Λευτέρης Αυγενάκης: «Τομές με Τόλμη- Στο πλευρό των αγροτών με άμεση οικονομική στήριξη, επιδοτήσεις και φορολογικά μέτρα»
Συνέντευξη στην εφημερίδα «Πατρίς»
Με τίτλο «Τομές με Τόλμη- Στο πλευρό των αγροτών με άμεση οικονομική στήριξη, επιδοτήσεις και φορολογικά μέτρα», η εφημερίδα «Πατρίς» της Ηλείας, δημοσιεύει συνέντευξη του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Λευτέρη Αυγενάκη στη δημοσιογράφο Γιούλη Ηλιοπούλου.
Ο Υπουργός εξηγεί γιατί δίνεται έμφαση στην λειτουργία Αγροτικών Τμημάτων σε κάθε Επιμελητήριο τονίζοντας πως βασική συνιστώσα της πολιτικής της κυβέρνησης είναι η στήριξη της επιχειρηματικότητας στον πρωτογενή τομέα, μιλά για το μέλλον του ΟΠΕΚΕΠΕ και εξηγεί πού έγιναν λάθη στις πληρωμές και γιατί ζήτησε τις παραιτήσεις του Προέδρου και του ΔΣ του Οργανισμού, επισημαίνοντας ότι πέραν όλων των άλλων, δεν ενεργοποιήθηκαν 88 εκατ. ευρώ υπέρ των αγροτών.
Αναφέρεται στον εκσυγχρονισμό του Κανονισμού λειτουργίας του ΕΛΓΑ και τα τρία επίπεδα κάλυψης ζημιών, μιλά για το μέλλον της αγροτικής παραγωγής στη χώρα μας και στους κινδύνους που αντιμετωπίζει λόγω της κλιματικής κρίσης, δίνει απαντήσεις για την ακαρπία των ελαιοδέντρων, τους εργάτες γης και την σταφίδα, αποκαλύπτει τις βασικές αλλαγές της νέας ΚΑΠ στο πλαίσιο της 1ης τροποποίησης του Στρατηγικού Σχεδίου και εξηγεί πώς θα μπει τάξη στο χάος με την άρδευση αγροτικών εκτάσεων και αναφέρεται στο πλάνο για δημιουργία Ενιαίων Φορέων Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων. Παράλληλα αποκαλύπτει τις βασικές αλλαγές της νέας ΚΑΠ στο πλαίσιο της 1ης τροποποίησης του Στρατηγικού Σχεδίου
• Τμήματα Αγροτών στα Επιμελητήρια – «Επενδύουμε στη λειτουργία, καθώς πιστεύουμε ότι ο αγρότης επαγγελματίας, έχει ξεχωριστή θέση στην οικονομία της σύγχρονης ευρωπαϊκής Ελλάδας που οικοδομούμε» – Ποιοι αντιδρούν και γιατί.
• Τα σχέδια για το ΟΠΕΚΕΠΕ – «Στόχος μας είναι η διαφάνεια, συνέπεια, αξιοπιστία, καθώς και σωστή και αποτελεσματική λειτουργία της κεντρικής διοίκησης και των περιφερειακών τμημάτων του Οργανισμού».
• Νέοι Αγρότες – «Να περάσουμε από την εποχή της οικογενειακής εκμετάλλευσης στην εποχή της αγροτικής επιχείρησης»
• Νέος κανονισμός του ΕΛΓΑ – Θα δώσει τη δυνατότητα κάλυψης νέων κινδύνων, αυτών που σήμερα χαρακτηρίζονται «μη ασφαλίσιμοι», αλλά θα δημιουργήσει και νέους κανόνες και νέα πεδία επιλογής για ασφαλιστική κάλυψη – Θα υπάρξουν τρία πεδία κάλυψης – Σύντομα θα ξεκινήσει η διαβούλευση με όλους τους εμπλεκομένους – Ψηφιοποίηση των υπηρεσιών.
