Η ομιλία του Νίκου Ηγουμενίδη στην Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής για την «ηλεκτρονική υγεία»
Οι παρατηρήσεις του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή για το θέμα του «eHealth – Ηλεκτρονική Υγεία», με αναφορές από την εμπειρία του ως γιατρός και ως διοικητής της 7ης ΥΠΕ, αλλά και οι προτάσεις προς την σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας.ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Ευχαριστώ για την ενημέρωση τους κυρίους από το Υπουργείο. Επιτρέψτε μου και με την ιδιότητά μου, ως γιατρός, να μιλήσω λίγο για το θέμα. Νομίζω, ότι ίσως είναι και ανούσιο να συζητάμε τώρα, τι έκανε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, τι παρέλαβε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ή τι προσπαθεί να κάνει η Κυβέρνηση της Ν.Δ.. Γενικά, νομίζω ότι σε αυτό συμφωνούμε όλοι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Συζητάμε για κάτι καλό σήμερα. Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες και η εφαρμογή της προόδου και των αντίστοιχων κατακτήσεων του ανθρώπινου μυαλού στην υγεία, είναι κάτι καλό που θα βοηθήσει.
Θα μου επιτρέψετε, να σταθώ όμως στην δικιά μου την εμπειρία από την προσπάθεια αυτή, να θέσω κάποια ερωτήματα, όχι κυρίως για την σημερινή απάντηση, αλλά αν το θέλετε για μια καλύτερη προετοιμασία της συζήτησης.
Αντιλαμβάνομαι τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες πρώτα απ’ όλα για την εξυπηρέτηση του πολίτη. Άρα, εδώ πρέπει να δούμε τον ατομικό φάκελο υγείας του αρρώστου, ο οποίος θα είναι ηλεκτρονικός και θα τον ακολουθεί παντού, που σημαίνει ότι ο κάτοικος της Ηπείρου που πάει για διακοπές στην Κρήτη ή σε κάποιο από τα νησιά του Αιγαίου και αρρωσταίνει, προφανώς δεν θα πάρει μαζί του το ιστορικό του και τον φάκελο υγείας του, αλλά ο γιατρός δεν θα ψάχνει το ιστορικό του, θα μπορεί να το βρίσκει.
Δεύτερον, τη συνταγογράφηση με την κατάργηση της, επιτρέψτε μου την έκφραση, της χαρτούρας, που σημαίνει ότι με το ΑΜΚΑ του εφόσον έχει την συνταγή γιατρού χωρίς χαρτιά πάει σε όποιο φαρμακείο πάει με την ηλεκτρονική διασύνδεση και των φαρμακείων και όλων των υπολοίπων υπηρεσιών υγείας και του γιατρού που συνταγογραφεί που έχει αυτή την ευθύνη να μπορεί να πάρει τα φάρμακα που είναι σε εκκρεμότητα.
Πρέπει για οποιαδήποτε νοσηλεία του και επίσκεψη σε δομή υγείας να υπάρχει ένα ενημερωτικό σημείωμα που να μπαίνει και αυτό στον φάκελο της υγείας του και βεβαίως υπάρχει και ένα θέμα με τα ραντεβού που ενδεχομένως θέλει στο δημόσιο σύστημα υγείας.
Εδώ, αναδεικνύονται μερικά ερωτήματα. Ποιος καταχωρεί τα στοιχεία, πώς καταχωρεί τα στοιχεία, πέρα από τα ηλεκτρονικά, δεν στέκομαι στην πλευρά της πληροφορικής, προσωπικά δεδομένα, η ασφάλεια θα είναι ηλεκτρονικά, ένα χακάρισμα των στοιχείων, χάνεται φάκελος του αρρώστου, ποιο είναι το back up, δεν στέκομαι σε αυτά. Ποιος καταχωρεί και πώς καταχωρεί. Σημαίνει, ζητάμε από τους γιατρούς μια επιπλέον δουλειά;
Δεύτερον. Έκανα το διδακτορικό μου σε μια αρρυθμία. Είμαι καρδιολόγος και το διδακτορικό μου ήταν πάνω στην κολπική μαρμαρυγή. Προσπάθησα, όχι από την επικράτεια ή από την ευρύτερη περιοχή, από το νοσοκομείο. Πόσοι άρρωστοι μπήκαν με καρδιογράφημα εισαγωγής στα νοσοκομεία; Με καρδιογράφημα εισαγωγής, κολπική μαρμαρυγή. Δεν το βρήκαν το στοιχείο, γιατί δεν καταγράφεται. Εδώ δεν μας φταίει η ηλεκτρονική παρακολούθηση, ούτε η εφαρμογή του e-health.
