Μετά την πρόσφατη αποτυχημένη απόπειρα ηλεκτρονικής εξαπάτησης της κ. Καλλιόπης Βουζουνεράκη – Λελεκάκη, όπου οι απατεώνες δεν πρόλαβαν να αδειάσουν τον τραπεζικό λογαριασμό της επιχείρησης επεξεργασίας μαρμάρων, ιδιοκτησίας της, που λειτουργεί στην Ιεράπετρα, η σπείρα επέστρεψε το μεσημέρι της Δευτέρας 4 Ιουλίου, βάζοντας στο στόχαστρο της ένα ζευγάρι νεαρών καθηγητών Αγγλικής και Γερμανικής γλώσσας, επιτυγχάνοντας αυτή τη φορά, να αδειάσουν το λογαριασμό τους στην Τράπεζα, σηκώνοντας μέχρι και το τελευταίο ευρώ.
Η Μανουέλα Δρακογιαννάκη και ο Μάνος Καρτσάκης, καθηγητές και ιδιοκτήτες Φροντιστηρίου Ξένων Γλωσσών στην Ιεράπετρα, αποφάσισαν να μιλήσουν επώνυμα και δημόσια για την περιπέτεια τους, ώστε να ευαισθητοποιήσουν όλο τον κόσμο και να τον παροτρύνουν να είναι πιο προσεκτικός, για να μην υπάρξει άλλη περίπτωση εξαπάτησης, όπως εκείνη που βίωσαν το μεσημέρι της περασμένης Δευτέρας.
«Ήταν περίπου στις 12 το μεσημέρι της Δευτέρας 4 Ιουλίου όταν, ο σύζυγός μου κι εγώ πέσαμε θύματα απάτης, με αποτέλεσμα κάποιοι επιτήδειοι να αδειάσουν τον τραπεζικό μας λογαριασμό μέχρι το τελευταίο ευρώ…
Πριν μερικά χρόνια, γελούσαμε και σπάγαμε πλάκα με τα spam emails που μας έρχονταν σε σπαστά ελληνικά ή αγγλικά που μιλούσαν για πρίγκιπες που ήθελαν τη βοήθεια μας για να μεταβιβάσουν την περιουσία τους, κληρονομιές και λεφτά με το τσουβάλι που περίμεναν κάποιον να τα πάρει με ένα απλό κλικ. Οι εποχές όμως άλλαξαν και με αυτές εκσυγχρονίστηκαν και βελτιώθηκαν οι μέθοδοι και οι τεχνικές που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι», μας είπε αρχικά η Μανουέλα Δρακογιαννάκη.
Με μια λεπτομερή εξιστόρηση του τι έγινε ακριβώς το μεσημέρι της Δευτέρας, ο Μάνος Καρτσάκης μας περιέγραψε τον τρόπο με τα τον οποίον τους προσέγγισαν οι απατεώνες. Μας μίλησε με μοναδικό σκοπό την προστασία όσων διαβάζουν αυτό το δημοσίευμα, ούτως ώστε να μην υπάρξει άλλο θύμα ηλεκτρονικής εξαπάτησης.
«Βρισκόμασταν από το πρωί στο κέντρο ξένων γλωσσών που διατηρούμε στην Ιεράπετρα κάνοντας τα μαθήματά μας. Ξαφνικά, χτυπάει το τηλέφωνό και μια κυρία μου συστήνεται με γνωστό ονοματεπώνυμο φαρμακοποιού στην πόλης μας, και μου λέει ότι θέλει να γράψει το παιδί της στο φροντιστήριό μας και ότι μας έχουν συστήσει σε εκείνη γονείς μαθητών μας. Θέλει μάλιστα το ΙΒΑΝ μας για να μας καταθέσει τα δίδακτρα ολόκληρου του έτους, πριν φύγει για επαγγελματικό ταξίδι γιατί θέλει να προλάβει θέση στα θερινά τμήματά μας οπωσδήποτε. Μέχρι εδώ δεν υπήρχε τίποτα περίεργο. Έχουμε κάνει παρόμοιες συζητήσεις δεκάδες φορές με γονείς μαθητών μας.
Μετά από λίγο η κυρία αυτή, καλεί ξανά και ρωτάει αν μπήκαν τα χρήματα στο λογαριασμό μας. Βλέπω λοιπόν κάποια μηνύματα στο κινητό μου από την τράπεζα, μπαίνω να δω αν όντως έχει γίνει η κατάθεση, με την κυρία στο τηλέφωνο να μου λέει ότι αν δεν έχουν μπει τα χρήματα θα περάσει η ίδια από τον χώρο μας να τα αφήσει πριν φύγει για το ταξίδι. Ενώ συνομιλούμε στο κινητό στο βάθος ακούγονται “πελάτες” του “φαρμακείου” και η κυρία να τους λέει τι φάρμακα να πάρουν.
Λέει ότι έχει δουλειά και θα καλέσει ξανά αργότερα. Εμείς μπαίνουμε στις αίθουσες μας να ξεκινήσουμε μαθήματα και περίπου μισή ώρα αργότερα αντιλαμβάνομαι ότι πιθανότατα έχουμε πέσει θύμα απάτης γιατί δεν μπορώ να συνδεθώ στο λογαριασμό μας στην τράπεζα και έλαβα επίσης ένα μήνυμα ότι μια άλλη συσκευή έχει συνδεθεί στο λογαριασμό μας.
