Η παγκόσμια ύφεση, εξ αιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, σε συνδυασμό με την ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στην αγορά πετρελαίου και φυσικού αερίου, είναι σαφές πως αποτελούν το σημαντικότερο μειονέκτημα στα έργα υπεράκτιου αερίου παγκοσμίως.
Ένας σημαντικός αντίκτυπος της επιδημίας του κορoνοϊού στη μεταγενέστερη βιομηχανία πετρελαίου είναι ότι η τιμή του αργού πετρελαίου έχει μειωθεί σημαντικά σε σύντομο χρονικό διάστημα, αφαιρώντας δισεκατομμύρια από τις τιμές των μετοχών μεγάλων εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Το μέλλον των υπεράκτιων έργων της Ανατολικής Μεσογείου, πλέον φαίνεται αβέβαιο καθώς από τη μια εξ αιτίας της οικονομικής ύφεσης θα πληγούν και από την άλλη, όσα από αυτά τελικά προχωρήσουν θα ολοκληρωθούν με μεγάλες καθυστερήσεις, γεγονότα, τα οποία θα οδηγήσουν σε ντόμινο εξελίξεων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αμερικανική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου ExxonMobil έχει ήδη δηλώσει την αναστολή των κρίσιμων σχεδίων γεώτρησης στην Κύπρο
. Η εταιρεία προς το παρόν έχει δείξει μόνο ότι έχει καθυστερήσει έως τον Σεπτέμβριο του 2021, τη γεώτρηση που είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί στο οικόπεδο 10 της ΑΟΖ της Κύπρου. Μάλιστα, οι οικονομικές και λειτουργικές δυσκολίες έχουν αναφερθεί από την ExxonMobil ως τους κύριους λόγους πίσω από την καθυστέρηση.
Οι χώρες του ΟΠΕΚ, αναγκάστηκαν να συμβιβαστούν σε μια κοινά αποδεκτή συμφωνία, αφού έβλεπαν το ενεργειακό ντόμινο που ξεκινούσε και μετά από αρκετές συνομιλίες και περαιτέρω συμφωνίες τελικά, συμφώνησαν να μειώσουν άλλα 9,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από την παραγωγή.
Μετά από τέσσερις ημέρες μαραθώνιων συζητήσεων, οι μεγάλοι πετρελαϊκοί παραγωγοί συμφώνησαν τελικά να μειώσουν την παραγωγή του πετρελαίου κατά 9,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα σε μια προσπάθεια να ενισχύσουν την αγορά ενέργειας εν μέσω πανδημίας.
Ωστόσο, η προσέγγιση των ΗΠΑ είναι πιθανότατα η πρώτη από μια μακρά λίστα φορέων εκμετάλλευσης που βλέπουν υπεράκτια τον EastMed, ως την οικονομικότερη λύση πετρελαίου και φυσικού αερίου, σε συνδυασμό με την πτώση της ζήτησης άνω του 25% για το πετρέλαιο, το αέριο ΥΦΑ και φυσικό αέριο, πριν ακόμα την εμφάνιση του κορονοϊού.
Σημειώνεται πως οι ΗΠΑ υποστήριξαν τον αγωγό EastMed από την αρχή, με τον Φράνκ Φάννον, βοηθό γραμματέα του Γραφείου Ενεργειακών Πόρων (ENR) στο Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ, να είναι παρών στη συνάντηση 3 + 1 στην Αθήνα τον περασμένο Αύγουστο, όταν οι τρεις χώρες και οι ΗΠΑ συμφώνησαν να κατασκευάσουν τον υποβρύχιο αγωγό.
Το φιλόδοξο έργο θα κατασκευαστεί για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας, και από εκεί στην Ευρώπη.
Τέλος, σύμφωνα με συμβουλευτική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου της Νορβηγίας, στην τελευταία έκθεσή της, αναφέρει πως αναμένεται να ακυρωθούν περισσότεροι από τους μισούς γύρους αδειοδότησης για το 2020.
Πηγή: viadiplomacy.gr