Το κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Λευτέρη Αυγενάκη, έχει ως εξής:
Ίδρυση Αγροτικών Τμημάτων στα Επιμελητήρια της χώρας. Που βρισκόμαστε; Ποιος ο στόχος;
Το Υπουργικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει το σχετικό νομοσχέδιο και σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή. Έχει προηγηθεί συνεργασία με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα και με τον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας Γιάννη Μασούτη. Σύμφωνα με τη ρύθμιση που έχουμε συμπεριλάβει στο νομοσχέδιο, προβλέπεται η ίδρυση Αγροτικών Τμημάτων εντός των Επιμελητηρίων. Τα Αγροτικά Τμήματα θα μπορέσουν να συμβάλλουν στην ενδυνάμωση του αγροτικού τομέα μέσω καινοτόμων πρακτικών, ώστε το φυτικό και ζωικό κεφάλαιο να συμβαδίσει με τις αγοραστικές απαιτήσεις των καιρών μας. Τα νέα αυτά τμήματα, θα μπορέσουν να στηρίξουν τους αγρότες μέσω συμβουλευτικών κέντρων και να ακολουθηθεί η σωστή προώθηση των ελληνικών αγροτικών προϊόντων στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Η γνώση, σήμερα, είναι ο μεγαλύτερος πλούτος που μπορεί να έχει ένας επαγγελματίας αγρότης. Και αυτή τη γνώση θέλουμε να διασφαλίσουμε μέσα από τη συμμετοχή τους στα Επιμελητήρια. Παράλληλα μέσα από την εγγραφή των αγροτών μας στα αντίστοιχα Τμήματα των Επιμελητηρίων, θα ξεκαθαρίσει ποιοι και πόσοι είναι, τελικά, οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και πώς η πολιτεία πρέπει να επενδύσει περισσότερο επάνω τους.
Υπάρχουν διαφωνίες στην ίδρυση των Αγροτικών Τμημάτων στα Επιμελητήρια;
Σε κάθε καινοτομία και μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία υπάρχουν πάντα κάποιοι που εκφράζουν νοοτροπίες του χθες ή προσωπικά συμφέροντα, και αντιδρούν. Και σε αυτήν την περίπτωση κάποιοι, από την πλευρά των Επιμελητηρίων, θεωρούν ότι η είσοδος των αγροτών σε αυτά θα λειτουργήσει σε βάρος τους και θα χάσουν τα officia τους. Τα Επιμελητήρια δεν είναι ιδιοκτησία κάποιων ελαχίστων προέδρων που αντιδρούν. Φυσικά αντιδρούν και κάποιοι επαγγελματίες συνεταιριστές που αντιμετωπίζουν ως προσωπικό τους «μαγαζί» το συνεταιριστικό κίνημα, καθώς βλέπουν ότι η λειτουργία των Αγροτικών Τμημάτων στα Επιμελητήρια, δίνει άλλες προοπτικές στους αγρότες και, το κυριότερο, τους οπλίζει με γνώσεις, με αποτέλεσμα να μη μπορούν να είναι υποχείρια κανενός. Εμείς επενδύουμε στη λειτουργία των Τμημάτων Αγροτών στα Επιμελητήρια, καθώς πιστεύουμε ότι ο αγρότης επαγγελματίας, έχει ξεχωριστή θέση στην οικονομία της σύγχρονης ευρωπαϊκής Ελλάδας που οικοδομούμε.
Στρατηγικό σχέδιο ΚΑΠ – Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές;
Η 1η τροποποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου ΚΑΠ, η οποία βρίσκεται στη διαδικασία διαπραγμάτευσης με τις υπηρεσίες της Ε.Ε., περιλαμβάνει μια σειρά από σημαντικές βελτιώσεις και προσαρμογές στη βάση της διαβούλευσης που προηγήθηκε με θεσμικούς φορείς του πρωτογενή τομέα της χώρας μας.
Ειδικότερα περιλαμβάνει:
– αλλαγές που σχετίζονται με την αιρεσιμότητα (γραμμή βάση υποχρεωτικών περιβαλλοντικών δεσμεύσεων) και αφορούν σε τροποποιήσεις στους κώδικες γεωργικής πρακτικής (ΚΓΠΚ 2, ΚΓΠΚ 4, ΚΓΠΚ 7 και ΚΓΠΚ 8), οι οποίοι σχετίζονται με γεωργοπεριβαλλοντικές δεσμεύσεις των παραγωγών,
– αλλαγές που αφορούν σε στοιχεία των άμεσων ενισχύσεων, συμπεριλαμβανομένων προτάσεων στα προγράμματα για το κλίμα, το περιβάλλον και την καλή διαβίωση των ζώων (οικολογικά προγράμματα), τις συνδεδεμένες ενισχύσεις του άρθρου 32, καθώς επίσης και της ειδικής ενίσχυσης για το βαμβάκι. Συγκεκριμένα αφορούν κυρίως σε:
α) πρόταση συμπερίληψης του «πιστοποιημένου σπόρου» ως όρου επιλεξιμότητας για τη χορήγηση συνδεδεμένων ενισχύσεων στην καλλιέργεια πρωτεϊνούχων σανοδοτικών ψυχανθών,
β) πρόταση εξειδίκευσης στη συνδεδεμένη καλαμποκιού για καρπό και ενσίρωμα
γ) συμπερίληψη στη συνδεδεμένη βοείου και των σφάγιων 13 μηνών.