Πήγα σε ένα Κέντρο Υγείας, μπορείτε αν θέλετε να το δοκιμάσετε στα Κέντρα Υγείας των περιοχών σας, απευθύνομαι σε όλους τους συναδέλφους όλων των κομμάτων. Πήγα, λοιπόν, σε ένα Κέντρο Υγείας, πέστε μου αιφνιδίους θανάτους της περιοχής σας και τι έδειξε η νεκροτομή. Δεν υπήρχε. Άρα, δεν φτάνει απλά να πούμε ότι έχουμε ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής ή παρακολούθησης.
Εν πάση περιπτώσει, είναι ένα μεγάλο κομμάτι η εξυπηρέτηση του πολίτη. Και αυτό νομίζω ότι πρέπει να είναι πολιτικός προσανατολισμός και εδώ βεβαίως έχει ευθύνη και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Πρώτα απ’ όλα εφαρμόζουμε αυτά, για να εξυπηρετήσουμε τους συμπολίτες μας.
Επίσης, αντιλαμβάνομαι την ηλεκτρονική εφαρμογή αυτών των συστημάτων και την παρακολούθηση των νοσοκομείων, στην εκτέλεση των προϋπολογισμών, στην φαρμακευτική δαπάνη, στην λειτουργική δαπάνη του υγειονομικού υλικού.
Και εδώ, ένα μεγάλο κομμάτι είναι το θέμα των προμηθειών, που μπορεί να υπάρχει παρακολούθηση και της αποθήκης των νοσοκομείων και το τι ανάγκες έχουμε και τα λοιπά.
Επιτρέψτε μου και εδώ να καταθέσω την προσωπική μου εμπειρία. Αυτό είναι ένα μέσο να πίνουμε υγρά και αυτό είναι μέσο να πίνουμε υγρά και αυτό είναι μέσο να πίνουμε υγρά, για να μην συζητήσω το πόσα ποτήρια υπάρχουν στην αγορά. Ποιος θα καταγράφει και πώς τα καταγράφει.
Μετά τον Γενάρη του 2015, όταν ανέλαβε την Κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, τον Απρίλιο του 2015, ανέλαβα διοικητής της Υγειονομικής Περιφέρειας της Κρήτης με μία 10μελή επιτροπή. Ήταν αρκετοί που βοήθησαν. Είπαμε να καταγράψουμε τα υλικά του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου του Ηρακλείου, με την έννοια ότι όλες οι υπόλοιπες δομές της Κρήτης θα χρησιμοποιούσαν λιγότερα. Η επιτροπή που δούλευε δύο, τρεις συνεδριάσεις την βδομάδα, μέχρι τον Αύγουστο του 2015, που προκηρύχτηκαν οι εκλογές, δούλευε με αυτή τη συχνότητα και δεν είχε ολοκληρώσει την δουλειά της καταγραφής όλων των υλικών. Άρα, κι εδώ είναι μία άλλη πλευρά που έχει σημασία το πώς καταγράφονται τα υλικά, το πώς θα καταγράψεις αυτό το ποτήρι, πώς θα καταγράψεις τη διαφορά του από τα άλλα ποτήρια, πώς θα καταγράψεις τη διαφορά από το κολονάτα ποτήρια κ.λπ.. Θέλω να πω ότι δεν φτάνει μόνο η πολιτική βούληση για να κάνουμε αυτό το «καλό πράγμα» στην υγεία.
Τρίτο κομμάτι είναι ο χάρτης υγείας. Ο χάρτης υγείας έχει πολλά δεδομένα που πρέπει να παρθούν υπόψη. Δεν ισχύει ότι πάμε και «φυτεύουμε» μια δομή υγείας εδώ, εκεί ή παραπέρα για να εξυπηρετήσουμε ημετέρους, για να εξυπηρετήσουμε φίλους, για να εξυπηρετήσουμε τις ανάγκες της εκλογικής μας περιφέρειας. Παίρνει δημογραφικά δεδομένα που είναι ο πληθυσμός, παίρνει γεωγραφικά δεδομένα. Δεν μπορεί η δομή υγείας να είναι κοντά σε ρέμα. Δεν μπορεί η δομή υγείας να είναι απροσπέλαστη. Παίρνει δεδομένα του οδικού δικτύου. Όχι απλά χιλιομετρικές αποστάσεις του οδικού δικτύου. Άλλο είναι τα 10 χιλιόμετρα που με χωρίζουν, απόσταση που μπορεί να την διανύσει κανείς μέσω της εθνικής οδού. Άλλο τα 10 χιλιόμετρα επαρχιακού δικτύου και άλλο τα 10 χιλιόμετρα αγροτικού χωματόδρομου. Πρέπει να πάρει όλα αυτά τα δεδομένα για να δούμε το τι θα κάνουμε. Πού θα φτιάξουμε νέο περιφερειακό ιατρείο, νέο περιφερειακό ιατρείο, μια νέα δομή υγείας. Παίρνει επιπλέον και επιδημιολογικά δεδομένα για το πώς και τι θα εξυπηρετεί η δομή υγείας. Αυτό είναι μία τρίτη πλευρά των δεδομένων των στοιχείων που πρέπει να περιλαμβάνει το eHealth.
