Η συνέντευξη του Υφυπουργού Αθλητισμού, που δημοσιεύεται σήμερα στην εφημερίδα “Παραπολιτικά” με τίτλο “Θα ξεχωρίσουν οι “υγιείς” οπαδοί από τους χούλιγκαν“:
-Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες γύρω από τους οποίους κινήθηκαν οι στοχεύσεις του αθλητικού νομοσχεδίου που καταθέσατε στη Βουλή σε ό,τι αφορά την πάταξη της αθλητικής βίας;
“Όπως ήδη συζητήθηκε σε τρεις συνεδριάσεις στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής -και την προσεχή εβδομάδα ολοκληρώνεται η διαδικασία με την εισαγωγή του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια προς ψήφιση- λαμβάνουμε σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, Προστασίας του Πολίτη και Δικαιοσύνης, πρόσθετες πρωτοβουλίες και θωρακίζουμε ακόμα περισσότερο το θεσμικό πλαίσιο για να αντιμετωπίσουμε τα ποικίλα φαινόμενα βίας, που παρεισφρέουν στον αθλητισμό και τον χρησιμοποιούν ως άλλοθι εκδήλωσής τους:
· Αυστηροποιούμε τους όρους λειτουργίας των Λεσχών Φιλάθλων και των Παραρτημάτων τους (Έδρα της στην έδρα σωματείου/ΠΑΕ/ΚΑΕ που την αναγνωρίζει, μέλη μόνο ενήλικοι και τουλάχιστον 50 άτομα, όλα με καθαρό ποινικό μητρώο),
· Θεσμοθετούμε προϋποθέσεις προσωρινής αναστολής ή και ανάκλησης της άδειας λειτουργίας των Λεσχών Φιλάθλων και των Παραρτημάτων τους στις περιπτώσεις που μέλη τους επιδεικνύουν παραβατική συμπεριφορά,
· Συστήνουμε «Ψηφιακό Μητρώο Μελών Λεσχών Φιλάθλων»,
· Αυξάνουμε τα κατώτατα όρια ποινών για αδικήματα βίας με αφορμή αθλητικές εκδηλώσεις ή αθλητικό υπόβαθρο και καθιερώνεται ειδικό ποινικό αδίκημα, για όσους έχουν καλυμμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους κατά τη διάρκεια αθλητικού αγώνα,
· Κλείνουμε κάθε «παράθυρο» στην αναστολή εκτέλεσης ποινής για αδικήματα οπαδικής βίας (Ιδιώνυμο),
· Ενισχύουμε τα διοικητικά πρόστιμα και τις πειθαρχικές ποινές σε βάρος του αθλητικού σωματείου ή της ΠΑΕ ή της ΚΑΕ που έχει αναγνωρίσει Λέσχη Φιλάθλων, όταν παραβιάζεται η υποχρέωση άσκησης ελέγχου και εποπτείας επ’ αυτής,
· Προβλέπουμε χρήση συγκεκριμένων ζωνών ή τμημάτων των κερκίδων αθλητικών εγκαταστάσεων μόνο από κατόχους «εισιτηρίων διαρκείας»
· Και για να εφαρμοσθούν όλα αυτά, αναστέλλεται προσωρινά η λειτουργίας όλων των Λεσχών Φιλάθλων και των Παραρτημάτων τους έως τις 31 Ιουλίου”.
-Πώς θα λειτουργεί το «Ψηφιακό Μητρώο Μελών Λεσχών Φιλάθλων»;
“Στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης συστήνεται το «Ψηφιακό Μητρώο Μελών Λεσχών Φιλάθλων». Σ’ αυτό θα καταχωρίζονται όλα τα μέλη των Λεσχών και των Παραρτημάτων τους, από τους νόμιμους εκπροσώπους τους και την ορθή τήρηση θα εποπτεύει και θα έχει την ευθύνη, το σωματείο/ΠΑΕ/ΚΑΕ που έχει αναγνωρίσει κάθε Λέσχη.
