Το 2021 ήταν για όλους άλλη μια δύσκολη χρονιά. Δύο προβλήματα κυριάρχησαν παγκοσμίως: α) Η πανδημία και οι συνέπειές της σε υγειονομικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο και β) Οι συνέπειές της κλιματικής αλλαγής που άρχισαν να εκδηλώνονται με πυρκαγιές και πλημμύρες. Αν προσθέσουμε, σε τοπικό επίπεδο, το σεισμό που έπληξε την ευρύτερη περιοχή μας (Αρκαλοχώρι), συμπληρώνεται το παζλ της δύσκολης συνθήκης που βιώσαμε και εξακολουθούμε να βιώνουμε.
Στο ΚΕΣΑΝ, σ’ αυτή τη δύσκολη συγκυρία, καταφέραμε -με πολύ προσπάθεια- να κρατήσουμε ζωντανή τη λειτουργία όλων των Τομέων Δράσης του, δουλεύοντας με τις ομάδες μας άλλοτε δια ζώσης και άλλοτε διαδικτυακά. Η αυστηρή τήρηση των μέτρων και των σχετικών πρωτοκόλλων προστασίας από την πανδημία είχε σαν αποτέλεσμα οι αποδέκτες των δράσεών μας να είναι λιγότεροι αριθμητικά
Ωστόσο γνωρίζουμε πως η αποτελεσματικότητα της πρόληψης δε μετριέται με μόνο με αριθμούς αλλά με άλλα σημαντικά ποιοτικά στοιχεία.
Απολογισμός δράσεων ανά Τομέα
(Σύνολο: 1065 εξυπηρετούμενοι)
1. Επιμόρφωση Γονέων Μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
(46 γονείς)
Τρεις (03) Ομάδες Γονέων για γονείς παιδιών 4-11 ετών με θέμα: “Επικοινωνία στην οικογένεια – Ενίσχυση Γονεϊκού ρόλου”.
Μία (01) Ομάδα Γονέων για γονείς παιδιών 12-18 ετών με θέμα: “Επικοινωνία στην οικογένεια – Ενίσχυση Γονεϊκού ρόλου”.
Ένα (01) Διαδικτυακό Διαδραστικό Εργαστήριο για Γονείς με θέμα: “Διαχείριση άγχους κατά την περίοδο των Πανελλήνιων εξετάσεων – Πώς οι γονείς μπορούν να προσφέρουν ψυχοσυναισθηματική στήριξη στα παιδιά τους”.
Στο πλαίσιο υλοποίησης της συγχρηματοδοτούμενης Πράξης με τίτλο: «Δίκτυο Δομών και Υπηρεσιών για την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων»,
με Κωδικό ΟΠΣ 5055293 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (Ε.Π.) «Κρήτη 2014-2020».
2. Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
(93 εκπαιδευτικοί)
2.1. Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:
Μια (01) Διαδικτυακή Διαδραστική Ομάδα Νηπιαγωγών με θέμα: “Ενδυνάμωση του ρόλου του νηπιαγωγού και διαχείριση της σχέσης με τους γονείς”.
Ένας (01) Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Νεοδιόριστων Νηπιαγωγών με θέμα: “Ξεκινώντας ένα νέο ταξίδι στην εκπαιδευτική κοινότητα”.
Ένα (01) Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα σε Δασκάλους Γ’ και Δ’ τάξης Δημοτικού με θέμα: “Το Σπίτι των Παιδιών”.
2.2. Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:
Ένα (01) Διαδικτυακό Επιμορφωτικό Πρόγραμμα Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με θέμα: “Ο Εαυτός μου και οι Άλλοι”.
