Χανιά:Η αλήθεια για το Μετόχι του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΥΔΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΟΡΩΝΟΥ
Η αλήθεια για το Μετόχι του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος
Απάντηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Δαμασκηνού στο δημοσίευμα της 31ης Οκτωβρίου 2020 σε τοπικά ΜΜΕ.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ως αρχή να μην αντιδικεί έστω και αν διαβάλλεται, έστω και αν λοιδορείται, στο σημείο βέβαια πού δεν ανήκουν αυτά στα άρθρα 362 και 363 του ποινικού κώδικα (περί δυσφήμησης και συκοφαντικής δυσφήμησης).
Δεν είναι ασύνηθες πράγμα στην ιστορία της Εκκλησίας η συνάθροιση πιστού λαού επιζητούντος την ικανοποίηση ορισμένων επιθυμιών αυτού εκ μέρους της Εκκλησίας.

Η προσφυγή στον ημερήσιο τύπο των Χανίων ενός μέλους της τοπικής κοινωνίας, με απόψεις διαφορετικές από αυτές της Μονής της Αγίας Τριάδος για το ζήτημα του Μετοχίου του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος στον Παζινό Ακρωτηρίου δεν εκλαμβάνεται ούτε επίδειξη δυνάμεως, ούτε βέβαια οχλοκρατική ενέργεια. Πρόκειται για μία διατυπωθείσα επιθυμία έστω και με λανθασμένο τρόπο, τούτο θέλουμε να ελπίζουμε.

Ακόμη και σε περιόδους αυταρχικών καθεστώτων θα ακουγόταν αστείο ένας Νομάρχης να διαχειρίζεται μοναστηριακά συγκροτήματα και εκκλησιαστικές κτιριακές εγκαταστάσεις και να τις διανέμει κατά το δοκούν. Γιατί το Εφεδρικό Ταμείο στην περίπτωση των εκκλησιαστικών περιουσιών είχε προ πολλού αποφανθεί και μάλιστα λεπτομερώς περί του τί απαλλοτριώνει και διανέμει (Γαῖας και μόνον γαῖας, οὐδέν ἕτερον).

Προφανώς κάποιοι αγνοούν ότι τα κτιριακά συγκροτήματα των Μετοχίων, και δη οι ναοί αποτελούν αναπόσπαστα τμήματα των Μονών βάσει νόμου.
Ο χώρος του Μετοχίου του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος τα τελευταία χρόνια πέρα από την τέλεση κάποιων μυστηρίων κατά τις θερινές περιόδους και της ενοριακής χρήσης πεντάκις ή εξάκις το έτος, ουδέν έτερον έχει να παρουσιάσει. Αντιθέτως, μάλιστα, είχε μετατραπεί σε χώρο συνάθροισης πάσης φύσεως εξαρτημένων, όχι ο περιβάλλον χώρος, αλλά αυτός καθ’ αυτός ο εσωτερικός χώρος του κτιριακού συγκροτήματος.
Η αναφορά του κ. Χρήστου Μυλωνάκη για την τοποθέτηση της πινακίδος στην δυτική πλευρά του συγκροτήματος με την αναγραφή «Ἱερόν Μετόχιον» την οποία μάλλον προσφάτως αντελήφθη μαρτυρεί σύγχυση ή κακή πληροφόρηση. Ας εξετάσει επιμελώς την εν λόγω πράξη για να βεβαιωθεί περί του χρόνου και των λόγων τους οποίους τοποθετήθηκε και το πρόσωπον το οποίο την τοποθέτησε.

Αναφέρω στον κ. Μυλωνάκη ότι ο Ιερέας και εφημέριος του χωριού και του Μετοχίου ανέφερε σε εμάς ότι έχουν πολλοί και διάφοροι κλειδιά και μάλιστα ο χώρος του Μετοχίου γίνεται πολλές φορές κυρίως τις νύχτες τόπος διαφόρων περίεργων συναντήσεων και πράξεων. Αναγκάσθηκε δε να παραδώσει τα κλειδιά σε πρόσωπα άγνωστα σε εμένα και όταν ζήτησα να συναντηθούμε στο Μετόχιον μετά από προτροπή του εφημερίου τους δεν εμφανίστηκαν και ούτε κλειδιά μας έφεραν για να εισέλθουμε σε αυτό. Με άλλα λόγια ο Μητροπολίτης δεν έχει το δικαίωμα να εισέρχεται σε τόπο λατρείας της περιοχής του.
Επίσης, το ανακύψαν θέμα προέκυψε όταν ο εφημέριος του Μετοχίου και κάτοικοι μετά εκκλησιαστικών επιτρόπων ζήτησαν να συναντήσουν τον Καθηγούμενο όπως και έγινε παρουσία της προέδρου του τοπικού συμβουλίου. Παρά το γεγονός ότι έγιναν προτάσεις εκ μέρους του μοναστηριού προς την «επιτροπή» πού επισκέφθηκε την Μονή οι οποίες θα έδιδαν εργασία και τιμήν προς τα πρόσωπα της ενορίας και μόνον δεν έγιναν δεκτές με αποτέλεσμα να εκληφθούν και να διερμηνευθούν ως προσπάθειες σφετερισμού των δικαιωμάτων της ενορίας στο εν λόγω Μετόχιον, εκ μέρους της Μονής της Αγίας Τριάδος. Αυτό και μόνο δεικνύει εκ μέρους των εκπροσώπων του χωριού παντελή άγνοια αφορώσα τούς τίτλους κυριότητος της Μονής για τα μετόχια αυτής.

