Στην πόλη της Ελληνικής Αναγέννησης, το Ηράκλειο, θα επιχειρηθεί να δοθεί ίσως για πρώτη φορά μια σφαιρική παρουσίαση της πολυσχιδούς, καλλιτεχνικής, κοινωνικής και πολιτικής διαδρομής του Μίκη Θεοδωράκη, του οικουμενικού δημιουργού, που πάλεψε για έναν καθολικό πολιτισμικό ανθρωπισμό, του παγκόσμιου καλλιτέχνη και πνευματικού ανθρώπου, που μόχθησε για ένα φωτεινότερο παρόν και μέλλον του ελληνικού λαού και όλων των λαών του κόσμου με μια ασίγαστη προμηθεϊκή, απελευθερωτική φλόγα, εκρηκτικά επίκαιρη στις δύσκολες συνθήκες που ζούμε.
Τον Μίκη Θεοδωράκη θα τιμήσουν σε κοινή εκδήλωση λόγου και μνήμης το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο και το Συμπόσιο Πολιτισμού, με ομιλητές την ερμηνεύτρια Μαρία Φαραντούρη και τον διανοούμενο και καλλιτέχνη Ανδρέα Μαράτο.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2021, στις 7 το βράδυ, στην Αίθουσα Συναυλιών του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου.
Είσοδος ελεύθερη, με δελτία εισόδου που το κοινό μπορεί να προμηθευτεί από:
● Το Βιβλιοπωλείο Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης (Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 09:00 – 15:00 και Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 09:00 – 14:00 & 17:30 – 21:00)
● Την ticketservices.gr, από εδώ: https://bit.ly/30839Xz
● Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, πριν την έναρξη κάθε εκδήλωσης
Οι θεατές εισέρχονται κατόπιν υποχρεωτικής επίδειξης κατά την είσοδο: α) πιστοποιητικού εμβολιασμού ή β) πιστοποιητικού νόσησης που εκδίδεται 30 ημέρες μετά από τον πρώτο θετικό έλεγχο, όπως αυτά ορίζονται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον COVID-19 (ΦΕΚ Β/4919/24.10.2021).
Η αξεπέραστη Μαρία Φαραντούρη, που είναι η ζώσα συνείδηση του έργου του, θα μιλήσει για την πολυκύμαντη καλλιτεχνική δραστηριότητα του Μίκη Θεοδωράκη, την οποία έζησε ερμηνεύοντας τους μεγάλους ποιητές σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Την πλούσια ψυχική και συναισθηματική εμπειρία που έχει αποθησαυρίσει η Μαρία Φαραντούρη θα μεταγγίσει στο κοινό ως μοναδική παρακαταθήκη συλλογικής αυτογνωσίας και πνευματικής ανάτασης, απολύτως αναγκαία σήμερα για την πορεία της ελληνικής κοινωνίας, σε μια «στιγμή» πολιτιστικής αφυδάτωσης.
Ο Ανδρέας Μαράτος, ζωγράφος, υποψήφιος διδάκτορας Ιστορίας και Φιλοσοφίας της τέχνης στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου, επιστημονικός συνεργάτης του Ινστιτούτου «Νίκος Πουλαντζάς», έχει ασχοληθεί εξειδικευμένα με το έργο του Μίκη, εκδίδοντας το βιβλίο με τίτλο: «Ουτοπία κρυμμένη στο σώμα της πόλης. Ο μουσικός κόσμος του Μίκη Θεοδωράκη και η εποχή του», από τις εκδόσεις Ιανός. Ο τίτλος της ομιλίας του Ανδρέα Μαράτου είναι: «Μίκης Θεοδωράκης, ο μελωδός μιας ανυπότακτης Ρωμιοσύνης». Στο πλαίσιο αυτό θα προσεγγίσει και θα περιγράψει με όρους ιστορικούς, φιλοσοφικούς και αισθητικούς το φαινόμενο Μίκης Θεοδωράκης και τον πολυσήμαντο μουσικό του κόσμο. Θα αναλύσει την υψηλή ποιότητα αυτού του κόσμου, σε όλες του τις εκφράσεις, και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Τις τομές και τις συνέχειες που όρισε και τον καθόρισαν. Πώς εξέφρασε αυθεντικά την εποχή του, καθώς γεννήθηκε και ζυμώθηκε στο καμίνι της ιστορίας, πώς εισέβαλε ορμητικά στο προσκήνιο της μετεμφυλιακής Ελλάδας, εγκαινιάζοντας μια αξεδιάλυτα πολιτιστική και πολιτική ειρηνική επανάσταση, πώς έφερε την ποίηση στα χείλη και την καρδιά ενός ολόκληρου λαού, πώς δημιούργησε έργα αξεπέραστα σε συνθήκες εγκλεισμού, πώς ταξίδεψε η μουσική του σε ολόκληρο τον κόσμο, αναδεικνύοντας μια οικουμενική, διεθνιστική απελευθερωτική διάσταση της τέχνης. Πώς, τελικά, έκανε ορατό στο παρελθόν ένα μέλλον που δεν γίναμε.
