3η συνάντηση εργασίας της Επιτροπής Διαβούλευσης για τη Βιώσιμη Κινητικότητα
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε, η 3η συνάντηση εργασίας της Επιτροπής Διαβούλευσης ΣΒΑΚ Πλατανιά για το στρατηγικό Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για κατοίκους και επισκέπτες στο Δήμο Πλατανιά. Η διαδικτυακή συνάντηση διοργανώθηκε από το Εργαστήριο Ανανεώσιμων και Βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων της Σχολής Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης και το Δήμο Πλατανιά. Σε αυτή συμμετείχαν εκπρόσωποι από τους παρακάτω φορείς: Περιφέρεια Κρήτης, Ελληνική Αστυνομία-Τροχαία Χανίων, Αστυνομικό Τμήμα Πλατανιά, ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου, Εμπορικό Επιμελητήριο Χανίων, Ένωση Ξενοδόχων Ν. Χανίων, Σύλλογος Καταστηματαρχών Πλατανιά Ιάρδανος, Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ενοικιαζόμενων Καταλυμάτων Άπτερα, Σωματείο Αναπήρων ΑμεΑ Ν. Χανίων, Σωματείο ΕΔΧ Ταξί Ν. Χανιών, Σύλλογος Ιδιοκτητών Ενοικιαζόμενων Αυτοκινήτων αλλά και Δημοτικοί Σύμβουλοι της ενότητας Πλατανιά.
Τον χαιρετισμό της συνάντησης απηύθυνε ο Δήμαρχος Πλατανιά κ. Ιωάννης Μαλανδράκης, ο οποίος εξήρε τα αποτελέσματα και τα εργαλεία που έχουν παραχθεί στο πλαίσιο του SUMP-PLUS και που αξιοποιούνται στην εκπόνηση ΣΒΑΚ Πλατανιά, ευχαριστώντας τους φορείς για την ενεργή παρουσία τους στις συμμετοχικές διαδικασίες. Ο Καθηγητής κ. Θεοχάρης Τσούτσος τόνισε ότι η συμμετοχή του Πλατανιά στο ερευνητικό έργο SUMP-PLUS, του προσφέρει καινοτόμα εργαλεία και πρακτικές σχεδιασμού που αναπτύσσονται απο το Πολυτεχνείο Κρήτης και την ερευνητική Ευρωπαϊκή ομάδα και τον αναδεικνύει ως έναν καινοτομικό, πρότυπο μεσογειακό Δήμο σε θέματα βιώσιμης κινητικότητας για μικρές πόλεις. Ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων κ. Νίκος Καλογερής εξέφρασε την πεποίθηση ότι, μέσω αυτής της συνεργασίας, θα δοθεί η δυνατότητα στην Περιφέρεια και το Δήμο Πλατανιά να σχεδιάσουν μελλοντικά έργα και να βελτιώσουν την κινητικότητα στην περιοχή.
Η ερευνητική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης (Σταυρούλα Τουρνάκη, Μαρία Φράγκου, Γεωργία Σκινήτη) παρουσίασε τα καινοτόμα αναλυτικά εργαλεία και πρακτικές συμμετοχικού σχεδιασμού βιώσιμης κινητικότητας, που αναπτύχθηκαν και εφαρμόστηκαν στο Δήμο Πλατανιά. Συγκεκριμένα, εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά στοχευμένα εργαλεία συμμετοχικού σχεδιασμού, με τη συμμετοχή των φορέων –με ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα διατομεακής συνεργασίας με τον τουρισμό- και του κοινού, τόσο κατοίκων όσο και επισκεπτών του Δήμου, με συμπερίληψη των ΑμεΑ. Tα αποτελέσματα της ερευνητικής δραστηριότητας θα παρουσιαστούν στο τελικό συνέδριο του έργου στις Βρυξέλλες.
Ειδικά σχεδιασμένες από το Πολυτεχνείο Κρήτης έρευνες καταγραφής των συνηθειών μετακίνησης και της γνώμης των κατοίκων, των επισκεπτών και των χρηστών Δημόσιας Συγκοινωνίας, με αντιπροσωπευτικά δείγματα 394, 310 και 239 άτομα αντίστοιχα, βοήθησαν στην ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης κινητικότητας στο Δήμο Πλατανιά.
Ακόμα, παρουσιάστηκαν αποτελέσματα από τα έξυπνα συστήματα παρακολούθησης δεικτών βιώσιμης κινητικότητας που εγκαταστάθηκαν από το Πολυτεχνείο Κρήτης σε κεντρικά σημεία του τμήματος της ΠΕΟ που διατρέχει τον οικισμό του Πλατανιά μέχρι και το Δημαρχείο στο Γεράνι. Τα συστήματα κατέγραψαν τον κυκλοφοριακό φόρτο, τόσο σε χειμερινές όσο και καλοκαιρινές περιόδους, αναδεικνύοντας με πραγματικές μετρήσεις το πρόβλημα της εποχικότητας, αλλά και της παραβατικότητας όσον αφορά τα όρια ταχύτητας.
