Από τις καφετέριες και τα καταστήματα γρήγορης εστίασης, μέχρι τις ταβέρνες και τα εστιατόρια, οι Έλληνες καταναλωτές διαπιστώνουν σε πολλές περιπτώσεις και ιδίως μετά το καλοκαίρι, νέες αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων στους καταλόγους.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Αύγουστο αποτύπωναν την ανοδική πορεία των τιμών σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, με τις ανατιμήσεις στην κατηγορία «εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία – καφενεία – κυλικεία» σε ετήσια βάση να διαμορφώνονται στο 6,6%. Πέραν όμως των αριθμών της ΕΛΣΤΑΤ, εκείνο που βιώνουν οι καταναλωτές είναι πως με την επιστροφή στους κανονικούς ρυθμούς του φθινοπώρου, από την καθημερινή συνήθεια του καφέ έως και την, λιγότερο συχνή, έξοδο για φαγητό, οι τιμές είναι ακριβότερες.
«Πικρός» ο καφές, ακριβότερο το φαγητό
Ο καφές που καταναλώνουν εκτός σπιτιού οι πολίτες, ήταν από τις πρώτες υπηρεσίες της εστίασης για τις οποίες, ακόμη και μέσα στο καλοκαίρι, διαπίστωσαν αυξήσεις στην τιμή. Η επιστροφή του ΦΠΑ στο 24% για τον σερβιριζόμενο καφέ από την 1η Ιούλιου 2024 αλλά και το συνεχιζόμενο ράλι στη διεθνή τιμή της πρώτης ύλης, αποτελούν τους βασικούς παράγοντες που οδήγησαν στις πρόσφατες αυξήσεις, όπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι της εστίασης. Για τους καταναλωτές, πάντως, που σε αρκετές περιπτώσεις πλέον καλούνται να πληρώσουν ακόμη και 4-5 ευρώ για έναν καφέ, η ουσία είναι πως μία καθημερινή συνήθεια τείνει να μετατραπεί σε «πολυτέλεια».
Αυξήσεις, μικρότερες ή μεγαλύτερες, παρατηρούνται και στο φαγητό, από τα γρήγορα σνακ ή το σουβλάκι, μέχρι τις μερίδες σε ταβέρνες και εστιατόρια. Άλλωστε, λαμβάνοντας υπόψη το γενικότερο περιβάλλον ακρίβειας των τελευταίων ετών, αυτή τη στιγμή, η οποιαδήποτε ανατίμηση λειτουργεί ως μία επιπλέον επιβάρυνση για τους καταναλωτές που έρχεται να προστεθεί στις ήδη αυξημένες τιμές που έχουν διαμορφωθεί.
Οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά των πολιτών, με κυριότερες τον περιορισμό του κόστους των παραγγελιών και τη μείωση του αριθμού των εξόδων για φαγητό ήταν εμφανείς το φετινό καλοκαίρι. Σε εντονότερο, μάλιστα, βαθμό σε σχέση με πέρσι, όπως διαπίστωσαν οι επαγγελματίες της εστίασης ακόμη και σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, με τους επισκέπτες να επιλέγουν συχνότερα τις αγορές από το σούπερ μάρκετ και το μαγείρεμα, από την έξοδο σε ταβέρνες και εστιατόρια.
Τι λένε οι επαγγελματίες της εστίασης για τις τιμές
Σε ό,τι αφορά τις τιμές, οι επαγγελματίες του κλάδου, μιλώντας στο CNN Greece, επισημαίνουν την αδυναμία των επιχειρήσεων να απορροφήσουν τις επιπλέον επιβαρύνσεις που συνεχίζουν να δέχονται, με αποτέλεσμα, όπως εξηγούν, να μετακυλίουν πλέον μέρος των αυξήσεων αυτών, στον τελικό καταναλωτή. Το κόστος ενέργειας συνεχίζει να προβληματίζει έντονα τις επιχειρήσεις, σημειώνουν, την ίδια στιγμή που οι τιμές των πρώτων υλών σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα, παραμένουν αυξημένες.
«Μπορεί η ένταση των ανατιμήσεων στα τρόφιμα- πρώτες ύλες να είναι μικρότερη σε σχέση με πέρσι ωστόσο οι τιμές είναι ήδη διαμορφωμένες σε υψηλά επίπεδα ενώ οι αυξήσεις συνεχίζονται σε προϊόντα, όπως για παράδειγμα στον καφέ και το κακάο» σημειώνει χαρακτηριστικά o Γενικός Διευθυντής της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης, Γιάννης Λιάρος.
Το ενεργειακό κόστος όπως και οι τιμές του κρέατος προβληματίζουν, αντίστοιχα, τους επαγγελματίες στα ψητοπωλεία, όπου ήδη το παραδοσιακό τυλιχτό σουβλάκι τα τελευταία χρόνια είναι σημαντικά ακριβότερο σε σχέση με το παρελθόν. Σύμφωνα με όσα επισημαίνει στο CNN Greece, o πρόεδρος του Συλλόγου Ψητοπωλών Αττικής, Νίκος Αγγελουσούλης, η πλειονότητα τουλάχιστον, των επαγγελματιών του κλάδου, μέσα στο καλοκαίρι δεν προχώρησε σε νέες ανατιμήσεις, κάτι ωστόσο δεν θα αποφευχθεί το επόμενο διάστημα εφόσον το κόστος της ενέργειας και των πρώτων υλών συνεχίσουν σε υψηλά επίπεδα.https://www.cnn.gr/