– αλλαγές που σχετίζονται με παρεμβάσεις σε ορισμένους τομείς (οπωροκηπευτικά, ελαιόλαδο, οίνο, μελισσοκομία), οι οποίες περιλαμβάνουν κυρίως προτάσεις χορήγησης προκαταβολής σε παρεμβάσεις στον τομέα οίνου και μελισσοκομίας, καθώς επίσης και στα προγράμματα των ΟΕΦ και των οπωροκηπευτικών. Ειδικά ως προς τον τομέα ελαιολάδου, εξάλειψη του κριτηρίου επιλεξιμότητας για την ένταξη των ΟΕΦ του τζίρου των 800.000€ και 200.000€ στα μικρά νησιά Αιγαίου,
– αλλαγές που σχετίζονται με παρεμβάσεις για την αγροτική ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής νέας παρέμβασης στο πλαίσιο του άρθρου 76 καν. (ΕΕ) 2021/2115, Π3-76-1.1 «Επιδότηση Ασφαλίστρου» με ενωσιακή συμμετοχή 200 εκ. €,
– αλλαγές που αφορούν στην αποτελεσματικότερη εφαρμογή του συστήματος AKIS και του Εθνικού Δικτύου ΚΑΠ,
– λοιπές διορθώσεις τυπικών ή πρόδηλων σφαλμάτων, οι οποίες δεν επηρεάζουν την εφαρμογή της πολιτικής ή των παρεμβάσεων.
Με τον ΟΠΕΚΕΠΕ τι γίνεται; Γιατί ήταν μειωμένη η βασική ενίσχυση;
Η συνολική βασική ενίσχυση που προβλέπεται για το 2023 είναι 829 εκατ. ευρώ έναντι 1.068 εκατ. ευρώ για το 2022. Σημειώνεται ότι, η διαφορά των 239 εκ ευρώ, δηλαδή η μείωση κατά, περίπου 20%, στην καταβολή της βασικής ενίσχυσης στη νέα ΚΑΠ είναι αποτέλεσμα της μεταφοράς των συγκεκριμένων πόρων από τον Πυλώνα 1 (ενιαία ενίσχυση) της ΣΣ ΚΑΠ στον Πυλώνα 2 (αναδιανεμητική ενίσχυση, τις νέες συνδεμένες ενισχύσεις και τα τομεακά προγράμματα).
Από τα 829 εκατ. ευρώ, δηλαδή το συνολικό ποσό της βασικής ενίσχυσης για το 2023, ενεργοποιήθηκαν από τη Διοίκηση και ανώτατα διοικητικά στελέχη του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. – και σύμφωνα με τις υποβληθείσες αιτήσεις ΟΣΔΕ του 2023- 741.937.077,71 ευρώ, ήτοι 88 εκατομμύρια ευρώ λιγότερα από τα αρχικώς προγραμματισμένα! Από τα 741.937.077,71 ευρώ που ενεργοποιήθηκαν, καταβλήθηκαν ως προκαταβολή το 70%, ήτοι 518 εκατ. ευρώ, ενώ τελικώς πιστώθηκαν στους δικαιούχους μόνο τα 488,5 εκατ. ευρώ.
Η αδικαιολόγητη εκ μέρους του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε καταβολή των ενισχύσεων στους δικαιούχους γέννησε, όπως ήταν φυσικό, εύλογες αμφιβολίες και απορίες για την ορθή και προς το συμφέρον των δικαιούχων πληρωμή των ενωσιακών ενισχύσεων.
