση από την πλευρά των επιχειρήσεων του κλάδου και να προσαρμόσουν τις τιμές στην υπάρχουσα ζήτηση, έτσι ώστε να έρθει η επιθυμητή ισορροπία.
Στην υπόλοιπο κομμάτι της χώρας σύμφωνα με το imerisia.gr, η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική, αφού σε ένα μεγάλο μέρος οι προσδοκίες είναι υψηλές και όλοι θεωρούν ότι η επίτευξη του στόχου για το ρεκόρ είναι δεδομένη.
Αναλυτές πάντως σημειώνουν ότι εφόσον στα δύο κομβικής σημασίας νησιά για τον ελληνικό τουρισμό, δεν υπάρξει αναστροφή τάσης και δεν περιοριστούν οι απώλειες σε τζίρο και αφίξεις, τότε είναι πιθανό να θολώσει το αφήγημα.
Ανακοινώσεις για τα στοιχεία του 4μηνου
Παράγοντες της αγοράς αναμένουν τα στοιχεία που θα ανακοινωθούν μέσα στην εβδομάδα για την πορεία του τουρισμού το πρώτο 4μηνο του 2023, τα οποία σε ένα μεγάλο βαθμό θα διαγράψουν την τάση που διαμορφώνεται. Και έχει μεγάλη σημασία διότι τους δύο πρώτους μήνες του έτους η εικόνα ήταν κάτι περισσότερο από θετική, αλλά τον Μάρτιο η πορεία … φρέναρε.
Στην αγορά έχει καλλιεργηθεί ένα θετικό κλίμα και όλο το αφήγημα δείχνει ότι εκτός συγκλονιστικού απροόπτου η πορεία του τουρισμού εφέτος θα είναι κάτι περισσότερο από θετική και το ρεκόρ του 2019, που έφερε έσοδα 18,2 δις ευρώ θα σπάσει εφέτος. Κάποιοι μάλιστα κάνουν λόγο για έσοδα που μπορεί ακόμη και να υπερβούν τα 20 δις ευρώ.
Ωστόσο πιο ώριμες σκέψεις διαμορφώνουν ένα διαφορετικό σκηνικό, το οποίο περιγράφει μία σχετικά διαφορετική εικόνα. Και αυτή λέει ότι ναι μεν παραμένει ζωντανός ο στόχος για έσοδα πάνω από 18,2 δις ευρώ, ωστόσο σε καμία περίπτωση ο δρόμος δεν θα είναι στρωμένος με ροδοπέταλα.
Οι πηγές του κακού
Αιτία είναι οι υψηλές τιμές, τα ακριβότερα τουριστικά πακέτα, η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος για τους πολίτες της Ευρωζώνης, και ο ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες όπως η Τουρκία.
Με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία και ενδείξεις δείχνουν ότι ο πιο «αδύναμος κρίκος» του ελληνικού τουρισμού όσον αφορά τις αφίξεις είναι κυρίως η Μύκονος που εμφανίζει μείωση κατά 24,3% στις αεροπορικές αφίξεις το πρώτο πεντάμηνο του έτους σε σύγκριση με το 2019 και μείωση 20,4% σε σχέση με το 2022.
Επίσης προβληματισμός υπάρχει για την εικόνα που παρατηρείται και στην Κρήτη όπου οι πληρότητες για το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου είναι σε πολύ χαμηλότερα των εκτιμήσεων επίπεδα, κάτι που ίσως αναστραφεί το επόμενο διάστημα.
Εντούτοις η συνολική εικόνα για το σύνολο της χώρας είναι θετική. Έτσι λοιπόν τα περιφερειακά αεροδρόμια που είναι στον έλεγχο της Fraport σημειώνουν το πρώτο πεντάμηνο του έτους, άνοδο των διεθνών αφίξεων κατά 15,6% σε σχέση με το 2022 και 7,6% σε σύγκριση με το 2019.
Αντίστοιχα στο αεροδρόμιο της Αθήνας το πρώτο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους καταγράφηκε άνοδος των αφίξεων κατά 4,9% σε σύγκριση με το 2019 και 45,1% σε σχέση με το 2022.
Η αύξηση της ζήτησης αποτυπώνεται και στο θερινό πρόγραμμα δρομολογίων της Aegean οποίας, είναι φέτος το μεγαλύτερο στην ιστορία της. Συγκεκριμένα, η Aegean το 2023, θα επιχειρεί με 76 αεροπλάνα και θα προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις.
Οι 11 εκατ. από αυτές είναι θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022 και 800 χιλιάδες περισσότερες από το 2019.
Επιπλέον και η Sky Express καταγράφει αύξηση 175% στις προσφερόμενες θέσεις από και προς το «Ελ. Βενιζέλος» – συγκριτικά με την αντίστοιχη θερινή περίοδο του 2019 και σημειώνει τη θερινή περίοδο του 2023 αύξηση 22% στους εκτιμώμενους επιβάτες στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών – από 1.910.000 τη θερινή περίοδο του 2022 σε 2.330.000 την αντίστοιχη περίοδο του 2023.