Όταν η αρχαιολογική σκαπάνη βρήκε στο Μύρτο της Κρήτης αγγεία με ίχνη κρασιού, τα οποία χρονολογούνται από το 2.000 π.Χ., επιβεβαίωσε τη μακραίωνη ιστορία του κρητικού αμπελώνα και της οινικής τοπικής παράδοσης. Τεκμήρια αυτής της ιστορίας υπάρχουν πολλά. Από το Μινωικό πατητήρι στο Βαθύπετρο της περιοχής των Αρχανών – το αρχαιότερο που έχει βρεθεί μέχρι τώρα – μέχρι τα λαξευτά πατητήρια στο Καταλαγάρι και στον Πρινιά, τα ίχνη της μακράς πορείας που έχει διανύσει ο κρητικός οίνος μέχρι σήμερα είναι διάσπαρτα στο νησί.
Ο πρόεδρος του Δικτύου Οινοποιών νομού Ηρακλείου Νίκος Μηλιαράκης
Η ανάδειξη αυτής της ιστορίας και η συσχέτισή του με την σύγχρονη οινική τοπική παραγωγή είναι ένας από τους στόχους που έχει θέσει το Δίκτυο Οινοποιών του νησιού. Στο πλαίσιο αυτό, το Winesofcrete, σύντομα θα δίνει την δυνατότητα στους οινόφιλους, αλλά και σε όσους θέλουν να γνωρίσουν μια διαφορετική, περισσότερο αυθεντική πλευρά της Κρήτης, να περιδιαβούν στους δρόμους αυτής της μακραίωνης ιστορίας, σε ένα «ταξίδι» πίσω στο χρόνο και στην αμπελοοινική παράδοση. Πώς; Όπως εξηγεί στην ΕΡΤ ο πρόεδρος του Δικτύου «Wines of Crete”, Νίκος Μηλιαράκης, από τις αρχές του 2023, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να περπατήσουν, ακολουθώντας με GPS διαδρομές, στις οποίες θα βλέπουν πατητήρια που έρχονται από την Μινωική και την περίοδο της Ενετοκρατίας μέχρι πιο πρόσφατες εποχές.
Για το σκοπό αυτό έχουν ήδη καταγραφεί και σημανθεί οινοπεριπατητικές διαδρομές που συνδέουν παλιά πατητήρια στις ευρύτερες περιοχές των Δαφνών και των Πεζών. Όπως ανέφερε ο κ. Μηλιαράκης: «Η σήμανση έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και οι διαδρομές θα ανέβουν σε ειδική πλατφόρμα, όπου κάποιος, προετοιμάζοντας τη διαδρομή του, θα μπορεί να την κάνει και εικονικά, μέσα από φωτογραφίες 360 μοιρών και σε συνδυασμό με όλες τις σχετικές πληροφορίες. Πιλοτικά έχουν ενταχθεί 11 διαδρομές στο νομό Ηρακλείου, στις οποίες περιλαμβάνονται πάνω από 40 σημεία ενδιαφέροντος. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται προσπάθεια να αναδειχθεί η μακρά ιστορία του προϊόντος στην Κρήτη, να συνδυαστεί το ιστορικό στοιχείο με το σύγχρονο και κάποια στιγμή αυτές οι διαδρομές να συναντηθούν με τα οινοποιεία του σήμερα» .
Ο οινοτουρισμός τα τελευταία χρόνια καταγράφει ανοδική πορεία στην Ελλάδα και ειδικότερα στην Κρήτη, όπου φέτος τα οινοποιεία είχαν αυξημένη επισκεψιμότητα, όπως διαπιστώνουν οι άνθρωποι του Δικτύου Οινοποιών. «Πλέον σχεδόν όλα τα οινοποιεία είναι οργανωμένα για τον σκοπό αυτό» σημείωσε ο κ. Μηλιαράκης, υπογραμμίζοντας πως η άνοδος του οινοτουρισμού στο νησί συνδέεται και με την διαρκώς αυξανόμενη αναγνωρισιμότητα του κρητικού οίνου.
Τα κρητικά κρασιά βρίσκουν το… ταίρι τους ανάμεσα στα τοπικά τυριά
Στο πλαίσιο αυτό, αλλά και με δεδομένη την πολυμέτωπη προσπάθεια των επιχειρηματιών του αμπελοοινικού κλάδου να βελτιώνουν την ποιότητα των κρητικών κρασιών και να τα προωθούν στις αγορές, ένα ακόμη χρήσιμο «εργαλείο» θα προστεθεί το προσεχές διάστημα στη «φαρέτρα» των οινοποιών. Το «Wines of Crete”, δημιουργεί ένα χάρτη – γευσιγνωστικό οδηγό, μέσω του οποίο κάποιος θα μπορεί να κάνει τους καταλλότερους συνδυασμούς κρητικών κρασιών και τυριών.
«Ενώ η Κρήτη παράγει πολύ ιδιαίτερα και πολύ καλής ποιότητας τυριά, δεν έχουμε μπει στη διαδικασία να «παντρέψουμε» αυτά τα δύο προϊόντα και τελικά να αναδείξουμε τον γαστρονομικό πλούτο μας μέσα από αυτήν την πτυχή» ανέφερε ο κ. Μηλιαράκης. Και συνέχισε: «Μπήκαμε στη διαδικασία, με τη βοήθεια της Περιφέρειας και της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης να έρθουμε σε επαφή με τα τυροκομεία και να καταγράψουμε σωστά από τη μια τα τυριά που χαρακτηρίζουν την κρητική τυροκομική παραγωγή και από την άλλη τις τοπικές ποικιλίες των σταφυλιών και τα κρασιά που προκύπτουν από αυτές και να κάνουμε ένα γράφημα όπου θα αποτυπώνεται τι συνδυάζεται με τι. Το τελικό αποτέλεσμα θα περιλαμβάνει περίπου 15 κρητικά τυριά και 11 ποικιλίες σταφυλιών με τα διαφορετικά κρασιά, τα οποία παράγονται από αυτές».
Το γράφημα αυτό θα χρησιμοποιείται σε παρουσιάσεις, σε εκθέσεις, σε γευσιγνωσίες και προωθητικές ενέργειες, αλλά θα είναι και διαθέσιμο προς χρήση από τον καθένα μέσα από την πλατφόρμα του winesofcrete.
Στόχος του Δικτύου είναι, όπως σημείωσε ο κ. Μηλιαράκης: «Να δείξουμε ότι αυτά τα προϊόντα έχουν αξία και όταν τα συνδυάζεις αυτή η αξία πολλαπλασιάζεται».https://www.ertnews.gr/