Ανησυχία για πιθανή ανοδική τάση στις τιμές καυσίμων στην εγχώρια αγορά λόγω των εξελίξεων που πυροδότησε στο Ιράν η δολοφονία του Ιρανού στρατηγού Κασέμ Σουλεϊμανί από τις ΗΠΑ και της αναταραχής που προκάλεσε στη διεθνή αγορά πετρελαίου, επικρατεί στις αρμόδιες ελληνικές αρχές και στους κόλπους της εγχώριας ενεργειακής αγοράς.
Αν και μέχρι στιγμής η επίπτωση στις τιμές από τις εξελίξεις στο Ιράν είναι περιορισμένη και διαχειρίσιμη, το γεγονός ότι αυτή συνέπεσε χρονικά με την προσαρμογή της χώρας στην ευρωπαϊκή οδηγία περαιτέρω αύξησης του ποσοστού βιοαιθανόλης που αναμειγνύεται με βενζίνες, καθιστά αναπόφευκτες τις αυξήσεις για τους καταναλωτές.
Μόνο από την προσαρμογή στην οδηγία η διυλιστηριακή τιμή της βενζίνης επιβαρύνθηκε μέσα σε μία ημέρα (μεταξύ 31 Δεκεμβρίου και 1 Ιανουαρίου) κατά 2,5 λεπτά το λίτρο, τα οποία μεταφέρθηκαν από χθες στην αντλία. Η συνολική επίπτωση από την άνοδο της τιμής του πετρελαίου στη διεθνή αγορά τις δύο προηγούμενες ημέρες και την επιβάρυνση από τη βιοαιθανόλη υπολογίζεται σε 4 λεπτά το λίτρο, τα οποία θα μεταφερθούν στην αντλία μέχρι την Παρασκευή. Από εκεί και πέρα η διαμόρφωση των τιμών θα εξαρτηθεί από τις συνθήκες που θα επικρατήσουν στη διεθνή αγορά και τις εξελίξεις στην περιοχή του Κόλπου. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι επί του παρόντος η κατάσταση στην εσωτερική αγορά σε σχέση με τις τιμές καυσίμων είναι διαχειρίσιμη. Επισημαίνουν ότι οι αυξήσεις από τη βιοαιθανόλη ήταν αναμενόμενες και επαναφέρουν το αίτημα για μείωση της φορολογίας στα καύσιμα ως το μοναδικό μέτρο που μπορεί να οδηγήσει σε αποκλιμάκωση τις τιμές σε πιθανή περίπτωση νέας ανοδικής τάσης. Η τιμή της βενζίνης διαμορφώθηκε χθες γύρω στο 1,65 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου θέρμανσης στο 1,085 ευρώ το λίτρο.
Χαμηλή ζήτηση
Η αγορά συνδέει την υψηλή φορολογία στα καύσιμα και με τη χαμηλή ζήτηση καυσίμων. Είναι ενδεικτικό ότι η ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης τον Δεκέμβριο, παρά την κακοκαιρία, ήταν μειωμένη σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2018. Το 2019, σύμφωνα με τα ανεπίσημα στοιχεία της αγοράς, έκλεισε για τις βενζίνες με αρνητικό πρόσημο, όπως και για το πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ η ζήτηση στο πετρέλαιο κίνησης αυξήθηκε σε ποσοστό γύρω στο 3%.
Η ακτοπλοΐα
Σημαντικές επιβαρύνσεις στα ναυτιλιακά καύσιμα φέρνει η νέα οδηγία για τον περιορισμό των ρύπων στις θαλάσσιες μεταφορές. Με την έναρξη του έτους τα διυλιστήρια είναι υποχρεωμένα να διαθέτουν στην αγορά ναυτιλιακά καύσιμα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (από 3,5% σε 0,5%). Τα νέα καύσιμα είναι ακριβότερα κατά 20% πιέζοντας αντίστοιχα την ελληνική ακτοπλοΐα που θα επιδιώξει το μεγαλύτερο μέρος της επιβάρυνσης να μετακυλισθεί στην κατανάλωση.ΠΗΓΗ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Τα σχόλια είναι κλειστά.