ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου: Από την αξιοποίηση, στο ξεπούλημα του λιμανιού
ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου: Από την αξιοποίηση στο ξεπούλημα του λιμανιού
Το ξεπούλημα του λιμανιού Ηρακλείου δρομολογεί η κυβέρνηση, ενώ σύμφωνα με τις πληροφορίες η σχεδιαζόμενη ιδιωτικοποίηση συμπαρασύρει και τον Ενετικό Λιμένα που αποτελεί πρόκληση για την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας.
Το ξεπούλημα του λιμανιού και κατ επέκταση και του πολιτισμού του Ηρακλείου δεν θα πρέπει να μείνει αναπάντητο από τους πολίτες και τους φορείς της Κρήτης τους οποίους καλούμε να κινητοποιηθούν προκειμένου να ματαιωθούν τα σχέδια της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Το νομοθετικό πλαίσιο που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε την αξιοποίηση και όχι στο ξεπούλημα του λιμανιού και του Οργανισμού Λιμένος.
Αντί του μοντέλου ξεπουλήματος της εταιρείας συνολικά και το πέρασμά της σε ιδιώτη ( κατά τα πρότυπα της Cosco ) η κυβέρνηση μας είχε προκρίνει το θεσμό της υποπαραχώρησης σε ιδιώτη επενδυτή, μέσα από διαγωνιστική διαδικασία, συγκεκριμένων επιμέρους δραστηριοτήτων όπως κρουαζιέρα, διαμετακομιστικό εμπόριο και όχι μεταβίβαση του Οργανισμού.
Σήμερα από την αξιοποίηση περνάμε στο ξεπούλημα που δρομολογεί η ΝΔ.
Η αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών (Αλεξανδρούπολης, του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας) χωρίς να υποβληθούν σε ιδιωτικοποίηση ή σε πώληση, αλλά παραμένοντας υπό Δημόσιο έλεγχο, αποτέλεσε πολιτική απόφαση της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και ήταν αποτέλεσμα συστηματικής διαπραγμάτευσης ώστε να αποτραπεί το μοντέλο ιδιωτικοποίησης της προηγούμενης Κυβέρνησης.
Η επιλογή του μοντέλου των υποπαραχωρήσεων αντί του μοντέλου ιδιωτικοποίησης μέσω της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών και τη σύναψη σύμβασης με ανάδοχο ιδιώτη, επιλέχθηκε και για οικονομικούς λόγους, με γνώμονα πάντα τη διασφάλιση της καλής λειτουργίας, της ανάπτυξης και της βιωσιμότητας του κάθε Οργανισμού Λιμένα.
Ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ
Συνοπτικά, ο νόμος που ψήφισε ο Σύριζα το 2019 αναφορικά με τις υποπαραχωρήσεις στα λιμάνια προέβλεπε τα εξής
• Τα λιμάνια παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο, το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών των Οργανισμών Λιμένων δεν περιέρχεται υπό τον μετοχικό έλεγχο ιδιώτη επενδυτή και οι Οργανισμοί Λιμένων, διατηρούν τον χαρακτήρα τους ως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου διφυούς χαρακτήρα, που ασκούν επιχειρηματική εκμετάλλευση, αλλά διατηρούν όλες τις αρμοδιότητες και εξουσίες τους, που εμπεριέχουν άσκηση δημόσιας εξουσίας.
• Ορίζεται η διαγωνιστική διαδικασία για την ανάδειξη του προτιμώμενου επενδυτή, την οποία διεξάγει το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς το δικαίωμα και η εξουσία διάθεσης δικαιώματος υποπαραχωρήσεων περιέρχεται και ασκείται αποκλειστικά από αυτό. Ιδιαίτερα σημαντικό σημείο είναι ότι η επιλογή των δραστηριοτήτων προς υποπαραχώρηση προκύπτει μετά από συμφωνία του Οργανισμού Λιμένα, του Υπουργείου Ναυτιλίας και του ΤΑΙΠΕΔ.
• Παράλληλα, προβλέπεται η επιβολή στον υποπαραχωρησιούχο του αντισταθμιστικού/ανταποδοτικού τέλους υπέρ του οικείου Οργανισμού Λιμένος, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων του υποπαραχωρησιούχου, με δυνατότητα υπέρβασης στις οριζόμενες.περιπτώσεις.
• Επίσης, αυξάνεται κατά 1,5% και διαμορφώνεται από το 2% σε 3,5% το ποσοστό του ανταλλάγματος υπέρ του Δημοσίου επί του συνόλου των ενοποιημένων ετήσιων εσόδων των Οργανισμών Λιμένος της οικείας χρήσης, τέλος το οποίο θα καταβάλλεται πλέον στον οικείο Δήμο.
Έρχεται τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ να υλοποιήσει τα παλιά μνημονιακά σχέδιά της δηλαδή του ξεπουλήματος του Λιμανιού στο σύνολό του περιλαμβανομένου και του ενετικού λιμανιού και αυτό σε μια περίοδο βαθιάς υγειονομικής και οικονομικής κρίσης της κοινωνίας μας.
Η μεθόδευση του ξεπουλήματος αποτελεί πρόκληση τόσο για τους πολίτες όσο και για τους φορείς της Κρήτης καθώς είναι επιτακτική η ανάγκη να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας των λιμανιών και η σωστή αξιοποίησή τους.
Τα σχόλια είναι κλειστά.