Η επίσημη ανακοίνωση από τον διαχειριστή του προγράμματος Γαλάζιων Σημαιών για την απόσυρση των σημαιών από τις παραλίες «Παχειά άμμος 1» και «Παχειά άμμος 2» δεν έχει εκδοθεί ακόμη, αλλά οι σημαίες έχουν ήδη αφαιρεθεί προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά για «περίεργες» συμπτώσεις που συνέβησαν το φετινό καλοκαίρι.
Κατ΄αρχάς υπήρξε η καταγγελία της δημοτικής αρχής Κισάμου προς την κτηματική εταιρεία του δημοσίου για τις ομπρελοξαπλώστρες, που οδήγησε σε εκτεταμένη αστυνομική επιχείρηση στην παραλία ενώ ακολούθησαν δημοσιεύματα με αναφορές σε παρανομίες.
Εντός του Σεπτεμβρίου έγινε γνωστή η απόφαση απόσυρσης των δυο Γαλάζιων Σημαιών και λίγες ημέρες μετά υπογράφεται και σε χρόνο ρεκόρ δημοσιεύεται σε ΦΕΚ, Υπουργική απόφαση που καθορίζει συγκεκριμένη διαχείριση υπο όρους και σε αυτή την παραλία (όπως σε Μπάλο και Λαφονήσι).
Όλες αυτές οι «συμπτώσεις» έχουν προκαλέσει και τις εύλογες απορίες των επιχειρηματιών της περιοχής οι οποίοι «φωτογραφήθηκαν» σε επίσημη ανακοίνωση του δήμου Κισάμου ως υπεύθυνοι για την απόσυρση των δυο Γαλάζιων Σημαιών.
«Η απόσυρση των Γαλάζιων Σημαιών μας έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση γιατί εμείς από το 2019 που έχουμε έρθει συμβάλλουμε κάθε χρόνο στην βελτίωση της κατάστασης» επισημαίνει ο κ. Γιώργος Βλαχάκης, συνιδιοκτήτης επιχείρησης και διευκρινίζει:
«Κάναμε περιφράξεις στους αμμόλοφους που τους καταπατούσαν αυτοκίνητα. Περιφράξαμε περίπου 15 στρέμματα όπου φύεται το σπάνιο είδος λουλουδιού….Φέτος αντί για τις γουρούνες που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια βάλαμε ηλεκτρικά ποδήλατα….»
Επιπλέον, ο κ. Βλαχάκης επισημαίνει ότι «τοπικός διαχειριστής για το πρόγραμμα Γαλάζιων Σημαιών είναι ο δήμος ο οποίος δεν πληρεί τις προδιαγραφές. Αντιθέτως εμείς οι ιδιώτες κάνουμε ότι είναι δυνατόν για να συντηρούνται οι σημαίες. Έχουμε τουαλέτες και για ΑΜΕΑ που τις χρησιμοποιεί όλος ο κόσμος δωρεάν σε αντίθεση με το Λαφονήσι που το διαχειρίζεται ο δήμος από όπου αφαιρέθηκε η Γαλάζια Σημαία το 2020».
Σύμφωνα με τον ίδιο η αφαίρεση των Γαλάζιων Σημαιών δεν θα έχει σοβαρό αντίκτυπο στην δική του επιχείρηση αλλά επιπτώσεις θα υπάρχουν σε ολόκληρη την περιοχή καθώς αποτελούν κριτήριο για την επιλογή επισκεπτών. Σε ότι αφορά στην πρόσφατη ΚΥΑ για την διαχείριση της Φαλάσαρνας επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί αφού το μελετήσει αλλά όπως είπε «ελπίζουμε να είναι για το καλό του τόπου και της περιοχής».
Την έντονη αγανάκτησή του για τις ευθύνες που επιρρίπτει η δημοτική αρχή Κισάμου στους ιδιώτες εξέφρασε ο κ. Φώτης Αννουσάκης, ιδιοκτήτης επιχείρησης, τονίζοντας ότι «εμείς τόσα χρόνια προσφέρουμε τα πάντα για να πάρουμε την Γαλάζια Σημαία, όπως τουαλέτες, διαδρόμους, καθαριότητα…. Ο δήμος τις προσφέρει; Έναν κάδο απορριμμάτων και μια ταμπέλα….Αν δεν είμαστε εμείς να έχουμε αξιοποιήσει τον τόπο, να προσφέρουμε στον τουρισμό θα υπήρχε κάτι στα Φαλάσαρνα ; Θα ερχόταν κανείς;»
Μάλιστα ο κ. Αννουσάκης επεσήμανε ότι ο δήμος δεν παρέχει ούτε νερό και ο κόσμος εξυπηρετείται από τα ιδιωτικά ντουζ και τουαλέτες που τροφοδοτούνται με νερό από ιδιωτική γεώτρηση. Όπως τόνισε εάν εφαρμοστούν μέτρα τα οποία θα οδηγήσουν στην μεγάλη μείωση των επισκεπτών οι επιπτώσεις θα αφορούν όλη την τοπική οικονομία.
«Τόσα χρόνια υπήρχαν τόσα πράγματα χωρίς πρόβλημα και τώρα ξαφνικά έγινε πρόβλημα; Κάτι γίνεται…» είπε καταλήγοντας.
