Για ποιους λόγους είναι αυτή η κατάλληλη στιγμή για να δρομολογηθεί η δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου στο νησί
Ο πρωην δήμαρχος Χανίων, Τάσος Βάμβουκας, έφερε στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο της παρούσας θητείας, την εισήγησή του για μέσο σταθερής τροχιάς στην Κρήτη προσπαθώντας
Για ποιους λόγους είναι αυτή η κατάλληλη στιγμή για να δρομολογηθεί η δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου στο νησί
Είναι μια πρόταση που έχει συζητηθεί κατά το παρελθόν, όμως καμία αρχή δεν έκανε το παραπάνω βήμα για να την προωθήσει και να ασχοληθεί εντατικά και επισταμένως.
Πρόκειται για τη λειτουργία μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη, τη δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου που θα ενώνει από τη μία μεριά στην άλλη το νησί.
«Το ερώτημα δεν είναι εάν υπάρχει ανάγκη ή εάν υφίσταται ευκαιρία. Στη δεδομένη χρονική στιγμή συνυπάρχουν και τα δύο: οι ανάγκες μεταφοράς οξύνονται και οι ευκαιρίες επένδυσης είναι τώρα. Το ζητούμενο είναι η έγκαιρη και καλοσχεδιασμένη διεκδίκηση του νέου μεγάλου έργου για την Κρήτη. Αν δεν αξιοποιηθεί τώρα η συγκυρία, τότε οι ανάγκες θα μας ξεπεράσουν και οι ευκαιρίες θα χαθούν. Θα ξαναζήσουμε ό,τι ζήσαμε με τον ΒΟΑΚ, χαμένες δεκαετίες με αρνητικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη της Κρήτης και την οδική ασφάλεια» τόνισε ο πρώην δήμαρχος Χανίων, Τάσος Βάμβουκας, ο οποίος στη σημερινή τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου αυτής τη θητείας, έφερε εισήγηση εκ μέρους της επιτροπής πρωτοβουλίας για την δημιουργία μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη προκειμένου να ληφθεί απόφαση για την προώθηση της πιο σημαντικής επένδυσης που θα μπορούσε να γίνει στο νησί.
Στην εισήγηση ο κ. Βάμβουκας ανέφερε τους 3 λόγους για τους οποίους αυτή είναι η κατάλληλη στιγμή για να σχεδιαστεί η διεκδίκηση αυτού του έργου, ο ΒΟΑΚ που δίνει τη δυνατότητα παράλληλης χάραξης σιδηροδρομικής γραμμής, οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις που ευνοούν επενδύσεις μέσων σταθερής τροχιάς και η δημιουργία του νέου αεροδρομίου. Επιπλέον για όσους θεωρούν ότι η ιδέα δεν θα μπορούσε να είναι υλοποιήσιμη, φέρνει τα επιτυχημένα παραδείγματα άλλων μεγάλων νησιών της Μεσογείου, της Σικελίας, της Σαρδηνίας και της Κορσικής ακόμη και της μικρής Μαγιόρκας.
Θυμίζουμε ότι αντίστοιχα το δημοτικό συμβούλιο Ηρακλείου, έχει εγκρίνει ομόφωνα να εκπονηθεί μελέτη για την αναγκαιότητα χρήσης μέσων σταθερής τροχιάς.
Η εισήγηση του Τάσου Βάμβουκα
«Μέσο σταθερής τροχιάς στην Κρήτη: Η κρίσιμη επένδυση για την Κρήτη του μέλλοντος
H ευκαιρία
Η συζήτηση για την κατασκευή ενός σιδηροδρομικού δικτύου στην Κρήτη μπορεί να μετράει ήδη περισσότερο από έναν αιώνα (1893), σήμερα όμως είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Σε αυτό συντείνουν μια σειρά από συνθήκες που έχουν διαμορφώσει ένα περιβάλλον ευνοϊκών συγκυριών. Έχουμε έναν μεγάλο αριθμό νέων επενδύσεων τουριστικού χαρακτήρα σε όλους τους νομούς, καθώς και ανάγκη για επενδύσεις ανάδειξης και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος. Έχουμε παράλληλα τη δημιουργία του νέου αεροδρομίου που θα πολλαπλασιάσει τη δυνατότητα τουριστικών αφίξεων, αυξάνοντας κατακόρυφα της μεταφορικές ανάγκες. Τέλος, η κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ δίνει μοναδική ευκαιρία παράλληλης χάραξης σιδηροδρομικής γραμμής όπου αυτό κριθεί εφικτό. Αυτή, λοιπόν, η χρονική στιγμή κατά την οποία οι ανάγκες συνυπάρχουν με τις ευκαιρίες θα πρέπει να αξιοποιηθεί χωρίς χρονοτριβή για να προωθηθεί η ιδέα της κατασκευής ενός δικτύου σταθερής τροχιάς που θα ενώνει τις πόλεις της βόρειας Κρήτης που φιλοξενεί το 20% των επισκεπτών της χώρας μας.
