Τρόπους ανάνηψης της αγοράς και αντιστροφής του αρνητικού κι υποτονικού κλίματος αναζητούν οι επιχειρηματίες του Ρεθύμνου.
Η κίνηση δεν είναι καθόλου ικανοποιητική, σύμφωνα με τους ίδιους. Μόνο οι πηχυαίες επιγραφές μπροστά από βιτρίνες θυμίζουν ότι έχουμε εκπτώσεις, οι οποίες παρεμπιπτόντως ολοκληρώνονται σε δύο περίπου εβδομάδες, την τελευταία εργάσιμη μέρα του Φλεβάρη.
Το μειωμένο καταναλωτικό ενδιαφέρον αποδίδεται σε πολλούς παράγοντες: τα κύματα της πανδημίας και της ακρίβειας έχουν σκεπάσει τα πάντα, ρίχνοντας το ηθικό και το… μπάτζετ νοικοκυριών και πολιτών. Φαίνεται πώς τα μαγαζιά δείχνουν να μην μπορούν να συνέλθουν – ακόμα – απ’ το πρωτοχρονιάτικο «σοκ» των έκτακτων περιοριστικών μέτρων.
Η επερχόμενη αποκριά, ακόμη και χωρίς την ψυχαγωγική κορύφωση μιας μεγάλης και φαντασμαγορικής παρέλασης, έστω και με μικρές-μικρές γιορτές, μπορεί να δώσει μία ανάσα. Οι φιγούρες των μασκαράδων, από παλιά άρματα, είναι ένας «μαγνήτης» για τον κόσμο. Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό. Χρειάζονται κι άλλες ενέργειες, προκειμένου οι έμποροι να σταματήσουν την οικονομική τους αιμορραγία.
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Αθηνά Τσικιντίκου, μοιράστηκε τις σκέψεις της και άνοιξε τα χαρτιά της στα «Ρ.Ν», για τους τρόπους με τους οποίους θα μπορέσουν να βγουν απ’ την …χειμερία νάρκη τα καταστήματα της πόλης.
Πληγωμένες και… ραγισμένες καρδιές!
«Δεν έχουν κυλήσει όμορφα τα πράγματα, έχει παγώσει η αγορά» ήταν η πρώτης της παρατήρηση, υπογραμμίζοντας πώς «το μηδένισμα» την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, «βαστάει ακόμα δυστυχώς».
Όπως θα πει, «Οι περιορισμοί μπορεί να άρθηκαν και να αίρονται, το ζήτημα είναι όμως ότι ο κόσμος αρνείται να βγει έξω, είτε γιατί δεν είναι εμβολιασμένος – που σημαίνει ότι δεν μπορεί να πάει σε κάποιο κατάστημα (όπως πχ. μαγαζί εστίασης), ενώ ο μη εμβολιασμένος, αν δεν θέλει να υποβληθεί σε τεστ, θα κάνει τις αγορές του από το ίντερνετ».
Με μια γρήγορη ματιά, η κα Τσικιντίκου διαπιστώνει πώς επί καθημερινής βάσης «Ελάχιστες τσάντες περνάνε, συνήθως από μαγαζιά με ακριβά είδη, που σημαίνει ότι η έκπτωση του 40 και 50% βολεύει. Αλλά και πάλι είναι ένα είδος, μία τσάντα». Γενικότερα, όμως, θα υποστηρίξει ότι τα ψώνια έχουν σταματήσει: «Και λόγω καιρικών συνθηκών και λόγω της μη ανάγκης του κόσμου να βγει έξω».
Προχθές, λόγου χάρη, ήταν η γιορτή των ερωτευμένων. Ο Άγιος Βαλεντίνος μάλλον πλήγωσε και ράγισε, παρά… ζέστανε, τις καρδιές των εμπόρων.
«Τα πράγματα ήταν τραγικά. Η πόλη δεν είχε κόσμο από το απόγευμα και μετά» υποστήριξε η κα Τσικιντίκου, προσθέτοντας πως «Μόνο μπαλόνια και λουλούδια έπαιξαν», τα συνηθισμένα δηλαδή δωράκια, αλλά κι αυτά ήταν πιο μειωμένα σε σχέση με άλλα χρόνια.
Η «τρέλα» που υπήρχε «στα είδη δώρων» και σε «μαγαζιά πιο κοντά στη γυναίκα» …εξανεμίστηκε εφέτος!
Η αλυσίδα της (καλής) ψυχολογίας
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου περιμένει από εδώ και πέρα «Να ανοίξει εντελώς η εστίαση, να μπορεί ο κόσμος να βγει έξω, να πάει να διασκεδάσει χωρίς να κρύβεται». Καταθέτει κιόλας την πρότασή της για να… ζωντανέψουν ξανά οι δρόμοι της πόλης: Τις βραδινές ώρες να παίζει μουσική, όπως συνέβαινε τα Χριστούγεννα, «Κι ας είναι τα καταστήματα κλειστά».
Με μία προϋπόθεση: «Επειδή έχουμε δακτύλιο και δεν έχουμε είσοδο από αυτοκίνητα, θα ήταν ωραία λύση να μπει μουσική μετά τις 8 το βράδυ, έτσι ώστε ο πολίτης που θα κατεβαίνει κάτω να κάνει τη βόλτα του, αν οι καιρικές συνθήκες βολεύουν. Έτσι θα μπορέσουμε να ξανασυστηθούμε με τους πελάτες μας κάτω από άλλες συνθήκες έστω κι αν είμαστε κλειστά.