Πρόσβαση στο Μητρώο, για λόγους δημόσιας ασφάλειας, θα έχει και η Αστυνομική Διεύθυνση Πρόληψης Αθλητικής Βίας.
Σε κοινή μας Απόφαση με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα ρυθμίσουμε άμεσα όλα τα υπόλοιπα θέματα σύστασης και λειτουργίας του Μητρώου, το οποίο θα ανανεώνεται τουλάχιστον μία φορά κάθε χρόνο”.
-Σχετικά με το θέμα των Συνδέσμων, έχει ακουστεί το επιχείρημα ότι «μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά» κυρίως λόγω της πρόβλεψης ότι αν ένα μέλος παραβεί την αθλητική νομοθεσία θα προβλέπεται συνολικά λουκέτο στις Λέσχες. Πώς απαντάτε σε αυτές τις αιτιάσεις;
“Δεν ισχύει κάτι τέτοιο και επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά ότι ως Κυβέρνηση είμαστε υπέρ της λειτουργίας των Λεσχών Φιλάθλων, με διαφάνεια και νόμιμες διαδικασίες. Θέλουμε τις Λέσχες Φιλάθλων, τις έχει ανάγκη ο αθλητισμός, αρκεί να αποτελούν εστίες συλλογικότητας για να ψυχαγωγηθούν, να υποστηρίζουν οργανωμένα και μεθοδικά την ομάδα τους και να αναπτύσσουν ωφέλιμες κοινωνικές δράσεις.
Απορρίπτουμε τις Λέσχες «παραβατικότητας» και ανάπτυξης εγκληματικών στοιχείων. Πιστεύουμε στην αυτοκάθαρσή τους, είμαστε βέβαιοι ότι θα συνταχθούν με όσα αυστηρότερα προβλέπει η νομοθεσία και τις θεωρούμε συνοδοιπόρους στον αγώνα για την καταπολέμηση της βίας.
Το τόνισα, άλλωστε, και στους εκπροσώπους των 10 από τις 12 νόμιμες Λέσχες (με 222 παραρτήματα), που υφίστανται αυτή τη στιγμή, στη μεγάλη και πολύωρη διαβούλευση – σύσκεψη όλων των θεσμικών και αθλητικών φορέων που διοργανώσαμε την περασμένη εβδομάδα.
Και αναμένουμε από μεριάς των εκπροσώπων των νόμιμων Λεσχών να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να δείξουν έμπρακτα, τις προσεχείς ημέρες, πως όσα συζητήσαμε σ’ αυτή τη μεγάλη σύσκεψη, που για πρώτη φορά ήταν -όπως έπρεπε- συνομιλητές, τα ασπάζονται. Και λέω «για πρώτη φορά», καθώς και στο πρόσφατο παρελθόν είχε γίνει μια προσπάθεια συνεννόησης και συνάντησης από μέρους μας, αλλά δεν μπόρεσαν να συνεννοηθούν μεταξύ τους και έτσι «ναυάγησε» τότε η προσπάθεια. Ελπίζω ότι κάτι έχει αλλάξει τώρα και κάπως έχουν ωριμάσει οι εκπρόσωποι των νόμιμων Λεσχών.
Ωστόσο, εφόσον ένα μέλος της Λέσχης ή Παραρτήματός της, υποπέσει σε βαρύ αδίκημα, όπως αυτά περιγράφονται στο νόμο, είναι λογικό να υπάρξει συνέπεια. Αναλόγως, από έναν έως 12 μήνες αναστολής λειτουργίας της Λέσχης ή του Παραρτήματος. Και φυσικά, αποπομπή του παραβατικού μέλους.
Αυτό δεν λέγεται «μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά», το αντίθετο: Ήρθε η ώρα να χωρίσουν η ήρα από το στάρι, οι υγιείς οργανωμένοι οπαδοί από τους χούλιγκαν”.
