Μεταφορικό ισοδύναμο: Αγανακτισμένοι οι αγρότες της Κρήτης για το «πετσόκομα» – «Αδικούν τις επιχειρήσεις του νησιού»
Μεταφορικό ισοδύναμο: Αγανακτισμένοι οι αγρότες της Κρήτης για το «πετσόκομα» – «Αδικούν τις επιχειρήσεις του νησιού»
Οι αγροτικοί σύλλογοι της Κρήτης διαμαρτύρονται για το «πετσόκομα» του μεταφορικού ισοδύναμου – Το μεταφορικό ισοδύναμο στο νησί της Κρήτης δεν έχει πλήρη εφαρμογή, καθώς συνεχίζει η Κυβέρνηση να αρνείται την ένταξη για την Κρήτη στην επιδότηση μεταφοράς επιβατών και καυσίμων όπως ισχύει σε όλα τα υπόλοιπα νησιά
Οι Αγροτικοί Σύλλογοι Ιεράπετρας, Σητείας, Τυμπακίου και Σελίνου Χανίων, με κοινή επιστολή τους στους υπουργούς Ναυτιλίας και Εθνικής Οικονομίας, διαμαρτύρονται γιατί, με την Κοινή τους Υπουργική Απόφαση μειώνεται στο ελάχιστο το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους, που έδινε οικονομικές «ανάσες» σε εκατοντάδες επιχειρήσεις και σε αγρότες.
«Εκφράζουμε την έντονη δυσαρέσκεια και αγανάκτηση μας για αυτήν την απόφαση, η οποία πάρθηκε εντελώς βιαστικά, πρόχειρα, χωρίς διαβούλευση, χωρίς ενημέρωση αλλά κυρίως με μεθοδολογία που βασίζεται σε δόλιες τεχνικές. Το αποτέλεσμα είναι να αδικούν κατάφορα ΜΟΝΟ τις επιχειρήσεις στην Κρήτης», αναφέρουν οι Αγροτικοί Σύλλογοι. Το μεταφορικό ισοδύναμο ξεκίνησε να εφαρμόζεται στην Κρήτη τα τελευταία λίγα χρόνια, την ίδια στιγμή που στην υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα εφαρμόζεται (και σωστά εφαρμόζεται) για πολλά περισσότερα χρόνια.
Το μεταφορικό ισοδύναμο στο νησί της Κρήτης δεν έχει πλήρη εφαρμογή, καθώς συνεχίζει η Κυβέρνηση να αρνείται την ένταξη για την Κρήτη στην επιδότηση μεταφοράς επιβατών και καυσίμων όπως ισχύει σε όλα τα υπόλοιπα νησιά.
Το μεταφορικό ισοδύναμο για την Κρήτη είναι μια σημαντική οικονομική «ανάσα», καθώς εξομοιώνει σε σημαντικό βαθμό την ανταγωνιστικότητα στα νησιώτικα αγροτικά προϊόντα σε σχέση με τα χερσαία.
Όλα αυτά ίσχυαν μέχρι 29/12/2023 όπου αιφνιδιαστικά υπεγράφη η σχετική ΚΥΑ, η οποία φωτογράφιζε μείωση της ενίσχυσης αποκλειστικά για την Κρήτη. Από 22 εκ ευρώ προϋπολογισμού τα προηγούμενα χρονιά, θα μειωθεί σε μόλις 8 εκατ. ευρώ, με το ποσοστό ενίσχυσης σε μόλις 20% από 60%.
Είναι όμως θλιβερό, όλα τα παραπάνω στοιχεία να παρουσιάζονται σκόπιμα σε έναν πίνακα και να αναφέρονται σαν αλλαγές σε νησιά της Ελλάδας που έχουν άνω των 150.000 κατοίκων, δηλαδή μόνο στην Κρήτη!
Επιπλέον σας υπενθυμίζουμε ότι αναμένεται από την 1/2/2024 η επιβολή πράσινου τέλους στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και που πάλι αναφέρονται μόνο στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια που διεξάγονται στην Κρήτη, καθώς ο πληθυσμός είναι άνω των 200.000 κατοίκων.
Κε, Υπουργέ, ως εκπρόσωποι των αγροτών αλλά και αγροτικών επιχειρήσεων στην Κρήτη σας καλούμε να ανασκευαστεί άμεσα αυτή η απόφαση και να εναρμονιστεί πλήρως με τις πραγματικές ανάγκες του νησιού.
Εξάλλου, ο προϋπολογισμός του μέτρου καλύπτεται κυρίως από ευρωπαϊκά κονδύλια, τα οποία πιστώνονται στην ελληνική κυβέρνηση με σκοπό να αξιοποιηθούν μόνο σε μειονεκτικές και απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τέλος σας τονίζουμε ότι έως σήμερα δεν έχουν πιστωθεί στους δικαιούχους αγρότες και επιχειρήσεις της Κρήτης το ποσό ενίσχυσης του μεταφορικού ισοδύναμου που δικαιούνται για το δεύτερο εξάμηνο 2022, ενώ η διαδικασία ελέγχου έχει ολοκληρωθεί πριν πολλούς μήνες και μεγάλο μέρος των χρημάτων έχουν πιστωθεί στην Ελλάδα από την ΕΕ εδώ και πάρα πολλούς μήνες, και το ερώτημα που έχουν πάει αυτά τα χρήματα, να παραμένει αναπάντητο.
Αναμένουμε άμεση παρέμβαση σας σε αυτό το κρίσιμο ζήτημα», καταλήγουν οι 4 Αγροτικοί Σύλλογοι της Κρήτης.
