Ελπίζω ότι το νέο έτος, το 2019, θα είναι περισσότερο αποδοτικό και ευχή όλων είναι να επικρατήσει ηρεμία, ώστε να αποδώσουν καλύτερα οι προσπάθειες προσέλκυσης στους λιμένες της επικρατείας, γεγονός που θα προσφέρει περισσότερα οφέλη στην τοπική κοινωνία των τουριστικών προορισμών κρουαζιέρας και στην εθνική μας οικονομία γενικότερα».
Αυτά επεσήμανε ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας κ. Θεόδωρος Κόντες μιλώντας στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση της Ενωσης που έγινε στο κρουαζιερόπλοιο «Celestyal Olympia» στο λιμάνι του Πειραιά.
Σύμφωνα με τον κ. Κόντε, εκτιμάται ότι το 2019 θα υπάρξει κάποια βελτίωση στην κίνηση, η οποία θα φέρει κάποια διόρθωση στις απώλειες του 2018 και σε μικρό ποσοστό στις μεγάλες απώλειες του 2017 (περίπου -20%).
Παράλληλα, συμπλήρωσε, η βελτίωση συνθηκών στην Τουρκία και γενικότερα στην Ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένων της Αιγύπτου, του Ισραήλ κ.λπ., είναι ο κύριος μοχλός έλξης στην περιοχή.
Ετσι λοιπόν, τόνισε, οι προβλέψεις δείχνουν να υπάρχει κάποια βελτίωση στους ελληνικούς προορισμούς, περίπου 6%-8% σε σύγκριση με το 2018, «αν και μια αρχική μας πρόβλεψη ήταν μικρότερη διόρθωση, περίπου 2%-3%».
Κάνοντας έναν σύντομο απολογισμό του 2018, σημείωσε ότι «τα κύρια χαρακτηριστικά ήταν η, σε γενικές γραμμές, σταθερότητα όσον αφορά τη δραστηριότητα του κλάδου, με τις αναμενόμενες διακυμάνσεις από πλευράς κίνησης σε διάφορους τουριστικούς προορισμούς.
Το αίτιο, ως γνωστόν, η συνεχιζόμενη αστάθεια στον ευρύτερο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου, όπου τα γεγονότα συνεχίζουν σε συγκεκριμένες περιοχές να επηρεάζουν άμεσα την κίνηση και τα δρομολόγια των πλοίων».
Και πρόσθεσε:
«Στα θετικά θα πρέπει κανείς να εντάξει την τάση συνεχούς ανάπτυξης του κλάδου με παραγγελίες νέων και μεγάλων διαστάσεων κρουαζιερόπλοιων τελευταίας γενιάς, γεγονός που επιβεβαιώνει τη συνεχή ανοδική πορεία με μια σταθερή ποσοστιαία αύξηση του αριθμού των επιβατών σε παγκόσμιο επίπεδο, κάτι που εδραιώνεται στη συνείδηση εκείνων που προτιμούν να απολαύσουν τις διακοπές τους πάνω σε ένα πολυτελές κρουαζιερόπλοιο, είτε διότι έχουν εμπειρίες από προηγούμενες κρουαζιέρες, είτε διότι επιχειρούν κάτι τέτοιο για πρώτη φορά».
Κρουαζιέρα και αειφορία
Την ίδια στιγμή ο πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας (CLIA) κ. Ανταμ Γκόλντσταϊν επανέλαβε σε ομιλίες του στην Παγκόσμια Ωκεάνια Σύνοδο Κορυφής του «The Economist» για το 2019 στο Αμπου Ντάμπι και στο Βερολίνο, στην ITB, την κορυφαία έκθεση τουρισμού, τη δέσμευση της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιερόπλοιων στην επιδίωξη της αειφορίας.
Οπως είπε: «Το νερό γύρω και κάτω από εμάς, ο αέρας πάνω από εμάς, οι κοινότητες γύρω μας, οι άνθρωποι που δουλεύουν για εμάς, όλοι είναι κρίσιμοι παράγοντες όταν πρόκειται για τον προγραμματισμό μιας στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης για τη βιομηχανία κρουαζιερόπλοιων. Την ευκαιρία συνοδεύει η ευθύνη, και εργαζόμαστε ως βιομηχανία για να ανταποκριθούμε στην ευθύνη αυτή».
