ΚΚΕ:Από την παρουσίαση της έκδοσης της Σύγχρονης Εποχής «Η απελευθέρωση των Γυναικών από κάθε κοινωνική ανισότητα
Δελτίο τύπου από την παρουσίαση της έκδοσης της Σύγχρονης Εποχής «Η απελευθέρωση των Γυναικών από κάθε κοινωνική ανισότητα. Οι θέσεις του ΚΚΕ»
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του βιβλίου της Σύγχρονης Εποχής «Η απελευθέρωση των Γυναικών από κάθε κοινωνική ανισότητα. Οι θέσεις του ΚΚΕ», που διοργάνωσε η Τομεακή Επιτροπή Χανίων του ΚΚΕ. Η Κατερίνα Μπακέλα, μέλος του Γραφείου Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ, στην ομιλία της, μεταξύ άλλων, τόνισε:
«Συντρόφισσες και σύντροφοι, Φίλες και φίλοι,
(…)Η συγκεκριμένη έκδοση μπορεί να τροφοδοτήσει δημιουργικά τη σκέψη και τη δράση των κομμουνιστών και κομμουνιστριών, των φίλων του Κόμματος να μας βοηθήσει συνολικά ως Κόμμα να εμπλουτίσουμε τις θέσεις- τις διεκδικήσεις μας με επίκεντρο τις ιδιαίτερες κοινωνικές ανάγκες της γυναίκας σε όλους τους κλάδους.
(…)Οπωσδήποτε διαμορφώνονται νέες απαιτήσεις, ιδιαίτερα στις σύγχρονες συνθήκες που ξεδιπλώνεται η ολομέτωπη επίθεση στη σκέψη και στη στάση των γυναικών. Σκοπός τους να κυριαρχήσει ο ατομισμός, ο φόβος, η απομόνωση.
(…)Το “Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025” έρχεται να εξειδικεύσει με συγκεκριμένες δράσεις τις προτεραιότητες και τους σχεδιασμούς για την καπιταλιστική οικονομία. Συναρτάται με τους στόχους της «πράσινης ανάπτυξης» και της «ψηφιακής οικονομίας», δηλαδή με την αναζήτηση κερδοφόρας διεξόδου για τα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια, ενώ επενδύεται με το περιτύλιγμα της «πράσινης» και «ισότιμης» ανάπτυξης.
(…)Πως όμως δρουν για να αυξήσουν το ποσοστό απασχόλησης στις γυναίκες;
Για παράδειγμα, στο όνομα δήθεν της διευκόλυνσης των γυναικών να συνδυάσουν τη δουλειά με τις ευθύνες φροντίδας των παιδιών, των ηλικιωμένων, γενικεύουν τις ελαστικές σχέσεις εργασίας. Το βασικό είναι ότι οι νέες επιστημονικές, τεχνολογικές εξελίξεις αξιοποιούνται για να σπάει κάθε κανονικότητα στα ωράρια εργασίας, για δουλειά από το σπίτι με την τηλεργασία, με το stand by, με το freelancing, η δουλειά με το κομμάτι. Η εργαζόμενη γίνεται κυριολεκτικά διαθέσιμη στον εργοδότη 24 ώρες το 24ωρο, χάνεται κάθε διάκριση ανάμεσα στον εργάσιμο και μη εργάσιμο χρόνο.
(…) Η έκδοση της Σ.Ε που παρουσιάζουμε σήμερα μαζί με άλλες μπορεί να δώσει απάντηση στην αγωνία που εκφράζεται από τη γυναίκα.
(…)Συντρόφισσες και σύντροφοι, Φίλες και φίλοι,
Η γυναίκα μπορεί να απελευθερωθεί από κάθε κοινωνική ανισότητα σε μια κοινωνία που εξασφαλίζει ισότιμα δικαιώματα σε άνδρες και γυναίκες στην εργασία, στην οικογένεια, σε κάθε πλευρά της κοινωνικής ζωής. Μπορεί να γίνει πραγματικότητα με την ανατροπή των εκμεταλλευτικών καπιταλιστικών σχέσεων, με την οικοδόμηση της σοσιαλιστικής- κομμουνιστική κοινωνίας. Σε αυτή την κοινωνία μπαίνουν τα θεμέλια ώστε να λυθεί ο “γόρδιος δεσμός” της ανισοτιμίας των γυναικών.
Βάση για την κατάργηση των ανισότιμων σχέσεων μεταξύ των δύο φύλων είναι η καθολική συμμετοχή των γυναικών στην κοινωνική εργασία. Η σοσιαλιστική- κομμουνιστική κοινωνία αλλάζει ΡΙΖΙΚΑ τον τρόπο παραγωγής. Στηρίζεται στην κοινωνική ιδιοκτησία του φυσικού και ορυκτού πλούτου, των μέσων παραγωγής. Στηρίζεται στον επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγής και των κοινωνικών υπηρεσιών Υγείας, Πρόνοιας, εκπαίδευσης, εμπορίου κα, με κριτήριο την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών σε ολοένα και ανώτερο επίπεδο.
