Αεροδρόμιο Χανίων – Τι συνέβη με τουρίστρια που έπαθε επιληπτική κρίση

Σοβαρά ερωτήματα όσον αφορά την αντιμετώπιση έκτακτων ιατρικών περιστατικών και μάλιστα ενώ ξεκινάει η τουριστική περίοδος, εγείρονται για το αεροδρόμιο Χανίων, καθώς ένα πρόσφατο συμβάν δείχνει τη «γύμνια» που φαίνεται να επικρατεί σε αυτόν τον τομέα.

Αεροδρόμιο Χανίων – Τι συνέβη με τουρίστρια που έπαθε επιληπτική κρίση

Την Παρασκευή 10 Μαΐου, νωρίς το απόγευμα, μια επιβάτης που είχε φτάσει από το Βερολίνο, έχασε τις αισθήσεις της στο πεζοδρόμιο ακριβώς δίπλα στην έξοδο των αφίξεων. Δεν είχε επαφή με το περιβάλλον για κάποιο χρονικό διάστημα και φέρεται να παρουσίασε επιληπτική κρίση.

Στο αεροδρόμιο δεν υπήρχε γιατρός εκείνη την ώρα, ούτε νοσοκόμος ή διασώστης. Από εκεί και πέρα, δύο αναγνώσεις υπάρχουν για το τί ακολούθησε.

Όπως υποστήριξε στο zarpanews.gr ένας Έλληνας απόστρατος πιλότος που τυχαία βρισκόταν στο σημείο και προσέφερε πρώτες βοήθειες στη γυναίκα, εκτός από το ότι δεν υπήρχε γιατρός, φαίνεται ότι δεν υπήρξε και κάποιο μέλος του προσωπικού που να μπορούσε να βοηθήσει.

Ο ίδιος ανέφερε ότι επικράτησε αναστάτωση όπου κανείς δεν ήξερε τι να κάνει, ότι αναζητείτο κουτί πρώτων βοηθειών και δεν βρέθηκε και πως το μόνο που έκανε το προσωπικό ήταν να καλέσει το ΕΚΑΒ. Η κατάσταση της γυναίκας βελτιώθηκε κάπως, αν και συνέχισε να μην έχει επαφή με το περιβάλλον. Τελικά παρελήφθη από ασθενοφόρο.

Η απάντηση της Fraport

Το zarpanews.gr επικοινώνησε με τη Fraport, η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Χανίων και έλαβε απάντηση όπου η εταιρία επιβεβαιώνει μεν το συμβάν, υποστηρίζει όμως ότι υπήρξε άμεση αντίδραση.

Σύμφωνα με την εταιρία, ένας ambassador (σ.σ. υπάλληλος αεροπορικής εταιρίας) είδε το περιστατικό, αμέσως ειδοποίησε στέλεχος του αεροδρομίου και μέσα σε λίγα λεπτά στη γυναίκα προσφέρθηκαν πρώτης βοήθειες, ενώ έγινε ανακοίνωση για το αν στον χώρο υπήρχε γιατρός ή διασώστης.

Υποστηρίζει ακόμα ότι το προσωπικό είναι εκπαιδευμένο στο να προσφέρει πρώτες βοήθειες και πως το ασθενοφόρο που παρέλαβε τη γυναίκα έφτασε σε περίπου 25 λεπτά.

Συγκεκριμένα, αναφέρει:

«Επιβάτης ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΔΟ, υπέστη επιληπτική κρίση στο χώρο των αφίξεων το μεσημέρι της Παρασκευής 10/5. Ambassador του αεροδρομίου ενημερώνει αμέσως για το περιστατικό και η Terminal Supervisor του αεροδρομίου, φτάνει στο σημείο, μέσα σε δύο λεπτά, από τη γνωστοποίησή του, προσφέροντας στην επιβάτη κουβέρτα και πρώτες βοήθειες.

Ταυτόχρονα, πραγματοποιείται η διαδικασία ανεύρεσης ιατρικού προσωπικού από τους παρευρισκόμενους, με δεδομένο ότι εκείνη τη στιγμή δεν υπήρχε ιατρός στο αεροδρόμιο.

Με τη βοήθεια διασώστη ο οποίος προθυμοποιήθηκε να συνδράμει με τις γνώσεις του για την παροχή εξειδικευμένης βοήθειας, άμεσα, της παράσχεται φροντίδα. Το ΕΚΑΒ καλείται 5 λεπτά μετά από την αρχική ενημέρωση του Κέντρου Επιχειρήσεων με την απάντηση ότι είναι άμεσα διαθέσιμο. Πραγματοποιείται και δεύτερη κλήση στο ΕΚΑΒ για περαιτέρω ενημέρωση για την πορεία της υγείας του ασθενούς. Τέλος, το ΕΚΑΒ καταφθάνει στο αεροδρόμιο 25 λεπτά μετά την πρώτη κλήση και διακομίζει την ασθενή.

