«Οι αυξήσεις είναι τόσο μεγάλες που διαμορφώνουν ένα αίσθημα αγωνίας για τους καταστηματάρχες, το οποίο και συνεχώς διογκώνεται» αναφέρουν καταστηματάρχες της Κρήτης
Δεν είναι τόσο αισιόδοξοι οι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών εστίασης και επισιτισμού για το φετινό καλοκαίρι, καθώς, όπως υποστηρίζουν, τα μεγάλα εμπόδια που είναι το ενεργειακό κόστος και οι ανατιμήσεις έχουν δημιουργήσει αντίξοες συνθήκες για τις επιχειρήσεις, οι οποίες καλούνται να φέρουν εις πέρας ένα δυσανάλογος βάρος. Όπως επισημαίνουν, το καλοκαίρι θα είναι αρκετά διαφορετικό, με την έννοια πως φέτος υπάρχουν οι ανατιμήσεις των προϊόντων, ενώ οι πολίτες δε φαίνονται τόσο πρόθυμοι να βγουν έξω και να καταναλώσουν προϊόντα και υπηρεσίες των μαγαζιών εστίασης. Ταυτόχρονα, προβλέπουν πως το επικείμενο φθινόπωρο, οπότε θα γίνει ο απολογισμός της τουριστικής περιόδου, αναμένονται πολλά «λουκέτα».
Πιο συγκεκριμένα, η εστίαση και ο επισιτισμός είναι δύο πεδία οικονομικής δραστηριότητας που βρίσκονται σε δυσχερή θέση τα τελευταία δύο χρόνια. Η υγειονομική κρίση έβαλε «φρένο» σε μαζικούς χώρους και στις συγκεντρώσεις ατόμων, καθώς θεωρήθηκε πως η στενή επαφή αυξάνει τις πιθανότητες μετάδοσης του κορωνοϊού. Πέρυσι το καλοκαίρι, θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση ο κανόνας περιοχές που εμφανίζουν πολλά κρούσματα να τεθούν σε καθεστώς τοπικού λοκντάουν. Και όπως όλοι θυμόμαστε, πέρυσι τον Αύγουστο, τόσο ο νομός Χανίων όσο και ο νομός Ηρακλείου βρέθηκαν σε αυτό το καθεστώς, με αποτέλεσμα πολλά μαγαζιά να μη δουλέψουν τον συγκεκριμένο μήνα, που θεωρείται κατά γενική ομολογία αρκετά κερδοφόρος για τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις.
Τα εμπόδια
Φέτος, υπάρχουν δύο μεγάλα εμπόδια. Το πρώτο έχει να κάνει με την ενεργειακή κρίση. Η αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος είναι ένα απτό και ορατό γεγονός. Η ρήτρα αναπροσαρμογής έχει φέρει σε ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση, εκτός από τα νοικοκυριά, και τα μαγαζιά, με την έννοια πως το κόστος της ενέργειας κρίνεται πλέον υπερβολικό. Και το δεύτερο εμπόδιο έχει να κάνει με τις ανατιμήσεις των προϊόντων. Η αύξηση των τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες έχει γίνει ορατή και στα μαγαζιά της εστίασης. Και όπως είναι φυσικό, οι αυξήσεις αυτές δημιουργούν αρνητική ψυχολογία στους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να μην έχουν όρεξη να βγουν έξω για έναν καφέ ή ένα ποτό.
Στο πλαίσιο αυτό, ιδιοκτήτες μαγαζιών μίλησαν για το επικείμενο καλοκαίρι, το οποίο θεωρητικά ξεκινάει αυτήν την εβδομάδα, κάνοντας σαφές πως τα εμπόδια είναι πολλά.
Προβληματισμός – Φόβοι για “λουκέτα” το φθινόπωρο
«Δεν είμαι αισιόδοξος. Δεν υπάρχει κάποιο υγειονομικό μέτρο στα καταστήματά μας. Δεν υπάρχει κάποιο σοβαρό “κώλυμα” από την πλευρά του κόσμου ώστε να μη βγει έξω. Θα έπρεπε δηλαδή να υπήρχε μια κινητικότητα στην αγορά. Όπως, επίσης, θα έπρεπε να υπήρχε κίνηση από τις τουριστικές αφίξεις. Ωστόσο οι τουρίστες δεν κυκλοφορούν στην αγορά του Ηρακλείου. Αυτά τα δείγματα κάνουν σαφές πως το καλοκαίρι δε θα είναι τόσο θετικό. Πολύ φοβάμαι ότι τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο θα ακούσουμε πολλά “λουκέτα” στην αγορά», είπε από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επισιτισμού και Διασκέδασης Νομού Ηρακλείου Νίκος Ρηγάκης.
Παράλληλα, ο ιδιοκτήτης μαγαζιού εστίασης και πρώην ταμίας του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Εστίασης και Επισιτισμού Κωνσταντίνο Σωπασή, υποστήριξε ευθέως πως οι αυξήσεις είναι τόσο μεγάλες που διαμορφώνουν ένα αίσθημα αγωνίας για τους καταστηματάρχες, το οποίο και συνεχώς διογκώνεται. «Νομίζω ότι ζούμε σε μια παράξενη εποχή. Η εποχή είναι πιο παράξενη σε σχέση με πέρυσι και πρόπερσι, οπότε το ακανθώδες ζήτημα ήταν ο κορωνοϊός. Με τον κορωνοϊό γνωρίζαμε ότι είχαμε να κάνουμε με μια υγειονομική κρίση. Με την ύπαρξη του πολέμου, όμως, οι τιμές των προϊόντων έχουν εκτοξευτεί. Υπάρχουν αυξήσεις της τάξης του 20%. Και δεν ξέρω κατά πόσο οι αυξήσεις αυτές θα βοηθήσουν ώστε να έχουμε μια καλή τουριστική περίοδο στην εστίαση. Τα μηνύματα δεν είναι θετικά. Δεν υπάρχει μόνο το αίσθημα της επιφυλακτικότητας, αλλά και μια διογκούμενη αγωνία. Δε ξέρουμε πού θα οδηγήσει η κατάσταση με τον πόλεμο. Το ρεύμα έχει εκτοξευτεί στα ύψη, ενώ και προσωπικό δεν υπάρχει», υποστήριξεhttps://www.neakriti.gr/