Την διαδρομή που κάνει το ελληνικό ελαιόλαδο από τον παραγωγό μέχρι το ράφι του σούπερ μάρκετ, στην οποία επιβαρύνεται εντυπωσιακά με 60%, περιέγραψαν στο Open όπου μίλησε και ελαιοπαραγωγός Μανώλης Αναγνωστάκης.
Με μέτρο σύγκρισης μία ποσότητα 5 λίτρων, όπως περιγράφηκε, η αρχική τιμή και οι ανατιμήσεις ήταν οι εξής:
- 41,5 ευρώ πώληση από τον παραγωγό (8,3 ευρώ ανά λίτρο)
- 0,25 ευρώ για το φιλτράρισμα (περίπου 0,5% του αρχικού κόστους)
- 1,5 ευρώ για το δοχείο, 0,45 λεπτά για το καπάκι, 0,5 ευρώ για το ειδικό χαρτόνι με κυψέλες
- 1,3 κόστος μεταφοράς
- 3 ευρώ κέρδος για τον μεταποιητή
- 6,3 ευρώ ΦΠΑ
- 14,4 ευρώ κέρδος του λιανέμπορου
- Έτσι, φτάνει στα 69,2 ευρώ η τελική τιμή διάθεσης στο ράφι.
Όπως είπε ο κ. Αναγνωστάκης σχολιάζοντας τα 14,4 ευρώ που κερδίζει το σούπερ μάρκετ, «εμείς κερδίζουμε 2, 3, 4 ευρώ το πολύ στην σημερινή τιμή του ελαιόλαδου, ο παραγωγός εισπράττει ανά λίτρο ελαιόλαδου από 8,3-9 ευρώ, μέσο όρο 8,6 ευρώ ανά λίτρο» και «ο τυποποιητής πουλάει το 5λιτρο για παράδοση στην Αθήνα 48-50 ευρώ».
«Ο τρόπος που λειτουργούν οι αλυσίδες στην Ευρώπη δεν έχει καμία σχέση με τις ελληνικές», σημείωσε ο ίδιος.
«Μία γερμανική αλυσίδα π.χ. θα στείλει τους ανθρώπους της να κάνουν έρευνα, στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία … επιλέγουν έναν τυποποιητή που κρίνουν ως σοβαρό, πάνε απευθείας σε αυτόν, συνήθως από Οκτώβριο ως Δεκέμβριο.
Και λένε “για το επόμενο έτος χρειάζομαι π.χ. 2, 3, 4, 5 εκατομμύρια μπουκάλια του λίτρου, ή του μισού λίτρου”.
Ο τυποποιητής που ακούει για 5 εκατομμύρια μπουκάλια “κατεβαίνει” ακόμη και στο 0,01 ευρώ κέρδος ανά μπουκάλι. Γιατί έχει μπροστά του γιγάντια εταιρεία, εγγυημένη πληρωμή, τακτές παραδόσεις, τεράστιες οικονομίες κλίμακας».