Τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός της επόμενης μέρας στον Σιδηρόδρομο, ώστε να τρένα να ξαναμπούν σε λειτουργία μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη βύθισε το πανελλήνιο στο πένθος, έβγαλε στους δρόμους εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες και ανέδειξε τις παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Από το μοιραίο βράδυ της 28 ης Φεβρουαρίου τα τρένα σήκωσαν χειρόφρενο καθώς οι εργαζόμενοι προχωρούσαν σε συνεχείς απεργιακές κινητοποιήσεις. Τρένα και προαστιακός παραμένουν ακινητοποιημένα εδώ και σχεδόν δύο εβδομάδες παρά το γεγονός ότι στη συνάντηση των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο με τον Γιώργο Γεραπετρίτη, αποφασίστηκε να μπει τέλος στις κινητοποιήσεις τους.
Ωστόσο, έχει προγραμματιστεί και νέα συνάντηση ανάμεσά τους την επόμενη εβδομάδα, προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος ανάμεσα σε κυβέρνηση και εργαζόμενους, οι οποίοι ζητούν αυξημένες διασφαλίσεις για να επιστρέψουν στις δουλειές τους.
Η φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, έφερε στο φως προβλήματα ετών στον Σιδηρόδρομο και πέραν των πρακτικών προβλημάτων που πρέπει να επιλυθούν για την επανεκκίνηση των τρένων, η εμπιστοσύνη των πολιτών που κλονίστηκε, πρέπει να αποκατασταθεί.
Πότε προγραμματίζεται να ξαναμπούν τα τρένα στις ράγες
Στόχος της κυβέρνησης είναι η επανεκκίνηση των τρένων να πραγματοποιηθεί το συντομότερο δυνατό, ενδεχομένως και έως τέλος Μαρτίου, εάν έχουν εξασφαλιστεί οι αναγκαίες προϋποθέσεις. «Δεν πρόκειται να ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας» είπε χαρακτηριστικά και ο υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης, μετά τη συνάντησή του με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους εργαζόμενους.
Τα σημεία – κλειδιά για την επόμενη μέρα
Οι δικλείδες ασφαλείας για τη λειτουργία των τρένων είναι ίσως η βασικότερη προϋπόθεση για την επαναλειτουργία του Σιδηροδρόμου. Το σχέδιο της κυβέρνησης για τη βελτίωση των συνθηκών περιλαμβάνει τόσο βελτίωση της τεχνολογίας όσο και σωστή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.
Η απειρία του σταθμάρχη αλλά και το γεγονός ότι το μοιραίο βράδυ που συγκρούστηκαν τα τρένα στα Τέμπη ήταν μόνος του, ανέδειξαν τα σοβαρά προβλήματα και στην υποστελέχωση του Οργανισμού. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο ΟΣΕ αριθμεί σήμερα 730 εργαζόμενους, όταν το οργανόγραμμα του 2011 προέβλεπε 2.800.
Έτσι, στόχος είναι να υπάρχουν υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια σε όλους τους σταθμούς, με πιθανή μείωση του μεταφορικού έργου (μείωση δρομολογίων, μείωση συρμών ή σταθμών που θα σταματά το τρένο), καθώς μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλισθεί ικανός αριθμός σταθμαρχών παντού.
Ένα ακόμα ζητούμενο αποτελεί η επαρκής συντήρηση των υποδομών του Σιδηροδρόμου. Στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, όπως αναφέρεται στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, μέχρι σήμερα βαριά συντήρηση δεν έχει γίνει ποτέ, παρά μόνο εμβαλωματικές εργολαβίες και επιδιόρθωση βλαβών. Εδώ και τρία χρόνια, ο ΟΣΕ έβαλε μπρος τον σχεδιασμό και την αναζήτηση κονδυλίων για την προώθηση της συντήρηση μέσω ΣΔΙΤ, το ύψος του οποίου προσδιορίζεται για όλο το δίκτυο σε 1,2 δισ. ευρώ. Παρά την επιτακτική ανάγκη, οι πόροι που προβλέφθηκαν για τον σιδηρόδρομο στο εθνικό σχέδιο του Ταμείου Ανάκαμψης ήταν μόλις 130 εκατ. ευρώ, αφήνοντας ένα τεράστιο χρηματοδοτικό κενό.
Σε λειτουργικό επίπεδο, οι γραμμές στο σημείο του τραγικού δυστυχήματος έχουν καθαριστεί ενώ μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί στο σημείο ορισμένες εργασίες στην ηλεκτροδότηση.
Οι προτάσεις των εργαζομένων για το restart στον σιδηρόδρομο
Στις προτάσεις που έχουν τεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων από τα Σωματεία σιδηροδρομικών με τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη , σύμφωνα με τους εργαζόμενους, περιλαμβάνεται η υιοθέτηση μέτρων, όπως:
-Ψυχολογική υποστήριξη στους εργαζόμενους Έλξης και Κίνησης Αμαξοστοιχιών
-Σταδιακή επαναλειτουργία των αρτηριακών αμαξοστοιχιών και στελέχωση τους από το Προσωπικό Κίνησης και Ελέγχου Αμαξοστοιχιών με τρεις υπαλλήλους
-‘Αμεση επαναλειτουργία των εμπορικών αμαξοστοιχιών στην Βόρεια Ελλάδα και στην συνέχεια της αποκατάστασης της σιδηροδρομικής υποδομής, σταδιακή δρομολόγηση όλων των εμπορικών αμαξοστοιχιών
-Μειωμένη ταχύτητα σε μη τηλεδιοικούμενα τμήματα καθώς και στις σήραγγες
-Επικαιροποίηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και πιστή εφαρμογή του
-Εκπαίδευση του προσωπικού Έλξης και Κίνησης σε όλο το τροχαίο υλικό
-‘Αμεση κάλυψη αναγκών των Διευθύνσεων Δικτύου Κυκλοφορίας
-Μείωση δρομολογίων των επιβατικών κατά 50% περίπου (αρτηριακά τρένα)
-Σταδιακή αύξηση όλων των δρομολογίων των προαστιακών συρμών
-Επαναλειτουργία του GSMR
-Άμεση μονιμοποίηση των συναδέλφων με παροχή υπηρεσιών με αξιολόγηση
-Σαφής προσδιορισμός ως προς τα καθήκοντα του Προϊστάμενου Αμαξοστοιχίας
-Σωστή ροή ανταλλακτικών για αύξηση και αξιοπιστία του τροχαίου υλικού