Νίκος Ανδρουλάκης: Αξιοκρατική διαχείριση του Ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού πακέτου για μία ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη
Συνέντευξη στην Εφημερίδα «Φιλελεύθερος» και στον δημοσιογράφο Αιμίλιο Περδικάρη έδωσε ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης.
Ο Ευρωβουλευτής σημειώνει ότι σύμφωνα με την πρόταση τη Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Ταμείο Ανάκαμψης, η κυβέρνηση θα έχει στη διάθεσή της ένα τεράστιο οικονομικό πακέτο, το οποίο θα πρέπει να το διαχειριστεί με αξιοκρατικά κριτήρια και ολοκληρωμένο σχέδιο. Όπως τόνισε συγκεκριμένα, πλέον δε θα έχει «κανένα άλλοθι για οποιαδήποτε αστοχία».
Στο θέμα του Τουρισμού, επισημαίνει ότι η καλή διαχείριση του πρώτου κύματος της κρίσης «είναι η προίκα της Ελλάδας για τη φετινή σεζόν». Όμως υπογραμμίζει ότι το άνοιγμα των συνόρων πρέπει να γίνει με κανόνες, ώστε να μη χαθούν οι προσπάθειες τόσων μηνών και προτεραιότητα θα πρέπει να είναι χώρες με καλή επιδημιολογική εξέλιξη, όπως οι χώρες των Βαλκανίων.
Σχετικά με την συνεχώς αυξανόμενη Τουρκική επιθετικότητα, ο κ. Ανδρουλάκης επισήμανε, ότι ο «Ερντογάν εκμεταλλεύεται το πεδίο της όξυνσης με την Ελλάδα, ενώ εργαλειοποιεί τον εθνικισμό ώστε να κρύψει τον διχασμό και να αποπροσανατολίσει εν μέσω κρίσης του κορωνοϊού την κοινή γνώμη από την εσωτερική κατάσταση». Σχετικά με την αντίδραση της Ελλάδας σημείωσε πως «πρέπει να είναι προετοιμασμένη για κάθε ενδεχόμενο».
Τέλος ο Ευρωβουλευτής, αναφερόμενος στις προτεραιότητες της Σοσιαλδημοκρατίας, υπογράμμισε την αξία ενός ισχυρού κοινωνικού κράτος, τονίζοντας ότι «καθήκον της Σοσιαλδημοκρατίας είναι να εδραιωθεί η ασφάλεια και η ελπίδα έναντι του φόβου και του ανορθολογισμού» με την «ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών, της διαφάνειας και της αξιοκρατίας που πρέπει να διατρέχουν οριζόντια την πολιτική μας».
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:
Γιατί η Ευρώπη δεν κατάφερε ν’ αντιδράσει γρήγορα και αποτελεσματικά στην πανδημία; Αρκούν όσα αποφάσισε έστω κι εκ των υστέρων, συμπεριλαμβανομένης της πρότασης Γαλλίας και Γερμανίας για το ταμείο στήριξης;
Η Ευρώπη βρέθηκε απροετοίμαστη, ενώ η αρχική απαγόρευση εξαγωγής ιατρικού υλικού της Γερμανίας, δημιούργησε πολύ κακή εικόνα. Φάνηκε η έλλειψη ουσιαστικής ευρωπαϊκής ηγεσίας και οι όποιες θετικές πρωτοβουλίες, όπως κοινοί διαγωνισμοί προμήθειας ιατρικού υλικού, μεταφορά ασθενών από Ιταλία και Γαλλία σε μονάδες εντατικής θεραπείας σε Λουξεμβούργο και Γερμανία, ήρθαν πολύ αργά για να αλλάξουν την τραυματισμένη εικόνα.
