Με αφορμή την πανδημία και τα μεγάλα προβλήματα που φάνηκαν και με το κλείσιμο των σχολείων, όσο και με το άνοιγμά τους, με τις τεράστιες ελλείψεις στα αναγκαία μέτρα για την εξασφάλιση της υγείας των μαθητών, πολλαπλασιάζονται οι ανάγκες για τη σχολική στέγη όσο και τη μεταφορά των μαθητών και έρχονται ξανά στο προσκήνιο επιτακτικά οι σοβαρές ελλείψεις.
Στο θέμα του ελέγχου και της θωράκισης και της συνολικής συντήρησης των υφιστάμενων σχολικών κτιρίων χωρίς πρόσκαιρα μπαλώματα και στο θέμα της ανέγερσης νέων με χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, για να σταματήσει το αίσχος των κοντέινερ,η περιφερειακή διοίκηση λειτουργεί επιλεκτικά, ανάλογα με την περίπτωση. Δε συζητά συνολικά το ζήτημα της σχολικής στέγης στην Κρήτη, επικαλούμενη αναρμοδιότητα. Μάλιστα, κρυπτόμενη πίσω από την αναρμοδιότητά της, αρνήθηκε να φέρει για συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο το υπόμνημα για τις ανάγκες της σχολικής στέγης, που είχε καταθέσει, από το φθινόπωρο, η Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων Κρήτης.
Ο περιφερειάρχης ως διατάκτης της κυβέρνησης στο ΠΔΕ, θα μπορούσε να προτείνει στο ΠΔΕ διάφορα έργα, που ανήκουν στην ευθύνη του κράτους, όπως ο έλεγχος και η θωράκιση των σχολικών κτιρίων. Θα μπορούσε, επίσης, να προτείνει και την ωρίμανση των προαπαιτούμενων μελετών, ώστε η έλλειψή τους να μην αποτελεί άλλοθι για τη μη χρηματοδότηση αναγκαίων έργων σχολικής στέγης.
Αποφεύγει να το κάνει, διότι επιλέγει συνειδητά ως κύριο μέλημα και προτεραιότητα την τόνωση της επιχειρηματικότητας, για τη διάσωση του τουριστικού κεφαλαίου για το οποίο, μάλιστα, διαθέτει αρκετά εκατομμύρια. Οι επιλογές αυτές της περιφερειακής αρχής εντάσσονται στον σχεδιασμό του αστικού κράτους και την υλοποίησή του από την κυβέρνηση. Συγκεκριμένα, στην παρούσα φάση και μπροστά στη νέα μεγάλη, συγχρονισμένη παγκόσμια καπιταλιστική κρίση, η προτεραιότητα στήριξης του κεφαλαίου αποτελεί μονόδρομο του αστικού κράτους και η κυβέρνηση προετοιμάζεται γι’ αυτό, προσβλέποντας στη στήριξη περιφερειακών και δημαρχιακών αρχών με το θεσμικό και νομικό πλαίσιο που έχουν διαμορφώσει διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις, ιεραρχώντας στόχους και δράσεις.
Σε πρώτη φάση, το ενδιαφέρον της περιφέρειας Κρήτης, εστιάζεται στο τουριστικό «προϊόν», τις αγροδιατροφικές συμπράξεις, την «απελευθερωμένη» πλέον ενέργεια, ιδίως στον χώρο των ΑΠΕ, κ.ά., δράσεις που ενδιαφέρουν ντόπιους και διεθνείς επιχειρηματικούς ομίλους στους αντίστοιχους κλάδους, αξιοποιώντας όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που της δίνει απλόχερα κυβέρνηση και ΕΕ, καθώς και την επικοινωνιακή της προβολή για να διαφημίζει το έργο της, για λογαριασμό των ομίλων. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα είναι εξίσου διαθέσιμη, να βάλει πλάτη στις αναδιαρθρώσεις στον τομέα της υγείας για το «Νέο Εθνικό Σύστημα Υγείας», το λεγόμενο «ΝΕΣΥ», σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, όπως προανήγγειλε ο πρωθυπουργός πριν λίγες ημέρες, διευρύνοντας τις ΣΔΙΤ, στο έδαφος των σημερινών συμπράξεων με τους επιχειρηματικούς ομίλους.
Αντίστοιχη προσδοκία, έχουν πολλές δημοτικές αρχές, με την ανάληψη αρμοδιοτήτων για την παροχή ΠΦΥ από τους ΟΤΑ, απαλλάσσοντας το κράτος από την ευθύνη, μέσω σύναψης προγραμματικών συμβάσεων με ιδιώτες και χρηματοδότηση μέσω των ανταποδοτικών τελών και των ήδη πετσοκομμένων ΚΑΠ. Πρόκειται, για εξέλιξη, που οδηγεί στην εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της υγείας, με την περιφέρεια και τους δήμους να πρωταγωνιστούν χρηματοδοτικά, μέσω ΠΔΕ και ΕΣΠΑ. Στα πλαίσια του επιτελικού κράτους, η κυβέρνηση επιδιώκει οι επενδυτικές δράσεις στους παραπάνω τομείς να υλοποιούνται συνεργατικά μεταξύ κυβέρνησης – ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και ιδιωτικού τομέα.
