Οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές του κόσμου μεταξύ των οποίων οι Maersk, Hapag Lloyd και Frontline, αλλά και πετρελαϊκοί γίγαντες όπως η ΒΡ, αλλάζουν ρότα και αποφεύγουν πλέον να στείλουν πλοία τους στην Ερυθρά Θάλασσα, φοβούμενες επιθέσεις από τους Χούθι στην Υεμένη. Πρόκειται για απειλή «παγκοσμίου πολέμου» στο διεθνές εμπόριο, που θα μπορούσε να έχει ανυπολόγιστες συνέπειες σε επάρκεια και τιμές ενέργειας και αγαθών – ειδικά εάν οι επιθέσεις κλιμακωθούν.
Πλέον ΗΠΑ, ΝΑΤΟ και Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζουν τρόπους για την αντιμετώπιση της κατάστασης με την παρουσία task force από πολυεθνική δύναμη πλοίων. Το Ισραήλ δεν αναμένεται ότι θα αποτελέσει μέρος αυτής της πολυεθνικής δύναμης, αφού κάτι τέτοιο θα περιέπλεκε τη συμμετοχή σε αυτή συμμάχων των ΗΠΑ από τις αραβικές χώρες – από τις οποίες ήδη πολλές διστάζουν.
Αξιωματούχοι από το Τελ Αβίβ πάντως φέρονται να έχουν στείλει εμπιστευτικό μήνυμα σε συμμάχους τους ότι το Ισραήλ μπορεί να επιτεθεί το ίδιο σε συστοιχίες εκτόξευσης πυραύλων καθώς και σε βάσης εκτόξευσης drones των Χούθι, εάν οι συμμαχικές δυνάμεις δεν επιτρέψουν τη χρήση της Ερυθράς Θάλασσας από τη ναυτιλία.
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με στοιχεία από την S&P Global Market Intelligence σχεδόν το 15% όλων των προϊόντων που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική αποστέλλονται από την Ασία διά θαλάσσης. Στα προϊόντα αυτά περιλαμβάνεται το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και το 13% του αργού. Για τους λόγους αυτούς, οποιαδήποτε αναστολή διέλευσης από την Ερυθρά Θάλασσα που τροφοδοτεί τη Διώρυγα του Σουέζ ως πέρασμα στη Μεσόγειο θα μπορούσε να έχει απρόβλεπτες συνέπειες σε τροφοδοσία και τιμές.
Η Ελλάδα είναι έτοιμη, εάν της ζητηθεί, να συμμετάσχει πιο ενεργά στην προστασία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, ακόμη και με πολεμικό πλοίο – θα πρέπει να το πράξει καθώς πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην περιοχή ως πρωταγωνίστρια της διεθνούς ναυτιλίας, σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας Χρήστο Στυλιανίδη.
Είμαστε πολύ κοντά στην πρωτοβουλία που έχουν αναπτύξει οι Αμερικανοί με δέκα χώρες για τη διαφύλαξη της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στον Κόλπο του Άντεν, είπε χθες ο Χρήστος Στυλιανίδης μιλώντας με δημοσιογράφους. Εάν χρειασθεί και κληθούμε, θα συμμετάσχουμε πιο ενεργά. Μάλιστα δεν απέκλεισε τη συμμετοχή της χώρας μας και με πολεμικό πλοίο.
Το συζητάμε, είπε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση και ο ίδιος τάχθηκε «υπέρ» και υπενθύμισε τη συμμετοχή της Ελλάδας στην επιχείρηση Atalanta που προστάτευε πριν από μερικά χρόνια τα εμπορικά πλοία από τους Σομαλούς πειρατές.
Υπογράμμισε ακόμη ότι το Ισραήλ είναι εκτός της συμμαχίας αυτής καθώς αυτό που ενδιαφέρει τη διεθνή πρωτοβουλία είναι η διαμόρφωση μιας ευρύτερης βάσης και με τη συμμετοχή αραβικών χωρών με στόχο αποκλειστικό στόχο την προστασία της ναυσιπλοΐας.
Στη συνέχεια σημείωσε ότι οι επιθέσεις γίνονται με drones που είναι ιρανικής προέλευσης, ασκείται και μία πίεση στο Ιράν και εκτίμησε ότι με όλες αυτές τις πρωτοβουλίες το πρόβλημα θα ελεγχθεί, αν και παρομοίασε τη σημερινή κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα με την κρίση του 1954 στο Σουέζ.
Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»