Την εκδήλωση θα ολοκληρώσει συζήτηση με το κοινό.
Σε συνέχεια των αφιερωματικών εκδηλώσεων για τον Μίκη Θεοδωράκη στην πόλη του Ηρακλείου την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2021, στις 9 το βράδυ, στην Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού» του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου, θα πραγματοποιηθεί το μεγάλο μουσικό Αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη, με ερμηνευτές τη Μαρία Φαραντούρη και τον Βασίλη Γισδάκη.
Διαβάστε περισσότερα, εδώ: https://bit.ly/3GQuUol
Βιογραφικά ομιλητών
Μαρία Φαραντούρη
Η Μαρία Φαραντούρη γεννήθηκε στην Αθήνα και έγινε γνωστή σε όλον τον κόσμο ως ιδεώδης ερμηνεύτρια του Μίκη Θεοδωράκη. Θεωρείται η αυθεντικότερη έκφραση του έντεχνου τραγουδιού, στη δημιουργία και την εξέλιξη του οποίου είχε θεμελιώδη ρόλο, συμβάλλοντας στο κίνημα για την ανανέωση του ελληνικού τραγουδιού γενικότερα. Η πλούσια κοντράλτο φωνή της με την τεράστια γκάμα και τη μελωδική ποιότητα σε συνδυασμό με την εξαιρετική δραματική της έκφραση αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά της τέχνης της.
Το 1967 εγκατέλειψε την Ελλάδα και αγωνίστηκε ενάντια στο δικτατορικό καθεστώς, δίνοντας χιλιάδες συναυλίες σε ολόκληρο τον κόσμο και στα μεγαλύτερα θέατρα. Παντού οι κριτικές ήταν ενθουσιώδεις: Guardian: «Μοναδική, η φωνή της είναι ένα δώρο των Θεών του Ολύμπου», Le Monde: «Τζόαν Μπαέζ της Μεσογείου», Daily Telegraph: «Μαρία Κάλλας του λαού», Wiener Zeitung: «Η Φωνή της Ελλάδας». Ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας Φρανσουά Μιτεράν στο βιβλίο του Η μέλισσα και ο αρχιτέκτονας, μεταξύ άλλων, σημείωνε: «Η Μαρία για μένα είναι η Ελλάδα. Έτσι φανταζόμουν τη θεά Ήρα, δυνατή, αγνή και άγρυπνη. Δεν θυμάμαι να συνάντησα άλλον καλλιτέχνη που να μου έδωσε σε τέτοιο σημείο την αίσθηση του θείου».
