Στροφή των Ελλήνων στις «άγνωστες» μάρκες γιαουρτιού λόγω ακρίβειας
Γιαούρτι: Πώς η ακρίβεια άλλαξε τις ισορροπίες στην ελληνική αγορά το 2023
Τι συνέβη με τα μερίδια των μεγάλων παικτών στην αγορά – Σαρώνει το «ανώνυμο» γιαούρτι.
Η φτώχεια τρώει τον παρά ακόμη και στα γιαούρτια, με τους καταναλωτές στην Ελλάδα να γίνονται πλέον Ευρωπαίοι προτιμώντας τα φθηνότερα «ανώνυμα» προϊόντα.
Κάπως έτσι το imperium της ΦΑΓΕ χάθηκε, καθώς ένα στα τρία γιαούρτια που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ είναι ΓΑΛΠΟ, Μαράτα, ΑΒ, My Gusto, Μασούτης Από Τον Τόπο Μας κ.ά. με κερδισμένη τη σερραϊκή Κρι-Κρι, η οποία είναι πίσω απ’ αυτές τις «άγνωστες» μάρκες.
Όπως αναφέρει ο Ot.gr, οι προτεραιότητες της οικογένειας Φιλίππου δεν αφορούν τη ΦΑΓΕ, που έτσι κι αλλιώς διατηρεί την πρωτιά στα επώνυμα γιαούρτια εντός συνόρων, αλλά τη FAGE, δηλαδή την περαιτέρω εξάπλωση της μάρκας στις αγορές του εξωτερικού, αφού από κει «ήρθαν» το 2023 έσοδα περί τα 553,73 εκατ. δολάρια, ήτοι το 88% των 629,24 εκατ. δολαρίων που ήταν οι συνολικές πωλήσεις της εταιρείας σε πάνω από 30 χώρες κατά την περσινή οικονομική χρήση.
Εξ ου και προτάσσει –για μια ακόμη φορά τα τελευταία χρόνια- το νέο εργοστάσιο που κατασκευάζει στην Ολλανδία και το οποίο αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικό μέχρι το τέλος του 2027, όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2023. Για την ιστορία να πούμε ότι το 2016 η ΦΑΓΕ είχε ανακοινώσει πανηγυρικά ότι επρόκειτο να κατασκευάσει παραγωγική μονάδα στο Λουξεμβούργο, όμως το σχέδιο αυτό δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.
Τον Νοέμβριο του 2021 η εταιρεία ανακοίνωσε πως υπέγραψε σύμβαση προαίρεσης με τον δήμο του Hoogeveen στην Ολλανδία για την απόκτηση οικοπέδου 15 εκταρίων προκειμένου να κατασκευάσει εργοστάσιο δυναμικότητας 40.000 τόνων γιαουρτιού. Από τότε έως σήμερα τα εγκαίνια πηγαίνουν από εξάμηνο σε εξάμηνο.
Η ακρίβεια άλλαξε για πάντα την αγορά γιαουρτιού
Επιστρέφοντας στα καθ’ ημάς, από τα στοιχεία της Circana για το 2023, τα οποία για πρώτη φορά συμπεριλαμβάνουν και τις πωλήσεις μέσω των σούπερ μάρκετ Lidl, γίνεται αντιληπτό πόσο άλλαξε την αγορά γιαουρτιού η ακρίβεια.
Συγκεκριμένα, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο γιαούρτι έφτασε το 2023 το 32,8% σε όγκο και το 20,7% σε αξία, έναντι 17,8% και 10,1%, αντίστοιχα σε όγκο και αξία, το 2022.
Σαφώς και τα προηγούμενα χρόνια και κυρίως το 2022, χρονιά κατά την οποία ο πληθωρισμός σάρωνε τα εισοδήματα, το μερίδιο των private label γιαουρτιών δεν ήταν αμελητέο, ωστόσο κατά μέσο όρο δεν ξεπερνούσε το 15% σε μερίδιο. Το 2023 όμως -και με τη συμβολή του «καλαθιού του νοικοκυριού»- απογειώθηκε.
Αυτή η εξέλιξη ευνόησε την γαλακτοβιομηχανία Κρι-Κρι της οικογένειας Τσινάβου δεδομένου ότι η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία παράγει σχεδόν το σύνολο των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά.
Αν συνυπολογιστεί και το «αποτύπωμα» των επωνύμων γιαουρτιών της εισηγμένης γαλακτοβιομηχανίας το συνολικό της μερίδιο αγγίζει σχεδόν το 47% σε όγκο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Circana, που περιλαμβάνονται στις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου ΦΑΓΕ.
Τα μερίδια στα επώνυμα γιαούρτια
Πιο αναλυτικά, η ΦΑΓΕ της οικογένειας Φιλίππου, που καθιέρωσε το ελληνικό γιαούρτι στα πέρατα του κόσμου, διατηρείται στην κορυφή της ελληνικής αγοράς όσον αφορά τα επώνυμα προϊόντα αν και με ψαλιδισμένα μερίδια σε σχέση με το 2022: 16,2% σε όγκο και 18,9% σε αξία, έχοντας ακριβώς από πίσω της την Κρι-Κρι, με μερίδιο 13,8% σε όγκο και 15,2% σε αξία.
Στην 3η θέση, μιλώντας πάντα για τα επώνυμα γιαούρτια, κατατάσσεται ο όμιλος Vivartia (ΔΕΛΤΑ), με μερίδιο 7,7% σε όγκο και 11,7% σε αξία το 2023.
Στην αμέσως επόμενη θέση βρίσκεται η Όλυμπος των αδελφών Σαράντη που προσπέρασε τη Δωδώνη. Η τελευταία από φέτος ελέγχεται μετοχικά κατά 100% από την αμερικανική επενδυτική εταιρεία CVC Capital ιδιοκτήτρια της Vivartia.
Στις πιο κάτω θέσεις, μικρότερα μερίδια αγοράς καταλαμβάνουν η FrieslandCampina (4,2% σε όγκο, 4,5% σε αξία), η ΜΕΒΓΑΛ (3,7% σε όγκο, 4,4% σε αξία), η Danone (2,8% σε όγκο, 4,3% σε αξία) και η Φάρμα Κουκάκη (1,8% σε όγκο, 2,1% σε αξία).
Πάνω από τα 300 εκατ. ευρώ οι πωλήσεις γιαουρτιού το 2023
Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι παρά τις σημαντικές ανατιμήσεις που αποτυπώνονται στην αύξηση της αξίας των πωλήσεων, το πρόσημο του 2023 όσον αφορά τις τεμαχιακές πωλήσεις (όγκος) ήταν θετικό ισοφαρίζοντας τις απώλειες του 2022.
Έτσι λοιπόν αθροιστικά, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Circana, το 2023 οι πωλήσεις γιαουρτιού στην Ελλάδα ανήλθαν σε 70.579 μετρικούς τόνους από 68.463 μετρικούς τόνους το 2022, καταγράφοντας αύξηση 3,1%.
Από την άλλη, η αξία των πωλήσεων το 2023 ενισχύθηκε σε σχέση με το 2022 κατά 9,7% στα 301,55 εκατ. ευρώ (274,93 εκατ. ευρώ το 2022) λόγω των ανατιμήσεων στην αγορά.
Τα σχόλια είναι κλειστά.