Συμπλήρωσε ακόμη ότι «ο τομέας των κρουαζιερόπλοιων αντιπροσωπεύει το 2% της συνολικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας, αποτελούμε ένα μικρό μέρος του 1,5 δισεκατομμυρίου ατομικών ταξιδιών που πραγματοποιούνται ετησίως, αλλά οφείλουμε να διαδραματίσουμε ηγετικό ρόλο στον αειφόρο τουρισμό». Παράλληλα έγινε γνωστό ότι ο ναυτιλιακός κλάδος προχώρησε στην ανάληψη μιας πρωταρχικής δέσμευσης του συνόλου του κλάδου αναφορικά με τις εκπομπές στα τέλη του 2018, την προώθηση της αειφορίας στις θάλασσες, τη μείωση του ποσοστού εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε ολόκληρο τον στόλο του κλάδου κατά 40% έως το 2030.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, υπάρχουν πολλά παραδείγματα για το πώς οι εταιρείες κρουαζιέρας της CLIA διαδραματίζουν τον δικό τους ρόλο στη διαχείριση του έργου της αειφορίας στον κλάδο των κρουαζιερόπλοιων, όπως με σταθμούς επεξεργασίας αποβλήτων και θείου, καθώς και με πρωτοποριακές και οικολογικές λύσεις στις βαφές της γάστρας, στον σχεδιασμό της γάστρας και άλλα συστήματα που μειώνουν την αντίσταση του πλοίου, όπως με φυσαλίδες αέρα.
Επιπλέον, λόγω των προηγμένων συστημάτων διαχείρισης αποβλήτων και ανακύκλωσης, ορισμένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια στον κόσμο δεν παράγουν απόβλητα που να αποτίθενται σε χώρους υγειονομικής ταφής.
«Πέρα από τις καθαρά περιβαλλοντικές προκλήσεις, ο τομέας των κρουαζιερόπλοιων ηγείται επίσης σε ζητήματα συμβάσεων εργασίας και προωθεί την ποικιλομορφία των φύλων στο θαλάσσιο τμήμα των πλοίων μας – το οποίο αντιπροσωπεύει το 15% των ανθρώπων που εργάζονται στα πλοία – συμπεριλαμβανομένου του να είναι και γυναίκες καπετάνιοι πλοίων» πρόσθεσε ο πρόεδρος της CLIA.
Στην ITB Βερολίνου 2019 οργανώθηκε μια ομάδα της CLIA όπου υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου της κρουαζιέρας και των δημοφιλών προορισμών, της Βαρκελώνης και της Σαντορίνης, συζήτησαν τις προσπάθειες για την προώθηση και υποστήριξη του βιώσιμου τουρισμού.
Η κυρία Μαρία Δεληγιάννη, εκπρόσωπος της CLIA στην Ανατολική Μεσόγειο, δήλωσε: «Η CLIA αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο στην προσπάθεια συνεργασίας με τοπικούς φορείς στη Σαντορίνη για την ανάπτυξη λύσεων που ενισχύουν την αειφόρο ανάπτυξη του νησιού. Δεν υπάρχει μια λύση που να αρμόζει σε όλους τους προορισμούς κρουαζιέρας για τη βιώσιμη ανάπτυξή τους, καθώς ο καθένας από αυτούς διαθέτει διαφορετικά χαρακτηριστικά και προκλήσεις. Γι’ αυτό αναπτύξαμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο αειφορίας για τον προορισμό της Σαντορίνης. Η Σαντορίνη και οι κάτοικοί της πρέπει να είναι ευχαριστημένοι στη καθημερινότητά τους προκειμένου να δημιουργούν μια ευχάριστη εμπειρία για τους πελάτες μας που τους επισκέπτονται και προκειμένου να προαχθεί η βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού αλλά και του κλάδου μας».
Περιβαλλοντικές επιπτώσεις
Σε ανακοίνωση της CLIA υπογραμμίζεται πως οι εταιρείες-μέλη της αναλαμβάνουν δράση για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των πλοίων μέσω της καινοτομίας, όπως με τη μετασκευή πλοίων με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων που έχουν σχεδιαστεί για την απομάκρυνση του 99% του θείου και πολύ περισσότερο από το 50% των σωματιδίων, συμπεριλαμβανομένου του στοιχειακού και οργανικού άνθρακα.
Αλλες επενδύσεις στον κλάδο των κρουαζιερόπλοιων που αφορούν τις εκπομπές περιλαμβάνουν:
l Εως και 25 πλοία που λειτουργούν με υγρό φυσικό αέριο (LNG) τα οποία πρόκειται να τεθούν σε λειτουργία έως το 2030.
l Πάνω από το 70% του στόλου των κρουαζιερόπλοιων – 152 πλοία – που είναι ήδη πλοία «διπλής καύσης», ικανά να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, όπως μεθανόλη και βιοντίζελ, καθώς και παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα.
l Πλοία που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 92% της συνολικής χωρητικότητας αγκυροβολίας χρησιμοποιούν βαφές γάστρας πλοίων χαμηλής τριβής για τη μείωση των εκπομπών ,αυξάνοντας την απόδοσή τους και μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου. Δεκατρία πλοία έχουν εγκατεστημένα συστήματα αέρα που μειώνουν την τριβή μεταξύ της γάστρας του πλοίου και του θαλάσσιου ύδατος.