Αναλυτικά, ο καθηγούμενος της Μονής Επίσκοπος Δορυλαίου και βοηθός του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου, κ. Δαμασκηνός, του οποίου είναι γνωστό τοις πάσι το φίλεργο και τεράστιο ανακαινιστικό και φιλανθρωπικό έργο του στη Μονή και τη Μητρόπολη, ανέφερε σ’ αυτήν την συνάντηση την δημιουργία Λαογραφικού Μουσείου με υπαλλήλους μόνον εκ της περιοχής του Παζινού, συνεταιρισμού γυναικών μόνον από γυναίκες της ενορίας Παζινού, κοινωνικής κουζίνας για τις ανάγκες των πτωχών του Ακρωτηρίου ως προέκταση του Συσσιτίου της Ιεράς Μητροπόλεώς μας και βέβαια να συνεχίζει να εφημερεύει ο ίδιος κληρικός ο οποίος και ομολογεί ότι πάντοτε μνημονεύει σε αυτό τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη και τον εκάστοτε ηγούμενο. Βέβαια πού να γνωρίζει ο κ. Μυλωνάκης αυτά αφού σπανίως επισκέπτεται το Μετόχιον κατά τις ακολουθίες ο οποίες εγένοντο εκεί και ούτε την αναρτημένη πινακίδα, ως πιο πάνω αναφέραμε, δεν είχε αντικρύσει τόσα χρόνια!

Εν κατακλείδι δεν πρόκειται να καταλογίσουμε κακήν πρόθεση στον συντάκτη της επιστολής προς τα τοπικά ΜΜΕ με ημερομηνία 31 Οκτωβρίου 2020, αλλά και σε κανένα εκ των διαμαρτυρομένων κατοίκων του χωριού Παζινού-Γκαλαγκάδω Ακρωτηρίου αλλά απλώς άγνοια ιστορική. Έχουμε, όμως, υποχρέωση να στηρίξουμε την Μονή της Αγίας Τριάδος υπερασπιζόμενοι το δίκαιο και την αλήθεια επί του προκύψαντος θέματος, λέγοντας ότι η Ιερά Μονή της Αγίας Τριάδος ουδέποτε απεμπόλησε κυριαρχικά δικαιώματα για κανένα από τα μετόχια πού αναγράφονται στον κώδικα της Μονής. Ας προβληματιστούν έτεροι οι οποίοι έχουν καταπατήσει κυριαρχικά δικαιώματα του Εφεδρικού Ταμείου.

Το Μετόχιον του Αγίου Ιωάννη του Ελεήμονα είναι εκτός των άλλων ένα ιδιαίτερα σημαντικό θρησκευτικό μνημείο, που μέχρι τη δεκαετία του 1970 σωζόταν σε κατάσταση θλιβερού ερειπίου. Λόγω της ιδιαίτερης σημασίας του ως μνημείου αποκαταστάθηκε από την αρμόδια Αρχαιολογική Υπηρεσία με επανειλημμένες επεμβάσεις. Τα τελευταία χρόνια οι επεμβάσεις γίνοταν σε συνεργασία με τον τέως Δήμο Ακρωτηρίου και τον Προηγούμενο της Μονής π.Αμφιλόχιο Παπαγιαννάκη, ο οποίος ήταν και εφημέριος του Παζινού. Σκοπός ήταν η δημιουργία ενός Λαογραφικού Μουσείου για την περιοχή του Ακρωτηρίου, στόχο στον οποίο σκοπεύει να επανέλθει η σημερινή διοίκηση μέσα στο γενικότερο πλαίσιο των ενεργειών, στο οποίο προχωρεί ήδη η Μονή. Παρά ταύτα η εικόνα που αντικρίσαμε κατά την αυτοψία μας, ήταν εντελώς απογοητευτική και προσβλητική και για τον πολιτισμό μας. Επισυνάπτουμε φωτογραφίες πώς είναι το Μετόχιον σήμερα και την άσχημη εικόνα αυτού, την οποίαν και δεν θα επιτρέψουμε να συνεχισθεί αφού στο Μετόχιον θα γίνονται πλέον ακολουθίες κατά το πρόγραμμα πού θα συντάσσει η Ιερά Μονή και θα είναι επιτέλους ανοικτό προς τους προσκυνητές, αλλά και σε απλούς επισκέπτες αφού δεν ήταν τόσα χρόνια τούτο εφικτό.

Ωστόσο, θα ήθελα να επισημάνω ότι εύκολο είναι να σμικρύνει κάποιος έναν άνθρωπο και την ιδιότητα του και να μεγεθύνει τον εαυτό του αλλά αυτό είναι αποτέλεσμα μπερδεμένου και εμπαθούς προσώπου πού δεν τον σώζει η κατοχή ενός χώρου αλλά η μετοχή του στα μυστήρια της εκκλησίας, πού απαλλάσσει από ιδιοτέλειες και καιροσκοπισμούς ανάλογα με την δεκτικότητά του.

Τα σχόλια είναι κλειστά.