Στο σημείο αυτό, θα πρέπει να τονίσουμε ότι η αντιμετώπιση του συγκεκριμένου περιστατικού από το προσωπικό του αεροδρομίου, ήταν άμεση, καταλυτική και χωρίς καθυστερήσεις. Επιπρόσθετα, η μόνιμη στελέχωση και η παρουσία ιατρού στο αεροδρόμιο, υποχρέωση η οποία άπτεται στη 7η Υγειονομική Περιφέρεια Κρήτης φαίνεται να μην είναι εφικτή.

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με το σχετικό ΦΕΚ, δεν επιβάλλεται η λειτουργία ιατρείου στον αερολιμένα Χανίων με ιατρό επί μονίμου βάσεως, καθώς ο αριθμός των διακινούμενων επιβατών δεν υπερβαίνει τα 7,5 εκατομμύρια ετησίως.

Παράλληλα, η Fraport Greece, ως φορέας διαχείρισης του αεροδρομίου, υποχρεούται βάσει του ΦΕΚ να συνάψει συμφωνία με το ΕΚΑΒ, η οποία έχει ήδη πραγματοποιηθεί και ισχύει. Σύμφωνα μάλιστα με τη συγκεκριμένη συμφωνία-σύμβαση, το ασθενοφόρο προβλέπεται να φτάσει εντός συγκεκριμένου χρόνου (SLA, Service Level Agreement) στο αεροδρόμιο.

Προς τη διευκόλυνση του έργου του ΕΚΑΒ, η εταιρεία έχει ήδη προβεί στη δωρεά νέων ασθενοφόρων στις αντίστοιχες υπηρεσίες του ΕΚΑΒ, στις περιοχές που δραστηριοποιούνται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

Επιπλέον, και όπως προβλέπεται, το προσωπικό της εταιρείας έχει εκπαιδευθεί ώστε να μπορεί να παρέχει υπηρεσίες πρώτων βοηθειών όπου και όποτε χρειαστεί, κάτι που ήδη συνέβη κατά τη διάρκεια του περιστατικού.»

Απαιτείται πλήρης ιατρική κάλυψη

Όποια από τις δύο αναγνώσεις και να ισχύει, είναι ξεκάθαρο ότι στο αεροδρόμιο Χανίων υπάρχει πρόβλημα όσον αφορά την ιατρική κάλυψη σε έκτακτα περιστατικά.

Σύμφωνα με πληροφορίες του zarpanews.gr, στο «Δασκαλογιάννης» πρακτικά αυτή υφίσταται μόνο από τις 8 το πρωί ως τις 3 το μεσημέρι και όχι απαραίτητα όλες τις ημέρες. Εκεί λειτουργεί ειδικό περιφερειακό ιατρείο αερολιμένος στο οποίο υπηρετεί μια ιατρός, ενώ τον περασμένο Σεπτέμβριο προστέθηκε ένας ακόμα γιατρός ως αγροτικός (!). Αμφότεροι όμως κάνουν ταυτόχρονα εφημερίες στο νοσοκομείο Χανίων και προφανώς, όταν συμβαίνει αυτό, δεν βρίσκονται στο αεροδρόμιο.

Έτσι η κάλυψη είναι στην καλύτερη περίπτωση αποσπασματική. Στο μεταξύ, το καλοκαίρι το αεροδρόμιο θα δεχτεί κυριολεκτικά εκατομμύρια επιβάτες που θα έρχονται και θα φεύγουν σε όλη τη διάρκεια του 24ωρου.

Από τη Fraport επισημαίνουν ότι η ιατρική κάλυψη, με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, είναι αρμοδιότητα της υγειονομικής περιφέρειας – δηλαδή του ελληνικού δημοσίου – και όχι της εταιρίας. Ωστόσο, το γαϊτανάκι των αρμοδιοτήτων δύσκολα θα προσφέρει ανακούφιση σε όποιον πάθει καρδιακό επεισόδιο, ή επιληπτική κρίση, ή απλά σκοντάψει και σπάσει το χέρι του στο αεροδρόμιο.

Ούτε και το ότι η κίνηση δεν υπερβαίνει τα 7,5 εκατομμύρια επιβατών ανά έτος και γι’ αυτό το ελληνικό κράτος, εν τη σοφία του, αποφάσισε πως δεν χρειάζεται μόνιμη κάλυψη, θα αποτελέσει παρηγοριά.

Ανακούφιση θα προσφέρει μόνο η πλήρης ιατρική κάλυψη, σε ένα αεροδρόμιο που είναι από τα μεγαλύτερα της χώρας σε κίνηση και που βρίσκεται σε έναν από τους πιο πολυσύχναστους προορισμούς.

Και καλό θα ήταν το ελληνικό δημόσιο, το οποίο εισέπραξε σε φόρους 62 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023, ή η Fraport, η οποία είχε έσοδα 545 εκατομμυρίων ευρώ την ίδια χρονιά, να βρουν έναν τρόπο να την πετύχουν.

Δεν θα τους κοστίσει πολύ.

Τα σχόλια είναι κλειστά.