Γι’ αυτό ζητήσατε παραιτήσεις; Ποια λάθη εντοπίσατε;
Δεδομένων των λαθών και των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν κατά την πληρωμή της προκαταβολής της βασικής ενίσχυσης την 27η Οκτωβρίου 2023, ζήτησα άμεσα, στις 30/10/2023, την παραίτηση του ΔΣ του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.. Προχώρησα στη συγκεκριμένη ενέργεια, αφού εντόπισα βασικά λάθη εκ μέρους του Προέδρου της Διοίκησης και ανώτατων διοικητικών στελεχών του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., ήτοι:
• δεν κατανεμήθηκαν τα 88 εκατ. ευρώ, από εκείνα που δικαιούνταν οι αγρότες.
• για το γεγονός πως οι δικαιούχοι αγρότες δεν έχουν πρόσβαση σε κανένα πληροφοριακό σύστημα, ώστε να γνωρίζουν πως και γιατί ενισχύθηκαν με το αντίστοιχο ποσό, γεγονός που δημιουργεί έλλειμμα εμπιστοσύνης μεταξύ αγροτών και ΟΠΕΚΕΠΕ.
• δεν προχωρά στον έλεγχο των 16.000 ΑΦΜ που έχει δεσμεύσει (στις συνολικές λίστες δεσμεύσεων).
• αποκατάσταση λαθών κατά τις πληρωμές των προηγούμενων ετών, όπου οι δικαιούχοι έχουν δικαιωθεί είτε με δικαστικές αποφάσεις, είτε με ενστάσεις στον Οργανισμό, αλλά δεν τους έχει καταβληθεί το αντίστοιχο ποσό που δικαιούνται.
• για σοβαρά ζητήματα εκσυγχρονισμού και εναρμόνισης της λειτουργίας του φορέα με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Γίνεται αντιληπτό ότι οι ευθύνες για την μειωμένη καταβολή ποσών της Βασικής Ενίσχυσης για το 2023 βαραίνουν αποκλειστικά την Διοίκηση και τα ανώτατα διοικητικά στελέχη του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.
Η έλλειψη πειστικών απαντήσεων στο μείζον αυτό πρόβλημα που προξένησε η Διοίκηση και τα ανώτατα διοικητικά στελέχη του ΟΠΕΚΕΠΕ επιτάσσει την ανάγκη για άμεση αναδιοργάνωση, αλλά και εκσυγχρονισμό του Οργανισμού.
Ποιος είναι ο στόχος του ΥπΑΑΤ στον ΟΠΕΚΕΠΕ;
Στόχος μας είναι να οργανωθεί και να εκσυγχρονιστεί άμεσα όλος ο Οργανισμός ξεκινώντας από το πληροφοριακό σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ, ούτως ώστε να υπάρξει πεδίο σωστής συνεργασίας με τη Διοίκηση και όλους τους εργαζομένους, με τις συνεργαζόμενες εταιρείες, τους τεχνικούς συμβούλους, τα εταιρικά ή ατομικά ΚΥΔ και τους εμπλεκόμενους φορείς. Στόχος μας είναι η διαφάνεια, συνέπεια, αξιοπιστία, καθώς και σωστή και αποτελεσματική λειτουργία της κεντρικής διοίκησης και των περιφερειακών τμημάτων του Οργανισμού. Η δέσμευσή μας για έναν Οργανισμό που θα στηρίζεται σε γερές βάσεις και θα εκπληρώνει τον σκοπό του για έγκαιρη και διαφανή καταβολή των ενισχύσεων, λειτουργώντας παράλληλα με συνέπεια και πλήρη διαύγεια, αποτελεί βασική θέση και προτεραιότητά μας. Διότι η διαρκής και αδιάλειπτη στήριξη των αγροτών και του πρωτογενούς τομέα, συνιστά βασικό πυλώνα της οικονομικής πολιτικής, τόσο του ΥπΑΑΤ, όσο και της κυβέρνησης.
Νέος κανονισμός του ΕΛΓΑ. Πότε; Τι αλλάζει; Μη συμπερίληψη ορισμένων καιρικών φαινομένων στους «ασφαλίσιμους κινδύνους» με επακόλουθο να μην μπορούν οι αγρότες να αποζημιωθούν.