Η κοινή πρόταση Γαλλίας – Γερμανίας, ως βάση του σχεδίου της Επιτροπής για το Ταμείο Ανάκαμψης. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υποστήριξε μια πρόταση για μεγαλύτερο πακέτο από τα 750 δισεκατομμύρια, ωστόσο το μείγμα επιδοτήσεων δανείων είναι καθοριστικά σημαντικό για τη στήριξη χωρών με μεγάλο δημόσιο χρέος όπως η Ελλάδα. Η αποπληρωμή φαίνεται θα γίνει μέσω νέων πηγών του Ευρωπαϊκού προϋπολογισμού και όχι του ποσού που έλαβε ως επιδότηση, αποτελώντας μία μορφή αμοιβαιοποίησης χρέους. Οι «σφιχτοί» Αυστρία, Ολλανδία, Δανία, Σουηδία, επιμένουν σε περισσότερα δάνεια και η ανάγκη ομοφωνίας στο Συμβούλιο θα οδηγήσει πολύ φοβάμαι σε λιγότερο καλή τελική συμφωνία.
Είστε αισιόδοξος για την πορεία του τουρισμού; Θα καταφέρει η Ελλάδα ν’ αξιοποιήσει το συγκριτικό της πλεονέκτημα σε σχέση με τους άμεσους ανταγωνιστές της στη Μεσόγειο (Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Τουρκία);
Η διαχείριση του πρώτου κύματος της κρίσης με πολύ καλούς όρους στο υγειονομικό κομμάτι, είναι η «προίκα» της Ελλάδας για την φετινή σεζόν, αλλά όχι χωρίς κριτήρια, να μην χαθούν άδικα οι προσπάθειες τόσων μηνών. Χρειάζονται κοινοί υγειονομικοί κανόνες για να ανοίξουμε τα σύνορά μας με ασφάλεια, για πολίτες, και επισκέπτες. Η Ελλάδα, σε αντίθεσή με άλλες «ανταγωνιστικές» χώρες έχει ισχυρή εξάρτηση στις αφίξεις εξωτερικού με μόνο 1 στα 10 ευρώ να προέρχονται από τον εσωτερικό τουρισμό. Πρέπει να πιέσουμε για άνοιγμα των συνόρων στις χώρες των Βαλκανίων που είχαν καλή επιδημιολογική εξέλιξη, πριν τις 15 Ιουνίου που προτείνει η Επιτροπή και σε συνεννόηση με τις αεροπορικές εταιρίες, να κρατήσουμε την τουριστική κίνηση έστω στο 30-40% σε σχέση με πέρυσι.
Η κυβέρνηση κατάφερε να πάρει καλό βαθμό στην αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης. Θα καταφέρει να πάρει τον ίδιο καλό βαθμό στη διαχείριση της οικονομικής κρίσης και με ποιο τρόπο θα ευοδωθούν οι προσδοκίες για ισχυρή ανάπτυξη;
Η Ελλάδα φαίνεται θα λάβει πάνω από 22 δις ευρώ σε επιδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης και επιπλέον 9 δις σε δάνεια, πάνω από 2, ίσως και 3 ή 4 δισ από το SURE της ΕΕ για στήριξη της εργασίας, ενώ θα προστεθούν και οι επιδοτήσεις από τα Ταμεία Συνοχής για το 2021-2027. Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα θα έχει στη διάθεσή της ένα τεράστιο οικονομικό πακέτο. Αν το διαχειριστεί σωστά και οι επιδημιολογικές συνθήκες το επιτρέψουν, θα μπορεί να αντιμετωπίσει όχι μόνο την πολύ μεγάλη ύφεση και τις σημαντικές συνέπειες της οικονομικής κρίσης αλλά και να διαμορφώσει τις συνθήκες για μία ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη. Χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο πακέτο με συγκεκριμένα μέτρα τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τις τράπεζες, ξεκάθαρες πολιτικές και αποφάσεις με αξιοκρατικά κριτήρια και όχι χρηματοδοτήσεις με προθεσμίες που λήγουν σε μόλις 5 ημέρες. Αν αυτή η πρόταση είναι και η τελική, η κυβέρνηση θα πρέπει να διαχειριστεί με αξιοκρατικό τρόπο τα χρήματα αυτά και δεν θα έχει κανένα άλλοθι για οποιαδήποτε αστοχία, όπως το voucher για την δήθεν κατάρτιση των ελευθέρων επαγγελματιών.
