1 spot – 3 dots
Εικαστική έκθεση
18 – 30 Ιουλίου 2023
Σπίτι του Πολιτισμού, Ρέθυμνο
Τρεις δημιουργοί, δύο εικαστικοί και μία φωτογράφος, ενώνουν τις δυνάμεις τους και παρουσιάζουν μία ολοκληρωμένη εικαστική πρόταση, αυτό το καλοκαίρι στο Ρέθυμνο. Από τις 18 έως τις 30 Ιουλίου, στο Σπίτι του Πολιτισμού και υπό την αιγίδα του Πολιτιστικού Συλλόγου Ρεθύμνου, οι καλλιτέχνες Γιώργος Χούντας, Ζωζεφίνα Φυρίγου και Πόπη Σταυριανού, μας προσκαλούν σε μία έκθεση γεμάτη ποικιλομορφία, που επιχειρεί να φέρει σε επικοινωνία τον δικό τους δημιουργικό εσωτερικό κόσμο με το κοινό.
1 spot: Ρέθυμνο
Στην έκθεση 1 spot 3 dots οι τρεις καλλιτέχνες ενώνουν τις δυνάμεις και τις δυναμικές τους σε ένα κοινό σημείο και μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε τους ξεχωριστούς τρόπους με τους οποίους επικοινωνούν τα έργα τους μεταξύ τους. Η δυναμική που δημιουργείται από αυτή τη συνύπαρξη αφορά τις κοινές καλλιτεχνικές τους αναζητήσεις, την αγωνία τους για διαρκή ανατροφοδότηση και για εύρεση νέων ερεθισμάτων που να τους αφορούν. Πώς αντιδρούν τρεις διαφορετικοί καλλιτέχνες στα πολλαπλά και συχνά ακραία ερεθίσματα της εποχής μας; Πώς κάθε καλλιτέχνης τα αξιοποιεί στην καλλιτεχνική του έρευνα; Και πάνω απ’ όλα, τι είναι αυτό που τελικά κινητοποιεί τον καθέναν από αυτούς να συνεχίζει να δημιουργεί;
Dot 1: Γιώργος Χούντας
Τα ασπρόμαυρα μελάνια σε χαρτί του Γιώργου Χούντα αποτελούν σήμα κατατεθέν του καλλιτεχνικού του ιδιώματος. Στα έργα του κυριαρχεί το στοιχείο της γραφής, καθώς οι γραμμές που διακρίνονται μοιάζουν να θέλουν να διαμορφώσουν μία νέα αλφάβητο, που αντανακλά την αδυναμία επικοινωνίας μέσω του λόγου ή -κατά μία άλλη άποψη- την υπέρβασή του. Κάποιοι εντοπίζουν στο έργο του επιρροές και από την Ιαπωνία και τη δική της χαρακτηριστική γραφή. Η γραφή συναντά αφηρημένα σχήματα και γραμμές που μοιάζουν να πυκνώνουν και να εκρήγνυνται, εκφράζοντας μία εσωτερικότητα που ψάχνει τον αποδέκτη της σε κάθε θεατή και προσκαλώντας τον να δημιουργήσει τα δικά του νοήματα. Στην έκθεση θα δούμε μικρότερα, αλλά και εντυπωσιακά, μεγάλης κλίμακας έργα του, χαρακτηριστικά του καλλιτέχνη.
Ο Χούντας αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών το 2008 και για κάποιο διάστημα δεν ασχολήθηκε με τη ζωγραφική. Ο απώλεια του πατέρα του ήταν αυτή που τον έκανε να αναζητήσει ξανά την έκφραση μέσω της ζωγραφικής κι σταδιακά απέκτησε το χαρακτηριστικό του στυλ. Έχει συνεργαστεί με τον Νίκο Χαραλαμπίδη στο έργο “Arab Guggenheim Museum” και έχει συμμετάσχει σε πολλές ακόμα ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων: EVERJESIA, Art space oddity project του Νίκου Χαραλαμπίδη (ΠΕΣ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ, 2022), ΣΤΙΓΜΑ (Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά 2022), Krypton (Δημοτική Πινακοθήκη Δημήτρης Μυταράς, Χαλκίδα 2021), Dante, φαντασία σε εικόνες (Ιταλικό Πολιτιστικό Ινστιτούτο, 2021), Cheapart (Helexpo Θεσσαλονίκη, 2019), Κουζίνα Φρανκφούρτης, project Νίκος Χαραλαμπίδης (γκαλερί Λόλα Νικολάου, Θεσσαλονίκη 2012), έκθεση για 20η επέτειο από την πτώση του τείχους του Βερολίνου (Ρώμη, Παρίσι, Βερολίνο 2012), Ποίηση σε εικόνες (Γαλλικό Ινστιτούτο, 2006), Container (actor, 2005). Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και το 2022 πραγματοποίησε την πρώτη ατομική του έκθεση με τίτλο «Floating land», στο ΠΕΣ ΠΟΛΥΤΡΟΠOΝ, στα Καλύβια Αττικής.
