Οριακά και με προσωπικό ασφαλείας εξακολουθούν και δουλεύουν αρκετές ξενοδοχειακές μονάδες στο Ρέθυμνο. Το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού εξομαλύνθηκε αρκετά από τον Ιούλιο και μετά, όταν φοιτητές και σπουδαστές κάλυψαν «τρύπες», μολαταύτα δεν λύθηκε πλήρως: Παραμένει σημαντικό για ξενοδοχεία κυρίως εκτός πόλης, και ανατολικά και δυτικά.
Οι επιχειρηματίες του κλάδου καλούνται να διαχειριστούν κι άλλο ένα δύσκολο ζήτημα: Το αυξημένο κόστος λειτουργίας τους, ελέω των ανατιμήσεων σχεδόν παντού. Ο πιο ισχυρός – οικονομικός – μοχλός πίεσης παραμένει η ενέργεια. Συν τοις άλλοις, εν έτει 2022 το σύνολο των ξενοδόχων δουλεύει με συμβόλαια προ covid. Οι συνθήκες όμως δεν είναι οι ίδιες ούτε με το 2018, ούτε με το 2019. Η προσέλευση του κόσμου μπορεί να αγγίζει και να ξεπερνά εκείνα τα επίπεδα, ωστόσο η ακρίβεια έχουν απλώσει παντού τα «πλοκάμια» της.
Ήδη, πάντως, τα συμβόλαια που υπογράφονται για την επόμενη τουριστική σεζόν είναι αναπροσαρμοσμένα στα νέα δεδομένα.
Όσον αφορά το ενδιαφέρον από το εξωτερικό για διακοπές στην πατρίδα μας, αυτόν τον καιρό παρατηρείται ένα «φρένο» στις κρατήσεις για τον Σεπτέμβρη. Παράγοντες του τουρισμού εκτιμούν πώς τον πρώτο φθινοπωρινό μήνα ίσως κυριαρχήσουν οι επισκέπτες της τελευταίας στιγμής.
Τουλάχιστον 10% η οικονομική ζημιά
Το «ράλι» της ακρίβειας λειτουργεί ως «πολιορκητικός κριός» για τα ταμεία των τουριστικών επιχειρήσεων. Η ζημιά κυμαίνεται από 10-20%.
«Δεν έχουμε κάνει τον απολογισμό ακόμα, αλλά σίγουρα πιεζόμαστε λόγω των μεγάλων αυξήσεων που προξενήθηκαν από την άνοδο του κόστους στα καύσιμα, στην ενέργεια, στα τρόφιμα, εν μέρει και στο προσωπικό» σημειώνει στα «Ρ.Ν» ο πρόεδρος του Παγκρήτιου συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Σφακιανάκης, προσθέτοντας ότι η λεπτομέρεια που κάνει την (αρνητική) διαφορά βρίσκεται στις ισχύουσες συμφωνίες: «Τα πιο πολλά ξενοδοχεία είχαν συμβόλαια από το 2018-2019 και δεν άλλαξαν τις τιμές τους. Κι εκεί πάνω ήρθαν οι αυξήσεις, μειώνοντας την κερδοφορία. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα. Θα το δούμε πιο καλά προς το τέλος του χρόνου, που θα κάνουμε τον απολογισμό».
Ο αντιπρόεδρος του συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μπάμπης Μπιρλιράκης έρχεται να προσθέσει επεξηγηματικά: «Δουλεύουμε με τιμοκατάλογο του 2019, γιατί έκτοτε δεν υπήρχε η δυνατότητα να πάρουμε αυξήσεις. Το στοίχημα το 2020-2021 και 2022, σε συνεργασία με τους πράκτορες, ήταν να ξανακερδίσουμε το ενδιαφέρον του κόσμου. Να τον πείσουμε να ταξιδέψει και να ξεφύγει λίγο από το θέμα του κορονοϊού, που είχε κατακλύσει όλο τον πλανήτη. Σε αυτή τη φάση, δεν υπήρχαν αυξήσεις. Από το 2019 μέχρι σήμερα, όλοι ξέρουμε ότι στα πάντα έχουν υπάρξει ανατιμήσεις, ιδιαίτερα το ενεργειακό που είναι ένα μεγάλο κομμάτι του κόστους μας. Ναι μεν έχουμε καλές πληρότητες, στα επίπεδα του 2019, αλλά σε σύγκριση με το 2019 έχουμε πολύ αυξημένο κόστος, οπότε μειωμένη κερδοφορία».