Κονδύλι ύψους 90 εκατ. ευρώ είχε εγκριθεί για το μεταφορικό ισοδύναμο για τη στήριξη των νησιών και για το 2023 σύμφωνα με ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε την 1η Φεβρουαρίου του 2023 και το οποίο αναφέρει ότι:
Καθορίζεται το ποσό που καταβάλλεται για την εφαρμογή του έργου του Μεταφορικού Ισοδύναμου για το έτος 2023, στο ποσό των ενενήντα εκατομμυρίων ευρώ (90.000.000 €). Το ποσό αυτό θα κατανεμηθεί για την εφαρμογή του μέτρου σε επιβάτες, εμπορεύματα και καύσιμα.
Περισσότερους ΚΑΔ στο μεταφορικό ισοδύναμο και έμπρακτη ενίσχυση των παραγωγών, υποσχόταν ο προηγούμενος Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης πριν από έναν χρόνο. Ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης ήταν εκείνος που είχε καταφέρει να θεσμοθετήσει το μεταφορικό ισοδύναμο και για τις επιχειρήσεις και τους παραγωγούς της Κρήτης διορθώνοντας την αδικία που υπήρχε μέχρι το 2021, όταν η Κρήτη δεν θεωρούνταν νησί και οι κρητικοί δεν θεωρούνταν νησιώτες, ώστε να απολαμβάνουν την οικονομική ενίσχυση μέσω του μεταφορικού ισοδυνάμου που απολάμβαναν όλοι οι άλλοι, στην υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα.
Αιφνιδιαστικά και χωρίς διάλογο με τους παραγωγικούς και επιχειρηματικούς φορείς της Κρήτης ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας κ Κωστής Χατζηδάκης και ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστος Στυλιανίδης, αποφάσισαν να αποδημήσουν την πολιτική και το έργο, που άφησε πίσω του, στο Υπουργείο Ναυτιλίας ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, μειώνοντας στο ελάχιστο το Αντιστάθμισμα του Νησιωτικού Κόστους, που δεν θα υπερβαίνει πλέον το 20% της επιλέξιμης αξίας στο κάθε παραστατικό, ενώ στην άλλη νησιωτική Ελλάδα είναι από 40%-70%.
Οι αριθμοί δείχνουν πόσο αδικείται η Κρήτη
Μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου του 2022 είχε ολοκληρωθεί η πίστωση των λογαριασμών πολιτών και επιχειρήσεων-δικαιούχων του Μεταφορικού Ισοδύναμου του 2021 με 30 εκατ. ευρώ, από τα οποία 22,9 αφορούσαν 10.075 νησιωτικές επιχειρήσεις και 7,1 εκατ. ευρώ κατοίκους νησιών. Σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, η εκταμίευση του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τις νησιωτικές επιχειρήσεις προχώρησε μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων ελέγχων από τις αρμόδιες υπηρεσίες και αφορούσε φορτωτικές δαπάνες μεταφοράς: α) 429 επιχειρήσεων του δείγματος ελέγχου του Α’ εξαμήνου του 2021, β) 465 επιχειρήσεων του δείγματος ελέγχου του Β’ εξαμήνου του 2021 και γ) 9.181 επιχειρήσεων εκτός δείγματος ελέγχου του Β’ εξαμήνου 2021. Για δε τους πολίτες αφορούσε το διάστημα έως και 28/4/2022.
Σε ό,τι αφορά την Περιφέρεια Κρήτης, το συνολικό ποσό πληρωμών ανήλθε στα 5.595.061,90 ευρώ και αφορούσε 1.566 επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον πίνακα συνολικών στοιχείων πληρωμής Μεταφορικού Ισοδύναμου που αφορούσαν σε επιχειρήσεις εντός δείγματος ελέγχου Α’ εξαμήνου 2021, καθώς και εντός και εκτός δείγματος ελέγχου Β’ εξαμήνου 2021, ο συνολικός αριθμός επιχειρήσεων για την Π.Ε. Ηρακλείου ανήλθε στις 696 με συνολικό ποσό πληρωμών 2.900.201,93 ευρώ, για την Π.Ε. Λασιθίου στις 467 με συνολικό ποσό πληρωμών 923.655,64 ευρώ, για την Π.Ε. Ρεθύμνου στις 220 με συνολικό ποσό πληρωμών 1.055.017,70 ευρώ και για την Π.Ε. Χανίων στις 183 με συνολικό ποσό πληρωμών 716.186,63 ευρώ.
Αναφορά από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ
Η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Λασιθίου και Τομεάρχης Τουρισμού, κ. Κατερίνα Σπυριδάκη, κατέθεσε Αναφορά στη Βουλή των Ελλήνων την απόφαση του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου της Κρήτης αναφορικά με την ραγδαία μείωση του προϋπολογισμού και του ποσοστού επιδότησης στη Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο – Μ.Ι.» για τις επιχειρήσεις της Κρήτης.
Την Κοινοβουλευτική πρωτοβουλία της Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, κ. Κατερίνας Σπυριδάκη, υποστηρίζουν συνυπογράφοντας και οι Βουλευτές: κ. Παύλος Γερουλάνος – Βουλευτής Α’ Αθηνών και Τομεάρχης Οικονομίας, κ. Σταύρος Μιχαηλίδης – Βουλευτής Χίου και Τομεάρχης Ναυτιλίας, κ. Ελένη Βατσινά – Βουλευτής Ηρακλείου και Τομεάρχης Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας, κ. Φραγκίσκος Παρασύρης – Βουλευτής Ηρακλείου και Τομεάρχης Ενέργειας, και ο κ. Μανόλης Χνάρης – Βουλευτής Ρεθύμνης και Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.neakriti.gr
Τα σχόλια είναι κλειστά.