Από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Κανατάκης, επεσήμανε πως με δική του πρωτοβουλία και τις πρακτικές ενέργειες για την τήρηση των κριτηρίων έγινε δυνατή η απονομή Γαλάζιας Σημαίας στη Φαλάσαρνα. «Εγώ έκανα διαδρομές αναπήρων, τουαλέτες αναπήρων, ελεύθερο parking, ελεύθερο ντουζ και πήραμε την Γαλάζια σημαία» είπε ο κ. Κανατάκης ενώ απαντώντας – ουσιαστικά – στις αναφορές της δημοτικής αρχής και όχι μόνο, για τα τετράτροχα οχήματα (γουρούνες) στην παραλία τόνισε μεταξύ άλλων πως :
«Οι γουρούνες υπήρχαν και το 2012 που πήραμε την Γαλάζια Σημαία» και παράλληλα αναρωτήθηκε γιατί δεν υπάρχει πρόβλημα στον Μπάλο όπου εκεί έχει γουρούνες ο δήμος Κισάμου. Όπως ανέφερε οι γουρούνες αξιοποιούνται και για την μεταφορά ΑΜΕΑ στην παραλία αλλά και για διασώσεις από πνιγμούς μεταφέροντας έγκαιρα τους διασώστες.
Πάντως ο κ. Κανατάκης ξεκαθάρισε ότι όταν μέσα στην σαιζόν ενημερώθηκε ότι πρέπει να «φύγουν οι γουρούνες, δεν αντιδράσαμε αρνητικά, παραγγείλαμε ηλεκτρικά ποδήλατα και ειδικό διάδρομο τα οποία θα έρθουν τέλος του χρόνου και θα χρησιμοποιηθούν στην επόμενη σαιζόν».
Και επειδή έγινε αναφορά για ευθύνες και στο θέμα των θαλασσίων μηχανοκίνητων οχημάτων (jet-ski) ο κ. Ηλίας Σκορδυλάκης, ιδιοκτήτης σχετικής επιχείρησης, επεσήμανε πως αφενός προσφέρεται μια έξτρα υπηρεσία διασκέδασης και αφετέρου «είναι αμέτρητες οι διασώσεις που έχω κάνει σε συνδυασμό με ναυαγοσώστες…Προχθές έβγαλα δύο άτομα γιατί ήταν έτοιμο το jet-ski και επέμβηκα αμέσως».
Οι λόγοι αφαίρεσης των Γαλάζιων Σημαιών
Το Flashnews.gr επικοινώνησε με τον δήμαρχο Κισάμου Γιώργο Μυλωνάκη, ο οποίος σε τηλεφωνική επικοινωνία παρέπεμψε στην ανακοίνωση του δήμου αναφορικά με την απόσυρση των Γαλάζιων Σημαιών με την οποία – ουσιαστικά – επιρρίπτει όλες τις ευθύνες στους ιδιώτες επιχειρηματίες.
Βέβαια στην ανακοίνωση του δήμου δεν αναφέρονται όλοι οι λόγοι που οδήγησαν στην απόφαση των διαχειριστή του προγράμματος και που κάποιοι από αυτούς προκαλούν και ερωτηματικά.
Ο δήμος αναφέρει ότι από τον έλεγχο που έγινε «δεν διαπιστώθηκε η παραμικρή παράβαση για τις θέσεις που δραστηριοποιείται ο δήμος» και πως «το να μην τηρείται η προϋπόθεση των ελεύθερων ακτών από ομπρελοκαθίσματα στο 70% για τις περιοχές NATURA όπως τα Φαλάσαρνα, οδηγούν σε απόσυρση της γαλάζιας σημαίας».
Όμως το έγγραφο της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Φύσης, φορέα του προγράμματος, που έχει στην διάθεσή του το Flashnews.gr, δεν κάνει ουδεμία αναφορά για τις ομπρελοξαπλώστρες του δήμου και αναφέρει γενικά: «Οι ακτές δεν τηρούν την προϋπόθεση να είναι ελεύθερες από ομπρελοκαθίσματα στο 40%».
Επίσης στο ίδιο έγγραφο, ως αρχικοί λόγοι λήψης της απόφασης αφαίρεσης των σημαιών αναφέρονται ελλείψεις στους Πίνακες Ανακοινώσεων, ανυπαρξία ενδεικτικών πινακίδων κατά μήκος της ακτής για όλες τις προσφερόμενες υπηρεσίες καθώς και ότι δεν υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης …..
Συμπληρωματικά – και όχι με την βαρύτητα που αποδίδει η δημοτική ανακοίνωση – γίνεται αναφορά στην ανάγκη οριοθέτησης της περιοχής των jet-ski από την αρχή της ακτογραμμής καθώς και στην κίνηση των τετράτροχων.
Όμως ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η πρόταση στο έγγραφο που αναφέρει επί λέξη:
«Ενημερωθήκαμε επίσης πως η περιοχή που υπάρχει ο χώρος στάθμευσης στην Παχειά Άμμο 1 είναι περιοχή που βρίσκεται το προστατευόμενο είδος Androcumbium Rechingeri».
Εύλογα προκύπτει το ερώτημα, από ποιόν ή ποιους ενημερώθηκε ο φορέας του προγράμματος και σε ποια δεδομένα βασίζεται η «ενημέρωση» όταν και στις σημερινές φωτογραφίες φαίνεται ότι έκταση πολλών στρεμμάτων στο συγκεκριμένο σημείο έχει περιφραχθεί και προστατευθεί όπως ανέφερε ο κ. Βλαχάκης στην αρχή του ρεπορτάζ.
Τέλος εύλογο είναι και το ερώτημα που προκύπτει από ανακοίνωση του πρώην δημάρχου και εκ νέου υποψήφιου δημάρχου Κισάμου Θοδωρή Σταθάκη, για τον χρόνο που επιλέγει για τις εξελίξεις σε ότι αφορά στην παραλία στην Φαλάσαρνα, κάνοντας λόγο για συγκεκριμένη «μεθόδευση».
Δείτε το έγγραφο που εστάλη στον δήμο Κισάμου από την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης