Στο ράφι θα αξιολογηθούν τα μέτρα της κυβέρνησης – Μικρό «καλάθι» κρατά η αγορά
Πρεμιέρα κάνουν την Παρασκευή (01/03) τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας με την κυβέρνηση να υπόσχεται πως θα «διορθώνουν στρεβλές εμπορικές πρακτικές» αλλά στελέχη της αγοράς κρατούν «μικρό καλάθι».
Στο ράφι θα αξιολογηθούν τα μέτρα της κυβέρνησης – Μικρό «καλάθι» κρατά η αγορά
Με τις αυξήσεις τιμών να έχουν φτάσει στο απροχώρητο και τα νοικοκυριά να βρίσκονται σε δυσχερή θέση η κυβέρνηση ρίχνεται σε άλλη μια «μάχη» με την ακρίβεια αυξάνοντας τις προσδοκίες καθώς από την 1η Μαρτίου ξεκινά η εφαρμογή των «τεσσάρων νέων δραστικών μέτρων» που θα κριθούν… στο ράφι.
Με βάση όσα αναφέρονται από το υπουργείο Ανάπτυξης, οι καταναλωτές θα δουν μειώσεις σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα που φτάνουν έως και 18,1%, ενώ στο βρεφικό γάλα οι μειώσεις θα είναι έως 15%.
Γενικά καθαριστικά προϊόντα και προϊόντα προσωπικής υγιεινής στις κατηγορίες με τις μειώσεις τιμών
Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες) με το «παιχνίδι» των εκπτώσεων και των προσφορών να παίρνει «φωτιά» καθώς δεν αποκλείεται αλλαγή στρατηγική από τις εταιρείες.
Το υπουργείο Ανάπτυξης, στους πίνακες που δημοσιεύει, εκτιμά μέση μείωση τιμών χονδρικής ανά κατηγορία προϊόντος:
και αναφέρει μέση μείωση τιμής σε 108 διαφορετικά brands:
Η αγορά προετοιμάζεται και η κυβέρνηση υλοποιεί
Τα νέα μέτρα έχουν αξιολογηθεί από την αγορά με τις εταιρείες να είναι έτοιμες να ριχτούν στο νέο περιβάλλον που δημιουργείται με φειδωλές προωθητικές ενέργειες.
Ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, πεπεισμένος για τα μέτρα που προωθούνται, επανέλαβε (ΕΡΤ) ότι «από την Παρασκευή και μετά θα δούμε σε σημαντικές κατηγορίες προϊόντων να μειώνονται οι τιμές τους σε ποσοστό που φτάνει και το 15%. Κατηγορίες όπως είναι τα καθαριστικά σπιτιού, προϊόντα προσωπικής υγιεινής, βρεφικές πάνες, αλλά και μία σειρά καταναλωτικών αγαθών τα οποία είναι βασικά για τη διαβίωση του νοικοκυριού».
Παράγοντες της αγοράς διατηρούν τις επιφυλάξεις τους εκτιμώντας ότι οι αναφορές του υπουργού θα ισχύσουν μεν για τις ονομαστικές τιμές καταλόγου όμως για τους καταναλωτές δεν θα είναι ξεκάθαρες δεδομένων των προσφορών και εκπτώσεων που εφαρμόζονται και πολλές φορές οι τιμές είναι σε πραγματικά επίπεδα υψηλότερες σε σχέση με την αρχική τιμή ραφιού.
Επίσης, εκτιμήσεις ανθρώπων που γνωρίζουν καλά πρόσωπα και πράγματα θα χρειαστεί εύλογος χρόνος για να «τρέξουν» οι αλλαγές και οι εταιρείες θα φροντίσουν να διαφυλάξουν τα περιθώρια κέρδους τους.
Βρεφικό γάλα
Στην παρέμβαση για το βρεφικό γάλα ορίστηκε πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Αυτό ισούται με το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων.
Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση επιφέρει μειώσεις στις αρχικές τιμές προμήθειας μεσοσταθμικά περίπου στο 15% στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας. Δεδομένου ότι το βρεφικό γάλα πωλείται χωρίς προωθητικές ενέργειες, οι μειώσεις αυτές (περίπου 15%) θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι.
Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων
Το μέτρο που απαγορεύει στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες στα προϊόντα αυτά, αφορά σχεδόν το σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ. Εξαιρούνται τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά (π.χ. ρούχα).
Και εδώ το «στοίχημα» είναι μεγάλο καθώς υπάρχουν «παράθυρα» που μένει να φανούν στην πράξη αν θα «ανοίξουν» ή όχι.
Net – Pricing σε νωπά προϊόντα
Το τελευταίο κυβερνητικό μέτρο υποχρεώνει τους προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών.
«Με τις παραπάνω παρεμβάσεις διορθώνονται κατεστημένες πρακτικές και δυσλειτουργίες δεκαετιών που νόθευαν τον ανταγωνισμό και αλλοίωναν το κριτήριο του καταναλωτή. Βασική προτεραιότητα της ελληνικής κυβέρνησης είναι η προστασία όλων των καταναλωτών και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς που θα οδηγήσει σε αποκλιμάκωση του πληθωρισμού», σημειώνει στην ανακοίνωσή του το υπουργείο Ανάπτυξης βάζοντας τον πήχη ψηλά.
Οι πολίτες αμφισβητούν τα μέτρα αλλά ο πρωθυπουργός βλέπει «βαθιά διαρθρωτική παρέμβαση»
Σημειώνεται ότι σε πρόσφατη δημοσκόπηση της MRB η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών (69,9%) έκρινε πως η κυβέρνηση έχει λάβει λιγότερα μέτρα από αυτά που της επιτρέπει η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας την Πέμπτη (29/02) στο υπουργικό συμβούλιο παραδέχθηκε ότι οι αυξήσεις στο παιδικό γάλα ήταν μεγάλες και «συχνά αδικαιολόγητες». Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό τα αποτελέσματα των νέων παρεμβάσεων της κυβέρνησης θα φανούν… σταδιακά, «καθώς πρόκειται για μια βαθιά διαρθρωτική παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς».
Τα σχόλια είναι κλειστά.