-Με ποιο τρόπο θα προσδιορίζεται νομικά η ευθύνη των Αθλητικών Ανωνύμων Εταιρειών για περιστατικά αθλητικής βίας και με ποια λογική θα επιβάλλονται οι αντίστοιχες κυρώσεις από την στιγμή που κάποια γεγονότα μοιραία δεν είναι δυνατόν να ελεγχθούν από αυτές;
“Όπως ξέρετε, προκειμένου να συσταθεί νόμιμα μία Λέσχη Φιλάθλων, θα πρέπει το ερασιτεχνικό σωματείο, η ΠΑΕ ή η ΚΑΕ, να χορηγήσει σχετική βεβαίωση και να την αναγνωρίσει. Εφόσον, λοιπόν, χορηγούν τη βεβαίωση, υποχρεούνται να ασκούν με εκπρόσωπό τους εποπτεία και έλεγχο στις Λέσχες που έχουν αναγνωρίσει.
Υπάρχει -και δεν νομίζω ότι αμφισβητείται από κάποιον- αντικειμενική (όχι ποινική) ευθύνη τους για οποιεσδήποτε πράξεις βίας των μελών των νόμιμων Λεσχών τους, όταν αυτές τελούνται στο γήπεδο, είτε κατά τις οργανωμένες μετακινήσεις τους, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από τη λήξη των αγώνων.
Σε άλλες σοβαρές περιπτώσεις επεισοδίων και εν γένει φαινομένων βίας από μέλη Λεσχών -μακριά, ωστόσο, από το γήπεδο και σε χρόνο διαφορετικό από αθλητικές εκδηλώσεις- θα εξετάζεται ο βαθμός ευθύνης του σωματείου/ΠΑΕ/ΚΑΕ, κατόπιν κλήσης σε ακρόαση και εισήγησης από την ΔΕΑΒ διοικητικών κυρώσεων (πρόστιμο ύψους 10.000€ έως 1.000.000€)”.
-Για ποιες περιπτώσεις προβλέπεται να προχωρήσει η Κυβέρνηση σε κατάργηση του ανασταλτικού χαρακτήρα των ποινών για φαινόμενα αθλητικής βίας;
“Πρόκειται για το γνωστό «ιδιώνυμο», που επαναφέραμε με τον ν. 4809 τον περασμένο Ιούνιο. Πλέον, κλείνει κάθε πιθανή εξαίρεσή του και για μία σειρά από αδικήματα, απαγορεύεται η αναστολή έκτισης της ποινής τους σε περίπτωση καταδίκης ή η μετατροπή της σε κοινωφελή εργασία.
Τα σημαντικότερα τέτοια αδικήματα είναι η ρίψη αντικειμένων στον αγωνιστικό χώρο, οι βιαιοπραγίες οπουδήποτε, η κατοχή αντικειμένων που μπορούν να προκαλέσουν σωματική βλάβη, η κατοχή βεγγαλικών, καπνογόνων, φωτοβολίδων και λοιπών εύφλεκτων υλικών, η είσοδος σε αθλητική εγκατάσταση με καλυμμένα χαρακτηριστικά του προσώπου και φυσικά όλα τα κακουργηματικής φύσεως αδικήματα”.
-Ποιες είναι οι διατάξεις που προωθούνται για το θέμα της χρήσης κουκούλας στους αγωνιστικούς χώρους;
“Όπως προανέφερα, το θέμα της χρήσης κουκούλας στους αγωνιστικούς χώρους, διάταξη την οποία εισηγήθηκε το Υπουργείο Δικαιοσύνης και συμφωνούμε, προβλέφθηκε ως περίπτωση στο «ιδιώνυμο». Όποιος λοιπόν εισέρχεται και παραμένει σε αθλητική εγκατάσταση με καλυμμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου του (κουκούλα, full face κλπ), με σκοπό να παρεμποδίσει την ταυτοποίησή του τελώντας αξιόποινες πράξεις, θα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών και η ποινή αυτή δεν θα αναστέλλεται και δεν θα μετατρέπεται”.
Τα σχόλια είναι κλειστά.