Μια νέα σημαντική πύλη εισόδου στο δυτικό άκρο της αποκτά η Κρήτη, καθώς το Λιμενικό Ταμείο Χανίων προχωρά τις διαδικασίες για την εκπόνηση της μελέτης με τίτλο, «μελέτη επικαιροποίησης χωροταξικής οργάνωσης και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων λιμένα Κισάμου», εγκρίνοντας το ποσό που απαιτείται εγγράφοντας το , στον προϋπολογισμό του 2022.
Η εκπόνηση τους αποτελούσε χρόνιο αίτημα των Αρχών και των κατοίκων της περιοχής Κισάμου ,ενώ πρόσφατα είχε αποτελέσει θέμα συζήτησης και διαβούλευσης του Δημάρχου και Δημοτικού Συμβουλίου Κισσάμου με το Λιμενικό Ταμείο. Χανίων.
To AΠΕ –ΜΠΕ παρουσιάζει το ιστορικό και την πορεία των πρωτοβουλιών για αναβάθμιση του λιμανιού που βρίσκεται στην τοποθεσία «Καβονήσι», που ξεκίνησαν το 1996
Έξι λιμενικά τμήματα
Με το νέο προγραμματικό σχέδιο που παρουσιάζει το ΑΠΕ –ΜΠΕ το λιμάνι της Κισάμου, χωρίζεται σε έξι λιμενικά τμήματα. Τμήμα ακτοπλοΐας, τμήμα ημερόπλοιων, εμπορικό τμήμα ,ναυπηγοεπισκευαστικό τμήμα, τμήμα αλιείας και τμήμα αναψυχής. Παράλληλα προβλέπεται και η χωροθέτηση τουριστικού τμήματος. Η σημασία του λιμανιού.
Το λιμάνι στο «Καβονήσι», αποτελεί και σήμερα ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Κρήτης. Συνδέει την μεγαλόνησο με τα Αντικύθηρα, τα Κύθηρα, την Πελοπόννησο και τον Πειραιά. Παράλληλα από εκεί εκτελούνται τα δρομολόγια των πλοίων προς Μπάλο και Γραμβούσα σημεία πολύ μεγάλης τουριστικής επισκεψιμότητας, ενώ σε αυτό φιλοξενούνται και αλιευτικά σκάφη. Το ιστορικό .Από το 1996 … μέχρι σήμερα.
Η αξιοποίηση του λιμανιού της Κισάμου έχει περάσει κυριολεκτικά από « σαράντα κύματα», καθώς οι σχετικές διαδικασίες ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του 1996 όταν με κοινή υπουργική απόφαση εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι, για την κατασκευή έργων, με χρονικό διάστημα ισχύος έως 31 Δεκεμβρίου 2006.
Στο μεσοδιάστημα το 2002, μετά από αίτημα της τότε διοίκησης, εγκρίθηκε από την Περιφέρεια η μελέτη για ένα νέο προγραμματικό σχέδιο. Το 2007 το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ενέκρινε την προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του λιμανιού καθώς και το προγραμματικό σχέδιο.
Ακολούθησε το 2008, η απόφαση για χωροθέτηση τουριστικού λιμένα στο ανατολικό άκρο του λιμανιού, δυναμικότητας 180 θέσεων ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής, και την ίδια χρονιά η θετική γνωμοδότηση επί της προμελέτης για έργα βελτίωσης και το προγραμματικό σχέδιο κατόπιν προκαταρκτικής περιβαλλοντικός εκτίμησης και αξιολόγησης.
Τον Απρίλιο του 2015 με υπουργική απόφαση ορίστηκαν τα όργανα για την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και το νέο προγραμματικό σχέδιο και τον ίδιο μήνα η Λιμενική Επιτροπή αποφάσισε την επέκταση της υφιστάμενης χερσαίας ζώνης και την δημιουργία θαλάσσιας ζώνης.
Ωστόσο η συγκεκριμένη επέκταση , δεν εγκρίθηκε από την Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων για λόγους προστασίας Αρχαιοτήτων στην περιοχή επέκτασης που μαρτυρούν την χρήση του χώρου κατά τους Ρωμαϊκούς και Βυζαντινούς χρόνους. Ακολούθησε σειρά αποφάσεων και το 2020 οριστικοποιήθηκε ότι θα πρέπει να γίνει επικαιροποίηση της χωροταξικής οργάνωσης του λιμανιού και όχι γενικό προγραμματικό σχέδιο που θα συνοδεύεται που μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και εναλλακτικά από φάκελο τροποποίησης απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για τυχόν νέα έργα και θα αφορά την συνολική έκταση της χερσαίας ζώνης του λιμένα , συμπεριλαμβανομένων και των διαδικασιών χωροθέτησης τουριστικού λιμένα.
Επέκταση και του προβλήτα στο Τελωνείο. Παράλληλα από τον Λιμενική Επιτροπή προωθούνται οι διαδικασίες και για την εκπόνηση μελέτης που αφορά την ανακατασκευή και επέκταση του προβλήτα παλαιού Τελωνείου Κισάμου. Στόχος είναι η αποσυμφόρηση του κεντρικού λιμένα Κισάμου με τον ελλιμενισμό μικρών πλοίων που εξυπηρετούν τουριστικά της γύρω περιοχές.
Στο πλαίσιο αυτό απαιτούνται, μελέτες για την βυθομετρική και τοπογραφική αποτύπωση, ατμομηχανική διερεύνηση, μελέτη λιμενικών έργων, περιβαλλοντικών επιπτώσεων , ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και υποβρύχια έρευνα της υφιστάμενης κατάστασης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