(…)Τα επιστημονικά, τεχνολογικά επιτεύγματα αξιοποιούνται στη σοσιαλιστική κομμουνιστική κοινωνία δημιουργικά για να μειώνεται ο εργάσιμος χρόνος, με σταθερό ωράριο εργασίας και για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και ζωής.
(…)Το εργατικό κράτος διασφαλίζει μέτρα για την προστασία του γυναικείου οργανισμού και της μητρότητας στο χώρο εργασίας. (άδειες μητρότητας και γονικές, μειωμένα ωράρια, συνταξιοδότηση στα 55 χρόνια, απαλλαγή από νυχτερινή εργασία και ακανόνιστες βάρδιες κλπ).
Στη σοσιαλιστική- κομμουνιστική κοινωνία, οι διαδικτυακές εφαρμογές μπορούν να ενταχθούν στην ιατρική, στην εκπαίδευση και αλλού για να στηρίζουν τις δωρεάν κοινωνικές υπηρεσίες, που παρέχονται καθολικά σε όλες και όλους: υγείας και ιδιαίτερα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, πρόνοιας προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, ειδικής αγωγής.
(…)Η δική μας αντίληψη βρίσκεται στην αντίπερα όχθη των αστικών αναλύσεων και πολιτικών πρακτικών για ένα υποβαθμισμένο και εμπορευματοποιημένο δίκτυο υπηρεσιών στήριξης της οικογένειας. Πχ Νταντά της γειτονιάς
Η δική μας αντίληψη έρχεται σε αντιπαράθεση με τις φεμινιστικές απόψεις που παλεύουν απλώς για να μοιραστούν οι οικογενειακές- οικιακές υποχρεώσεις ανάμεσα στα δύο φύλα, αλλά να παραμείνει αποκλειστικά ατομική- οικογενειακή ευθύνη η φροντίδα των παιδιών, των ηλικιωμένων, των ΑμΕΑ.
(…)Το περιεχόμενο των ισότιμων σχέσεων μεταξύ των φύλων, μεταξύ των ανθρώπων μπορεί να ανθήσει σε μια κοινωνία απαλλαγμένη από το καπιταλιστικό κέρδος και τον ανταγωνισμό. Αξίες που διαπερνούν και τις διαπροσωπικές, οικογενειακές σχέσεις με τον ατομισμό, τον εγωιστικό τρόπο ζωής κα.
(…)Η επιλογή της νέας γυναίκας, του νέου ζευγαριού να δημιουργήσει οικογένεια γίνεται πραγματικά ελεύθερη, χωρίς να επηρεάζεται από οικονομικούς παράγοντες. Βασικό χαρακτηριστικό είναι ότι η διαπαιδαγώγηση των παιδιών μετατρέπεται σχεδιασμένα σε υπόθεση όλης της κοινωνίας, μέρος της οποίας είναι και η ανάπτυξη της δημιουργικής σχέσης των γονέων με τα παιδιά.
(…) Πάνω στη βάση των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών και των σύγχρονων δυνατοτήτων που διαμορφώνονται, οι κομμουνιστές και οι κομμουνίστριες επεξεργαζόμαστε, ζυμώνουμε αιτήματα πάλης στο εργατικό-συνδικαλιστικό κίνημα, στο κίνημα των αυτοαπασχολούμενων και των βιοπαλαιστών αγροτών, αλλά και στο ριζοσπαστικό γυναικείο κίνημα. Για να κερδίζει έδαφος σε όλο και περισσότερες συνειδήσεις εργαζόμενων γυναικών η αντικαπιταλιστική-αντιμονοπωλιακή γραμμή πάλης, η ανάγκη συμμετοχής στον αγώνα.
(…)Στην Ελλάδα, την ιστορία της ισοτιμίας της γυναίκας στην κοινωνία την έγραψαν γυναίκες, κομμουνίστριες και άλλες αγωνίστριες, που αφιέρωσαν ακόμα και την ίδια τους τη ζωή στην υπόθεση της ανατροπής του καπιταλισμού. Και πλήρωσαν σκληρά το τίμημα.
Τίποτα δεν κερδήθηκε με το συμβιβασμό, με την προσπάθεια να “συντηρηθεί” η σημερινή καπιταλιστική βαρβαρότητα που βιώνουν γυναίκες και άνδρες.