Όπως θα πει ο κ. Μπιρλιράκης, οι συμφωνίες που συνάπτονται για τη νέα χρονιά (θα πρέπει να) ανταποκρίνονται στα δεδομένα της εποχής: «Κάθε χρόνο τέτοιο καιρό Ιούνιο – Ιούλιο το αργότερο Αύγουστο κάνουμε τα συμβόλαια για την επόμενη χρονιά, συνήθως με Ευρωπαίους tour operators.
Σε αυτή τη φάση, καθένας υπολογίζει το δικό του κόστους και ανάλογα (αν π.χ. έχει κάνει ανακαίνιση) έχει λόγο να ζητήσει σοβαρότερη αύξηση από αυτή που επιβάλλουν οι συνθήκες της κάθε περιόδου. Κάνει επομένως τον λογαριασμό του και συνάπτει τις συμφωνίες του».
Το μείζον για τον αντιπρόεδρο του συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου είναι «Να λειτουργήσουμε με αυτό το κριτήριο για την επόμενη χρονιά: Με τις συνεργασίες που θα κάνουμε, να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Παγκρήτιου συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργο Σφακιανάκη, η κερδοφορία των επιχειρήσεων έχει μειωθεί τουλάχιστον 10% συγκριτικά με το 2019. Ανάλογη είναι κι η εκτίμηση του κ. Μπιρλιράκη.
Ελλείψεις προσωπικού: Καλύτερη κατάσταση, αλλά το πρόβλημα παραμένει
Στο μέτωπο της έλλειψης προσωπικού, η κατάσταση σίγουρα έχει ισορροπήσει, συγκριτικά με τους προηγούμενους μήνες, «αλλά ανάγκες υπάρχουν» σχολιάζει ο κ. Σφακιανάκης. «Το πρόβλημα είναι και ποσοτικό και ποιοτικό» συμπληρώνει, εννοώντας προφανώς την παροχή υπηρεσιών.
«Δεν θέλουμε απλά περισσότερο προσωπικό, χρειαζόμαστε να έχει και κάποια γνώση, να είναι εκπαιδευμένο. Πήραμε έγκαιρα εκπαιδευμένο προσωπικό, τώρα το καλοκαίρι πήραμε νέα παιδιά (φοιτητές) που θα καλύψουν την καλοκαιρινή περίοδο – ήταν μία μεγάλη βοήθεια. Δεν μπορούμε όμως να καλύψουμε όλες τις θέσεις που έχουμε» θα πει ο ίδιος.
Τα πιο πολλά κενά υπάρχουν στο τμήμα της κουζίνας, τους ορόφους και την υποδοχή, επισημαίνει ο πρόεδρος του Παγκρήτιου συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων. «Και σέρβις υπάρχει λίγο πρόβλημα, αν και οι θέσεις καλύφθηκαν αρκετά από σπουδαστές και φοιτητές» μας πληροφορεί.
Ο κ. Μπιρλιράκης θα προσθέσει: «Καλύφθηκαν θέσεις. Τα ξενοδοχεία πόλεως πάντα έχουν ένα αβαντάζ κι εφέτος δεν είχαν τόσο σοβαρό θέμα. Το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει στις μονάδες στις παρυφές της πόλης, ανατολικά και δυτικά του Ρεθύμνου».
Ο αντιπρόεδρος του συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου θα επιβεβαιώσει πως «Στις αρχές Ιουλίου μπήκαν μαθητές και φοιτητές, που παραδοσιακά κάθε χρόνο έρχονται και βοηθάνε σε κάποιες θέσεις. Στο σέρβις και την υποδοχή καλυφθήκαμε λίγο έως πολύ όλοι. Τα τμήμα που συνεχίζουν να έχουν ελλείψεις είναι η καθαριότητα, η οροφοκομία, και τα πιο βοηθητικά. Υπάρχουν αρκετές μονάδες που λειτουργούν οριακά με προσωπικό ασφαλείας» θα υποστηρίξει ο κ. Μπιρλιράκης.