Τα οφέλη
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η ανάπτυξη δικτύων σταθερής τροχιάς είναι το κυρίαρχο μοντέλο στις συγκοινωνίες τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς θεωρείται ότι υπερτερούν σημαντικά έναντι των άλλων επιλογών. Τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα είναι πολυδιάστατα τόσο για τις μετακινήσεις ανθρώπων και αγαθών όσο και για την αστική ανάπτυξη, το δομημένο περιβάλλον και την οικονομία. Αυτή είναι η κοινή διαπίστωση επιστημόνων και διεθνών οργανισμών παγκόσμιας εμβέλειας και κύρους. Ο ρόλος των μέσων σταθερής τροχιάς αναδεικνύεται ιδιαίτερα κρίσιμος στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική αλλαγή. Γι’ αυτό τον λόγο και η ΕΕ με την Πράσινη Συμφωνία έχει τοποθετήσει τις πράσινες μετακινήσεις στην κορυφή των στρατηγικών για την άμβλυνση των περιφερειακών και αστικών προβλημάτων που σχετίζονται με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, της κοινωνίας και της ποιότητας ζωής.
Ταυτόχρονα, η μεταφορική ικανότητα των μέσων σταθερής τροχιάς είναι πολλαπλάσια των λοιπών μέσων και ανταποκρίνεται στην αναμενόμενη κατακόρυφη αύξηση των αναγκών, ειδικά μετά τη λειτουργία και του νέου αεροδρομίου. Ενδεικτικά σημειώνουμε ότι σε μία λωρίδα κίνησης πλάτους 3,5μ. μπορούν να μετακινηθούν σε μία ώρα περίπου 2.000 άνθρωποι με αυτοκίνητο, περίπου 9.000 με λεωφορείο, 14.000 άνθρωποι με ποδήλατο, ενώ με ένα μέσο σταθερής τροχιάς μπορούν να μετακινηθούν από 22.000 έως και 80.000 κατά περίπτωση. Την ίδια στιγμή, τα μέσα σταθερής τροχιάς διασφαλίζουν και τη μείωση του κόστους των μεταφορών και επιπλέον βελτιώνουν σημαντικά τους δείκτες της οδικής ασφάλειας. Επί πλέον είναι πολύ πιο αποτελεσματικά από άποψη χώρου και ασφάλειας σε σχέση με τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, κάτι που μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο στην περίπτωση της μεταφοράς καυσίμων στο νέο αεροδρόμιο.
Χρηματοδότηση και βιωσιμότητα
Όλα αυτά εξηγούν το γιατί η Ευρώπη σταμάτησε εδώ και χρόνια να «επιδοτεί» την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων στις περιφέρειες με τελευταία αυτών την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Οι ενισχύσεις στρέφεται πλέον αποκλειστικά σε επενδύσεις μέσων σταθερής τροχιάς που περιορίζουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση, την ατμοσφαιρική ρύπανση, τον θόρυβο και βελτιώνουν τη δημόσια υγεία, το περιβάλλον, την οδική ασφάλεια. Το έργο επομένως της σιδηροδρομικής σύνδεσης των πόλεων της Κρήτης βρίσκεται από τη φύση του στο επίκεντρο των χρηματοδοτικών προτεραιοτήτων της Ε.Ε. στον κάδο των μεταφορών και θα πρέπει αυτό να το αξιοποιήσουμε.
