Σάλος με το νέο κανονισμό για τα ΜΜΜ και τους περιορισμούς στην επιβίβαση ΑμΕΑ

Το υπουργείο Μεταφορών δικαιολογεί «κατ’ εξαίρεση» τη μη επιβίβαση των ΑμΕΑ σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς

Σάλος με το νέο κανονισμό για τα ΜΜΜ και τους περιορισμούς στην επιβίβαση ΑμΕΑ

Τις έντονες αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης προκαλεί ο νέος κανονισμός για τα Δικαιώματα των Επιβατών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, που περιέχει εξαιρέσεις για τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα από την επιβίβαση σε αυτά.

Υπερασπιζόμενο το νέο κανονισμό, το υπουργείο Μεταφορών σε απάντησή του προς τις επικρίσεις των κομμάτων, δικαιολογεί «κατ’ εξαίρεση», όπως υποστηρίζει, τη μη επιβίβαση των ΑμΕΑ σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Παράλληλα, επιτίθεται στον ΣΥΡΙΖΑ για τα πεπραγμένα της δικής του διακυβέρνησης, τονίζοντας ότι δεν κατάφερε να λύσει το πρόβλημα αυτό, εξαλείφοντας τις ανισότητες. Πάντως, πέραν του ΣΥΡΙΖΑ, ο νέος κανονισμός για τα Δικαιώματα των Επιβατών στα ΜΜΜ, συγκέντρωσε και τα πυρά του ΠΑΣΟΚ.

Τι προβλέπει ο νέος κανονισμός

Το υπουργείο Μεταφορών σε ανακοίνωσή του παραδέχεται ότι επιτρέπει την εξαίρεση επιβίβασης σε ΑμΕΑ στα ΜΜΜ, αναφέροντας μεταξύ άλλων:

«Ο νέος Κανονισμός, όσον αφορά στα δικαιώματα των επιβατών, ορίζει ότι κάθε πολίτης, και ιδιαίτερα τα άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα, δικαιούνται να επιβιβαστούν, χωρίς καμία άμεση ή έμμεση διάκριση, στα δημόσια οδικά μέσα μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ) και μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό και τραμ), καταβάλλοντας το εκ της νομοθεσίας οριζόμενο, ανά κατηγορία μεταφορικού μέσου, κόμιστρο.

»Κατ’ εξαίρεση, και προκειμένου οι μεταφορείς να συμμορφωθούν προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο και τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές ή στις περιπτώσεις όπου ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών ή χώρων αφετηρίας, καθιστά αδύνατη την επιβίβαση, αποβίβαση ή μεταφορά του ατόμου με αναπηρία κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό, επιτρέπεται να αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ’ άλλο τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας».

Επιπλέον, το υπουργείο Μεταφορών, αναφέρει: «Όσον αφορά ειδικά στις υποχρεώσεις των μεταφορέων στις τακτικές υπεραστικές και διεθνείς γραμμές, καθώς και στις έκτακτες εθνικές και διεθνείς γραμμές με οδικά μέσα μεταφοράς, ο νέος Κανονισμός προβλέπει ότι οι εν λόγω μεταφορείς και τα όργανα αυτών δεν αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ’ άλλο τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν χωρίς επιπλέον κράτηση άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας. Κατ’ εξαίρεση μόνο προβλέπεται δυνατότητα άρνησης της κράτησης, έκδοσης ή παροχής κατ’ άλλο τρόπο εισιτηρίου ή της επιβίβασης Ατόμου με Αναπηρία ή μειωμένης κινητικότητας, μόνο για συμμόρφωση προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο, ή τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές και όταν ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών, καθιστά αδύνατο να πραγματοποιηθεί η επιβίβαση και η μεταφορά του κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό».

Προσθέτει μάλιστα με αιχμές για τον ΣΥΡΙΖΑ πως «με άλλα λόγια, ο νέος Κανονισμός φροντίζει ώστε να μην τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των επιβατών και δη των ατόμων με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα. Στην περίπτωση αυτή, κάτι που παραλείπει να αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, προβλέπεται ότι το πρόσωπο αυτό και κάθε άτομο που το συνοδεύει, έχει δικαίωμα να επιλέξει: α) Επιστροφή των χρημάτων που κατεβλήθησαν για το εισιτήριο β) Παροχή δωρεάν μεταφοράς ατόμου συνοδείας της επιλογής του ατόμου με αναπηρία το οποίο θα του παρέχει τη συνδρομή που χρειάζεται!»

Ακόμα, το υπουργείο αναφέρει ότι αντίστοιχες προβλέψεις περιείχε και ο παλαιός Κανονισμός Επιβατών που ίσχυε από το 2015 (κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ) και κάνει λόγο για fake news.

Ο ΣΥΡΙΖΑ
«Μόνον ως εμπαιγμό στα δικαιώματα των ΑμεΑ μπορούμε να εκλάβουμε την Υπουργική Απόφαση που υπεγράφη λίγες μέρες πριν, για την τροποποίηση του Κανονισμού για τα Δικαιώματα Επιβατών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Παρά τις αντίθετες δηλώσεις της υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, η οποία κατέταξε τον εν λόγω Κανονισμό ως μία από τις πρωτοβουλίες, από τη σειρά σημαντικών μέτρων που έχουν ληφθεί για την ενίσχυση των δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρία στον τομέα των Μεταφορών, το μόνο που παρατηρούμε είναι κωλυσιεργία, άνευ προηγουμένου για τα αυτονόητα», σημειώνει σε δήλωσή της η τομεάρχης Κοινωνικής Συνοχής του ΣΥΡΙΖΑ, Κατερίνα Νοτοπούλου. Η ίδια εξηγεί πως «από το 2011 και την έκδοση του υποχρεωτικού, για όλα τα κράτη μέλη, υπ’ αριθμόν 181/2011 Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Φεβρουαρίου 2011 για τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν και για την τροποποίηση του Κανονισμού 2006/2004, βρισκόμαστε ακόμα στο σημείο μηδέν».

«Έχουν περάσει ήδη έξι χρόνια και μία 4ετής θητεία της κυβέρνησης της ΝΔ από την υποχρεωτική μας εναρμόνιση με τον εν λόγω Κανονισμό και αντί να ληφθούν τα μέτρα για την εκπλήρωση των υποδομών ασφαλείας των οχημάτων, των στάσεων και των τερματικών σταθμών, ώστε να μπορεί με τρόπο ασφαλή και λειτουργικό να πραγματοποιηθεί η επιβίβαση, μεταφορά και αποβίβαση των συμπολιτών μας με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα, η κυβέρνηση συνεχίζει τον ορισμό οριζόντιας εξαίρεσης για τους ανθρώπους αυτούς», αναφέρει χαρακτηριστικά. Και συμπληρώνει: «Αντί για την προμήθεια νέων λεωφορείων που τηρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές στην Θεσσαλονίκη, ακύρωσαν τον διαγωνισμό και προμηθεύτηκαν μεταχειρισμένα λεωφορεία, εκτός προδιαγραφών, που αναφλέγονται από καιρό σε καιρό. Αντί να προβλέψουν και να διενεργήσουν έλεγχο σε ΟΑΣΘ και ΟΑΣΑ για να διαπιστώσουν αν ο στόλος των λεωφορείων διαθέτει τον απαιτούμενο εξοπλισμό για τη μεταφορά ΑμεΑ, επέλεξαν την αδράνεια και τη συνέχιση της πρόβλεψης της οριζόντιας εξαίρεσης. Αντί να ενισχύσουν τους εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς των συμπολιτών μας με αναπηρία, μέχρις ότου να εναρμονιστούμε με τους κανόνες της απρόσκοπτης και ασφαλούς μεταφοράς τους, κατάργησαν στην πράξη το νόμο για τα ταξί που υποχρέωνε τους οδηγούς να σταματούν και να τους εξυπηρετούν, ώστε να μεταφέρονται, με ασφάλεια, στον προορισμό τους».

ΠΑΣΟΚ: Να εναρμονίσουμε τα ΜΜΜ με τις ανάγκες της κοινωνίας
«Η απόφαση της κυβέρνησης να επιτρέπει στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να αποκλείουν την επιβίβαση σε ανάπηρους συμπολίτες μας, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το δικαίωμα, που έχει κάθε πολίτης στη μετακίνηση χωρίς άμεση ή έμμεση διάκριση», τονίζουν σε κοινή τους δήλωση ο Απόστολος Πάνας, βουλευτής και υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Υποδομών – Μεταφορών και ο Τομέας Υποδομών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής.

«Είναι προφανές, πως η σωματική ακεραιότητα των ατόμων με αναπηρία, όπως και κάθε επιβάτη, δεν θα πρέπει να μπαίνει σε κίνδυνο κατά τη μετακίνησή τους. Αυτό όμως δεν πρέπει να γίνεται μέσω του “κατ’ εξαίρεση” αποκλεισμού τους από τα μέσα μεταφοράς, αλλά μέσω της μετατροπής του συνόλου των μέσων μεταφοράς σε πλήρως προσβάσιμα προς όλους», τονίζεται στην ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ και προστίθεται: «Η Κυβέρνηση του επιτελικού κράτους, είχε όλους του πόρους ( π.χ. Ταμείο Ανάκαμψης ) και τον απαραίτητο χρόνο να θεσπίσει ένα αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο για την προσαρμογή της προσβασιμότητας όλων των συμπολιτών μας. Αντιθέτως, με την απόφαση αυτή διαιωνίζει τη μη συμμόρφωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με τις διεθνείς απαιτήσεις, εις βάρος των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία».

«Είναι αυτονόητο, πως οφείλουμε ως χώρα να εναρμονιζόμαστε με Ευρωπαϊκές Οδηγίες, οφείλουμε όμως παράλληλα να εναρμονίσουμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με τις ανάγκες της κοινωνίας και όχι να απαιτούμε από την κοινωνία να προσαρμοστεί σε αναχρονιστικές απαιτήσεις», καταλήγει η ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ.

Τα σχόλια είναι κλειστά.