ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
«ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ – SOCIAL DISTANCING»
ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31 ΙΟΥΛΙΟΥ 2020, ΩΡΕΣ 18:00-22:00
ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΜΟΡΦΕΣ – ΓΟΒΑΤΖΙΔΑΚΗ 18 – ΡΕΘΥΜΝΟ
ΡΕΘΥΜΝΟ.- Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον, το Εικαστικό Πρόγραμμα «ΧΑΝΙaRT-2020», η Αίθουσα Τέχνης Μορφές και η Αίθουσα Τέχνης Match More συνεργάζονται για την οργάνωση και την πραγματοποίηση της ομαδικής εικαστικής έκθεσης «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ – SOCIAL DISTANCING» που θα παρουσιαστεί αρχικά στην Αίθουσα Τέχνης Μορφές του Ρεθύμνου και έπειτα στην Αίθουσα Τέχνης Match More του Πλατανιά Χανίων. Η αρχική παρουσίαση της έκθεσης θα γίνει την Παρασκευή 31 Ιουλίου 2020 στην Αίθουσα Τέχνης Μορφές (Γοβατζιδάκη 18, Παλιά Πόλη, Ρέθυμνο) από τις 18:00 έως τις 22:00 με Ελεύθερη Είσοδος.
Την εικαστική επιμέλεια της έκθεσης έχουν ο Δρ Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος μαζί με τον Ιωάννη Ν. Αρχοντάκη και την καλλιτεχνική διεύθυνση της Αίθουσας Τέχνης Μορφές έχει ο Ηλίας Ηλιάκης.
Για την πραγματοποίηση της έκθεσης σκεφτήκαμε να φέρουμε κοντά σε εικαστική συνεργασία και καλλιτεχνική σύσφιξη σχέσεων τους γείτονες-καλλιτέχνες που ενώ ζουν σε πολύ κοντινή απόσταση μεταξύ τους, δεν μπορούν να ανταλλάξουν ούτε μια χειραψία. Έτσι επιλέχτηκαν καλλιτέχνες μόνο από τον Νομό Χανίων και τον Νομό Ρεθύμνης για να διερευνηθεί συνάμα και η ευρύτητα μαζί με την ποιότητα της συνεργασίας των καλλιτεχνών που ζουν και δρουν σε ένα τόπο μικρής έκτασης και ταυτόχρονα καλούνται να αναπτύξουν εικαστικά την καθημερινή τους τριβή στην βιωμένη εμπειρία της Κοινωνικής Απόστασης που επεκτείνεται ακόμα και στην μεταξύ τους συνεργασία και συνύπαρξη.
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Κωνσταντίνος Ανδρώνης, Αλέξανδρος Βούτσας, Καλλιόπη Γιατρουδάκη, Στέλλα Δρυγιαννάκη, Σταύρος Κακλιδάκης, Μιχάλης Καλαϊτζάκης, Φαίδων Καλλιτσουνάκης, Στέλιος Καλογεράκης, Κωνσταντίνος Καλφούντζος, Μανώλης Καραταράκης, Μαρία Κελαϊδή, Ελένη Μανωλαράκη, Μαρίνα Μαραβελάκη, Γιάννης Π. Μαρκαντωνάκης, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Ρένα Μπραουδάκη, Γιώργος Πανταζής, Σύλβια Πετσούρα, Αναστασία Πετράκη, Ευάγγελος Ρούσσος, Χρυσούλα Σκεπετζή, Μιράντα Σκυλουράκη, Κώστας Σπανάκης, Renate Stollenwerk, Αντώνης Τριανταφύλλου, Μαρία Τσουκνάκη, Konstantin Fischer και Αντώνης Φραντζεσκάκης.
