Κατατέθηκε επίσημα στην Διεύθυνση Υποστήριξης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Αειφορίας του Υπουργείου Παιδείας το αίτημα του Δήμου Αγίου Βασιλείου για την ίδρυση και λειτουργία Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νοτίου Κρήτης στην περιοχή. Τη σχετική πρόταση είχε αρχικά καταθέσει ο Δήμος Αγίου Βασιλείου το 2016 ενώ πρόσφατα είχε ενημερώσει σχετικώς την ηγεσία του Υπουργείου για τη σημαντική αυτή πρωτοβουλία.
Παράλληλα με την επίσημη κατάθεση της πρότασης πραγματοποιήθηκε εκτενής συνάντηση αναμεσά στην αρμόδιά Υφυπουργό Παιδείας, αρμόδια για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής, κ. Ζέτα Μακρή, τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη και τον κ. Αντώνη Τσουρδαλάκη Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου και Υπεύθυνου Παιδείας του Δήμου Αγίου Βασιλείου.
Σκοπός της συνάντησης η αναλυτική περιγραφή και η ανάγκη υποστήριξης της ουσιαστικής αυτής πρότασης που θα συμβάλει στην ουσιαστική ευαισθητοποίηση για την περιβαλλοντική ισορροπία μέσα από την ανάδειξη και υποστήριξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο εκπαιδευτικό σύστημα και στις τοπικές κοινωνίες. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της σχετικής μελέτης για την ίδρυση και λειτουργίας του Κέντρου καθώς και οι εισηγήσεις φορέων που θα στηρίξουν το εγχείρημα.
Η Υφυπουργός Παιδείας κ. Μακρή αναφέρθηκε στην αξία του πυλώνα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και στο ρόλο του σε σχέση με την ευαισθητοποίηση για την αντιμετώπιση των κρίσιμων περιβαλλοντικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε. Σε αυτή την κατεύθυνση, έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για ην πρόταση τονίζοντας πως τέτοιες πρωτοβουλίες θα συμβάλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη της περιβαλλοντικής συνείδησης μέσα από σύγχρονές εκπαιδευτικές διαδικασίες ενώ δεσμεύτηκε πως μόλις η αρμόδια διεύθυνση ολοκληρώσει τις προβλεπόμενες από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. διαδικασίες για το φάκελο του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης θα ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία μετουσίωσης της οραματικής αυτής πρότασης σε πράξη.
Από τη μεριά του ο Ρεθεμνιώτης Υφυπουργός κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης ευχαρίστησε την κ. Μακρή για την ουσιαστική και άμεση ανταπόκριση τονίζοντας πως Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νοτίου Κρήτης από κοινού με το ΚΠΕ Ανωγείων που ήδη αναπτύσσει πλούσια δράση θα δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο πλέγμα περιβαλλοντικών εκπαιδευτικών υποδομών καθιστώντας το Ρέθυμνο κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης τόσο για τη βόρεια όσο και για τη νότια πλευρά της Κρήτης
. Σε αυτή την κατεύθυνση τόνισε πως «το μοναδικό και υψηλής οικολογικής αξίας φυσικό περιβάλλον των περιοχών του Αγίου Βασιλείου και του Αμαρίου που θα εντάσσονται στο ΚΠΕ (προστατευόμενες περιοχές και περιοχές φυσικού κάλλους, ενδημική πανίδα και χλωρίδα, σπάνια οικοσυστήματα, όμορφες παραλίες, άθικτα φυσικά τοπία), σε συνδυασμό με μια μεγάλη πολιτιστική κληρονομιά (αρχαιολογικά μνημεία, παραδοσιακούς οικισμούς, θρησκευτικούς προορισμούς) είναι τα δομικά στοιχεία που συνθέτουν ένα μείγμα που καθιστά την πρόταση εξαιρετική». Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε στην αξία αυτής τη πρωτοβουλίας που αναδεικνύεται εντονότερα στην κρίσιμη αυτή για τη χώρα μας στιγμή, δείχνοντας το δρόμο για την ανάγκη αναθεώρησης του βηματισμού μας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, τοποθετώντας στο επίκεντρο τη Βιώσιμη (Αειφόρο) Ανάπτυξη μέσα σε ένα λειτουργικό και ισορροπημένο οικοσύστημα.
Τέλος, ο κ. Αντώνης Τσουρδαλάκης ανέδειξε τις τρεις βασικές παραμέτρους που καθιστούν απαραίτητη τη δημιουργία του κέντρου και συγκεκριμένα:
• Η ποικιλία, η πολυμορφία, η μοναδικότητα του φυσικού περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής η οποία διαθέτει ένα τεράστιο Περιβαλλοντικό Θησαυρό.
• Η έλλειψη ενός τοπικού φορέα στη νότια Κρήτη με σκοπό τη έρευνα, μελέτη και ανάδειξη του φυσικού αυτού πλούτου, αλλά και η αδυναμία οργάνωσης προγραμμάτων που να καλύπτουν την περιοχή από τα υπάρχοντα ΚΠΕ λόγω της πολύ μεγάλης χιλιομετρικής και χρονικής απόστασης.
• Η αναγκαιότητα προστασίας αυτού του περιβαλλοντικού κεφαλαίου από πυρκαγιές (τρίτη κατά σειρά στην Ελλάδα σε αριθμό εκδήλωσης πυρκαγιών), ρύπανση, υπερβόσκηση κ.ά. , μέσω της ευαισθητοποίησης των τοπικών κοινωνιών και κυρίως των νέων παιδιών, ρόλο που μπορεί άριστα να υπηρετήσει το ΚΠΕ.