Ήθελα να σας κάνω κοινωνούς μερικών θεμάτων που πρέπει να πάρουμε υπόψη μας. Δεν το λέω για να αναδείξω τι έκανε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μία 5ετία. Σ’ αυτά τα πράγματα πάνω κινήθηκε και με την εμπειρία των δυσκολιών που είχαμε μίλησα σήμερα. Η ερώτηση που θα ήθελα να την συμπεριλάβετε στην επόμενη συζήτηση που θα κάνουμε είναι ακριβώς με βάση το τι έγινε, το πώς φύγαμε από την πληροφορία της κοινωνίας, ποια είναι η εμπειρία, τι έχουμε, πώς και τι σκέφτεστε να προχωρήσουμε σ’ αυτές τις κατευθύνσεις. Σας ευχαριστώ.
………………………………………………………………………………………..
ΖΩΗ (ΖΕΤΤΑ) ΜΑΚΡΗ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ευχαριστούμε τον κ. Βλάσση. Το λόγο έχει ο κ. Ηγουμενίδης.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Ναι, κυρία Πρόεδρε, είπαμε πράγματα, που πραγματικά τα συνάντησα, δηλαδή, αυτό που σας είπα, που έλεγαν οι γιατροί «μας βάζεις και άλλο καθήκον παραπάνω; Μέχρι χθες ήσουν εδώ και τώρα ήρθες να μας πεις να βάζουμε κι άλλα;» ή αυτό που είπα, το να καταγράψεις για παράδειγμα τους καθετήρες που χρησιμοποιούνται σε μία ιατρική πράξη π.χ. καθετηριασμός καρδιάς 20 καθετήρες, δεν φτάνει μόνο το να βάλεις ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους και μάλιστα να βάλεις τα χαρακτηριστικά, χωρίς να αναφέρεις εταιρεία, γιατί θα μπορούσες να πεις «ο καθετήρας της μιας εταιρείας» ή «ο καθετήρας της άλλης εταιρείας». Μετά, θέλει εκπαίδευση και το προσωπικό που θα καταγράφει όλα αυτά, για να καταγράφονται με τον ίδιο τρόπο.
Μία φορά ήμουνα υπεύθυνος επιτροπής προμηθειών του νοσοκομείου για το χαρτί των καρδιογράφων, καρδιολόγος. Μόνο στην καρδιολογική κλινική, που όλοι ενδεχομένως βλέπουνε αυτή την ταινία, που βγαίνει, όταν κάνει ο γιατρός το καρδιογράφημα, είχαμε τεσσάρων ειδών χαρτί καρδιογράφου για τους καρδιογράφους της καρδιολογικής κλινικής. Αυτό γράφεται διαφορετικά, διότι άλλο είναι η ταινία που έχει πάχος 5 εκατοστά, η ταινία που έχει πάχος 10 εκατοστά ή ένα φύλλο χαρτί μεγέθους Α4. Όντως θέλει και εκπαίδευση και το προσωπικό που θα είναι και το πώς θα καταγράφεται αυτό, να είναι ενιαίο το σύστημα, δεν μπορεί να το γράφει αλλιώς τα Γιάννενα αλλιώς η Κομοτηνή κι αλλιώς η Πάτρα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΣΣΗΣ (Γενικός Διευθυντής Διοικητικών Υπηρεσιών και Τεχνικής Υποστήριξης του Υπουργείου Υγείας): Αντιλαμβάνομαι πλήρως, κύριε Βουλευτά.
ΖΩΗ (ΖΕΤΤΑ) ΜΑΚΡΗ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ευχαριστούμε και πάλι.
Τα σχόλια είναι κλειστά.