Συμμετοχή στο Διαδικτυακό Επιμορφωτικό Σεμινάριο Ανατροφοδότησης, στο πλαίσιο του Εκπαιδευτικού – Διεπιστημονικού Προγράμματος Μετάβασης για τα διδακτικά Αντικείμενα, με την επιστημονική επιμέλεια της Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου Φιλολόγων Π.Ε. Ηρακλείου του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης και τη συνεργασία της Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ΠΕ70 της 10ης Ενότητας των Σχολικών Μονάδων Π.Ε. Ηρακλείου του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης, με κεντρικό θέμα: “Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς, Συντονιστές/ Συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου και υποστηρικτικές Δομές Εκπαίδευσης – Διδακτικές και παιδαγωγικές Παρεμβάσεις”. Παρουσίαση στην Ενότητα: “Υποστηρικτικές Δομές Εκπαίδευσης και Μετάβαση”, θέμα ομιλίας: “Προετοιμάζοντας το ταξίδι της Μετάβασης σε γνώριμα και άγνωστα τοπία: Η βαλίτσα μου”. Στο πλαίσιο του Ετήσιου Προγραμματισμού του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης.
3. Εκπαίδευση Μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
(411 μαθητές)
3.1. Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:
Δύο (02) Βιωματικά Εργαστήρια, διάρκειας 2 ωρών έκαστο, με θέμα: “Διαδρομές μέσα από την τέχνη και την συνύπαρξη”, σε μαθητές Ε’ τάξης του 7ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου. Σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του Σχολείου (33 άτομα).
3.2. Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:
Δεκατέσσερις (14) Διαδικτυακές Διαδραστικές Συναντήσεις σε Μαθητές Β’ και Γ’ Λυκείου, διάρκειας 01 ώρας έκαστη, με θέμα: “Διαχείριση άγχους εν μέσω πανδημίας”.
Πιλοτικό Πρόγραμμα Ενδυνάμωσης της Σχολικής Ζωής μέσω της Συμμετοχικής Τέχνης με θέμα: “Διαδρομές μέσα από την τέχνη και την συνύπαρξη”, με μαθητές και εκπαιδευτικούς από τα Γυμνάσια Αρκαλοχωρίου, Θραψανού και Καστελλίου του Δήμου Μινώα Πεδιάδος.
Μια (01) Ομάδα Νέων 12-18 ετών με θέμα “Super Skills for Life”, με νέους από το Αρκαλοχώρι, το Θραψανό και το Καστέλλι του Δήμου Μινώα Πεδιάδος.
Ένα (01) Διαδικτυακό Διαδραστικό Εργαστήριο με θέμα: “Αλλαγές, σχέσεις, αξίες”, στην ομάδα μαθητών: “Μικροί δημοσιογράφοι εν τάξη” του Πρότυπου Γυμνασίου Ηρακλείου.
Ένα (01) Βιωματικό Εργαστήριο με θέμα: “Η φύση της εργασίας στο Κέντρο Πρόληψης – Το προφίλ των εργαζομένων”, σε μαθητές του Σχολείου Ευρωπαϊκής Παιδείας.
Συμμετοχή στην Εικονική Κοινωνική Επιχείρηση – Καινοτόμα Ηλεκτρονική Πλατφόρμα “StandbyMe” μαθητών και εκπαιδευτικών του Γενικού Λυκείου Επισκοπής, που παρέχει δωρεάν ψυχολογική στήριξη σε εφήβους νέους σε ζητήματα άγχους, ενδοοικογενειακής βίας, εξαρτήσεων/εθισμού και κατάθλιψης.
4. Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
(06 φοιτητές)
5. Νέοι
(28 νέοι)
5.1. Μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση:
Μια (01) Διαδικτυακή Διαδραστική Ομάδα σε σπουδαστές της Σχολής ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, Ειδικότητας Βοηθών Γενικής Βρεφονηπιοκομίας με θέμα: “Ψυχική Ενδυνάμωση”.
5.2. Παιδιά/ Έφηβοι εκτός Σχολικού Πλαισίου:
Μια (01) Βιωματική Ομάδα σε νέους 12-18 ετών από τα σχολεία Αρκαλοχωρίου, Θραψανού και Καστελλίου του Δήμου Μινώα Πεδιάδος με θέμα: “Super Skills for Life”.
5.3. Νέοι Ενήλικες:
Μια (01) Διαδικτυακή Διαδραστική Ομάδα σε νέους 18-30 ετών με θέμα: “Ψυχική Ενδυνάμωση”.
