Κύκλος τριών (3) διαδικτυακών επιμορφωτικών σεμιναρίων με τίτλο:
«Οι Εποχές του Σώματος – Εισαγωγή στην ιστορία της αναπαράστασης του σώματος στις εικαστικές τέχνες από την αρχαιότητα ως το μπαρόκ»
Το Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων Δ.Δ.Ε. Ηρακλείου (Υπεύθυνη Αγγελική Ζαχαράτου) σε συνεργασία με την Ένωση Φιλολόγων Ν. Ηρακλείου (ΕΦΝΗ) θα πραγματοποιήσουν κύκλο τριών (3) διαδικτυακών επιμορφωτικών σεμιναρίων με τίτλο: «Οι Εποχές του Σώματος – Εισαγωγή στην ιστορία της αναπαράστασης του σώματος στις εικαστικές τέχνες από την αρχαιότητα ως το μπαρόκ» με εισηγητή τον Αλέξανδρο Αντωνόπουλο, διδάκτορα Ιστορίας της Τέχνης της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Παν/μιου Αθηνών (ΕΚΠΑ). Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν τον Μάρτιο σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:
1ο σεμινάριο: Τετάρτη 2-03-2022 και ώρα 18:30-20:30
Αρχαία ελληνική τέχνη: Η εγκαθίδρυση της «μεγάλης τέχνης»
Από τους προϊστορικούς χρόνους ως την ελληνιστική εποχή. Με παραδείγματα από τη γλυπτική και τη ζωγραφική (αγγειογραφία) παρουσιάζονται η εξέλιξη της αναπαράστασης του σώματος, οι βασικές καλλιτεχνικές αρχές, οι κύριες αισθητικές αξίες και τα κριτήρια για την αξιολόγηση του έργου τέχνης.
Στα σεμινάρια θα επισημαίνονται ενδεικτικές περιπτώσεις εικαστικών πηγών κατάλληλων για τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας.
2ο Σεμινάριο: Τετάρτη 9-03-2022 και ώρα 18:30-20:30
α΄ μέρος: Ρώμη: Σώμα, πολιτική, στυλ
Παρουσιάζονται (υπό το πρίσμα της αφομοίωσης της ελληνικής τέχνης) το σώμα ως μέσο προπαγάνδας και καθιέρωσης της κυρίαρχης ιδεολογίας, η επανεμφάνιση χαρακτηριστικών στυλ της ελληνικής αρχαιότητας, το πορτρέτο.
β΄ μέρος: Βυζάντιο και Δυτικός Μεσαίωνας: το σώμα ως σαρκίον
Θέμα του β΄ μέρους είναι οι κύριες κατευθύνσεις της βυζαντινής τέχνης, η τεχνοτροπία, οι σχέσεις με την αρχαία τέχνη και η χριστιανική τέχνη του δυτικού μεσαίωνα ως τη μετάβαση από τη maniera greca (ή bizantina) στην Τέχνη της Αναγέννησης με το έργο του Giotto.
3ο Σεμινάριο: Τετάρτη 16-03-2022 και ώρα 18:30-20:30
α΄ μέρος: Αναγέννηση και Μανιερισμός
Στο α΄ μέρος παρουσιάζονται ενδεικτικές περιπτώσεις των κατευθύνσεων της τέχνης της περιόδου από τα μέσα του 15ου ως το τέλος του 16ου , στις οποίες το σώμα είναι ο κύριος φορέας του πνεύματος της νέας εποχής: η ανθρώπινη μορφή στη Χριστιανική Τέχνη και την πολιτική, το Γυμνό, ο Μύθος, οι Μεταμορφώσεις. Το μηχανικό σώμα, το υβριδικό σώμα. Η κατάκτηση της κλασικής τέχνης και η κατάργησή της: το καλλιτεχνικό υποκείμενο μετά το 1520 και η αντικλασική τέχνη.
β΄ μέρος: Μπαρόκ
Εξετάζονται χαρακτηριστικά παραδείγματα της τέχνης της περιόδου της Αντι-μεταρρύθμισης: Το σώμα ως φορέας προπαγάνδας της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και αποθέωσης της μοναρχίας. Οι κύριες καλλιτεχνικές τάσεις της περιόδου.
Σύντομο βιογραφικό σημείωμα Α. Αντωνόπουλου
Ο Αλέξανδρος Αντωνόπουλος του Εμμανουήλ είναι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), με δίπλωμα ειδίκευσης (MA) στην Ιστορία της Νεότερης Τέχνης και Διδακτορικό Δίπλωμα (PhD) στην Ιστορία της Τέχνης με θέμα: «Το Capriccio ως καλλιτεχνικό φαινόμενο στις Εικαστικές Τέχνες: 16ος-18ος αιώνας».
Υπότροφος του ιδρύματος Μιχελή, μελέτησε στο Πανεπιστήμιο της Padova τα Capricci στο χαρακτικό έργο του Giovanni Battista Piranesi και το έργο του Andrea Palladio στην ευρύτερη περιοχή του Veneto.
Ερευνητικά ενδιαφέροντα: Θεωρίες των εικαστικών τεχνών ως τα τέλη του 18ου αιώνα, η σχέση της αρχαίας τέχνης με την τέχνη της Αναγέννησης, οι αντικλασικές περίοδοι της Τέχνης. Αυτή την περίοδο μελετά ζητήματα του γυμνού στην Ιταλική και Γαλλική τέχνη του 16ου αιώνα.