Ο ιστορικός της τέχνης Δρ Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος σημειώνει: «Η Κοινωνική Απόσταση είναι ένας όρος που επιβλήθηκε τον τελευταίο καιρό εξαιτίας της πανδημίας του κορωναϊού Covid-19 προκειμένου να περιορίσει την εξάπλωση της πανδημίας που έχει ήδη κατακλύσει τον κόσμο. Τα μέτρα κοινωνικής ή φυσικής απόστασης έχουν μια μακρά ιστορία που ξεκινά στην αρχαιότητα και κατά γενική ομολογία έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικά στη διαχείριση μεταδοτικών ασθενειών όπως οι ιογενείς σήμερα ή η λέπρα και η πανώλη παλαιότερα. Παρά το γεγονός ότι σήμερα υπάρχει η δυνατότητα να συνδιαλεχθεί κανείς με τον άλλο μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας, τα μέτρα κοινωνικής απόστασης έχουν ακόμα σοβαρές συνέπειες στην
ψυχική υγεία των υποκειμένων στα οποία επιβάλλονται. Επιπλέον, τα μέτρα αυτά παραβιάζουν τα δικαιώματα κίνησης και συναναστροφής και έχουν επιπρόσθετα κι έναν κοινωνικό χαρακτήρα εφόσον η καραντίνα δεν επηρεάζει με τον ίδιο τρόπο πλούσιους και φτωχούς. Οι τελευταίοι είναι σε πολύ πιο δύσκολη και δυσάρεστη θέση και γι αυτό είναι ακόμα πιο ευάλωτοι στην απειλή της ασθένειας. Στο διάσημο έργο του René Magritte, “Οι εραστές ΙΙ”, του 1928, διατυπώνεται σχεδόν προφητικά η κατάσταση στην οποία θα βρεθούν πολλοί άνθρωποι σε όλο τον εικοστό και τον εικοστό πρώτο αιώνα: μαζί και χώρια ταυτόχρονα, με μια οικειότητα και απόσταση συνάμα που καθιστά την κοινή ζωή δύσκολη και προβληματική».
Λόγω της επιτακτικής ανάγκης για υγεία, ατομική αλλά και υγεία του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου, οι κρατικές νομοθετικές ρυθμίσεις περιορισμού της ατομικής και συλλογικής ελευθερίας γίνονται αποδεκτές με τις ελάχιστες αντιδράσεις των πολιτών και χωρίς τις πιθανές αντιρρήσεις που θα αναπτύσσονταν σε καταστάσεις εκτός πανδημίας. Κανείς δεν γνωρίζει αν μετά την παρέλευση της έκρυθμης κατάστασης λόγω κοροναϊού οι ελευθερίες των πολιτών θα αποκατασταθούν ή θα παραμείνουν δια παντός ως ένα έλλειμμα δημοκρατίας…
Η έκθεση συνοδεύεται από έγχρωμο δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά, αγγλικά) στον οποίο παρουσιάζονται τα συμμετέχοντα έργα τέχνης μαζί με αναλύσεις, κείμενα τεκμηρίωσης και σχόλια των καλλιτεχνών και των επιμελητών.
Η παρουσίαση της έκθεσης γίνεται από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον σε συνεργασία με την Αίθουσα Τέχνης Match More και την Αίθουσα Τέχνης Μορφές στο πλαίσιο του εικαστικού προγράμματος ΧΑΝΙaRT-2019, συνδιοργανώνεται από την Περιφέρεια Κρήτης, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, το Δήμο Χανίων και το Δήμο Πλατανιά. Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίας, κατασκευών και εγκαταστάσεων και η διάρκειά της θα είναι μέχρι τις 29 Αυγούστου 2020. Ανοικτά από Δευτέρα μέχρι Σάββατο 10:00-14:00 και Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 18:00-21:00 με Ελεύθερη Είσοδο.