Σε δεύτερη φάση, και αφού ολοκληρωθεί το νομοθετικό πλαίσιο για την αυτονομία της σχολικής μονάδας που εμπεριέχει και την οικονομική της αυτοτέλεια, άρα την απαλλαγή του κράτους από την υποχρέωση – μεταξύ άλλων – της χρηματοδότηση σχολικών κτιρίων και υποδομών, θα ανοίξει ο δρόμος για τη διείσδυση μεγάλων κατασκευαστικών και άλλων εταιριών και στις κτιριακές σχολικές υποδομές.
Μπορεί, επομένως, προσωρινά να μην είναι στις προτεραιότητες της περιφέρειας η συνολική αντιμετώπιση του προβλήματος της σχολικής στέγης, δηλώνοντας αναρμοδιότητα, ανεξάρτητα εάν για ψηφοθηρικούς και επικοινωνιακούς λόγους κάνει επιλεκτικές παρεμβάσεις σε σχολικά συγκροτήματα του νησιού. Το ενδιαφέρον της, λίαν συντόμως, θα αναθερμανθεί, με τη δρομολόγηση σχετικού νομοθετικού πλαισίου – αρχής γενομένης με το νομοσχέδιο για την παιδεία – καθ’ υπόδειξη ΕΕ-ΟΟΣΑ-ΣΕΒ, πουθα «μπάζουν» τους ιδιώτες στις σχολικές μονάδες και στις κτιριακές υποδομές είτε με τη μορφή προγραμματικών συμβάσεων είτε με ΣΔΙΤ. Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που προηγούμενες κυβερνήσεις διέλυσαν τον Ο.Σ.Κ., ενώ και η ΚΤ.ΥΠ. ΑΕ είναι αποδυναμωμένη, απελευθερώνοντας το πεδίο για την πλήρη εδραίωση των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων.
Η στάση της περιφερειακής αρχής συνολικά απέναντι σε ζητήματα κάλυψης λαϊκών αναγκών και ειδικά απέναντι στο ζήτημα της σχολικής στέγης είναι μόνο μία από τις πολλές αποδείξεις για το ποια είναι η στρατηγική της περιφέρειας και ποιες είναι οι προτεραιότητές της. Είναι ξεκάθαρα ταξική- αντιλαϊκή στάση. Και συνάμα επικίνδυνη, όταν η Κρήτη έχει τέτοια σεισμική δραστηριότητα, έλεγχοι των σχολείων δεν έχουν γίνει και οι σεισμοί έχουν επιβαρύνει την κατάσταση. Καμία επιχειρηματική δράση και καμία ΣΔΙΤ δεν μπορεί να διασφαλίσει ασφαλή, σύγχρονα και λειτουργικά κτίρια και υποδομές που να ενισχύουν την αντισεισμική θωράκιση των σχολείων και με προδιαγραφές που να συνάδουν με τον παιδαγωγικό ρόλο που πρέπει να έχει το σχολείο. Κριτήριο θα είναι το κέρδος, μετατρέποντας τα σχολεία σε επιχειρηματικές μονάδες, με καφετέριες, πάρκινγκ, κ.ά. δραστηριότητες που καμία σχέση δεν θα έχουν με τη μορφωτική τους αποστολή.
Το θέμα της σχολικής στέγης είναι σοβαρό πολιτικό ζήτημα και γι αυτό προτείνουμε :
• Να συζητηθεί ως ξεχωριστό θέμα στο περιφερειακό συμβούλιο, με την παρουσία φορέων του γονικού και εκπαιδευτικού κινήματος.
• Να εξασφαλιστούν από το ΠΔΕ τα απαιτούμενα κονδύλια για την επισκευή των σχολείων.
• Να αποδοθούν οι παρακρατηθέντες οφειλόμενοι πόροι στην ΤΔ και να αυξηθεί η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό στο ύψος των πραγματικών αναγκών των σχολικών μονάδων, ώστε να γίνει ο απαραίτητος αντισεισμικός έλεγχος των σχολικών κτιρίων της Κρήτης, να ανεγερθούν νέα σύγχρονα, λειτουργικά και ασφαλή κτίρια, καθώς και η ωρίμανση μελετών, όπου απαιτείται.
• Να εξασφαλιστεί το απαιτούμενο επιστημονικό προσωπικό, με μόνιμες σχέσεις εργασίας, ώστε να γίνει ο απαραίτητος αντισεισμικός έλεγχος για τις σχολικές μονάδες της Κρήτης.
• Η ΚΤΥΠ να επανέλθει ως οργανισμός του κράτους. Να σταματήσει να υπό- λειτουργεί ως ΑΕ, στελεχωμένος και σε συνεργασία με τις υπηρεσίες δήμων και περιφερειών.
Οι περιφερειακοί σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης
ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ
ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ ΝΙΚΟΣ
ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ ΑΛΕΚΟΣ
Τα σχόλια είναι κλειστά.