Διευκρινίσεις για τα SMS και τις μετακινήσεις έδωσε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γρηγόρης Ζαριφόπουλος τονίζοντας ότι το 13033 σημείωσε πως είναι ένα εργαλείο που αποφασίστηκε να δοθεί για να βοηθήσει στην τήρηση των μέτρων και δεν κρατούνται στοιχεία από τα μηνύματα που αποστέλλουν οι πολίτες. «
Κανένα προσωπικό στοιχείο κανενός πολίτη, ούτε καν συγκεντρωτικά στοιχεία δεν έχουμε ανά κατηγορία έκτακτης μετακίνησης» είπε ο κ. Ζαριφόπουλος. «Το μόνο που βλέπουμε είναι το σύνολο των μηνυμάτων και πώς αυτά έρχονται μέσα στην ημέρα». Αναφερόμενος σε αριθμούς, τόνισε ότι στο πρώτο κύμα της πανδημίας, στην καραντίνα ο μέσος όρος αποστολής μηνυμάτων ήταν 2,6 εκατομμύρια την ημέρα.
Τις πρώτες ημέρες του δεύτερου κύματος είχαμε πολύ περισσότερα μηνύματα, εστάλησαν πάνω από 4 εκατομμύρια μηνύματα την ημέρα κατά μέσο όρο. Ωστόσο υπήρχαν και περισσότεροι λόγοι μετακίνησης, ανέφερε ο κ. Ζαριφόπουλος, υπενθυμίζοντας ότι τα Δημοτικά, τα νηπιαγωγεία και οι παιδικοί σταθμοί λειτουργούσαν κανονικά σε αντίθεση με την πρώτη καραντίνα. Αρα, σημείωσε, δεν μπορεί να γίνει σύγκριση ανάμεσα στις δύο περιόδους.
Εξάλλου, ο αριθμός των sms δεν είναι πάντα ενδεικτικός, αφού όπως υπενθύμισε, οι πολίτες έχουν και εναλλακτικούς τρόπους για την υποβολή στοιχείων για τις μετακινήσεις τους, όπως τη συμπλήρωση της ειδικής φόρμας.
Ερωτηθείς αν η κυβέρνηση επεξεργάζεται σενάρια για «κόφτη» στα sms ή για επιβολή χρονικών περιορισμών στις μετακινήσεις, τόνισε την σημασία της ατομικής ευθύνης και υπογράμμισε πως «ποτέ δεν έπεσε στο τραπέζι το θέμα του “κόφτη”». Άλλωστε δεν έχει νόημα να βάλουμε «κόφτη» στα μηνύματα τη στιγμή που υπάρχουν οι εναλλακτικές μέθοδοι της ειδικής φόρμας και της συμπλήρωσης στοιχείων σε κόλλα χαρτί, είπε.
Για το αν υπάρχει περίπτωση αλλαγών στις έξι κατηγορίες που προβλέπονται σήμερα απάντησε ότι κάτι τέτοιο θα αποφασιζόταν με υπόδειξη της Πολιτικής Προστασίας κατόπιν συνεννόησης με τους ειδικούς. «Η φόρμα για την μετακίνηση των πολιτών παραμένει σε ισχύ όπως είναι» είπε ο κ. Ζαριφόπουλος.
Ήδη πάντως έχουν μειωθεί οι λόγοι μετακίνησης μετά και την εφαρμογή του μέτρου απαγόρευσης κυκλοφορίας από τις 21:00 έως τις πέντε το πρωί, διάστημα κατά το οποίο επιτρέπονται μετακινήσεις μόνο για συγκεκριμένους λόγους.
Ως προς τον χρόνο των μετακινήσεων ο κ. Ζαριφόπουλος ανέδειξε τις πολύ διαφορετικές συνθήκες που υπάρχουν ανά την επικράτεια: Διαφορετικός χρόνος απαιτείται για την μετακίνηση κάποιου προς ένα σούπερ μάρκετ στην πόλη και άλλους χρόνους μπορεί να χρειαστεί κάποιος που ζει για παράδειγμα στην περιφέρεια σε ένα απομονωμένο χωριό. Συνεπώς είναι και θέμα κοινής λογικής κατά τη διάρκεια των ελέγχων που γίνονται να διαπιστώνεται αν υπάρχει λόγος μετακίνησης ή όχι, σχολίασε.