(…)Σήμερα τα κοινωνικά στερεότυπα αλλάζουν. Κυριαρχούν και αναχρονιστικές σκοταδιστικές αντιλήψεις για το ρόλο της γυναίκας στην κοινωνία, που θεωρούν ότι ο βασικός της ρόλος είναι η ανατροφή των παιδιών. Αλλά “γεννιούνται” και νέες αντιδραστικές, αντιεπιστημονικές απόψεις που παρουσιάζουν αποκλειστικά ως ζήτημα “ατομικής επιλογής” μιας γυναίκας/ενός άνδρα να αποδεχτεί τον κοινωνικό ρόλο που κυριαρχεί για κάθε φύλο. Είναι οι λεγόμενες θεωρίες για το “κοινωνικό φύλο” αλλά και του «ατομικού δικαιωματισμού».
(…)Εμείς, δεν μπορούμε να συμβιβαζόμαστε με τις πιο αντιδραστικές θεωρίες που προβάλλονται σήμερα ως προοδευτικές, ενώ στην πραγματικότητα καταβαραθρώνουν την ουσία της ανθρώπινης υπόστασης, την κοινωνική της διαμόρφωση.
Αντίστοιχα, όσο περισσότερο αντιδραστικοποιείται η σύγχρονη κοινωνία, τόσο περισσότερο θα βγαίνει και η μπόχα που τη συνοδεύει, όπως είναι τα κυκλώματα εκμετάλλευσης ανηλίκων κοριτσιών. Αλλά και η πολύμορφη βία σε βάρος των γυναικών.
Η δολοφονία, η σεξουαλική κακοποίηση και ο βιασμός πηγή τους έχουν το «δίκαιο» που επιβάλλει η σημερινή εκμεταλλευτική κοινωνία, τις αξίες που εκπορεύονται από την ίδια τη φύση της: την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, τον ανελέητο ανταγωνισμό, τον ατομισμό, τον εγωιστικό τρόπο ζωής και σκέψης.
(…) Όσο οι όροι της ζωής και της δουλειάς μας θα επιδεινώνονται, όσο οι διαπροσωπικές σχέσεις θα στηρίζονται στην οικονομική και κοινωνική εξάρτηση ενός ανθρώπου από έναν άλλο στο πλαίσιο του γάμου ή του συμφώνου συμβίωσης τόσο περισσότερο οι γυναίκες θα δυσκολεύονται να σηκώσουν κεφάλι και να καταγγείλουν, να αντιπαλέψουν κάθε μορφής βία, αλλά και να απεγκλωβιστούν από παθογόνες οικογενειακές και διαπροσωπικές σχέσεις.
Γιατί η εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών συνδέεται με όλες τις οικονομικές και κοινωνικές προϋποθέσεις που θα τους εξασφαλίσουν τη δυνατότητα να ικανοποιούν τις σύγχρονες ανάγκες τους σε όλους τους τομείς της ζωής τους, να στέκονται στα πόδια τους, να είναι χειραφετημένες οικονομικά, ψυχικά, συναισθηματικά.
(…)Συντρόφισσες και σύντροφοι, Φίλες και Φίλοι,
(…)Η συμμετοχή των γυναικών σήμερα για την ανασύνταξη του εργατικού κινήματος, στην πάλη για την κοινωνική συμμαχία μπορεί να δώσει οξυγόνο αγωνιστικής αισιοδοξίας στην εργατική, λαϊκή πάλη. Για να διαμορφώνονται “ρωγμές” στο “τείχος” που ορθώνει η σύγχρονη καπιταλιστική κοινωνία απέναντι στους λαούς, γυναίκες και άνδρες.
Σας καλούμε να γνωρίσετε και να αξιοποιήσετε όλη αυτή τη γνώση που περιλαμβάνεται στις εκδόσεις της Σύγχρονης Εποχής, «Η συμμετοχή της γυναίκας στο ΔΣΕ», «Το γυναικείο ζήτημα: Από την πρωτόγονη εποχή στη σύγχρονη κοινωνία» αλλά και στο δοκίμιο Ιστορίας του Κόμματος. Αναφέρονται στη συμμετοχή της γυναίκας σε κρίσιμες στιγμές της ταξικής πάλης στη χώρα μας, παγκόσμια.
Μπορεί να εξοπλίσει τον καθένα και τη καθεμιά μας με αντοχή, ιδιαίτερα σε συνθήκες κατά την οποία οι μεταβολές μπορεί να είναι πιο γρήγορες και αντίστοιχα οι συνειδήσεις να μεταβάλλονται γρήγορα, είτε σε θετική, προοδευτική, ανατρεπτική κατεύθυνση, είτε σε πιο αντιδραστική.
Τα σχόλια είναι κλειστά.