Ηράκλειο : Εκπαιδευτική επίσκεψη μαθητών του Γυμνασίου Γαζίου στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Ρέθυμνο
Οι μαθητές-τριες ( 37 άτομα) των τμημάτων: Α2 και Β3 του Γυμνασίου Γαζίου συμμετείχαν στην εκπαιδευτική επίσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Ρέθυμνο Κρήτης, στις 21 Μαρτίου2024, ημέρα Πέμπτη. Ως συνοδοί της παραπάνω εκδρομής ορίστηκαν οι ακόλουθοι εκπαιδευτικοί: 1. κα Ρασούλη Σταυρούλα (ΠΕ 02), 2. κα Λογοθέτη Τερψιχόρη (ΠΕ 01) κος Χατζηδάκης Ανδρέας (ΠΕ 04.01) και κα Ζαρμπαφή Μάρα, καθηγήτρια Παράλληλης Στήριξης ( ΠΕ 02.50) .
Την ξενάγηση στο Μουσείο ανέλαβε η εκπαιδευτικός των Εικαστικών : κα Σαρμά Κατερίνα, την οποία και ευχαριστούμε ιδιαιτέρως για την προθυμία της ως προς την υλοποίηση του συγκεκριμένου μέρους της επίσκεψής μας .
Η παραπάνω επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια δράσεων για την αυτοαξιολόγηση της Σχολικής μας Μονάδας οι οποίες αφορούν την καλλιέργεια και ενδυνάμωση σχέσεων αμοιβαίου σεβασμού , συνεργασίας και εμπιστοσύνης μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών-τριών , καθώς επίσης και στα πλαίσια διδασκαλίας του μαθήματος των Εικαστικών .
Η παραπάνω εκπαιδευτική επίσκεψη αποδείχτηκε ιδιαίτερα επιμορφωτική, καθώς οι μαθητές-τριες είχαν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στους χώρους του συγκεκριμένου Μουσείου και να γνωρίσουν με βιωματικό και διαδραστικό τρόπο τα ποικίλα εκθέματα της σύγχρονης τέχνης και κυρίως αυτά που είχαν σχέση με το φυσικό περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Συγκεκριμένα, η έκθεση του μουσείου με γενικό τίτλο: «Critical Archives VI: We Can’t Breathe» εστιάζει στην κλιματική και βιοσφαιρική κρίση και στις κοινωνικοπολιτικές παραμέτρους που την συνοδεύουν. Στην αφετηρία τού προβληματισμού βρίσκονται οι ακραίοι και επικίνδυνοι τρόποι εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων και η εκτεταμένη εξαφάνιση οικοσυστημάτων, που έχουν ως συνέπεια την επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης ολοένα και μεγαλύτερου μέρους τού πληθυσμού της Γης, καθώς και την «ασφυξία» όλων των έμβιων όντων τού πλανήτη.
Κύριος στόχος της παραπάνω επίσκεψης ήταν η ολόπλευρη ηθικο-πνευματική καλλιέργεια, το ξύπνημα των αισθήσεων και της δημιουργικότητας των μαθητών μέσα από τη βιωματική επαφή τους με τις εικαστικές τέχνες και τις επιστήμες της σύγχρονης εποχής που αφορούν ειδικά την καταστροφή του οικοσυστήματος.
Αξίζει άλλωστε να σημειωθεί εδώ ότι, η εκπαίδευση και η έκφραση μέσω της τέχνης είναι μια αναντικατάστατη διαδικασία, που συνεισφέρει σε όλους τους μαθησιακούς στόχους: γνώσεις, δεξιότητες, τάσεις και συναισθήματα και σε όλους τους τομείς ανάπτυξης: ψυχοκινητικό, συναισθηματικό, κοινωνικό, νοητικό και δημιουργικό. Είναι πρωτίστως μια διαδικασία γνώσης, πειραματισμού, έρευνας και αυτοέκφρασης που παράσχει ευκαιρίες ενίσχυσης της ικανότητας για μάθηση, πράξη, εμπειρία και επαναπροσδιορισμό αρχών και αξιών που χρειάζεται μια κοινωνία. Ιδίως όπως η σημερινή, που είναι γεμάτη από αβεβαιότητες, ανισότητες, διακρίσεις, αντινομίες, αλλοτρίωση και σύγχυση. Αυτό σημαίνει ότι η διδασκαλία της τέχνης δεν έχει καμία σχέση με την απλή εκμάθηση του σχεδίου ή μιας οποιασδήποτε καλλιτεχνικής τεχνικής. Είναι μια εναλλακτική παιδευτική εμπειρία σκέψης και διαφορετική αναζήτηση για τη γνώση, του παρελθόντος και του παρόντος, που αποκτά νόημα ως γλώσσα έκφρασης και δημιουργίας.
Εν κατακλείδι , αξίζει να επισημάνουμε ότι τα παιδιά δήλωσαν απολύτως ικανοποιημένα, ενθουσιασμένα και εντυπωσιασμένα από τα εκθέματα του μουσείου και την λεπτομερειακή ενημέρωσή τους από την Καθηγήτρια Εικαστικών , κα Σαρμά Κατερίνα, τόσο για τις βασικές αρχές , τα ρεύματα και τάσεις της σύγχρονης τέχνης όσο και για τα θέματα τις οικολογικής κρίσης , στα πλαίσια συζήτησης και διαλογικού αναστοχασμού που ακολούθησε μετά το πέρας της εν λόγω διδακτικής επίσκεψης , με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς τους .
Τέλος, βασικός στόχος της παραπάνω διδακτικής επίσκεψης ήταν να ενισχύσει τις διαπροσωπικές σχέσεις των μαθητών-τριών και εκπαιδευτικών, να ευνοήσει τη συνεργασία και την ευγενή άμιλλα, να διευκολύνει την έκφραση και την εκτόνωση των εντάσεων με δημιουργικό τρόπο και τελικά να συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός θετικού σχολικού κλίματος συνεργασίας στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Η ομάδα δράσης μας ευχαριστεί θερμά τους υπεύθυνους του μουσείου και την Εικαστικό, κα Σαρμά, καθώς επίσης και τη Διεύθυνση και Υποδιεύθυνση του σχολείου μας για την υλοποίηση της παραπάνω διδακτικής μας επίσκεψης.
Ευελπιστούμε να ακολουθήσουν και άλλες παρόμοιες εκπαιδευτικές επισκέψεις στο μέλλον αποκτώντας γνώσεις και εμπειρίες με δημιουργικό , διασκεδαστικό , διαδραστικό και βιωματικό τρόπο σ’ ένα σχολείο «ανοιχτό» στην κοινωνία !
Επιμέλεια και επεξεργασία άρθρου: Ρασούλη Σταυρούλα ( Φιλόλογος)
Οι υπεύθυνοι της ομάδας δράσης:
κα Ρασούλη Σταυρούλα ( ΠΕ 02- συντονίστρια ομάδας δράσης)
κα Λογοθέτη Τερψιχόρη ( ΠΕ 01- μέλος)
κος Χατζηδάκης Ανδρέας ( ΠΕ 04.01 -μέλος)
Τα σχόλια είναι κλειστά.