Σύντομα θα είμαστε πανέτοιμοι να παρουσιάσουμε έναν σύγχρονο Κανονισμό του ΕΛΓΑ, ο οποίος θα τεθεί σε διαβούλευση στο αμέσως προσεχές διάστημα. Προχωρήσαμε στηριζόμενοι σε μελέτες της Παγκόσμιας Τράπεζας και της PWC αλλά και στο έργο προκατόχων μου. Ο νέος κανονισμός θα δώσει τη δυνατότητα κάλυψης νέων κινδύνων, αυτών που σήμερα χαρακτηρίζονται «μη ασφαλίσιμοι», αλλά θα δημιουργήσει και νέους κανόνες και νέα πεδία επιλογής για ασφαλιστική κάλυψη. Θα υπάρξουν τρία πεδία κάλυψης. Το πρώτο πεδίο θα είναι υποχρεωτικό για όλους, και τα άλλα δύο πεδία θα είναι προαιρετικά, το ένα ως προς τους κινδύνους που επιθυμεί να επιλέξει ο ασφαλισμένος και το άλλο ως προς τον φορέα ασφάλισης, δίνοντας τη δυνατότητα, σε αυτό το τρίτο επίπεδο, να εμπλακούν και ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Σύντομα θα ξεκινήσει η διαβούλευση με όλους τους εμπλεκομένους. Είναι σημαντικό ότι ήδη επιμέρους αγροτικοί κλάδοι, όπως οι αλιείς, ζητούν μόνοι τους να ενταχθούν στον νέο, εκσυγχρονισμένο ΕΛΓΑ. Και φυσικά, ο ΕΛΓΑ θα διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα του. Κρίσιμο σημείο είναι η ενίσχυση της αξιοπιστίας του Οργανισμού και η ενίσχυση της ασφάλειας που πρέπει να παρέχει στους αγρότες, ότι με δίκαιο τρόπο και με ταχύτητα θα λαμβάνουν τις αποζημιώσεις που δικαιούνται. Σε αυτό το πλαίσιο άλλωστε εντάσσεται και το πρόσθετο έργο της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών του ΕΛΓΑ, προϋπολογισμού 2,5 εκατ. ευρώ.
Διαχείριση των υδάτινων πόρων. Ποιες οι πρωτοβουλίες σας;
Θίγετε το μεγαλύτερο, ίσως, πρόβλημα στο χώρο της αγροτικής παραγωγής. Από τα υδάτινα αποθέματα στην Ελλάδα, το 86% απορροφάται για αγροτική εκμετάλλευση, το 11% για αστική, το 2% για βιομηχανική και το 1% για ενεργειακή. Από την άλλη η χώρα μας έχει άνιση κατανομή των υδατικών της πόρων με περισσότερες βροχοπτώσεις στα δυτικά και λίγες στα ανατολικά. Το κλίμα όμως έχει αλλάξει. Δυστυχώς, η κλιματική κρίση είναι ήδη εδώ. Η χώρα μας το βίωσε με τον πιο οδυνηρό τρόπο στη Θεσσαλία, στον Έβρο, στη Ρόδο, στη Φθιώτιδα, στην Εύβοια αλλά και σε άλλες περιοχές. Από τη μια πνιγόμαστε και από την άλλη δεν υπάρχει αρκετό νερό για καλλιέργειες. Για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα στη Θεσσαλία θα λειτουργήσει Ενιαίος Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων για όλο τον κάμπο, ο οποίος θα ενσωματώσει τους 53 ΤΟΕΒ και 1 ΓΟΕΒ της περιοχής. Ανάλογη εξέλιξη θα υπάρχει και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Ανάλογο πλάνο θα εφαρμοσθεί σε ολόκληρη τη χώρα. Πρέπει να υπάρχει κεντρική διαχείριση και συμπληρωματικότητα στην αντιμετώπιση εκτάκτων καταστάσεων. Επίσης τα έργα που γίνονται πρέπει το ένα να είναι υποστηρικτικό του άλλου. Σε αυτή τη λογική γίνονται και τα έργα του «Ύδωρ 2.0» ύψους άνω των 4 δις ευρώ.