Η Αίθουσα Τέχνης “Μορφές” ιδρύθηκε από τον Ηλία Ηλιάκη το 1991 στην καρδιά της Παλιάς Πόλης του Ρεθύμνου. Στόχος της λειτουργία της είναι η συνειδητή καλλιτεχνική αποκέντρωση και η υπεύθυνη ενημέρωση του φιλότεχνου κοινού για τις εικαστικές τάσεις που διακρίνονται στη νεώτερη και σύγχρονη τέχνη. Η Αίθουσας Τέχνης “Μορφές” οργανώνει ατομικές και ομαδικές εκθέσεις από όλους τους χώρους της σύγχρονης τέχνης και τα κριτήρια επιλογών των έργων που παρουσιάζει βασίζονται στην ποιότητα και στην αυθεντικότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας φέρνοντας σε άμεση επαφή τους Κρήτες με τους θεωρητικούς της τέχνης, τους καλλιτέχνες, τα έργα τους και τις σύγχρονες εικαστικές αναζητήσεις έκφρασης.
«ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΜΟΡΦΕΣ»
Γοβατζιδάκη 18, Παλιά Πόλη, Ρέθυμνο, Κρήτη
Τηλ: +30 28310 50271
E-mail: iliasmorfes@gmail.com
H Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Πολιτισμού «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης» δημιουργήθηκε με σκοπό να σώσει από την ερήμωση και τον αφανισμό το Παλιό Ελαιουργείο του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζυμπραγού στο Νομό Χανίων της Κρήτης. Στόχος της είναι να στεγάσει στους χώρους του εκδηλώσεις πολιτισμού, μετατρέποντάς το σε έναν τόπο μνήμης και ένα πεδίο δράσεων στην ενδοχώρα του νησιού.
Το κτίριο του Παλιού Ελαιουργείου αποτελείται από τον κεντρικό οικοδομικό πυρήνα που κατασκευάστηκε με λιθοδομή τη δεκαετία του 1920 και από πτέρυγες – δορυφόρους κατασκευασμένες σε διαδοχικές οικοδομικές φάσεις ως τη δεκαετία του 1970. Το 1980 σταμάτησε η λειτουργία του ως λιοτρίβι και αφέθηκε να καταρρέει γοργά. Κατά την ανασυγκρότησή του στόχος ήταν η διατήρηση των πρωταρχικών υλικών του κτιρίου με τον αυθεντικό τεχνολογικό του εξοπλισμό με όσο το δυνατόν λιγότερες παρεμβάσεις. Ο μηχανικός εξοπλισμός του ελαιοτριβείου είναι Ελληνικής Κατασκευής(!) από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 και διατηρήθηκε σαν σημείο μνήμης και αναφοράς των αρχικών λειτουργιών του χώρου.
Σήμερα το «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης» είναι ένας πολυδιάστατος πολιτιστικός οργανισμός. Απαρτίζεται από την «Πινακοθήκη Εικαστικών Τεχνών Χανίων» που στόχο της έχει τη διοργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την παρουσίαση περιοδικών εικαστικών εκθέσεων, και το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων» που σκοπός του είναι η διαφύλαξη, η παρουσίαση και η ανάδειξη των μόνιμων συλλογών του «Ελαιουργείου» και η προώθηση μαζί με τη μελέτη των διαδραστικών επαφών της Σύγχρονης Τέχνης με τον Άνθρωπο. Παράλληλα από το «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης» εκπορεύονται έξι μεγάλα προγράμματα Επικοινωνίας, Συνεργασίας, Ανάπτυξης & Πολιτισμού: 1.«Ο Δρόμος των Μουσείων», 2.«Ο Κύκλος των Φαραγγιών», 3.«ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων», 4.«Τέχνη & Οίνος – Τα Οινοποιεία Δυτικής Κρήτης δημιουργούν Πολιτισμό», 5.«Δημιουργική Φιλοξενία Καλλιτεχνών – Olivepress Art Residency» & 6.«Το Βήμα της Τέχνης».
Το παλιό λιοτρίβι που αναγεννήθηκε σε «Εργοστάσιο Τέχνης», βρίσκεται στο χωριό Δρομόνερο, 33 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της πόλης των Χανίων (30 λεπτά με το αυτοκίνητο), πάνω στον οδικό άξονα που οδηγεί στο γραφικό ψαροχώρι του Λιβυκού Πελάγους με τις μαγικές παραλίες: την Παλαιόχωρα.
Τα σχόλια είναι κλειστά.