Τόσο ο Αλέξης Τσίπρας όσο και ο Νίκος Ανδρουλάκης βρέθηκαν στον τόπο του δυστυχήματος, στο σημείο της σύγκρουσης των δύο τραίνων στην κοιλάδα των Τεμπών. Εκαναν αυτοψίες στο σημείο, μίλησαν με τις ομάδες διάσωσης, έδωσαν το «παρών» μπροστά στην τραγωδία.
Και οι δύο επέλεξαν να κρατήσουν χαμηλούς τόνους –κι αυτό γιατί, την ώρα που περισυλλέγονταν ακόμα οι σοροί, τίποτα δεν έχει μεγαλύτερη σημασία.
«Ζούμε στιγμές βαθιάς οδύνης και θλίψης. Οι εικόνες που είδα ήταν συγκλονιστικές. Ζούμε μία αδιανόητη τραγωδία με δεκάδες νεκρούς και αγνοούμενους, μεταξύ των οποίων και πολλά νέα παιδιά.
Τούτη την ώρα που ακόμη μετράμε τους νεκρούς μας και πενθούμε δεν θέλω να μιλήσω για ευθύνες. Θα τα πούμε αυτά στην ώρα τους», είπε ο Αλέξης Τσίπρας, προτού βρεθεί με συγγενείς θυμάτων στην Λάρισα –η κάμερα «έπιασε» τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ να αγκαλιάζει μια γυναίκα που θρηνούσε το παιδί της-, ενώ συμμετείχε και στην εθελοντική αιμοδοσία που οργανώθηκε από τον Ερυθρό Σταυρό.
«Η πατρίδα μας βιώνει μια ανείπωτη τραγωδία και στη σκέψη όλων μας υπάρχει ένα τεράστιο “γιατί;” Γιατί, ενώ υπάρχουν οι τεχνικές δυνατότητες εδώ και πολλά χρόνια, να κρέμονται τόσες ζωές από ένα ανθρώπινο χέρι», είπε στην δική του δήλωση ο Νίκος Ανδρουλάκης, που έκανε αυθόρμητα τον σταυρό του κατά την ενημέρωσή του στο σημείο.
Νωρίτερα, το κλιμάκιο του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ με τον γραμματέα Ανδρέα Σπυρόπουλο, την γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, Ευαγγελία Λιακούλη και τον κοινοβουλευτικό τομεάρχη Μεταφορών, Χρήστο Γκόκα, επισκέφτηκαν το νοσοκομείο της Λάρισας, όπου εκτυλίσσεται ένα μέρος της τραγωδίας.
Για την αξιωματική αντιπολίτευση, η εντολή για χαμηλούς τόνους έγινε αντιληπτή και από την αντίδραση στην δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη. «Αυτές τις στιγμές πένθους και οδύνης δεν θα μπούμε στον πειρασμό να σχολιάσουμε τη δήλωση του Πρωθυπουργού, που σπεύδει να προδικάσει ότι η τραγωδία οφείλεται κυρίως σε ανθρώπινο λάθος.
Ο σεβασμός στα θύματα προϋποθέτει σεβασμό στην αλήθεια. Όλα θα ειπωθούν στη σωστή ώρα», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το γραφείο τύπου –ακόμα και η επιλογή η αντίδραση να μην προέρχεται από τον ίδιο τον Τσίπρα έχει τον συμβολισμό της.
Από το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ η αντίδραση ήταν λίγο εντονότερη: «Συναισθανόμενοι την ώρα του πένθους και της οδύνης, σημειώνουμε ότι οι ευθύνες θα αποδοθούν στο ακέραιο και τη στιγμή που πρέπει», τόνιζαν από την Χαριλάου Τρικούπη. «Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα ανεχθούμε ο Πρωθυπουργός να αποσείει για ακόμα μια φορά τις κυβερνητικές ευθύνες επικαλούμενος μετά από τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης διαχρονικές παθογένειες και την αντικειμενική πολιτική ευθύνη του υπουργού του».
Η διαφορά στον «πράσινο» τόνο αιτιολογείται, καθώς το κόμμα έχει περάσει δέκα χρόνια εκτός εξουσίας, την ώρα που στον ΣΥΡΙΖΑ έχουν ακόμα πρόσφατη την εμπειρία και τα μαθήματα από το Μάτι.
Κοινοβουλευτικές ερωτήσεις από το 2020
Παρά την διαφορετική ένταση, οι πρώτες αντιπολιτευτικές αντιδράσεις ήταν περισσότερο ή λιγότερο ήπιες. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει πως τις επόμενες μέρες οι συζητήσεις δεν θα περιστραφούν γύρω από την απόδοση ευθυνών, καθώς η παραίτηση του αρμόδιου υπουργού, Κώστα Καραμανλή, δεν φαίνεται πως ικανοποιεί καμία πολιτική δύναμη.
Τον Αύγουστο του 2022, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε φέρει το ζήτημα της ασφάλειας των επιβατών των τραίνων στην Βουλή, μετά τον εκτροχιασμό αμαξοστοιχίας έξω από την Τιθορέα. «Ο σιδηρόδρομος έχει καταρρεύσει με ευθύνη των Μητσοτάκη και Καραμανλή», επεσήμαναν τότε σε σχετική ερώτηση από την αξιωματική αντιπολίτευση.
Αντίστοιχες ερωτήσεις, για την κατάσταση των σιδηροδρόμων, έχουν κατατεθεί τον Αύγουστο του 2020 και τον Νοέμβριο του 2021. «Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα βιώνει την τελευταία τριετία πλήρη εγκατάλειψη, χωρίς νέα έργα, χωρίς καν συντήρηση», ανέφερε, κατά την ομιλία του στην Βουλή ο αναπληρωτής τομεάρχης Χρήστος Γιαννούλης, στην συζήτηση για την Ρυθμιστική Αρχή των Σιδηροδρόμων τον Ιούλιο του 2022.
«Καμπανάκια» κρατικών ευθυνών
Στην πασοκική πλευρά επισημαίνουν ιδιαίτερα την απουσία συστήματος τηλεματικής, αποτέλεσμα ολιγωριών και καθυστερήσεων από το 2016 έως σήμερα –τον Απρίλιο του 2022, η απουσία συστήματος τηλεδιοίκησης έφερε και την παραίτηση του υπεύθυνου ασφαλείας των δρομολογίων.
Παράλληλα, επισημαίνουν και το «καμπανάκι» της Κομισιόν, μόλις ένα δεκαπενθήμερο πριν το δυστύχημα, όταν παρέπεμψε την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο γιατί δεν εκπλήρωσε την ευρωπαϊκή οδηγία για την δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου ως ενδείξεις χαρακτηριστικής ολιγωρίας.
Παράλληλα, συζητούν και τα προβλήματα στην οργάνωση και την διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του ΟΣΕ, ειδικά των ελλείψεων στους σταθμάρχες για τους περιφερειακούς σταθμούς, που αναδείχθηκε πριν από λίγες μέρες και μέσω καταγγελίες εργαζομένων.