Ποια είναι τελικά η συμβολή του RescEU στην προμήθεια υγειονομικού υλικού και ιατρικού εξοπλισμού για τις χώρες-μέλη της ΕΕ;
Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Πολιτικής προστασίας στήριξε τα Κράτη Μέλη με υγειονομικό υλικό που αγοράστηκε με 100% Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, απόθεμα για τις χώρες που είχαν ανάγκη και έχει ήδη σταλεί στην Ιταλία, Ισπανία και Κροατία. Επιπλέον, πάνω από 60.000 Ευρωπαίοι πολίτες έχουν επαναπατριστεί μέχρι τώρα με πτήσεις που έχει οργανώσει και χρηματοδοτήσει το rescEU, αν και η Ελλάδα δεν έκανε χρήση σε πολλές περιπτώσεις. Είναι σημαντικό ότι το rescEU στο οποίο είμαι και εισηγητής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, έχει πλέον αποδείξει την αξία του και για αυτό το λόγο την Τετάρτη η Επιτροπή πρότεινε όχι μόνο την αύξηση του προϋπολογισμού για την επερχόμενη περίοδο κατά 2 δις φτάνοντας τα 3.1 δις αλλά και σημαντική ενίσχυση αρμοδιοτήτων.
Σας προβληματίζει η διαρκώς εντεινόμενη τουρκική προκλητικότητα;
Ναι, κυρίως καθώς η όλο και αυξανόμενη προκλητικότητα αντικατοπτρίζει τα μεγάλα εσωτερικά, οικονομικά, πολιτικά, στη τη διαχείριση του προσφυγικού – μεταναστευτικού, προβλήματα της Τουρκίας. Ο Ερντογάν, εκμεταλλεύεται το πεδίο της όξυνσης με την Ελλάδα, εργαλειοποιεί τον εθνικισμό, ώστε να κρύψει τον διχασμό και να αποπροσανατολίσει εν μέσω κρίσης κορονοϊού την κοινή γνώμη από την εσωτερική κατάσταση. Η Ελλάδα πρέπει να είναι προετοιμασμένη για κάθε ενδεχόμενο, πιέζοντας στρατηγικά στην ΕΕ σε ενδεχόμενη κορύφωση, ακόμα και τη διακοπή της Τελωνειακής Ένωσης ΕΕ – Τουρκίας. Παράλληλα, θα πρέπει να επιδιώξει την ουσιαστική ενίσχυση της Επιχείρησης Ειρήνη, που βρίσκεται σε μία περιοχή ιδιαίτερης σημασίας, Νοτιοδυτικά της Κρήτης ώστε να μην μπορεί η Τουρκία να στείλει στρατό στη Λιβύη αλλά και την αυστηροποίηση των κυρώσεων κατά προσώπων που εμπλέκονται στις παράνομες γεωτρήσεις στην Κύπρο.
Η πανδημία θα φέρει αλλαγές και στο πολιτικό σκηνικό; Ποιες πρέπει να είναι οι προτεραιότητες της Σοσιαλδημοκρατίας για την επόμενη μέρα και πώς αυτό μπορεί να έχει εφαρμογή και στην Ελλάδα;
Η πανδημία του κορονοϊού και η οικονομική κρίση που προκαλείται, υπενθυμίζει ακόμα και στους πιο ακραίους, την αξία ενός ισχυρού κοινωνικού κράτους. Καθήκον της σοσιαλδημοκρατίας σ’ αυτή τη νέα πραγματικότητα, θα είναι να εδραιωθεί η ασφάλεια και η ελπίδα, έναντι του φόβου και του ανορθολογισμού που προκαλεί. Σε εθνικό επίπεδο, η στήριξη μέσα από ένα φιλικό οικονομικό περιβάλλον, των δυνάμεων της δημιουργίας και της παραγωγής αποτελεί μονόδρομο, ώστε η εξωστρέφεια και η ανταγωνιστικότητα να μας καταστήσει λιγότερο ευάλωτους σε διεθνείς τρικυμίες. Η υπεράσπιση και ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών, της διαφάνειας και της αξιοκρατίας, θα πρέπει να διατρέχει οριζόντια την πολιτική μας.
Τα σχόλια είναι κλειστά.