Ενίσχυση των νέων αγροτών. Ποια μέτρα λαμβάνεται;
Μέσω του Προγράμματος Νέων Αγροτών η κυβέρνηση επιδιώκει να δώσει στους νέους κίνητρα για να ενταχθούν ή να μείνουν στην αγροτική παραγωγή. Σας θυμίζω ότι η πρώτη απόφασή μου ως υπουργός ήταν να εξασφαλίσω επί πλέον 76 εκατ. στο πρόγραμμα και να ενταχθούν σε αυτό περίπου 2.100 επιλαχόντες. Στηρίζουμε την είσοδο νέων στον πρωτογενή τομέα. Θέλουμε οι νέοι να γίνονται αγρότες από επιλογή και όχι από ανάγκη. Επιδίωξή μας είναι να περάσουμε από την εποχή της οικογενειακής εκμετάλλευσης στην εποχή της αγροτικής επιχείρησης. Η κυβέρνηση έχει ως στόχο στη θητεία της, έως το 2027, να έχει προσελκύσει στον πρωτογενή τομέα, συνολικά 60.000 νέους επαγγελματίες αγρότες και για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχους εργαζόμαστε, όλοι, υπό την καθοδήγηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος έχει πιστεύει ότι ο πρωτογενής τομέας είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της οικονομίας της χώρας μας.
Η αύξηση του κόστους παραγωγής είναι ένα από τα μεγάλα προβλήματα των αγροτών. Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός στήριξης;
Η αύξηση του κόστους παραγωγής είναι απόρροια των διαδοχικών κρίσεων που έχουν πλήξει τον πλανήτη. Υγειονομική, ενεργειακή, γεωσταρτηγική, κλιματική και, εν τέλει, οικονομική κρίση. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, από την πρώτη στιγμή, βρίσκεται στο πλευρό των αγροτών και τους στηρίζει είτε με άμεσα οικονομικά μέτρα, είτε με φορολογικά μέτρα, είτε με επιδοτήσεις ρεύματος κ.α. Και για εφέτος, όπως έγινε και πέρσι, η επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο θα φθάσει στα 76 εκατ. ευρώ.
Τοπικά θέματα:
ΓΟΕΒ – ΤΟΕΒ στην Ηλεία– οφειλές, εξυγίανση – έργα συντήρησης στο αρδευτικό δίκτυο – υπογειοποίηση
Είναι ενταγμένο το έργο της υπογειοποίησης του ΤΟΕΒ Γαστούνης ύψους 17,2 εκατ. ευρώ. Βρίσκεται σε εξέλιξη η ολοκλήρωση της διαδικασίας της απαλλοτρίωσης. Πιο συγκεκριμένα, έχει γίνει η κήρυξη της απαλλοτρίωσης, η δημοσίευσή της σε ΦΕΚ και υποβλήθηκε από τον ανεξάρτητο εκτιμητή η έκθεση περί απαλλοτριωμένων εκτάσεων. Αναμένεται το έγγραφο της αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας, σύμφωνα με το άρθρο 15 του Ν2882/2001 των απαλλοτριώσεων, για να εκκινήσει η διαδικασία της δημοπράτησης.
Εκκρεμεί η υπογειοποίηση δικτύων φυσικής ροής των ΤΟΕΒ Αμαλιάδα, Α΄Πύργου, Πελοπίου και Επιταλίου, ύψους 15 εκατ. ευρώ. Έχει ολοκληρωθεί ο σχετικός διαγωνισμός.
Στη δράση 4.3.1 «Υποδομές εγγείων βελτιώσεων» του ΠΑΑ 2014-2020 έχουν ενταχθεί στην Π.Ε. Ηλείας μετά από σχετική πρόσκληση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης ΕΠ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (η οποία αποτελεί τον αρμόδιο ΕΦΔ), τρία έργα, συνολικού προϋπολογισμού 6.595.000€ που αφορούν στη βελτίωση υφιστάμενων αρδευτικών δικτύων στα ΤΟΕΒ Σαβαλίων, Μυρτουντίων και Β΄Πύργου.
Επίσης στο μέτρο 4.3.4 που αφορά στη «Βελτίωση πρόσβασης σε γεωργική γη και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις» έχουν ενταχθεί μια σειρά έργα περίπου 4 εκατ. ευρώ σε οκτώ περιοχές της Ηλείας.