Dot 2: Ζωζεφίνα Φυρίγου
Ένα σημαντικό γεγονός της επικαιρότητας, η δολοφονία της Mahsa Amini στο Ιράν, επειδή τόλμησε να αφήσει τα μαλλιά της έξω από τη μαντήλα της, πυροδότησε ένα κύμα δημιουργικότητας για την εικαστικό Ζωζεφίνα Φυρίγου, η οποία ξεκίνησε με αφορμή το γεγονός αυτό να εξερευνά την έννοια του τυχαίου. Τι θα γινόταν αν η Amini είχε βρεθεί αλλού; Τι θα γινόταν αν εμείς βρισκόμασταν σε άλλο σημείο σε κάποια δεδομένη στιγμή της ζωής μας; Η Φυρίγου μεταφέρει μέσα από τα έργα της την πεποίθηση πως είμαστε πάντα εκτεθειμένοι σε διάφορες τυχαιότητες, που καθορίζουν τη σχέση του παρόντος με το μέλλον μας. Θα έλεγε κανείς, παρατηρώντας τα έργα της, πως οι πυκνώσεις και οι αραιώσεις των σχημάτων ενέχουν ταυτόχρονα στοιχεία αυτόματης γραφής και συγκεκριμένων στιγμάτων, που άλλοτε μοιάζουν με λουλούδια και άλλοτε με αποτυπώσεις σκέψεων και συναισθημάτων. Το στοιχείο της θηλυκότητας απαντάται τόσο στα σχήματα, όσο και στα χρώματα των έργων της. Τον τελευταίο καιρό, η Ζωζεφίνα Φυρίγου έχει ξεκινήσει να δημιουργεί αναπτύγματα από σχοινιά. Στο Ρέθυμνο, εκτός από τα ζωγραφικά της έργα, θα δούμε επίσης ένα τέτοιο ανάπτυγμα από σχοινί, που δημιουργήθηκε για να μείνει ατελείωτο, με σκοπό να εκφράσει αυτόν ακριβώς τον κύκλο της τυχαιότητας της ζωής και όλων των πιθανών προεκτάσεων που θα μπορούσαν να υπάρξουν στο μέλλον. Όπως λέει η εικαστικός «οι κύκλοι αυτοί συνδέουν τα διάφορα τώρα μας, με τα διάφορα μετά μας».