Καλούμε αμέσως την τράπεζά μας η οποία επιβεβαιώνει ότι όντως έχουν τραβηχτεί όλα τα χρήματα του λογαριασμού μας με έμβασμα σε κάποιον άλλο λογαριασμό. Φυσικά κάναμε άμεσα όλες τις απαραίτητες ενέργειες που χρειάστηκε τόσο με την τράπεζα όσο και με την αστυνομία. Και οι δύο βοήθησαν όσο καλύτερα μπορούσαν αλλά προς το παρόν είναι ακόμα αμφίβολο αν καταφέρουμε να πάρουμε τα χρήματά μας πίσω», μας δηλώνει ο Μάνος Καρτσάκης.
Ας δούμε πιο προσεκτικά πως ξεγελάστηκαν οι δυο νέοι εκπαιδευτικοί, ενώ ξέρουν και οι δυο πολύ καλά τι γίνεται με τις τραπεζικές απάτες.
«Δεν ήταν απρόσωπο μήνυμα ή email αλλά τηλεφώνημα από πραγματικό πρόσωπο το οποίο φαινομενικά ήταν από την πόλη μας και γνώριζε όχι μόνο τον χώρο εργασίας μας, αλλά και εμάς προσωπικά και τη δουλειά μας. Φυσικά κανένας από εμάς δεν πιστεύει πλέον ότι το ονοματεπώνυμο που δόθηκε αντιστοιχεί σε πραγματικό πρόσωπο στην πόλη μας. Οι απατεώνες ήταν αρκετά έξυπνοι να δημιουργήσουν ένα αρκετά ρεαλιστικό σενάριο, με πραγματικές συνομιλίες να ακούγονται στο βάθος, και πάνω απ’ όλα, ένα αίσθημα άγχους και βιασύνης, κάτι που είναι πολύ σύνηθες σε παρόμοιου τύπου απάτες.
Με τα τηλεφωνήματα που έκαναν προσπαθούσαν να αποσπάσουν την προσοχή αυτού που απαντούσε στο τηλέφωνο την ώρα που υπήρχε καταιγισμός πληροφοριών. Μηνύματα που ερχόντουσαν στο τηλέφωνο φαινομενικά από την τράπεζα, συνομιλία με την κυρία που ήθελε να κάνει την εγγραφή, κόσμος να ακούγεται ότι ψώνιζε εκείνη τη στιγμή από το φαρμακείο. Με όλη αυτή τη σύγχυση κατάφερε να περάσει απαρατήρητο ένα link το οποίο ήρθε σε μήνυμα και μετέφερε το κινητό μου σε ψεύτικο site προκειμένου να κάνω εκεί log in στον τραπεζικό μου λογαριασμό. Ήταν τόσο πετυχημένη η τεχνική της σύγχυσης που ο εγκέφαλός μου δεν κατάφερε καν να καταγράψει το κλικ!!! Νόμιζα ότι μπήκα από το app του κινητού στον λογαριασμό μου. Αργότερα από το browser history κατάφερα και βρήκα το ψεύτικο link», μας αφηγείται ο Μάνος Καρτσάκης.
Οι δύο νέοι εκπαιδευτικοί από την Ιεράπετρα, ο Μάνος Καρτσάκης και η Μανουέλα Δρακογιαννάκη, καταλήγουν σε κάποια συμπεράσματα και σε μερικές απλές συμβουλές που θα πρέπει όλοι μας να τις ακολουθούμε αν δεν θέλουμε να είμαστε εμείς η οι δικοί μας άνθρωποι τα επόμενα θύματα των απατεώνων.
«Μην παίρνετε πάντα σαν δεδομένο ότι κάποιος που σας συστήνεται με ένα ονοματεπώνυμο στο τηλέφωνο είναι αυτός που λέει ή έχει τις προθέσεις που λέει ότι έχει. Το γεγονός ότι βλέπετε τον αριθμό που σας καλεί και η γνώση ότι σίγουρα θα αντιστοιχεί σε ένα ονοματεπώνυμο κάπου, δεν θα έπρεπε από μόνο του να σας κάνει να νιώθετε ασφάλεια. Ποτέ, μα ποτέ, μην κάνετε χρηματικές συναλλαγές με την πίεση του χρόνου και του κατεπειγόντως, ακόμα και αν πρόκειται για μια απλή διαδικασία που έχετε εκτελέσει χιλιάδες φορές όπως το να μπείτε να δείτε το υπόλοιπο του λογαριασμού σας. Υπάρχουν ψυχολογικές τεχνικές που όταν χρησιμοποιηθούν σωστά, μπορούν να σας κάνουν να παραλείψετε ένα βήμα ασφαλείας ή να αντιληφθείτε κάτι λάθος, ακόμα και αν είστε εξαιρετικά καλά πληροφορημένοι για τέτοιες απάτες. Αυτό δεν θα μας είχε συμβεί ποτέ αν το αντιμετωπίζαμε ψύχραιμα και χωρίς βιασύνη. Το ότι γνωρίζετε αρκετά καλά από τεχνολογία και πως να προστατευτείτε σε παρόμοιες περιπτώσεις, σε καμία περίπτωση δεν σας κάνει άτρωτο σε τέτοιου είδους απάτες. Μία φορά στις χίλιες να την πατήσετε αρκεί.