Τι θα γίνει με την οικονομική ενίσχυση λόγω ακαρπίας στις ελιές; Έχει συνταθεί φάκελος προς ΕΕ; Πότε θα αποσταλεί;
Η Ελλάδα έχει ετοιμάσει φάκελο για την ακαρπία στην ελιά και τον περονόσπορο στα αμπέλια. Ωστόσο μας πρόλαβαν τα γεγονότα στη Θεσσαλία, στα οποία, αναγκαστικά δόθηκε προτεραιότητα. Μη ξεχνάμε ότι οι καταστροφές ήταν τεράστιες και αγγίζουν το σύνολο της κοινωνικής ζωής της περιοχής. Η δε αποκατάστασή τους θα φτάσει στα 3,5 δις ευρώ. Το ζήτημα ωστόσο της ακαρπίας και του περονόσπορου δεν το αφήσαμε. Ενεργοποιήσαμε την άτυπη ομάδα των εννέα μεσογειακών χωρών (EUMED-9) μιας και αφορά και άλλες χώρες του Νότου και θα τεθεί στην ΕΕ, με πρωτοβουλία φυσικά της χώρας μας και τη στήριξη άλλων χωρών.
Υπάρχει πρόβλημα με τους εργάτες γης. Πώς θα το αντιμετωπίσετε;
Οι δηλωμένες ανάγκες μας σε εργάτες γης είναι περίπου 180.000 άτομα. Έχουμε καταθέσει προτάσεις, ωστόσο πρέπει να γίνει κατανοητό το εξής: Δεν είμαστε εμείς το επισπεύδον υπουργείο. Προηγούνται ημών, τα εξής υπουργεία: ΥΠΕΞ, Μετανάστευσης, Δημόσιας Τάξης, Εργασίας και Εσωτερικών (λόγω αποκεντρωμένων) και μετά ακολουθούμε εμείς. Πάντως είμαι αισιόδοξος ότι η δουλειά που κάνουμε σύντομα θα αποδώσει καρπούς και θα υπάρξουν λύσεις.
Για σταφίδα:
– Μπορεί να καταβάλλεται η συνδεδεμένη επιδότηση μαζί με τη στρεμματική ενίσχυση σταφίδας;
Είναι δυο διαφορετικά μέτρα με διαφορετικές υποχρεώσεις για την ενεργοποίησή τους, που χρονικά δεν μπορούν να συμπέσουν ώστε να οδηγήσουν σε ταυτόχρονη πληρωμή.
– Μπορεί να γίνει αναμπέλωση για την Κορινθιακή σταφίδα όπως έγινε με τα οινοποιήσιμα σταφύλια;
Η αναμπέλωση στα οινοποιήσιμα σταφύλια γίνεται με ευρωπαϊκούς πόρους που εντάσσονται στο τομεακό πρόγραμμα «Άμπελος – Οίνος» και έχει ως στόχο την ενίσχυση αμπελώνων οινοπαραγωγής.
– Υπάρχει δυνατότητα να γίνει καμπάνια ενημέρωσης του καταναλωτικού κοινού για τις ευεργετικές ιδιότητες της σταφίδας; και πιθανή διάθεσή της σε σχολεία, Ιδρύματα, στράτευμα;
Το ΥπΑΑΤ τρέχει προγράμματα προώθησης αγροτικών προϊόντων στα οποία οι εκπρόσωποι του συγκεκριμένου κλάδου μπορούν να αιτηθούν χρηματοδότησης για τέτοιου είδους δράσεις. Επίσης πρέπει να καταλάβουν παραγωγοί και μεταποιητές – κυρίως οι δεύτεροι- ότι τεράστιο ρόλο στην προώθηση ενός τέτοιου προϊόντος, διαδραματίζει και ο τρόπος τυποποίησής του. Ωστόσο είμαι αισιόδοξος για την πορεία των ελληνικών αγροτικών προϊόντων στις ευρωπαϊκές και στις διεθνείς αγορές. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει άλματα.
– Υπάρχει ενδεχόμενο για μείωση ποσότητας παράδοσης στη σταφίδα λόγω μειωμένης παράγωγης, αλλιώς οι παραγωγοί κινδυνεύουν να χάσουν την συνδεδεμένη;
Εξετάζεται το αίτημα και εφ’ όσον τα στοιχεία επιβεβαιώνουν τις αιτιάσεις περί μειωμένης παραγωγής για λόγους που υπερβαίνουν τον παραγωγό, θα υπάρξει ανάλογη εξέλιξη.
Επισυνάπτεται link με την ηλεκτρονική δημοσίευση της συνέντευξης: Λευτέρης Αυγενάκης στην εφημ. «ΠΑΤΡΙΣ» για όλα τα θέματα του ΥΠΑΑΤ – PatrisNews – Εφημερίδα Πατρίς Ηλείας
Τα σχόλια είναι κλειστά.