Έως τώρα στην Κρήτη σχεδιάζαμε αποκλειστικά με επίκεντρο το αυτοκίνητο, αγνοώντας κάθε σύγχρονη μορφή μετακίνησης που θα μας έφερνε πιο κοντά στην ποιότητα ζωής που απολαμβάνουν άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ. Κι όμως, στην προοπτική σιδηροδρόμου στην Κρήτη δεν υπάρχει κάτι παράδοξο, καθώς έχουμε τα επιτυχημένα παραδείγματα άλλων μεγάλων νησιών της Μεσογείου, της Σικελίας, της Σαρδηνίας και της Κορσικής ακόμη και της μικρής Μαγιόρκας. Η σύγκριση με την Κορσική έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον κατ’ αρχήν, λόγω του σχεδόν ταυτόσημου μεγέθους της με την Κρήτη (8.680 τ.χλ. έναντι 8303 τ.χμ.).
Ο πληθυσμός της Κορσικής είναι υποδιπλάσιος της Κρήτης και το ίδιο περίπου ισχύει για τον τουρισμό που δέχεται ετήσια, κι άρα η πρότασή για τη δημιουργία ανάλογης έκτασης δικτύου στην Κρήτη δείχνει ότι όχι απλώς πατάει στο έδαφος, αλλά έχει και πολύ καλύτερες προοπτικές.
Το ερώτημα επομένως δεν είναι εάν υπάρχει ανάγκη ή εάν υφίσταται ευκαιρία. Στη δεδομένη χρονική στιγμή συνυπάρχουν και τα δύο: οι ανάγκες μεταφοράς οξύνονται και οι ευκαιρίες επένδυσης είναι τώρα. Το ζητούμενο είναι η έγκαιρη και καλοσχεδιασμένη διεκδίκηση του νέου μεγάλου έργου για την Κρήτη. Αν δεν αξιοποιηθεί τώρα η συγκυρία, τότε οι ανάγκες θα μας ξεπεράσουν και οι ευκαιρίες θα χαθούν. Θα ξαναζήσουμε ό,τι ζήσαμε με τον ΒΟΑΚ, χαμένες δεκαετίες με αρνητικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη της Κρήτης και την οδική ασφάλεια. Γι’ αυτό τον λόγο η Αυτοδιοίκηση πρέπει συντεταγμένα να αναλάβει την πρωτοβουλία και να πιέσει το κεντρικό κράτος. Οι Κρήτες ενωμένοι ξεκινάμε από τα δημοτικά συμβούλια των δήμων της βόρειας Κρήτης – σαν από σταθμό σε σταθμό του τραίνου – και ζητάμε τη στήριξή τους και τη συνεργασία τους. Η ευκαιρία είναι μπροστά μας και δεν πρέπει να χαθεί.
Μια υπερσύγχρονη γραμμή τρένου πράσινης τεχνολογίας είναι η απαραίτητη υποδομή ώστε η Κρήτη «να μη χάσει το τρένο» και να μπει στην ευρωπαϊκή πρωτοπορία των μεταφορών του 21ου αιώνα. Οι χαμένες δεκαετίες για τον ΒΟΑΚ ας λειτουργήσουν ως αντιπαράδειγμα, γιατί οι ευκαιρίες δεν περιμένουν και πρέπει να αξιοποιούνται όσο υπάρχουν. «Οι καιροί ου μενετοί» κατά την αρχαία ρήση, που είναι επίκαιρη και για το σύγχρονο τραίνο.
Οι Κρήτες ενωμένοι απαιτούμε από την πολιτεία να προχωρήσει στα αναγκαία βήματα και από το σύνολο του πολιτικού κόσμου να λάβει θέση, ώστε να μπει σε τροχιά υλοποίησης ένα μέσο σταθερής τροχιάς στο νησί μας. Το Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων συντάσσεται σε αυτό τον αγώνα και ενώνει την φωνή του για την οδική ασφάλεια και την βιώσιμη ανάπτυξη στο νησί μας.
Εκ μέρους της επιτροπής πρωτοβουλίας για την δημιουργία μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη
Βάμβουκας Τάσος
Δημοτικός Σύμβουλος»
flashnews.gr
Τα σχόλια είναι κλειστά.