Σούπερ μάρκετ: Γιατί αντιδρούν στο Καλάθι του Νοικοκυριού
Οι λιανέμποροι θεωρούν πως από τη στιγμή που παρατηρείται κάμψη του γενικού πληθωρισμού θα έπρεπε να επανεξεταστεί το μέτρο
Σούπερ μάρκετ: Γιατί αντιδρούν στο Καλάθι του Νοικοκυριού
Δεν λένε να κοπάσουν οι αντιδράσεις στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων για την απόφαση να παραταθεί το «Καλάθι του Νοικοκυριού» για ακόμη έξι μήνες. Στελέχη του κλάδου που επιθυμούν να παραμείνουν ανώνυμα δεν κρύβουν την απογοήτευσή τους για τη συνέχιση του μέτρου, λέγοντας πως έχει εξαντλήσει τη δυναμική αλλά και την αποτελεσματικότητά του, στη μάχη κατά της ακρίβειας.
Υποστηρίζουν δε πως η συντριπτική πλειονότητα του καταναλωτικού κοινού, έχει γυρίσει εδώ και καιρό την πλάτη στην πρωτοβουλία λόγω της μειωμένης ποικιλίας και των περιορισμένων επιλογών σε επίπεδο brands. «Ποτέ δεν εντάχθηκαν μάρκες που θα μπορούσαν να αποτελέσουν κράχτες, αλλά περιορίστηκε σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας», σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Οι λιανέμποροι θεωρούν πως από τη στιγμή που παρατηρείται κάμψη του γενικού πληθωρισμού θα έπρεπε να υπάρξει επανεξέταση του μέτρου από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, και όχι επέκτασή του κατά έξι ολόκληρους μήνες. Στη χειρότερη περίπτωση, λένε, μια παράταση κατά δυο ή τρεις μήνες θα ήταν μια πιο λογική προσέγγιση, τη στιγμή που οι τιμές δείχνουν σημάδια αποκλιμάκωσης από τα υψηλά επίπεδά τους.
Οι εκπρόσωποι των μεγάλων σούπερ μάρκετ περίμεναν πως θα κληθούν να καταθέσουν τις απόψεις τους, προτού ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις. Εξάλλου, πρόσφατα απέκτησαν νέο όργανο εκπροσώπησης, την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), στο οποίο συμμετέχουν όλα τα βαριά ονόματα του κλάδου: Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης, Lidl, ΜΕΤRO (My Market), ΠΕΝΤΕ (Γαλαξίας) και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός (εντάχθηκε πρόσφατα).
Κάν’ το όπως η Γαλλία
Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν, οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου ήταν διατεθειμένοι να συζητήσουν ακόμη και μια άτυπη συμφωνία με την κυβέρνηση για τη μείωση των τιμών. Να συνομολογήσουν δηλαδή μια «Συμφωνία Κυρίων», όπως ακριβώς έγινε στη Γαλλία και οδήγησε σε δραστική αποκλιμάκωση των τιμών σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων πρώτης ανάγκης.
Η Carrefour για παράδειγμα άρχισε να μειώνει τις τιμές κατά περίπου 10% κατά μέσο όρο σε περίπου 500 προϊόντα. Χρειάστηκε βέβαια ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών να απειλήσει με πρόστιμα εάν διαπιστώσει φαινόμενα κερδοσκοπίας.
Η Συμφωνία Κυρίων, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, θα δώσει τη δυνατότητα καλύτερων και πιο στοχευμένων παρεμβάσεων από τις αλυσίδες που γνωρίζουν καλύτερα τα περιθώριά τους και πως θα κατευθύνουν τους διαθέσιμούς πόρους τους.
Το «ταμπού» του ΦΠΑ
Στο τραπέζι εκτιμάται ότι πρέπει να πέσει και το θέμα του ΦΠΑ. Όπως ακριβώς έκανε η ισπανική κυβέρνηση, η οποία ανακοίνωσε πρόσφατα πως παρατείνει για άλλους έξι μήνες την κατάργηση του ΦΠΑ στα βασικά προϊόντα διατροφής όπως το ψωμί, τα φρούτα και τα λαχανικά ενώ ταυτόχρονα μείωσε στο 5% τον ΦΠΑ στα ζυμαρικά και στο λάδι λόγω του ισχυρού πληθωρισμού τροφίμων.
Η ελληνική κυβέρνηση ωστόσο έχει αποκλείσει κατ’ επανάληψη ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Και αυτό γιατί φέρνει πολύτιμα και κυρίως σταθερά έσοδα στα κρατικά ταμεία που δεν θέλουν να απωλέσουν τη δεδομένη στιγμή. Ο πρωθυπουργός πάντως φρόντισε κατά την προεκλογική περίοδο να ξεκαθαρίσει πως οι όποιες φορολογικές ελαφρύνσεις θα έρθουν στο τέλος της 4ετίας, αλλά θα έχουν μόνιμο χαρακτήρα…
Μικρά περιθώρια, το «μπαλάκι» στους προμηθευτές
Η μάχη κατά της ακρίβειας, σύμφωνα με τους λιανέμπορους αφορά κυρίως τους προμηθευτές. Και αυτό γιατί έχουν την πρώτη και κύρια ευθύνη του καθορισμού των τιμών. Τα περιθώρια κέρδους των σούπερ μάρκετ λένε, είναι χαμηλά και κινούνται μεταξύ 2,5% και 3%, περιορίζοντας τις δυνατότητες να προχωρήσουν σε προσφορές και εκπτώσεις.
Πηγή: ΟΤ
Τα σχόλια είναι κλειστά.