Διόλου ελκυστικό είναι για έναν στους επτά 15χρονους το σχολείο, ενώ ένας στους τρεις αισθάνεται «πιεσμένος». Η πλειονότητα των εφήβων δεν νιώθει ότι λαμβάνει υποστήριξη από τους συμμαθητές και τους δασκάλους. Και αυτό τη στιγμή που πλήθος ερευνών καταδεικνύουν ότι ένα προβληματικό σχολικό περιβάλλον οδηγεί συχνά σε χαμηλή ικανοποίηση από τη ζωή, στην εκδήλωση ψυχοσωματικών συμπτωμάτων και σε εμπλοκή σε συμπεριφορές υψηλού κινδύνου όπως η χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών.
Τον βαθμό ικανοποίησης των εφήβων από το σχολείο εξέτασε μελέτη του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας (ΕΠΙΨΥ), που διεξήχθη το 2018 σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 3.863 μαθητών της Στ΄ Δημοτικού, της Β΄ Γυμνασίου και της Α΄Λυκείου από 238 σχολικές μονάδες, στο πλαίσιο της «Πανελλήνιας Ερευνας για τις συμπεριφορές που συνδέονται με την υγεία των έφηβων-μαθητών». Οπως κατέδειξε η έρευνα, το 2018 τρεις στους πέντε εφήβους (60%) δήλωσαν ότι τους αρέσει το σχολείο, ωστόσο η ικανοποίηση μειώνεται σημαντικά όσο αυξάνεται και η ηλικία: οι 11χρονοι δηλώνουν ικανοποιημένοι σε ποσοστό 78,4%, οι 13χρονοι σε ποσοστό 53,9% και οι 15χρονοι σε ποσοστό 40%. Αντίθετα, στο 11,2% των εφήβων το σχολείο δεν αρέσει καθόλου, με το ποσοστό αυτό να φτάνει στο 15,2% μεταξύ των 15χρονων. Διαχρονικά, από το 1998 έως πέρυσι, το ποσοστό των εφήβων που αναφέρουν ότι δεν τους αρέσει καθόλου το σχολείο σχεδόν έχει διπλασιαστεί από 5,9% στο 11,2%.Το 2018 ένας στους τρεις μαθητές (31,8%) –κυρίως Γυμνασίου και Λυκείου– νιώθει πιεσμένος από το σχολείο. Το 27,4% απαντά ότι κάνει τουλάχιστον τρεις ώρες την εβδομάδα φροντιστήριο ή/και ιδιαίτερα για τα μαθήματα του σχολείου, και το 44,4% κάνει τουλάχιστον τρεις ώρες την εβδομάδα φροντιστήριο για την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2018 όλα τα ποσοστά που αφορούν σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα είναι μειωμένα σε σχέση με μία δεκαετία πριν (σημειώνεται ότι το 2006 σε αντίστοιχη έρευνα του ΕΠΙΨΥ, τουλάχιστον τρεις ώρες την εβδομάδα φροντιστήριο για σχολικά μαθήματα έκανε το 36% των εφήβων και για ξένες γλώσσες το 59,5%).
Πέρυσι, μόνο τρεις στους δέκα εφήβους (29,2%) δήλωναν ότι αισθάνονται υποστήριξη από τους συμμαθητές τους, σε σημαντικά χαμηλότερο ποσοστό τα κορίτσια (25,6%) σε σχέση με τα αγόρια (32,9%). Αντίστοιχα, μόλις δύο στους πέντε εφήβους απαντούν ότι νιώθουν υποστήριξη από τους δασκάλους και καθηγητές, ενώ αποδεκτοί από συμμαθητές και δασκάλους δηλώνουν σε χαμηλότερο ποσοστό έφηβοι χαμηλότερου οικονομικού επιπέδου, σε σχέση με συνομηλίκους τους μεσαίου και ανώτερου οικονομικού επιπέδου.
Οπως σχολίασε η ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών και επιστημονική υπεύθυνη του τομέα Επιδημιολογικών και Ψυχοκοινωνικών Ερευνών του ΕΠΙΨΥ, κ. Αννα Κοκκέβη, «παρά το γεγονός ότι η πλειονότητα των εφήβων είναι σε γενικές γραμμές ευχαριστημένη από το σχολείο, μια σημαντική μερίδα τους, κυρίως στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, δεν αντλεί ικανοποίηση από αυτό και δηλώνει ότι δεν λαμβάνει υποστήριξη ούτε από τους συμμαθητές ούτε από τους εκπαιδευτικούς. Τα ευρήματα αυτά υπαγορεύουν την ανάγκη ανάπτυξης πολιτικών και παρεμβάσεων που θα έχουν στόχο τη βελτίωση της επικοινωνίας και των σχέσεων μεταξύ όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας»ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Τα σχόλια είναι κλειστά.