6. Δικτύωση με Κοινότητα – Φορείς
6.1. Παρεμβάσεις:
(481 εξυπηρετούμενοι)
Μια (01) Διαδικτυακή Εκπαιδευτική Ημερίδα, διάρκειας 04 ωρών, στο πλαίσιο της ανάπτυξης και υλοποίησης της δράσης “Πρόληψη και Διαχείριση της Χρήσης Καπνού στα Σχολεία”, με σκοπό την ευαισθητοποίηση/ ενημέρωση των Επαγγελματιών Υγείας και Δημόσιας Υγείας της 7ης ΥΠΕ για το εκπαιδευτικό εργαλείο “Κάπνισμα: Όχι Εμείς!”.
Ένα (01) Διαδικτυακό Διαδραστικό Εργαστήριο με θέμα: “Αξιοποιώντας τις προσωπικές αξίες στη διαμόρφωση της επαγγελματικής ταυτότητας στον χώρο της Πρόληψης” σε εργαζόμενους του προγράμματος ΕΣΠΑ του ΟΚΑΝΑ.
Συμμετοχή με την ομιλία “Ζητήματα και προτάσεις για το πεδίο της Πρόληψης των Εξαρτήσεων στη χώρα μας”, στη διαδικτυακή εκδήλωση: Κρήτη: “Συζητάμε και διαμορφώνουμε με την κοινωνία το Πρόγραμμα Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ: Με τους υγειονομικούς, τους ασθενείς και τις τοπικές κοινωνίες σχεδιάζουμε το νέο ΕΣΥ και τη Δημόσια Υγεία στη χώρα”.
6.2. Συνεργασίες με Φορείς της Τοπικής Κοινότητας:
Συμμετοχή στην Επιστημονική και στην Οργανωτική Επιτροπή “Παρεμβάσεις Πρόληψης: Αλκοόλ και Νέοι”, που συντονίζει η 7η Υγειονομική Περιφέρεια Κρήτης.
Συμμετοχή στην Επιστημονική Επιτροπή “Ηράκλειο, η πόλη που μαθαίνει”, του Παγκοσμίου Δικτύου της UNESCO, που συντονίζει ο Δήμος Ηρακλείου – Αντιδημαρχία Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς.
Συμμετοχή στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: “Πρόγραμμα Υπηρεσιών Πρόληψης στην Περιφέρεια Κρήτης”. Δράση: “Διερεύνηση και αποτύπωση υφιστάμενων και αναδυόμενων αναγκών ψυχοκοινωνικής υγείας”. Σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ και το ΕΚΤΕΠΝ – ΕΠΙΨΥ.
Διερεύνηση παρεμβάσεων στις σεισμόπληκτες περιοχές – Διερεύνηση αναγκών πληγέντων. Συναντήσεις με Φορείς, Επαγγελματίες Υγείας και πληγέντες του Δήμου Μινώα Πεδιάδος.
6.3. Κοινωνική Δικτύωση:
Ιστοσελίδες και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: ΚΕΣΑΝ – Κέντρο Πρόληψης και MOVERE: ένα πρόγραμμα για τα συναισθήματα.
Πλατφόρμα με προτάσεις έγκυρης και έγκαιρης ενημέρωσης για τον Covid-19, υποστήριξης, επικοινωνίας, διασύνδεσης, αλλά και δημιουργικής αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου: “Κε-σαν …στο σπίτι σου!”.
6.4. Πανελλήνιο Δίκτυο Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης:
Το ΚΕΣΑΝ – Κέντρο Πρόληψης είναι ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Πανελλήνιου Δικτύου Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης.
7. Ατομικά ραντεβού:
Ατομικά ραντεβού με σχολικούς συμβούλους, υπεύθυνους γραφείων σχολικών δραστηριοτήτων, διευθυντές, εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές, νέους και παρεμβάσεις σε θέματα όπως χρήση ουσιών, επιθετική συμπεριφορά, προβλήματα /δυσκολίες στην οικογένεια, στο σχολείο κ.λπ.
8. Εκπαίδευση – Δια Βίου Μάθηση Στελεχών Πρόληψης:
Συμμετοχή των Στελεχών Πρόληψης σε Σεμινάρια/ Ημερίδες/ Εκπαιδεύσεις.
Τα σχόλια είναι κλειστά.