Βρισκόμαστε στα τέλη Σεπτεμβρίου και οι σχολικές μονάδες α/θμιας και β/θμιας εκπαίδευσης στην Κρήτη παραμένουν υποστελεχωμένες. Είναι τέτοια η κατάσταση που, σύμφωνα με στοιχεία των ίδιων των εκπαιδευτικών και των γονιών, υπάρχουν σχολεία σε όλο το νησί που λειτουργούν για 3 ή 4 ώρες το πολύ κάθε μέρα.
Ταυτόχρονα, μεγάλη αναστάτωση και αγανάκτηση έχει δημιουργήσει και φέτος στους γονείς η άρνηση να καλυφτούν όλα τα αιτήματα παράλληλης στήριξης και σχολικών νοσηλευτών (όπως η πολύ σοβαρή περίπτωση του παιδιού στο δημοτικό Βασιλειών Ηρακλείου που έχει μείνει ακάλυπτο), καθώς και οι τεράστιες οι ελλείψεις προσωπικού σε όλες τις ειδικές εκπαιδευτικές δομές, Ειδικά Σχολεία, Τμήματα Ένταξης, ΚΕΔΑΣΥ, με αποτέλεσμα ευάλωτοι μαθητές να οδηγούνται στο περιθώριο, γυρνώντας σε εποχές παιδαγωγικού Μεσαίωνα.
Το υπουργείο προσέλαβε αναπληρωτές πιο κάτω ακόμη και από την πρόβλεψη – τα βεβαιωμένα κενά των Διευθύνσεων, που ως γνωστόν δεν ανταποκρίνονται στην κάλυψη των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών των μαθητών, αφού καθορίζονται με τις γνωστές μεθόδους που ζητά το υπουργείο (υπεράριθμα τμήματα, η κατάργηση υπεύθυνου ολοημέρου, διπλές και τριπλές αναθέσεις κ.ά.), βάσει των αντιεκπαιδευτικών πολιτικών επιλογών όλων των κυβερνήσεων.
Συγκεκριμένα, στην παρούσα φάση τα κενά εκπαιδευτικών στην α/θμια εκπαίδευση στην Κρήτη είναι : 460 στο Ηράκλειο, 322 στα Χανιά, 174 στο Ρέθυμνο και 220 στο Λασίθι. Συνολικά 1.176 κενά!
Στα σχολεία της β/θμιας εκπαίδευσης στο Ηράκλειο το σύνολο των κενών είναι 216 από τα οποία τα 117 αφορούν στην παράλληλη στήριξη. Στα Χανιά το σύνολο των κενών μετά τις προσλήψεις α΄ φάσης αναπληρωτών, άδειες και αποσπάσεις φτάνουν περίπου τα 100 από τα οποία τα 31 αφορούν παράλληλη στήριξη. Στο Ρέθυμνο το σύνολο των κενών είναι 131, από τα οποία τα 47 αφορούν στην παράλληλη στήριξη, τα 9 στην Ειδική Αγωγή και τα 75 στη Γενική και στο Λασίθι τα κενά είναι 95 από τα οποία τα 27 αφορούν στην Ειδική Αγωγή.
Αναφορικά με την παράλληλη στήριξη, τραγικές είναι οι ελλείψεις και στα σχολεία της α/θμιας εκπαίδευσης στην Κρήτη, εκτός από αυτές της β/θμιας. Στο Ηράκλειο ζητήθηκαν 630 παράλληλες, δόθηκαν μόλις 333 και παραμένουν κενές 297. Στα Χανιά εγκρίθηκαν 381, προσλήφθηκαν μόνο 153 και άρα παραμένουν 228 κενά. Στο Ρέθυμνο οι εγκρίσεις ήταν 295, οι προσλήψεις 152 και τα κενά που μένουν είναι 143. Στο Λασίθι οι εγκρίσεις ήταν 290, οι προσλήψεις 100 και τα κενά φτάνουν στα 190.
Επιπλέον, είναι απαράδεκτο, με ευθύνη διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων, το 1/3 των εκπαιδευτικών, σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια, να εργάζονται ως αναπληρωτές, με σημαντικές αρνητικές συνέπειες στην εκπαιδευτική διαδικασία, στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και στα εργασιακά των εκπαιδευτικών, αντί για μόνιμους μαζικούς διορισμούς, σύμφωνα με τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες. Και ακόμη και γι’ αυτές τις προσλήψεις αναπληρωτών να ισχύουν «κόφτες», και περικοπές, χωρίς ούτε καν να προσλαμβάνονται πριν την έναρξη των μαθημάτων, σε μια φάση.
Κι ενώ η πραγματικότητα με τα εκπαιδευτικά κενά και συνολικά τις τραγικές ελλείψεις στην εκπαίδευση (ζητήματα σχολικής στέγης, καθαριότητα σχολείων κτλ) διέψευσε τις επικοινωνιακές προσπάθειες του Υπουργείου Παιδείας να δημιουργήσει κλίμα εφησυχασμού στην έναρξη της σχολικής χρονιάς, η κυβέρνηση συνεχίζει να μιλά για την κάλυψη κενών στην επόμενη φάση προσλήψεων αναπληρωτών που θα γίνει από 29/9, δηλαδή θα τοποθετηθούν στα σχολεία 5-6 Οκτώβρη. Αυτή είναι η περίφημη «αναβάθμιση» του σχολείου, που συνδιαμόρφωσαν όλες οι κυβερνήσεις, υπέρ ενός σχολείου των δεξιοτήτων και της αγοράς, της υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης, αφού τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μπαίνουν στο ζύγι με τα κέρδη των ομίλων.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:
– Να καλυφθούν όλα τα κενά, με όλες τις αναγκαίες προσλήψεις σε εκπαιδευτικό και επιστημονικό προσωπικό, σε όλα τα σχολεία της Κρήτης, σε Γενική και Ειδική Αγωγή. Οι επόμενες προσλήψεις να γίνουν όλες σε μία φάση,
– Να μονιμοποιηθούν όλοι οι αναπληρωτές, με βάση τις πραγματικές, σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης και να καλυφθούν όλα τα κενά με μόνιμους διορισμούς,
– Να προσληφθούν οι απαραίτητοι εκπαιδευτικοί κάθε ειδικότητας για κάθε παιδί με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σύμφωνα με τις οδηγίες που δίνονται στις διαγνώσεις των αρμόδιων επιστημονικών φορέων (ΚΕΔΑΣΥ). Δημιουργία όλων των αναγκαίων οργανικών θέσεων συνολικά στην Ειδική Αγωγή, συμπεριλαμβανομένης της Παράλληλης Στήριξης,
– Να ληφθούν εδώ και τώρα μέτρα για τη στήριξη της διαβίωσης των αναπληρωτών και κυρίως της στέγασής τους και της δωρεάν μετακίνησής τους. Εξίσωση δικαιωμάτων μόνιμων και αναπληρωτών και 20% αυξήσεις στους μισθούς όλων των εκπαιδευτικών, επαναφορά 13ου και 14ου μισθού.
Οι Βουλευτές
Συντυχάκης Μανώλης
Δελής Γιάννης
Κομνηνάκα Μαρία
Μανωλάκου Διαμάντω