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου απαιτούνται άμεσες ενέργειες, θα τονίσει ο κ. Σφακιανάκης: «Πρέπει να το δούμε πολύ σοβαρά, όχι βραχυπρόθεσμα αλλά μεσομακροπρόθεσμα: Για το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού πρέπει να βρεθούν λύσεις, οι οποίες θα στηρίξουν το επάγγελμα. Επειδή η εργασία είναι εποχιακή, ό,τι κι αν κάνει μία τουριστική επιχείρηση, όσο κι αν ανεβάσει τους μισθούς, δεν μπορεί να καλύψει το εισόδημα των εργαζομένων για όλο τον χρόνο.
Άρα, και το κράτος πρέπει να αυξήσει τη βοήθεια των μόνιμων εποχικά εργαζομένων καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα που θα είμαστε κλειστά, το διάστημα δηλαδή που δεν μπορούμε να προσφέρουμε εργασία» θα προτείνει, λέγοντας πως η πολιτεία οφείλει να δει σοβαρά το όλο ζήτημα, το οποίο έχει να κάνει γενικότερα με την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος.
«Να δράσουμε από τώρα»
«Να βρούμε τρόπους και λύσεις να ενισχύσουμε το ξενοδοχειακό επάγγελμα» θα αναφέρει εν ολίγοις ο κ. Σφακιανάκης, ιεραρχώντας τις σκέψεις του:
1) στήριξη των εργαζομένων καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα.
2) καλύτερες συνθήκες εργασίας και
3) εκπαίδευση αναβάθμιση.
«Αυτά είναι θέματα που πρέπει να τα δούμε. Καλώς ή κακώς θα ολοκληρώσουμε τη χρονιά, αλλά το θέμα είναι ότι και του χρόνου θα έχουμε το ίδιο πρόβλημα – και θα το βρούμε μπροστά μας» προειδοποιεί. «Και κάθε χρόνο θα είναι κι εντονότερο, διότι η ανάπτυξη που έρχεται είναι πολύ μεγαλύτερη απ’ την κίνηση που έχουμε τώρα» είναι η πρόβλεψή του.
«Ο τουρισμός όσο αρχίσει και αναπτύσσεται, πάλι, οι θέσεις εργασίας που θα χρειαζόμαστε θα είναι περισσότερες. Άλλωστε, και στην Κρήτη έχουν προγραμματιστεί πολλές μονάδες, μεγάλες και πολυτελείς, τα επόμενα χρόνια. Συν ότι κάποια στιγμή θα ανοίξει το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο το οποίο θα φέρει παραπάνω κόσμο» καταλήγει ο πρόεδρος του Παγκρήτιου συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων, καλώντας όλους τους εμπλεκόμενους φορείς «Να κάνουμε από τώρα ό,τι κινήσεις χρειάζονται, για να ενισχύσουμε την απασχόληση».
Την άποψή του επ’ αυτών κατέθεσε και ο κ. Μπιρλιράκης: «Οι ελλείψεις προσωπικού είναι ένα σοβαρό θέμα, παγκοσμίως, ιδιαίτερα αισθητό σε όλους τους επαγγελματικούς τομείς. Δεν είμαστε μόνο εμείς: Ακούμε και στην εστίαση τα ίδια, και σε εμπόρους. Πρέπει να κάτσουμε να δούμε και να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο. Όλοι μαζί συλλογικά να δούμε πώς θα τραβήξουμε πάλι κόσμο στον δικό μας τομέα. Και σε συνεργασία με την κυβέρνηση για να γίνει ο χώρος μας πιο ελκυστικός».
«Φρένο» εν όψει φθινοπώρου
Η τουριστική κίνηση παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα, όπως μαρτυρούν και οι πληρότητες του Αυγούστου.
«Το φθινόπωρο θα επαναπροσδιοριστούν τα πράγματα, θα επαναξιολογηθεί η κατάσταση, διότι δεν θα είναι ακριβώς οι ίδιες συνθήκες με τώρα» επισημαίνει ο κ. Σφακιανάκης, παρατηρώντας πως το τελευταίο διάστημα υπάρχει «πάγωμα» στις κρατήσεις.
«Μπορεί να είναι και πρόσκαιρο» πιθανολογεί. «Έχουμε δυναμική, πάντως. Τις επόμενες δέκα μέρες θα έχουμε καλύτερη εικόνα για το φθινόπωρο, αν και τον Σεπτέμβρη θα παίζουν πολύ οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής» όπως διαβλέπει ο πρόεδρος του Παγκρήτιου συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων.https://rethnea.gr/