H Ζωζεφίνα Φυρίγου κατάγεται από την Τήνο, ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας κατά το διάστημα 1999-2005, ζωγραφική και φωτογραφία, με επικεφαλής καθηγήτρια τη Ρένα Παπασπύρου και καθηγητή το Δημήτρη Μυταρά. Στη συνέχεια παρακολούθησε Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Τέχνη και τον Πολιτισμό και ολοκλήρωσε τις σπουδές με εξειδίκευση στην Land Art (περιβαλλοντική τέχνη). Διδάσκει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εικαστικά, ελεύθερο σχέδιο και Ιστορία της Τέχνης. Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές. Είναι μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Dot 3: Πόπη Σταυριανού
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Πόπη Σταυριανού, έμαθε μία πληροφορία για την άγρια ζωή που την συντάραξε: από τον συνολικό πληθυσμό των τίγρεων σε όλο τον κόσμο, περισσότερες βρίσκονται σε αιχμαλωσία παρά ελεύθερες. Την ίδια περίοδο, σε έναν κάδο σκουπιδιών, βρίσκεται παρατημένη μια λούτρινη τίγρης. Όπως λέει η ίδια η φωτογράφος, επηρεάστηκε πολύ από αυτό «το ταξίδι μιας λούτρινης τίγρης που ταξίδεψε από την Κίνα πριν 30 χρόνια, δωρήθηκε και βρέθηκε να απασχολεί παιδιά σε παιδικό ιατρείο και ξαναβρήκε απρόσμενα και τυχαία τον ιδιοκτήτη της στη σιωπή της καραντίνας πάνω σ έναν μπλε κάδο ανακύκλωσης. Η διαδρομή είχε χαραχθεί πάνω της αλλά η ζωντάνια της ,το ταξίδι της μας παρέσυρε σε νέους δρόμους». Τα δύο αυτά περιστατικά, σε συνδυασμό αφενός με τη βαθιά αγάπη για την άγρια φύση που της είχε μεταδώσει ο πατέρας της, αλλά και το ασφυκτικό συναίσθημα του εγκλεισμού που βίωνε η ανθρωπότητα, έβαλαν τον πρώτο σπόρο για την ανάπτυξη του φωτογραφικού της πρότζεκτ «Είμαι ο Τίγρης, όταν δεν είμαι εγώ». Με επιρροές από τη λογοτεχνία και κυρίως τον Μπόρχες, η Σταυριανού δημιούργησε ένα φωτογραφικό ταξίδι για τη λούτρινη τίγρη, που η διαδρομή της είχε χαραχθεί πάνω της αλλά αυτό ακριβώς το ταξίδι της έδωσε έμπνευση για νέους δρόμους. Έτσι, στη δουλειά της Σταυριανού, η λούτρινη τίγρης μοιάζει να έχει τη δική της ελευθερία, τη δική της ζωή, στον αντίποδα της πραγματικότητας που αντιμετωπίζουν οι ζωντανές τίγρεις, αλλά με την αιχμαλωσία που βίωναν οι άνθρωποι κατά την πανδημία.
Η Πόπη Σταυριανού αποφοίτησε από το Πολιτικό Τμήμα της Νομικής Σχολής Αθηνών και συνεχίζοντας τις σπουδές της στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, ειδικεύτηκε στην Οργάνωση Πολιτιστικών Κέντρων, κάνοντας πρακτική στην Ιρλανδία και την Κύπρο. Εργάστηκε στο Παιδικό Τμήμα της ΕΡΤ 1, στην «Ιστορία του Ελληνικού Θεάτρου Σκιών» ως βοηθός του Ευγένιου Σπαθάρη. Το 2003 διοργάνωσε το Φεστιβάλ «ΔΙΑΡΟΕΣ ΣΤΟ ΓΚΑΖΙ – ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΝΕΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ» στο Θέατρο ΧΟΡΟΡΟΕΣ. Παρακολούθησε μαθήματα Καλλιτεχνικής Φωτογραφίας με τον Πλάτωνα Ριβέλλη στον Φωτογραφικό Κύκλο. Φωτογραφίες της έχουν αξιοποιηθεί σε αφίσες και προγράμματα Θεατρικών παραστάσεων και κινηματογραφικών φεστιβάλ. Έχει πραγματοποιήσει πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων, ενώ μέσα στην πορεία της βραβεύτηκε από τα περιοδικά Φωτογράφος και Madame Figaro, ενώ απέσπασε τιμητική διάκριση στο Διεθνή Φωτογραφικό Διαγωνισμό «Ομάδες με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες» του ιδρύματος «Μελίνα Μερκούρη». Το 2009 βραβεύτηκε από την εφημερίδα Έθνος, από το Περιοδικό ΓΕΩ και από τον ΣΥΡΙΖΑ σε Πανελλήνιο Διαγωνισμό Φωτογραφίας με θέμα «Ο φίλος μου ο άλλος». Μέσα στο 2023 έχει συμμετάσχει στις ομαδικές εκθέσεις «A dream for 2023» στην γκαλερί Luminous eye, «Αιώνια Μήτρα» », στην Βασιλική του Αγίου Μάρκου – Δημοτική Πινακοθήκη Ηρακλείου και «Μυστήριο_24. Ανατομία μιας Μεταμόρφωσης» στην 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
Τα σχόλια είναι κλειστά.