Γιατί κάτι θα δουν κι ίσως το ψωνίσουν την επόμενη μέρα. Είναι ένα είδος διπλωματίας, ξανασυστήνεσαι με τον κόσμο με ήπιο τρόπο. Τους λες είμαι εδώ και τους δίνεις το χρόνο να σε δουν κάτω από τις δικές τους συνθήκες».
Επιθυμία της ίδιας είναι η πόλη «Να στολιστεί όπως τα Χριστούγεννα, πλήρως». Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, ο Εμπορικός Σύλλογος βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με τον δήμο Ρεθύμνης.
«Ό,τι κάναμε τα Χριστούγεννα θα γίνει και τις απόκριες» προανήγγειλε η κα Τσικιντίκου. Μια πρώτη γεύση, πάντως, την πήραμε απ’ τα παλιά άρματα τα οποία τοποθετήθηκαν σε διάφορα κεντρικά και κομβικά σημεία της πόλης.
«Ελπίζω ο καιρός να είναι βολικός, να μην κάνει αυτό το ψύχος που έκανε, που το Ρέθυμνο δεν το είχε συνηθίσει, ώστε να μπορέσει ο κόσμος να κατέβει, να περπατήσει και περπατώντας όλο και κάτι γίνεται» εύχεται η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου.
«Το ζήτημα είναι να κρατήσουμε τα καταστήματα ανοιχτά» συνεχίζει η ίδια. «Για να κρατήσουμε τα καταστήματα ανοιχτά πρέπει να ανέβει η ψυχολογία των συναδέλφων. Για ν’ ανέβει η ψυχολογία των συναδέλφων πρέπει να γεμίσουν τα ταμεία. Για να γεμίσουν τα ταμεία πρέπει να κατέβει κόσμος στην αγορά. Και για να κατέβει και να ψωνίσει κόσμος, πρέπει να φτιάξει και τη δική του διάθεση. Είναι μία ολόκληρη αλυσίδα, που το ένα είναι συνάρτηση του άλλου. Πρέπει να βάλουμε πλάτη τα θεσμικά όργανα. Γι’ αυτό υπάρχουμε. Δεν έχουμε άλλο λόγο ύπαρξης».
«Φοβούνται ν’ ανοίξουν τους λογαριασμούς»
Οι έμποροι θα είναι ικανοποιημένοι αν έχουν τις λιγότερες δυνατές απώλειες την περίοδο του καρναβαλιού, διάστημα στο οποίο – προ covid – τους εξασφάλιζε μεγάλο μέρος (αν όχι το μεγαλύτερο για αρκετούς) απ’ τα ετήσια έσοδα!
Η οικονομική ζημιά κι εφέτος είναι και θεωρείται δεδομένη. Από εκεί και πέρα, οι επιχειρηματίες κοιτούν να σώσουν ό,τι σώζεται.
Η κα Τσικιντίκου μας ενέταξε στο σκεπτικό της, αναλύοντας το «εικονικό παζάρι» που έχει στο μυαλό της: «Θα πάω να περπατήσω στην αγορά όταν έχω κάτι να δω, κάτι ν’ ακούσω και κάποιος να μην μου πάρει τα λεφτά. Μόνο έτσι μπορούμε να προχωρήσουμε, να πείσουμε τον κόσμο ότι μπορεί να περπατήσει χωρίς να ξοδέψει. Αλλά κάτι να εντοπίσει. Και την επόμενη μέρα που θα’ ναι χαλαρός, να πάει να το πάρει. Να του δώσεις τη δυνατότητα να κατέβει, αυτό είναι το κρίσιμο. Να μην του κλείνεις δρόμους». Αυτός είναι και ο προσανατολισμός του Εμπορικού Συλλόγου για τις απόκριες.
Η ακρίβεια και η ανατιμήσεις, μολαταύτα, έχουν τα δικά τους σχέδια και τους δικούς τους σκληρούς κανόνες. «Είναι κάτι απίστευτα τραγικό» σχολιάζει η κα Τσικιντίκου. «Είναι ασύλληπτο αυτό που έχει συμβεί με το ενεργειακό! Είναι αδιανόητο! Κι εγώ το θεωρώ απάνθρωπο, στην κυριολεξία. Και δεν ξέρουμε πώς ουσιαστικά και πραγματικά, θα βάλουμε τη ΔΕΗ και τον κρατικό μηχανισμό να βάλουν νερό στο κρασί τους. Έχεις ένα κόσμο, δεν έχει δουλειά, τον χρεώνεις με υπερδιπλάσια τέλη, για ποιο λόγο; Για να μην τον αφήσεις ούτε στο σπίτι του να κάτσει; Έκλεισες μέσα τον κόσμο και θα τον αφήσεις χωρίς φως, νερό και τηλέφωνο;» αναρωτιέται, μεταφέροντας μία πολύ συνηθισμένη εικόνα από τις αντιδράσεις συναδέλφων της: «Έρχεται λογαριασμός ΔΕΚΟ και δεν τον ανοίγουν! Οι άνθρωποι φοβούνται!».https://rethnea.gr/