Τέλος, παρουσιάστηκαν επιλεγμένα σενάρια για μέτρα προτεραιότητας για τη βιώσιμη κινητικότητα στο Δήμο Πλατανιά, που μελετήθηκαν με τη χρήση της εργαλειοθήκης χωρικής ανάλυσης Space Syntax, η ανάπτυξη της οποίας βασίστηκε στον Πλατανιά ως πιλοτική περίπτωση μελέτης, και έγινε με τη συμβολή δεδομένων από την ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης και του Δήμου Πλατανιά. Τα σενάρια περιλαμβάνουν -μεταξύ άλλων- τη δημιουργία ενός παρακαμπτήριου δρόμου ως μέτρο μείωσης της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην ΠΕΟ τους καλοκαιρινούς μήνες, στρατηγικές ήπιας κυκλοφορίας στην ΠΕΟ για βελτίωση της οδικής ασφάλειας και δημιουργία ελκυστικού περιβάλλοντος για πεζούς και ποδηλάτες, βελτιώσεις σε διαβάσεις πεζών, μείωση πλάτους οδοστρώματος-διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, τη λειτουργία ενός διαμετακομιστικού σταθμού λεωφορείων, τη δημιουργία ενός δικτύου ποδηλατικών και περιπατητικών διαδρομών για την καλύτερη διασύνδεση σημείων κοινωνικού ενδιαφέροντος και τουριστικών προορισμών.
Η ομάδα του Δήμου Πλατανιά ( Όλγα Μπερτσουλάκη, Μάρκος Μαλανδράκης, Κατερίνα Λίτου) παρουσίασε τις υφιστάμενες παρεμβάσεις αλλά και πρωτοβουλίες σε εξέλιξη για τη βιώσιμη κινητικότητα στο Δήμο Πλατανιά, όπως τη μίσθωση ηλεκτρικών ποδηλάτων, την υπογειοποίηση καλωδίων με ταυτόχρονη διαπλάτυνση πεζοδρομίων στην κοινότητα Πλατανιά, το Επιχειρησιακό Σχέδιο για εξασφάλιση κοινωφελών κοινόχρηστων χώρων, την τοποθέτηση έξυπνων πινακίδων προειδοποίησης υπέρβασης ταχύτητας, την εγκατάσταση νέου δημοτικού φωτισμού στην παραλιακή ζώνη Πύργου Ψηλονέρου- Μάλεμε για την οποία έχει βραβευτεί με Silver award στα Best City Awards 2023 κ.α.
Οι συμμετέχοντες φορείς, μέσω της συζήτησης που ακολούθησε όπως και μέσω διαδραστικών μεθόδων συμμετοχής (online polls), εξέφρασαν τη στήριξή τους και την προσδοκία ενός θετικού αποτελέσματος στην επίλυση των διαχρονικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο Δήμος Πλατανιά στο θέμα της κινητικότητας, και ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Επεσήμαναν ταυτόχρονα σημεία προσοχής, όπως συμπερίληψη σχεδιασμού για πρόσβαση των ΑμεΑ, αναγκαίες παρεμβάσεις στην ΠΕΟ και τρόποι αντιμετώπισης πιθανών θεσμικών περιορισμών, δυνατότητες σχεδιασμού παρακαμπτήριου δρόμου για την αποσυμφόρηση του κέντρου, η ενίσχυση του ρόλου της Δημόσιας Συγκοινωνίας, σύνδεση με τον πολεοδομικό σχεδιασμό και την ανάγκη ολιστικής προσέγγισης, ενώ συζητήθηκαν και θέματα βελτίωσης εμπορευματικών μεταφορών.
1Η ευρωπαϊκή δράση SUMP-PLUS
H Ευρωπαϊκή δράση «SUMP-PLUS: Sustainable Urban Mobility Planning-Pathways and links to Urban Systems”, στην οποία συμμετέχουν ως εταίροι ο Δήμος Πλατανιά και το Εργαστήριο Ανανεώσιμων και Βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων της Σχολής Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης, υλοποιείται στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος Horizon 2020 με την χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στόχος της είναι να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που σχετίζονται με την αστική κινητικότητα και να εκμεταλλευτεί νέες ευκαιρίες, μέσω της ανάπτυξης συμμετοχικών εργαστηρίων και της εφαρμογής καινοτόμων εργαλείων σε διαφορετικές ευρωπαϊκές πόλεις. To SUMP-PLUS ενθαρρύνει τη μετάβαση προς πιο βιώσιμες πόλεις και οικονομίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη δημιουργίας ισχυρότερων δεσμών με άλλους τομείς της αστικής ζωής, όπως για παράδειγμα ο τουρισμός, η γεωργία, το εμπόριο, η εκπαίδευση κτλ.
Στο SUMP-PLUS συμμετέχουν 6 Ευρωπαϊκές πόλεις στις οποίες θα δημιουργηθούν τα συμμετοχικά εργαστήρια (Πλατανιάς-Ελλάδα, Manchester-Ηνωμένο Βασίλειο, Antwerp-Βέλγιο, Klaipeda-Λιθουανία, Alba lulia-Ρουμανία, Lucca-Ιταλία), 3 κορυφαία πανεπιστήμια (University College London, Sciences Ρο, Πολυτεχνείο Κρήτης), 5 φορείς εμπειρογνωμόνων στην βιώσιμη κινητικότητα (VECTOS, ΕΙΡ, FGM-AMOR, ΜΕΜΕΧ και SPACE Syntax Limited) και 2 διεθνείς φορείς (ICLEI European Secretariat Gmbh, Union International Des Transports Publics).
Τα σχόλια είναι κλειστά.