Μερικές από τις μεγαλύτερες ερμηνείες της σε έργα του Μίκη Θεοδωράκη είναι το Canto General σε ποίηση Πάμπλο Νερούδα, του οποίου τις πρόβες παρακολούθησε ο ίδιος ο ποιητής, το Romancero Gitano σε ποίηση Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, το οποίο ηχογράφησε και με τον διεθνούς φήμης κιθαρίστα Τζον Γουίλιαμς, η Κατάσταση πολιορκίας, το Πνευματικό εμβατήριο και η Μπαλάντα του Μαουτχάουζεν, την οποία παρουσίασε στο Ηρώδειο με τη Φιλαρμονική του Ισραήλ, υπό τη διεύθυνση του μεγάλου μαέστρου Zubin Mehta. Η Μαρία Φαραντούρη ερμήνευσε, επίσης, κύκλους τραγουδιών που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις για τη φωνή της, όπως Τα Παράλογα, η Σκοτεινή μητέρα και η Αμοργός σε ποίηση Νίκου Γκάτσου και η Εποχή της Μελισσάνθης σε ποίηση του ίδιου του συνθέτη. Έχει, επίσης, συνεργαστεί με πολλούς έλληνες δημιουργούς, όπως τον Μάνο Λοΐζο, τη Λένα Πλάτωνος, τον Βαγγέλη Παπαθανασίου, τον Διονύση Σαββόπουλο, τον Θάνο Μικρούτσικο, την Ελένη Καραΐνδρου, τον Μιχάλη Γρηγορίου, τον Περικλή Κούκο, τον Νίκο Κηπουργό κ.ά. Ευρύτατη και η συνεργασία της με έλληνες ερμηνευτές: Ντόρα Μπακοπούλου, Γιάννης Βακαρέλης, Λυδία Κονιόρδου, Γιάννης Σπάθας, Έλλη Πασπαλά, Σαβίνα Γιαννάτου κ.ά. Διευρυμένο και το ελληνικό της ρεπερτόριο με ιδιαίτερες ερμηνείες στο παλιό ελαφρό τραγούδι (Νίκος Χατζηαποστόλου, Αττίκ, Χρήστος Χαιρόπουλος, Κώστας Γιαννίδης κ.ά.), καθώς στο ρεμπέτικο και στο παραδοσιακό.
Το διεθνές της ρεπερτόριο περιλαμβάνει τραγούδια του Μπέρτολτ Μπρεχτ, του τούρκου συνθέτη Zülfü Livaneli, του Lucio Dalla, του George Gershwin, τα Canciones Populares του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, αλλά και συνεργασίες με τους Leo Brouwer, τον θρύλο της τζαζ και του σαξοφώνου Charles Lloyd, καθώς και νέους συνθέτες, όπως τον Cihan Türkoğlu τον Rainer Kirchmann κ.ά.
Περισσότερες πληροφορίες (πλήρες βιογραφικό, πλήρη δισκογραφικό οδηγό, κριτικές, βιβλία / κείμενα, video, ενημέρωση) για τη Μαρία Φαραντούρη στην επίσημη ιστοσελίδα της www.farantouri.gr.
Ανδρέας Μαράτος
Ο Ανδρέας Μαράτος είναι ζωγράφος, επιστημονικός συνεργάτης του Ινστιτούτου «Νίκος Πουλαντζάς» και υποψήφιος διδάκτορας Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Τέχνης στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Σπούδασε στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα: «Σχεδιασμός – Χώρος – Πολιτισμός» της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας (ζωγραφική και τέχνη του βιβλίου) και στο Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει εργαστεί ως καθηγητής φυσικής και καλλιτεχνικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και έχει στο ενεργητικό του τρία καλλιτεχνικά βιβλία, εικονογραφήσεις και εξώφυλλα βιβλίων. Έχει δώσει διαλέξεις ιστορίας και φιλοσοφίας της τέχνης σε μεταπτυχιακά προγράμματα. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ουτοπία κρυμμένη στο σώμα της πόλης. Ο μουσικός κόσμος του Μίκη Θεοδωράκη και η εποχή του», έχει συμμετάσχει σε συλλογικούς τόμους, και είχε την επιστημονική επιμέλεια του συλλογικού τόμου «1821-2021: Μνήμες τεχνών – Θραύσματα ιστορίας» [υπό έκδοση, από το Ινστιτούτο «Νίκος Πουλαντζάς» και τις εκδ. Νήσος].
Τα σχόλια είναι κλειστά.